BMW E39 528i, min första bil! Vägen till perfektion.

Från början till slut
  • 48 Följare
  • 71 028 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 augusti 2013
Smagnuss0n
31 augusti 2012 · 52 Inlägg

Prem. lagd! Grattis till körkortet smile
Fin 528, lycka till i framtiden.

BMW 320i "Bimmern" (1998)
Fillppa
31 augusti 2012 · 392 Inlägg

härligt, grattis big_smile fick för en månad sen big_smile

Naikon Trummis
31 augusti 2012 · 404 Inlägg

Tack för gratulationerna! 18 år och körkort två dagar senare, det känns bra!

Schysst att ni tycker att bilen är fin, jag är lite mer tveksam smile Hade gärna gett den en ny baklucka, samt en helrekond. SEN hade jag tyckt att den var fin! Däremot funderar jag på nya reg.skyltar, det gör mycket.

Smagnuss0n
31 augusti 2012 · 52 Inlägg

Kom upp till Östersund så kan du få gopris på rekond wink

BMW 320i "Bimmern" (1998)
M-Larsson bensin i blodet.
31 augusti 2012 · 151 Inlägg

grattis! längtar som f*n till mitt smile

leker fotograf på fritiden så checka in MangePhotos vettja!
min underredsrenovering på BMWn.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239522
Volkswagen vento "fas 1" (1997)
Kebabfrulle
31 augusti 2012 · 630 Inlägg

Ett stort grattis!!!
Hur va sur kärringen? smile

Low
31 augusti 2012 · 3 314 Inlägg

Grattis!!!!!

ttfest
1 september 2012 · 29 Inlägg

Grattis, grym känsla när man klarar det big_smile

Naikon Trummis
1 september 2012 · 404 Inlägg

Hehe, tack allihopa igen. Känns skitgrymt smile Den första känslan, när man sitter ensam i bilen, utan att ha farsan bredvid sig, är UNDERBAR.

Hade gärna varit ute och kört hela tiden, men det är ju nu man får börja överväga bensinkostnaderna. Är man en fattig student utan något regelbundet jobb, så får man prioritera lite.

M-Larsson bensin i blodet.
1 september 2012 · 151 Inlägg

Naikon skrev:
Hehe, tack allihopa igen. Känns skitgrymt smile Den första känslan, när man sitter ensam i bilen, utan att ha farsan bredvid sig, är UNDERBAR.

Hade gärna varit ute och kört hela tiden, men det är ju nu man får börja överväga bensinkostnaderna. Är man en fattig student utan något regelbundet jobb, så får man prioritera lite.

Klart att man prioriterar körningen först dåwink

leker fotograf på fritiden så checka in MangePhotos vettja!
min underredsrenovering på BMWn.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239522
Volkswagen vento "fas 1" (1997)
Low
18 november 2012 · 3 314 Inlägg

Inget nytt? tongue

Naikon Trummis
18 november 2012 · 404 Inlägg

Low skrev:
Inget nytt? tongue

Hehe, roligt att du frågar, kör med bilen varje vecka nu efter att man tagit körkortet smile

Besiktigades nu i veckan. Fick återbesök p.g.a för dålig handbroms, men det fixade verkstan som bytte handbromsbackarna för ett halvår sen gratis på garantin smile Creds till Schmiedmann i Kungsbacka!

På vägen hem från verkstan så körde jag om en lastbil på motorvägen, som skvätte någon slags konstig blå-aktig smet/gyttja typ, som knappt går att tvätta bort. Fula märken i lacken nu, vet inte vad jag ska göra hmm 

Tänkte byta till vinterdäck nu. Lite tråkigt då sommarhjulen är mycket snyggare smile

Det var nog allt, är rätt nöjd med bilen som den är nu. Behöver nog jobba ihop lite mer pengar innan jag gör något stort med den tongue

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

Tjenare!

Nu har bilen stått i garaget för det mesta under vintern. Hade problem med att starta den, då batteriet började bli lite urladdat. Började med att köra en sväng till sommarstället fram och tillbaka. Låg i motorvägsfart, ca 100 km/h, och försökte pressa ner förbrukningen så mycket som möjligt. Visst är det ju lite tråkigt att köra snålt hela tiden, men det var intressant att se hur lite den kan dra.

https://www1.garaget.org/archive/131/130190/266598/266598-2999670.jpg

Slutade på 6,8 l/100km vilket jag tycker är helt ok för en 5-serie med fyra personer i bilen!

