Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

ehedman
18 maj 2017 · 1 966 Inlägg

Xelaz skrev:

ehedman skrev:
Betänk att V60 har M14x1,5 medan V50 har M12x1,5. Det är av yttersta vikt att du har rätt utformning på hjulmuttern, köp nya om original inte passar perfekt.

Jajuste läste de någonstanns också.. Men om man tar ett par Original V50 bultar som då är "för små" så kommer det inte funka? hmm

Är det originalfälgar? Isåfall brukar det vara sfärisk kona, lika som det brukar vara 60-gradig kona på eftermarknadsfälgar.

Som svar på din fråga, se så konan inte åker med in i fälgen när du drar åt den så ska det vara lugnt. Eventuellt skulle du kunna ta en lös kona avsedd för M14 och trä på dina hjulskruvar eller hjulmuttrar.

Xelaz
18 maj 2017 · 40 Inlägg

ehedman skrev:

Xelaz skrev:

ehedman skrev:
Betänk att V60 har M14x1,5 medan V50 har M12x1,5. Det är av yttersta vikt att du har rätt utformning på hjulmuttern, köp nya om original inte passar perfekt.

Jajuste läste de någonstanns också.. Men om man tar ett par Original V50 bultar som då är "för små" så kommer det inte funka? hmm

Är det originalfälgar? Isåfall brukar det vara sfärisk kona, lika som det brukar vara 60-gradig kona på eftermarknadsfälgar.

Som svar på din fråga, se så konan inte åker med in i fälgen när du drar åt den så ska det vara lugnt. Eventuellt skulle du kunna ta en lös kona avsedd för M14 och trä på dina hjulskruvar eller hjulmuttrar.

Ja det är originalfälgar! Grejen är att jag tänkte köpa andrahands fälgar så om dom inte passar när jag ska montera dom så är det kört sad

ehedman
18 maj 2017 · 1 966 Inlägg

Xelaz skrev:
Ja det är originalfälgar! Grejen är att jag tänkte köpa andrahands fälgar så om dom inte passar när jag ska montera dom så är det kört sad

Om du ska köpa eftermarknadsfälgar privat kan du ju be om att få provmontera. Köper du nya bör du se till så du har passningsgaranti om du är osäker.

Spetzarn
6 september 2017 · 1 Inlägg

Tjena  är det någon som vet om ET35 235/35/19 går bra på en passat 3b?

MoffeGreven
17 september 2017 ·

Har 4st vinterdäck med fälg till V70 -01 som jag ska ha på min 940 -93a. Har gjort distanser bak och ska flytta ut fälgarna 8mm på varje sida. Samt köpa 25mm spacers fram, kommer det funka?

Berglund_89
24 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Halloj! Har precis varit iväg och införskaffat 17"-fälgar med ET28 till min 945, behöver jag spacers eller klarar jag mig? smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Lindh36
18 november 2017 · 32 Inlägg

orkar ej leta igenom hela tråden men nån som vet nå bra hjulspecs till e36 coupe -93? är ganska låg

Gummianka59
18 januari 2018 · 10 Inlägg

Nån som har erfarenhet av fälgar på en Volkswagen transporter T5 2011?
Vill ha lite bredare fälg än original (6,5) men då lär det nog skrapa om man inte har rätt offset osv..
Vad är det bredaste ni haft osv? Va hade ni för tum, bredd o ET?

it_mutt Avstängd
4 mars 2018 · 10 388 Inlägg

Majjo skrev:
Tjena har en bil med bultmönster 5x108 funkar det att sätta på fälgar med bultmönster 5x114.3 om man använder flexbult flytande kona?

Jag skulle iaf påstå att det är för stort hopp.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pelleprognos
20 mars 2018 · 93 Inlägg

Jag har nyligen köpt en V40-03a.  Det sitter 205/50 R16 vinterdäck på nu. Denna dimension är vad som står i registreringspapperen.
Jag har nu kollat lite efter beg  sommardäck på fälg och då är nog den vanligaste dimensionen på 15 fälg.
Har det någon betydelse om jag kör på tex 195/55 R15. Passar den lite mindre fälgen på min V40,  märks den marginella storleksskillnaden på något sätt ?

it_mutt Avstängd
20 mars 2018 · 10 388 Inlägg

Pelleprognos skrev:
Jag har nyligen köpt en V40-03a.  Det sitter 205/50 R16 vinterdäck på nu. Denna dimension är vad som står i registreringspapperen.
Jag har nu kollat lite efter beg  sommardäck på fälg och då är nog den vanligaste dimensionen på 15 fälg.
Har det någon betydelse om jag kör på tex 195/55 R15. Passar den lite mindre fälgen på min V40,  märks den marginella storleksskillnaden på något sätt ?

Ingen aning för din specifika bil. Men, det är vanligt att bilar som har 16" original inte kan ha mindre, då fälgarna går i bromsoken

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pelleprognos
20 mars 2018 · 93 Inlägg

it_mutt skrev:

Pelleprognos skrev:
Jag har nyligen köpt en V40-03a.  Det sitter 205/50 R16 vinterdäck på nu. Denna dimension är vad som står i registreringspapperen.
Jag har nu kollat lite efter beg  sommardäck på fälg och då är nog den vanligaste dimensionen på 15 fälg.
Har det någon betydelse om jag kör på tex 195/55 R15. Passar den lite mindre fälgen på min V40,  märks den marginella storleksskillnaden på något sätt ?

Ingen aning för din specifika bil. Men, det är vanligt att bilar som har 16" original inte kan ha mindre, då fälgarna går i bromsoken

Nää, jag har inte heller någon aning och det är ju därför som jag frågar. Hoppas att någon som har en aning och som vet kan svara för min specifika bil......

Evildan
20 mars 2018 ·

Pelleprognos skrev:
Jag har nyligen köpt en V40-03a.  Det sitter 205/50 R16 vinterdäck på nu. Denna dimension är vad som står i registreringspapperen.
Jag har nu kollat lite efter beg  sommardäck på fälg och då är nog den vanligaste dimensionen på 15 fälg.
Har det någon betydelse om jag kör på tex 195/55 R15. Passar den lite mindre fälgen på min V40,  märks den marginella storleksskillnaden på något sätt ?

Du kan ha 15" på samtliga V/S40 gen I.
Fälgar från Mitsubishi Carisma och Space Star passar rakt på.

Pelleprognos
20 mars 2018 · 93 Inlägg

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:
Jag har nyligen köpt en V40-03a.  Det sitter 205/50 R16 vinterdäck på nu. Denna dimension är vad som står i registreringspapperen.
Jag har nu kollat lite efter beg  sommardäck på fälg och då är nog den vanligaste dimensionen på 15 fälg.
Har det någon betydelse om jag kör på tex 195/55 R15. Passar den lite mindre fälgen på min V40,  märks den marginella storleksskillnaden på något sätt ?

Du kan ha 15" på samtliga V/S40 gen I.
Fälgar från Mitsubishi Carisma och Space Star passar rakt på.

Om du menar fas 1 med gen 1 så är ju min V40 fas 2, gen 2 alltså......

Evildan
20 mars 2018 ·

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:
Jag har nyligen köpt en V40-03a.  Det sitter 205/50 R16 vinterdäck på nu. Denna dimension är vad som står i registreringspapperen.
Jag har nu kollat lite efter beg  sommardäck på fälg och då är nog den vanligaste dimensionen på 15 fälg.
Har det någon betydelse om jag kör på tex 195/55 R15. Passar den lite mindre fälgen på min V40,  märks den marginella storleksskillnaden på något sätt ?

Du kan ha 15" på samtliga V/S40 gen I.
Fälgar från Mitsubishi Carisma och Space Star passar rakt på.

