1933
Sök

Xenonkonv. Golf IV

1 354 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Går i tankarna om att konvertera halvljuset till xenonljus i min Golf IV årsmodell -03. Har jag bara fått för mig att det är lagligt om man har H7R lampa eller är det bara snällare mot andra billister? Jag har titta lite snabbt och jag har inte canbus övervakning eller vad det heter i min bil.

Men är det i princip bara att köpa (exempel) detta xenonkit från xenonkungen

http://www.xenonkungen.com/se/art/power … -9-32v.php Med H7R lampan och byta ut mot min befintliga halogen (som är jättekasst helt ärligt)?

Får man med nån kortare instruktion om hur jag ska koppla ballasterna? Fästdetaljerna är väl bara så jag kan göra så det sitter lite finare i motorrummet och inte hänger och slänger löst?

Tacksam för alla svar och tips smile

Avstängd
10 388 Inlägg
18 oktober 2011
#2
Mack855 skrev:
Tjenare!

Går i tankarna om att konvertera halvljuset till xenonljus i min Golf IV årsmodell -03. Har jag bara fått för mig att det är lagligt om man har H7R lampa eller är det bara snällare mot andra billister? Jag har titta lite snabbt och jag har inte canbus övervakning eller vad det heter i min bil.

Men är det i princip bara att köpa (exempel) detta xenonkit från xenonkungen

http://www.xenonkungen.com/se/art/power … -9-32v.php Med H7R lampan och byta ut mot min befintliga halogen (som är jättekasst helt ärligt)?

Får man med nån kortare instruktion om hur jag ska koppla ballasterna? Fästdetaljerna är väl bara så jag kan göra så det sitter lite finare i motorrummet och inte hänger och slänger löst?

Tacksam för alla svar och tips smile

Ska man vara HELT laglig, så ska du ha; automatisk nivåreglering i bilen, högtrycksspolning av lyktorna (detta tvistas det lite om), lamporna så väl som ballasterna ska vara E-godkända, det ska vara 35w, 4300-5200k, och, du ska regbesiktiga bilen...

Inte undra på att folk sätter i sina vanliga lampor när det ska besiktigas tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 354 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#3
Åh fy va jobbigt xD Men är jag rätt ute vad gäller tillvägagångssätt och val av lampa för att vara snäll mot andra bilister och rätt val av sockel till min bil? Och om jag inte såg fel var dessa E-märkta iallafall tongue

2 266 Inlägg
18 oktober 2011
#4
Bara handla H7R kitt och lamphållare och se till att halvljuset står bra när man monterar de sen får man byta lampor varje gång man ska besikta.
Alternativ är att få tag på kompletta strålkastare från en Golf IV med original monterat xenon och montera på din bil och regga den därefter.

svetsdiff !!!

1 354 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#5
Jaha så det är inte "bolt on" eller vad man ska kalla det i kitet?
Men hur kan man reglera nivån på ljuset då?

2 266 Inlägg
18 oktober 2011
#6
Jo de är ju bolt on om man använder lamphållaren som xenonkungen säljer och ett H7R kit dock är de olagligt då en sådan ändring att byta glödlampan mot xenon så försvinner E godkännade. Bara montera ur vid besiktning och tillbaka sen, så gör jag på våra bilar aldrig fått böter eller ombesiktning eller för den delen.
De finns ju justerskruvar på strålkastaren för höjd och sidled men dom behövs inte röras om de aldrig är rört förut.

svetsdiff !!!

1 354 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#7
Okej, nej jag tror inte att det är rört förut då jag är tredje ägaren och ägarna innan är äldre människor som aldrig skruvat själva med bilen. Jo det är olagligt okej då monterar jag bara ur vid besiktning, men om jag köper kungens kit. Måste jag då köpa lamphållare också? smile (Inte på grund av snålhet jag frågar, vill gärna veta)
Så alltså, så länge jag ger *** i att peta på skruvarna och bara skruvar ut/in lamporna behöver jag inte bry mig om nivåregleringen? smile Tack för bra info än så länge!