Nu väntar i alla fall städning av garaget, och sen ska jag försöka ge mig på installation av fjärrstyrt centrallås!

Kebabfrulle
20 januari 2013 · 630 Inlägg

Fjärrstyrt centrallås? Låter nice! Upp med massa bilder å vad för saker du köpte för att få det fixat smile

Fan vad lite den drar ändå!

Naikon Trummis
20 januari 2013 · 404 Inlägg

audicarsismine skrev:
Fjärrstyrt centrallås? Låter nice! Upp med massa bilder å vad för saker du köpte för att få det fixat smile

Fan vad lite den drar ändå!

Hehe, ja inte är det kul, men det går att köra den snålt smile

Ja, jag inhandlade ett sådant här billigt kit från Kina för typ 150 spänn.

http://i.imgur.com/hs8iO.jpg

Värt att prova i alla fall, verkar inte vara något fel på själva prylarna.
Dock så är jag helt novis på alla typer av el-installationer, så jag får ta det jävligt lugnt och försiktigt! Har till exempel lödat eller skarvat någonting, men med hjälp av medlemmen Swedenrockers här på forumet ska det nog gå bra!

Kebabfrulle
20 januari 2013 · 630 Inlägg

Gör gärna en guide big_smile
El...finns mkt att säga men kan dela med mig av att löda å skarva inte är svårt alls, jag trodde lödning skulle vara grymt svårt men det tar typ 5 minuter att lära sig löda fast saker :p
Gött att du får hjälp dock!

Halvar_Kotte
14 augusti 2013 · 3 Inlägg

Hur går det med bilen? Någon update pågång? smile

Naikon Trummis
14 augusti 2013 · 404 Inlägg

Halvar_Kotte skrev:
Hur går det med bilen? Någon update pågång? smile

Roligt att någon frågar smile

Nej, det har inte hänt särskilt mycket, använt den mycket till jobbet fram och tillbaka och njuter av komforten smile
Finns väl en del saker jag skulle behöva göra, men har varit lite brist på intresse, tid och pengar.
Det som står näst på tur är väl en vanlig service med nya filter runtom. Sen skulle den ju verkligen behöva en rejäl rekond, men där brister jag i kunskap om hur man gör.
Sen är det också något klonkande i bakvagnen som jag egentligen borde ta itu med, men vet inte hur jag ska gå tillväga där heller. Jag är ju ingen utbildad mekaniker direkt...

Sen skulle jag ju vilja hitta en ny baklucka, får spader på den här jävla rosten, tycker det ser grymt fult ut.
Det drar ner lite på motivationen när man ser rosten komma fram igen. Man kanske ska lämna in den till något lackerare...

Halvar_Kotte
14 augusti 2013 · 3 Inlägg

Riktigt bekväma bilar detta, kommer själv införskaffa mig en e39 528 som första bil längre fram, touring dock. smile
Rosten är ju tyvärr ett vanligt problem på dessa.
Angående din baklucka har du kollat denna sida? Hittade den precis nu så vet inte hur det är att handla där.

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … =103100102

Edit. Det är ju inga ny grejjer, finns kanske någon utan rost men de får nog lackeras om endå.

Senast redigerat av Halvar_Kotte (14 augusti 2013)

Naikon Trummis
14 augusti 2013 · 404 Inlägg

Halvar_Kotte skrev:
Riktigt bekväma bilar detta, kommer själv införskaffa mig en e39 528 som första bil längre fram, tuoring dock. smile
Rosten är ju tyvärr ett vanligt problem på dessa.
Angående din baklucka har du kollat denna sida? Hittade den precis nu så vet inte hur det är att handla där.

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … =103100102

Edit. Det är ju inga ny grejjer, finns kanske någon utan rost men de får nog lackeras om endå.

Mm har kollat runt lite där, men det är svårt att hitta just en montrealblau, och sen ska den ju helst inte vara rostig heller tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang