2089
Sök

DekorTeknik Racing: Mazda RX8 Time Attack 2013 Club

Built for music.

204 850 Visningar
Uppdaterades senast 2 augusti 2013
Jading
20 augusti 2012
#561
Antonicracing skrev:
Jading skrev:
Antonicracing skrev:

Tackar men var dock näst sist på hela TA tävlingen men sjukt taggad att lära mig.
När man väl kört ett par varv så förstår man hur mycket det är att lära sig!


Synd att inte flera hakar på detta!

Aaa visst de är mycket att lära, men de är bara komma igen snabbar och bättre! jag kommer garanterat att haka på nästa år, utan tvekan! frågan är bara om de blir club challenge eller pro mod smile beroende på vad som händer med bilen nu, står med handen halvt i chipsskålen om man säger så..

Vad är det som gör att du hamnar i Pro Mode?

Min Rx7a byggs för att slåss i Club+ smile
Rx8an kommer få vara kvar i vanliga club hehe

För att de kanske händer väldigt mycket uppgraderingar i vinter beroende på om jag väljer att inleda ett samarbete med ett företag eller inte.

men om du ska byta till 2jz i rx7:an, får du fortfarande köra i club+ då? du behöver ju byta växellåda då?

964 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#562
Jading skrev:
Antonicracing skrev:
Jading skrev:

Aaa visst de är mycket att lära, men de är bara komma igen snabbar och bättre! jag kommer garanterat att haka på nästa år, utan tvekan! frågan är bara om de blir club challenge eller pro mod smile beroende på vad som händer med bilen nu, står med handen halvt i chipsskålen om man säger så..

Vad är det som gör att du hamnar i Pro Mode?

Min Rx7a byggs för att slåss i Club+ smile
Rx8an kommer få vara kvar i vanliga club hehe

För att de kanske händer väldigt mycket uppgraderingar i vinter beroende på om jag väljer att inleda ett samarbete med ett företag eller inte.

men om du ska byta till 2jz i rx7:an, får du fortfarande köra i club+ då? du behöver ju byta växellåda då?

Spännande smile

Ja jag tror det bara man behåller originalturbos.
Men vet inte riktigt vilken motor jag ska sattsa på än.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Jading
20 augusti 2012
#563
Antonicracing skrev:
Jading skrev:
Antonicracing skrev:

Vad är det som gör att du hamnar i Pro Mode?

Min Rx7a byggs för att slåss i Club+ smile
Rx8an kommer få vara kvar i vanliga club hehe

För att de kanske händer väldigt mycket uppgraderingar i vinter beroende på om jag väljer att inleda ett samarbete med ett företag eller inte.

men om du ska byta till 2jz i rx7:an, får du fortfarande köra i club+ då? du behöver ju byta växellåda då?

Spännande smile

Ja jag tror det bara man behåller originalturbos.
Men vet inte riktigt vilken motor jag ska sattsa på än.

åå fasen, då kanske jag med hamnar där ändå.. men läste på timeattack.nu och då står att man inte får byta just växellåda? Men om man byter motor är ju de oftast ett måste?

vilka motorer funderar du på då? själv är jag inne på en ls1 eller 2jz. verkar efter en del efterforskning vara dom två som är "lättast" att få i med bäst effekt mått och tålighet. men de vore ju jäkligt spaceat med en  RB26DET men de blir så jääääkla trångt.. hmm

964 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#564
Jading skrev:
Antonicracing skrev:
Jading skrev:

För att de kanske händer väldigt mycket uppgraderingar i vinter beroende på om jag väljer att inleda ett samarbete med ett företag eller inte.

men om du ska byta till 2jz i rx7:an, får du fortfarande köra i club+ då? du behöver ju byta växellåda då?

Spännande smile

Ja jag tror det bara man behåller originalturbos.
Men vet inte riktigt vilken motor jag ska sattsa på än.

åå fasen, då kanske jag med hamnar där ändå.. men läste på timeattack.nu och då står att man inte får byta just växellåda? Men om man byter motor är ju de oftast ett måste?

vilka motorer funderar du på då? själv är jag inne på en ls1 eller 2jz. verkar efter en del efterforskning vara dom två som är "lättast" att få i med bäst effekt mått och tålighet. men de vore ju jäkligt spaceat med en  RB26DET men de blir så jääääkla trångt.. hmm

Ja det är lite luddigt så skrivit en fråga om det till dom hehe.

Jag funderar på att köra NA antingen BMW M3 motor (3.2L), LS1, Yamaha 4.4L (volvos V8), BMW v8.

Något som göra att det blir enkelt, mindre prylar mindre som kan gå sönder och mindre vikt dock inte samma effekt .

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#565
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/Header-1.jpg

Tävlingsmorgon

Äntligen tävlingsdag och även man hade fått lite sömn så var man helt utvilad.
Vi gick upp hämtade våra frukostpaket från hotellet då dom inte öppnade frukosten förens 06:30.

Vi checkade ut och åkte och tankade både Rx8an och även våran 20L dunk blev full.
Då vi var i Norge så var detta inte helt gratis sad

Vi landar 07:05 på banan:

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-055.jpg

Vi är dock inte ensamna utan folk kommer hela tiden smile'

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-057.jpg

Vi börjar packa upp bilen med alla godsaker hehe
Nästa år kommer vi köra med 2st bilar helt klart så vi kan lasta tält m.m.

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-054.jpg


Bilen är besiktades dagen innan smile
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-076-1.jpg

Tyvärr så blev det ingen Licenskurs dagen innan som utlovat utan skulle ta den morgonen efter.
Tyvärr var det mycket som var försenat och tyvärr blev det så att vi 2 som hade minst erfarenhet
missade tyvärr 1.5h körning vilket var JÄVLIGT surt.

Helst när det kostade så mycket att åka dit så började dagen inte bra.
MEN detta var i stort sett det ända som inte blev bra.
Visst finns det en hel del barnsjukdomar som behöver tas bort men detta är ju faktiskt första året.

Ut nu så fort man kan så man kan lära sig banan och hur man kör!
Snacka om det pirrade i magen och adrenalin var på topp smile

Åkte ut och kände hur mjuk bilen var och några svängar senare kom jag ju på att jag
hade sänkt hårdheten till nästan mjukast på våra coilovers haha

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-005.jpg

Så det var bara att åka in igen.

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-072.jpg

Ändrade men han inte åka ut igen då det var målflagg på "trackday" men då började
"Club Träning" så ut igen smile

Körde 7st varv och allt funkade kanon smile

Kom sedan på att jag glömde ta bort reggskylten för att få in extra luft till kylaren och insuget.

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-073.jpg

Lustigt nog så var det inga hål i fronten så började borra upp det men då var det en gummiduk där som
jag slog och drog bort smile

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-078.jpg

Nu var det mycket bättre smile

Men nu blev det helt plötsligt lunch vilket kom lite plötsligt då man ville ut och köra mera!

Kollade tiderna och var kanske inte dom bästa direkt och ligger långt efter.

2    2:13.762    + 7.112                       
3    2:15.168    + 8.518                       
4    2:07.603    + 0.953                       
5    2:08.862    + 2.212                       
6    2:06.650                           
7    2:29.472    + 22.822 Kylvarv

Närmaste låg 1:57.801
Dock med 4wd, minst 100hk mera och Rdäck
Efter en god pastasallad så var man sjuk taggad för kvalet.

Man åkte ut igen och nu började man veta lite mera vad det är för kurvor och var man skull bromsa m.m.
Allt kändes riktigt bra smile

Men även att det gick snabbare enligt tidtagningen så kändes baken väldigt hal och något stämde inte kändes
det som.

Kör i alla fall 6 varv och 5.5sek snabbare än innan smile

2    2:04.611    + 4.437                       
3    2:02.539    + 2.365                       
4    2:03.306    + 3.132                       
5    2:00.174                           
6    3:20.106    + 1:19.932

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120817-namnlst-010.jpg

In på depån och vi funderade på vad det kunde vara.
Tänkte att jag måste kolla däcktrycket och frågade grannen om att få låna hans Manometer.

Och när jag kollade så gick nålen långt ifrån maxskalan haha
Efter tagit ur massor luft och den rörde sig inte så var jag tvungen att fråga om den fungerade hehe
Men efter en hel del luft borta så satte vi dom på 2.4Bar.
Hade säkert över 3.5Bar i däcken

Då vi endast var 2st i min klass så visste jag att jag fick köra finalen wink

Så ut igen smile

Denna gången var målet under 2min.

Bilen kändes mycket bättre men fick inte riktigt till till det och gjorde mindre misstag hela tiden!
Dock så landade bästa tiden under 2min smile
Lustiga var att däck och bromsar kändes lika bra på alla varv!

http://img5.onroaders.se/images/cache/3/8859-p174tjdm1019q51dtfttqqe957h1r-668x800-90.jpg

2    2:05.329    + 5.622                       
3    2:00.255    + 0.548                       
4    2:00.444    + 0.737                       
5    2:00.460    + 0.753                       
6    1:59.707                           
7    2:00.119    + 0.412                       
8    2:00.030    + 0.323


Tar man bort första varvet som jag inte sattsade helt på så ligger
jag mellan bara 0.753 sek på 6st varv vilket jag är mycket nöjd med.

Tyvärr ligger närmaste finalist nästa 8sek snabbare sad
Men jag fick köra under 2min och det blev mitt mål idag som jag klarade.

Och även våra andra mål klarade vi dvs ha jävligt skoj och lära sig massor som vi kommer ta med oss till Mantorp på Lördag!

Så nu är det prisutdelning:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/376764_10151044498599065_1139706156_n.jpg

Väldigt nöjd över det vi presterat och längtar redan till Mantorp smile

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

159 Inlägg
21 augusti 2012
#566
fy fan va kul! grattis till andra platsen då smile

257 Inlägg
21 augusti 2012
#567
haha låter riktigt skoj, grattis till andra plats även om det nu inte kändes svårt big_smile


964 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#568
Nej andraplatsen var inte så svår hehe

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#569
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/Header-1.jpg

På lördag är det dax att köra på Mantorp och för att förbättra våra odds lite
så rensar vi bagage på asfaltsmatta som vi monterade när vi hade basar i bagaget.

Nästa år bli det inget i bagaget så dax att rensa smile

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120822-namnlst-005.jpg

Tar bort behållaren till verktygen.

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120821-namnlst-001.jpg

Sedan lite dämpning :

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120821-namnlst-003.jpg

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120821-namnlst-004.jpg

Så 1.8KG!!!

Ska bort mera så vi räknar nog med 5kg lättare bil!

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

818 Inlägg
22 augusti 2012
#570
Känns inte så värt att dämpa för dyra pengar sen slänga allt tongue

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
22 augusti 2012
#571
Fattar inget. Blir de inge ljud nu eller va händer?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

964 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#572
rasurbo skrev:
Känns inte så värt att dämpa för dyra pengar sen slänga allt tongue

Sådan är bilhobbyn hehe
Nu är det bara bagaget och bakdörrarna som dämpningen ska bort smile

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#573
Ziggs skrev:
Fattar inget. Blir de inge ljud nu eller va händer?

Såklart det kommer bli det smile

Nästa vecka kommer målen till 2013 smile

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

510 Inlägg
22 augusti 2012
#574
Känns sjukt onödigt att riva ut dämpningen, du vinner knappt nånting på dom kilona.

Annars ser de jävligt bra ut, ska bli kul o se va du hittar på härnest


964 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#575
Slimbastard skrev:
Känns sjukt onödigt att riva ut dämpningen, du vinner knappt nånting på dom kilona.

Annars ser de jävligt bra ut, ska bli kul o se va du hittar på härnest

Fast då ser du bara till just den biten.

Bilen ska lättas mera så hittar man 10st till saker man kan lätta 5kg då är man helt plötsligt uppe i 50kg!!

Varje del kan vara onödig men tillsammans gör det en jäkla nytta smile

Målen till 2013 kommer nästa vecka smile

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

510 Inlägg
22 augusti 2012
#576
Men varför lätta, o sen bygga ljud?


964 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#577
Slimbastard skrev:
Men varför lätta, o sen bygga ljud?

För jag vill ha en snabb bil på bana och vill lyssna på musik på gata?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#578
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/Header-1.jpg

ÄNTLIGEN  kommer första filmen ut.
Tyvärr var detta lite nytt för oss så tekniken strulade liiiiiite hehe

Detta är från Warmup och kör väldigt fel osv men ny på detta och inte kan jag banan heller haha

Svordomar och andra läten bjuder jag på smile

http://www.youtube.com/user/RotaryReloaded?feature=mhee

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#579
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/Header-1.jpg


Tagit bort ytterligare lite "bilstereodämpning"

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120823-namnlst-006.jpg

3621gram
Sedan det vi hade förut blir det
5405gram!!

Målet är nått smile


Nu ska jag sätta allt på laddning och packa så bilen är i stort sett klar redan ikväll smile

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#580
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/Header-1.jpg

Fredag:

Allt var packat och klart, ingen stress och inga fälgar som skulle torka denna gång hehe.
Måste säga att på kvällen pirrade det allt lite i magen och man var väldigt spänd inför
dagen som skulle komma.

Det hoppade på många förare i sista stunden och bara i Club var vi 6st!!


Innan Race:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/196759_477632578922449_1396366561_n.jpg
När man kom till Mantorp runt kvart över 7 så var väldigt många bilar redan där och det dröjde inte länge innan flera kom och måste säga att detta är på väg att bli något riktigt stort.

Det är inte bara antal bilar utan stämningen är kanon, alla är glada och hjälpsamma!
Ingen behöver känna sig utanför och behöver någon något så löser man det ihop.

Bilen var betydligt mera förbered och så även jag denna gång.
Mera verktyg och bättre koll på t.ex däcktryck m.m.

Trackdaypass:

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-034-2.jpg
Dax att åka ut för första rundan idag och även denna dag på en ny bana för mig.
Många av konkurrenterna har kört innan så dom har visst övertag, därför var det viktigt att komma ut direkt och öva öva öva.

Därför började vi köra några varv innan Warmup.

Allt känns faktiskt helt kanon och lär mig banan för varje varv.
Åker sedan in till depån för 15min nedkylning före” Club Warm Up”

Warm Up:
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-005-2.jpg
Dax för att sätta lite bättre tider och jakten var igång.
Väldig trafik på banan och fick aldrig till flytet eller hastigheten.

Tyvärr ligger jag långt ifrån och sätter en tid på:
1:53.627.
Närmaste är Henrik på 1:53:081 och Helene som tog tiden 1:48.937

Inget mera att tillägga utan grymt taggad för träningen!


Training:
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-071-2.jpg
Började med att kolla luften och den håller sig bra nu och gjorde bara mindre justeringar.
Känner mig grymt taggad och ut på banan igen, denna gång går det mycket bättre och
får en känsla av att detta är betydligt snabbare.

Och sätter tiden 1:51.878 som jag är mycket nöjd med.
Är på 8e plats av alla 14 i Club och Clubchallange.
Så helt okej dock är det över 5.5sek ner till Helene, dock så kör hon med R-däck, 4wd och säkert 100-150hk mera.
Men väldigt roligt att jaga tiderna smile


Lunch:
Vi tar det lite lungt efter träningen och jag och Henrik går och käkar, men precis innan vi går så öppnar himlen sig och det bara vräker ner regn.

Lunchen var en god potatisgratäng med kotlett, helt underbart att TimeAttack teamet fixar mat åt oss.

Lunchen går fort och jag går igenom lite hur det gått på filmerna på ”training och trackday”
Bestämmer oss för att göra oss klara till Trackdayen då vi vill ha erfarenhet då det regnar.

Trackday:
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/Skrmavbild2012-08-25kl211916.png
Ut i blötan och satan vad hal bilen känns, har känt att det överstyr lite väl mycket på asfalten MEN nu är det som att åka på is.
Däcken biter inte alls och baken går ut i tid och otid.
Hinner inte ett varv förens jag spinner ut i gräset och är inte många cm eller kanske mm från att köra in i räcket.

Gillar inte att köra så hårt i blött väglag och denna händelse hjälpte inte direkt hehe
In en snabbis i depån och kollar läget och allt ser bra ut så bara köra ut igen och träna.

Kör några varv till men bilen är nästan okörbar för finns absolut inget fäste alls bak.

Kollar på tiderna sjunkit till näst sista plats på 2:22.773 och får lite panik då det inte är långt till kvalet.

Kval:
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-198.jpg

Dax för kval och har hunnit torka upp lite men fortfarande blött i stort sett överallt.

Kan dra på mera på rakorna och lustigt nog konerna funkar rätt bra men kurvorna helst dom som är lite längre släpper bara hela tiden.
Inte alls nöjd med hur tiden 2:12.398 och trodde att detta var över.

Är så nyfiken så springer nästan till Ralph för att kolla hur det gick och tro det eller ej så
är jag med i finalen!
Skitskoj och hoppet känns dock litet för pallplats men det klarnar upp och börjar torka.

Trackday
Åker ut direkt på trackdaypasset och känner att fästet börjar hitta tillbaka men ut på strippenrakan så åker det brett väldigt brett hehe

Kör bara några varv så allt ska funka till finalen.
Men landar på 1:55.967 i alla fall.



Final
http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-122-2.jpg

Fan nu börjar det pirra lite när man står där på Lineupen och ska ut.

Kör ut och då det är så många som ska ut på banan så hinner dom snabbare bilarna redan komma ifatt och tyvärr sabbar det mitt varv, gör ytterligare 3st varv och landar på 1.55 tider på alla och har svårt att hitta fäste och lite trångt gör att jag inte får till det bra.

Dock har jag testat lite andra spår i kurvorna och det känns väldigt mycket bättre men ändå verkar tiderna inte riktigt stämma överens av känslan man får.
Dock gör ju problemen på banan att tiden inte är så bra som jag vill.

Helt plötsligt är det gulflagg av någon anledning och 3 varv senare så är det på G igen.

Då jag har känslan att jag inte fått något riktigt bra varv så går jag nu all in och måste sätta ett bra varv, då solen legat på under dom 7min som gulflagget var och jag tog lite extra chansningar så känns det bra, fortfarande brett ut på långa rakan och drar på så gott det går i kurvorna även att det går lite på ställ i vissa svängar.

Kommer ut tight på målrakan och ser målflaggan hissas och går verkligen All in och rundar första konan för att sedan ta målgången så snabbt som möjligt med ställ genom resterande koner hehe.
Detta har man lärt sig av rejsas grundare Magnus Thomee att så kan man göra om det är sista varvet hehe wink

Trodde dock inte att det skulle räcka men när Micke kom och gratulera till 3e platsen och tiden 1:52.758 så blev man riktigt glad.

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-219-2.jpg

Så slutade på tredjeplats och såhär i efterhand så borde jag tagit andraplatsen.
Men fästet fanns inte riktigt som det gjorde på förmiddagen och utvecklades inte i den takten som jag borde.

Men slutade i alla fall 3a och kom på 2a plats i hela serien vilken var riktigt skoj.
Så enormt sjukt taggad för nästa år!

Måste tacka Micke, Ralph och Robin med flera för dom lagt ner så enormt mycket
pengar, tid och engagemang på detta och startat denna Time Attackserie.

Känns faktiskt som nästa år kommer det slå igenom och man får vara på hugget
om man ska ha någon plats för tror nog att alla kommer komma tillbaka som tävlar iår
och ser man på hur många byggen som byggs just nu för Time Attack så tvivlar jag inte en sekund på att denna sport kommer bli något alldeles speciellt.

http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-302.jpg

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!


Sök