2 266 Inlägg
18 oktober 2011
#8
Ja golf IV har nå speciella hållare för glödlampan därför lär man ha adapter till golf lampor. Bara öppna huven och plocka ur lampan så ser man de, sitter rätt lätt på dom där

svetsdiff !!!

1 354 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#9
Okej tackar för bra info då ska jag leta hållare också nu sen blire det till att konvertera halvljuset smile

1 354 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#11
Bara att börja leta som sagt! big_smile

1 915 Inlägg
19 oktober 2011
#12
Det kittet du länkade till är 50W, det blir för starkt för mötande trafik om du ska ha på halvljuset, räcker bra med 35W.

Inkopplingen är inte svår, bara att koppla ihop kablarna mellan ballasten och lampan, sen har du en + och en - från ballasten som du kopplar till originallampans + & - kontakt.
Ska du koppla med ett relä så har du ett par kablar till, men brukar funka bra att koppla in utan reläsats.

Vid besiktning är det som sagt bara att byta tillbaks till halogen.

Om polisen inte gillar ditt xenon så kostar det 500kr i böter.


Mack855 skrev:
Tjenare!

Går i tankarna om att konvertera halvljuset till xenonljus i min Golf IV årsmodell -03. Har jag bara fått för mig att det är lagligt om man har H7R lampa eller är det bara snällare mot andra billister? Jag har titta lite snabbt och jag har inte canbus övervakning eller vad det heter i min bil.

Men är det i princip bara att köpa (exempel) detta xenonkit från xenonkungen

http://www.xenonkungen.com/se/art/power … -9-32v.php Med H7R lampan och byta ut mot min befintliga halogen (som är jättekasst helt ärligt)?

Får man med nån kortare instruktion om hur jag ska koppla ballasterna? Fästdetaljerna är väl bara så jag kan göra så det sitter lite finare i motorrummet och inte hänger och slänger löst?

Tacksam för alla svar och tips smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 281 Inlägg
19 oktober 2011
#13
Tänk på att inte montera ballasterna på något varmt ställe.
Polaren har problem med det då hans sitter väldigt nära motorn och när han står still så blir ena för varm och lampan slocknar.

Jag har mina nere i kofångaren och det fungerar alldeles utmärkt.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
19 oktober 2011
#14
Inte vet jag om det kan hjälpa dig men alltid bra att ta en titt wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 354 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#15
Tackar för ännu fler bra råd och tips!

1 354 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#16
Suck.. Kommer inte åt lamporna, värt att köpa en Haynes bok i hopp om att det kan stå hur man kommer åt lampheövetet? -.-

Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2011
#17
Mack855 skrev:
Suck.. Kommer inte åt lamporna, värt att köpa en Haynes bok i hopp om att det kan stå hur man kommer åt lampheövetet? -.-

Ehm, står inte det i instruktionsboken?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 354 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#18
Nepp det står att bilen bör lämnas in på verkstad då det idag är omöjligt att utföra lampbyte utan att ta bort andra delar ur motorrummet.....

Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2011
#19
Ja jo, men pilla bort annat "skit" får jag göra på min 97:a också. O jo, jag vet att man på "nya" bilar knappt kan lösa det själv. Trodde dock inte riktigt att detta gällde på en Golf från 03 (absolut inget illa menat med det givetvis smile )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 915 Inlägg
19 oktober 2011
#20
en snabb sökning på google gav resultatet: http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=4836

Varsågod smile
Är nog enklaste alternativet att ta lossa på strålkastaren, om du inte vet nån som har miniatyrhänder som kan byta lampa smile

Mack855 skrev:
Nepp det står att bilen bör lämnas in på verkstad då det idag är omöjligt att utföra lampbyte utan att ta bort andra delar ur motorrummet.....
Senast redigerat av Louksor (19 oktober 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök