3735
Sök

Kamremshaveri Volvo 460 2.0 -94

43 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#21
Hej igen!

Nu för några veckor sedan så bytte jag kamremmen i mors 460 och tyvärr så hade toppen rykit.
Gjorde komptest efter jag var klar och ettan cylinder hade 8kg, tvåan hade 3.5, trean hade 0 och fyran mätte jag inte. Undrar om man skall ge sig på att byta toppen eller om risken för att treans cylle har ett hål i kolven.?

1 915 Inlägg
7 december 2011
#22
Som sagt så blir det ventilsallad om kamremen går av på din motor,

Det dåliga kompet beror på ventilerna som har fått en smäll och inte längre tätar.
Kolvarna är svårt att veta hur de ser ut innan du lyft på toppen.
Troligtvis är kolvarna hela och det räcker att byta toppen, men som sagt är det svårt att veta helt säkert så länge toppen sitter på.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

43 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#23
Jomen visst har det blivit ventiler som blivit krökta. Får se om man ids läggar ner nå mer tid på bilen då man ogärna meckar ute i minusgrader.

Men blir nog att montera lös toppen och kika på kolvarna/cylindrarna nästa helg och få någon klarhet om den går att reparera eller om skroten väntas.

Och undrar även om det är ett krav att byta topplocksbultar på denna modell?

Hare gött! /Patrik


Sök