Om du menar fas 1 med gen 1 så är ju min V40 fas 2, gen 2 alltså......

V40 gen I
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/images/30VOGEF4.jpg

Pelleprognos
20 mars 2018 · 93 Inlägg

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:

Du kan ha 15" på samtliga V/S40 gen I.
Fälgar från Mitsubishi Carisma och Space Star passar rakt på.

Om du menar fas 1 med gen 1 så är ju min V40 fas 2, gen 2 alltså......

V40 gen I
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/ … VOGEF4.jpg

??? Fas 2 är från år 2000 och framåt. Fas 2 kom b.la  2.0 T vilken min är och då gick man även upp till 16 fälgar, innan dess bara 15.
Är tacksam om någon som vet svaren på mina frågor svarar, gissa är jag duktig på själv.

Evildan
20 mars 2018 ·

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:
Om du menar fas 1 med gen 1 så är ju min V40 fas 2, gen 2 alltså......

V40 gen I
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/ … VOGEF4.jpg

??? Fas 2 är från år 2000 och framåt. Fas 2 kom b.la  2.0 T vilken min är och då gick man även upp till 16 fälgar, innan dess bara 15.
Är tacksam om någon som vet svaren på mina frågor svarar, gissa är jag duktig på själv.

V40 gen II
https://assets.volvocars.com/se/~/media/shared-assets/master/images/cars/new-models/v40/pdp/v40-pdp-drive-e-02-powertrains.jpg?h=583&la=sv-SE&w=732

Du kan ha 15" på samtliga V/S40 gen I.
Fälgar från Mitsubishi Carisma och Space Star passar rakt på.

Senast redigerat av Evildan (20 mars 2018)

Pelleprognos
20 mars 2018 · 93 Inlägg

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:

V40 gen I
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/ … VOGEF4.jpg

??? Fas 2 är från år 2000 och framåt. Fas 2 kom b.la  2.0 T vilken min är och då gick man även upp till 16 fälgar, innan dess bara 15.
Är tacksam om någon som vet svaren på mina frågor svarar, gissa är jag duktig på själv.

V40 gen II
https://assets.volvocars.com/se/~/media … &w=732

Ok då förstår jag bättre vad du menar. Och du är helt säker på att 15 fälgar ifrån fas 1 / gen 1 passar på T4 fas 2 / gen 1 ?

Evildan
20 mars 2018 ·

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:
??? Fas 2 är från år 2000 och framåt. Fas 2 kom b.la  2.0 T vilken min är och då gick man även upp till 16 fälgar, innan dess bara 15.
Är tacksam om någon som vet svaren på mina frågor svarar, gissa är jag duktig på själv.

V40 gen II
https://assets.volvocars.com/se/~/media … &w=732

Ok då förstår jag bättre vad du menar. Och du är helt säker på att 15 fälgar ifrån fas 1 / gen 1 passar på T4 fas 2 / gen 1 ?

Det är identiska bromsskivor på samtliga S/V40 genI från -98 så ja, jag är bergsäker.
Finns en V40 2.0t aut i familjen som vintertid rullar på 15" originalfälgar fast den är byggd med 16".

Senast redigerat av Evildan (20 mars 2018)

Pelleprognos
20 mars 2018 · 93 Inlägg

Evildan skrev:

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:

V40 gen II
https://assets.volvocars.com/se/~/media … &w=732

Ok då förstår jag bättre vad du menar. Och du är helt säker på att 15 fälgar ifrån fas 1 / gen 1 passar på T4 fas 2 / gen 1 ?

Det är identiska bromsskivor på samtliga S/V40 genI från -98 så ja, jag är bergsäker.
Finns en V40 2.0t aut i familjen som vintertid rullar på 15" originalfälgar fast den är byggd med 16".

Ahh vad bra, tack för svar.  Är det någon märkbar skillnad i att köra på 205/50 R16 och 195/55 R15 vad gäller köregenskaper ? Gissar att det även är ok hos bilprovningen ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang