zovix
Maskinbefäl
5 oktober 2011
· 1 038 Inlägg
Vistt är det kul med vridstark bil som drar som fan på 5:an från 40.... Jodå jag har kört trimmad diesel med sjuhälsikes vrid. Det är kul att se folk tryckas mot baksätet när man stämplar fullt på 4 i 60 -70.
Nackdelarna är att det blir stora påfrestningar på koppling/växellåda (ingående axel)
Precis som många andra här har försökt säga är effekten det som krävs för att uppnå en viss fart. Vridmoment kan kompenceras med växellådor...
Jämför med en traktor. Jag har hen hjullastare med en sugdiesel på 34hk och ett maxvrid på 122Nm Hydrostatlåda och planetväxlar vid hjulen. med den kan jag utan problem dra riktigt tunga grejjor och hjulvridmomentet överstiger vida vad någon här klarar av att prestera ur sin bil. Men går en fort? Näe det gör den inte, men stark som fan är den. Om jag säger så här, vridet för att slita upp en SL buss ur diket finns... Sen om greppet finns är en annan sak, rätt kul att koppla in diffspärrarna och får fyrhjulsspinn på asfalt med 38" däck detta med som sagt 34hk....
För att återgå till TS problem så säger jag. bygg för effekt så kommer det efterlänktade vridet på köpet liksom. drar det inte tillräckligt på 5:an byt låda så du avpassar växlarna mot den accelerationen du vill ha...
För att ta ett exempel till. Min Mitsu <--- Rejsbilen. I den sitter det en 2,5l sug V6:a ganska vridsvag (!) men högvarvig. Utväxlingen är av passad så den ligger på ca 3200rpm i 100km/h 5:ans växel. Motorn drar friskt upp till 7500rpm och varvstoppar på 8000rpm. Ganska många tittar förvånat när man ligger mellan 4500 - 7500 när man växlar men där finns effekten och därmed också accet.
Den har "bara" 200hk (vilket är lite ur en 2,5l sugis) och tackvare 4hjulsdriften biter den tag i underlaget och spinner inte så mycket, vilket innebär att när jag stämplar ur på 1:an och 2:an sticker den. Med den växellåda jag har och max motorvarv har jag en teoretisk maxfart på 197km/h
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...