Elfel instrumentpanel supra MKIV

Supraner VIP Medlem
20 september 2011 · 251 Inlägg

Tjenare, nu är det så att jag har lite problem med fläktstyrningspartiet i min supra... Jag kan ställa hur mkt det ska blåsa, temperatur, om den ska ta samma luft som finns inne i bilen eller utanför men jag kan i princip inte styra ett skit av det som finns på den nedre raden!! Såsom att välja att blåsa på fötterna, uppe, båda eller på vindrutan för att få bort imman!

När jag trycker in vissa knappar så lyser de, men det blåser inte så som det ska blåsa. T ex stänger jag av uppe och bara har på fötterna så blåser det ändå uppe med. Det är som den har fastnat i det läget då jag inte kan ändra läge från det det är på nu, trots att jag trycker in ett annat läge och det visar att det är igång.
Värt att nämna kan väl också vara att t ex det snabbaste läget på snurrgrejen(fläkten) lyser inte att den är igång, men den blåser i det hårdaste läget.

Det är svårt att förklara, men hoppas ni förstår någorlunda!!

Detta är ett stort problem för mig upptäckte jag häromdan då det vart immigt i bilen, man va inte så sugen på att veva ner rutan i regn heller...


När jag nu fått nog av allt så plockade jag dän hela skiten och kollade kontakterna efter glapp, allt ser helt OK ut. Pappa öppnade dessutom upp själv boxen där man kopplar in alla kontakter o kollade så inget satt eländigt där inne, men allt satt prima där med. Så man börjar ju undra var felet ligger?



Detta konstiga beteende började sedan jag för några veckor sen kopplat in en aux kabel bak i radion så var tvungen att koppla ur alla dessa kontakter då.
När jag skulle testa vilken som var in&ut på auxen så va jag tvungen att vrida på tändningen och testa, så jag undrar om det kan ha uppstått något liknande en felkod eftersom dessa grejer var urkopplade när jag vred om tändningen, och därför beter det sig så konstigt nu när allt är inkopplat?? Är det ens möjligt? Och om det är det, finns det någon som vet smidigaste sättet att bli av med detta problem, då det börjar bli ganska irriterande!!!!




MVH!!

Go_sideways
20 september 2011 · 428 Inlägg

kan tyvärr inte komma med något bra tips. har liksom plockat bort ALLT sånt i min bil. AC/värme, allt.
för viktens skull tongue

bara att veva ner rutan o va glad big_smile

Supraner VIP Medlem
20 september 2011 · 251 Inlägg

Go_sideways skrev:
kan tyvärr inte komma med något bra tips. har liksom plockat bort ALLT sånt i min bil. AC/värme, allt.
för viktens skull tongue

bara att veva ner rutan o va glad big_smile

HAHA, jooo.. Så kan jag nog också göra, men det blir isåfall senare när jag fixat mej en brukis! Än så länge är denna vardagsbilen, då vill man ha lite komfort kvar! smile

Go_sideways
21 september 2011 · 428 Inlägg

Qziny skrev:

Go_sideways skrev:
kan tyvärr inte komma med något bra tips. har liksom plockat bort ALLT sånt i min bil. AC/värme, allt.
för viktens skull tongue

bara att veva ner rutan o va glad big_smile

HAHA, jooo.. Så kan jag nog också göra, men det blir isåfall senare när jag fixat mej en brukis! Än så länge är denna vardagsbilen, då vill man ha lite komfort kvar! smile

Ja de har du ju rätt i smile
En supra som brukis kan väl vara sådär också wink hehe.

sebbe88
21 september 2011 · 11 Inlägg

svårt att säga på rak arm vad det kan vara, ingen fel kod ska det vara har skälv plockat bort dom kontakterna ett antal gånger. kolla så att motorn får ström till ac reglaget.och att reglaget kan röra sig fritt, sitter alla ventilationsrör som dom ska?

BMW 740IA (1999)
Supraner VIP Medlem
21 september 2011 · 251 Inlägg

Allt fungerade tills jag en gång plockade bort det och sedan kopplade in det igen.. Så känns som att det borde va någon kabel, men icke! Ska fortsätta felsökningen imrgn så får man väl se om jag hittar ngt! Annars kanske jag borde försöka nolla allt? Dvs koppla ur + på batteriet o se om det blir någon skillnad?

sebbe88
21 september 2011 · 11 Inlägg

dubbelkolla alla kontakter och kablar, kolla alla säkringar.

BMW 740IA (1999)
Supraner VIP Medlem
21 september 2011 · 251 Inlägg

Will do, will do!!

Supraner VIP Medlem
23 september 2011 · 251 Inlägg

Fixat!!! Lödde om kontakterna inne i styrenheten, men felet låg tydligen inte där.. Lite glapp i några kablar som går in i den andra boxen som i mitt fall är fäst i stereon, så fick byta några st!
Tack för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang