1960
Sök

Bästa batteriladdaren för "snabbladdning".

Adder
972 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Köpte en omvandlare 12V till 230V för att driva motorvärmaren en stund innan avfärd till arbetet.

För att ladda upp extra batteriet använder jag en C-tek XS3600 för tillfället. Men jag skulle snart behöva ge Speedstern lite strömming igen. Då jag använder deras batterisladd.

Hitta två lämpliga på feltema.

Batteriladdare 12 V, 4 A

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … -12-V-4-A/

Samt

Smartladdare 4 A

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … atterier1/

Vilket "borde" ladda batteriet bäst/snabbast ?

Vid 0-10*C är motorvärmarn igång 30min och frånslagen av 15 min övrig tid på konstant. Om de skulle göra någon skillnad på valet av laddare.

Andra alternativ för max ~300 kr ?
Senast redigerat av Adder (29 oktober 2011)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 oktober 2011
Tror du får hålla dig till feltema tyvärr .
För 300kr får du ingen "grym" laddare. inte ens i närheten faktiskt.

Tror den 2a är bäst.

Vad har du för batteri ?
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (29 oktober 2011)

C H E V R O L E T <3

Adder
972 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Tror du får hålla dig till feltema tyvärr .
För 300kr får du ingen "grym" laddare. inte ens i närheten faktiskt.

Tror den 2a är bäst.

Vad har du för batteri ?

De förstår jag också. Men tänkte bara de bästa av de sämsta smile

Men vill heller inte lägger några större pengar för en laddare till detta ändamål.

Batteriet är ett vanligt tudor 60Ah. Lär väl frysa sönder innan vinter är slut smile Men bilen blir fort varm. Skönt och så slipper man imman som blir när jag åker upp för parkeringen. Är en nivå skillnad på ca 7-10 m lika så temperatur skillnad på ca 2 grader så är de immfritt när jag åker iväg så immar hela skiten igen när jag kommer upp =/

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
29 oktober 2011
Den där "smartladdaren" verkar vara ett bättre alternativ, men om den laddar speciellt mycket snabbare än din XS3600 vet jag inte. Det skiljer ju visserligen 0,4 A i laddström, men om den extra laddströmmen ger kortare laddtid beror på om laddaren ger en effektiv laddning.

Är det alltså själva blockvärmaren du kör med omvandlaren?

En standardeffekt på blockvärmare brukar vara runt 550 W vad jag vet, utifrån egna mätningar med en 550 W kupevärmare driven av en inverter så borde din omvandlare dra minst 40 A om den har runt 85% verkningsgrad. I mina mätningar testade jag i rumstemperatur, vilket gjorde att kupevärmaren inte drog "full effekt" (värmare med PTC-element). Strömförbrukningen var ca 38-40 A.

Har du igång omvandlaren i 30 minuter så har det dragit minst 20 Ah och kör du med någon av de uppräknade laddarna så bör de ladda i minst 5 timmar för att batteriet ska bli någorlunda laddat (hinner dock inte bli fulladdat på den tiden). smile

612 Inlägg
29 oktober 2011
Att driva en elektrisk motorvärmare från 12V är inte försvarbart ekonomiskt, praktiskt eller på något annat vis. Skaffa en bränsledriven parkeringsvärmare (eller vad man vill kalla den, kärt barn har många namn), allt dom behöver är lite el för att sköta pump etc. och någon halvliter-liter soppa per timme.

21 761 Inlägg
29 oktober 2011
Håller med helt. Jag drev den där kupevärmaren i ca 1 timme och då hade invertern börjat varna för låg spänning i några minuter.

Räknar man ihop allting och slutsummerar så skulle batteriet i mitt fall ha dragits ur med ca 40 Ah, hade sakerna dessutom suttit i en bil vid tex 20 minusgrader så skulle spänningen sjunka betydligt fortare och invertern troligen stängts av innan en timme hade gått. Jag tror också att alla rutor fortfarande varit isiga.

Urladdat batteri och ej isfria rutor = Fiasko med andra ord. smile

Kan tillägga att jag även provat med en stor inverter att driva en gammal Calix 2000 på högsta läget, dvs 2000 W, i rumstemperatur. Det drog 230-235 A och redan efter några minuter började det att larma för låg spänning. Efter ca 5 minuter låg spänningen på 10,8 V. wink

Adder
972 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
... Det är synd att de även på garaget finns förmånga som kommer med mer eller mindre meningslösa inlägg.
Och inte läser hela inlägget.

Till att börja med så är jag på jobbet i 9h dvs så hinner den ladda 9h eller 7.5h.

Sen är min blockvärmare på 350w bra de så kan man köra kupevärmaren på 2kw utan att säkringen går och invertern drar ca 15a.

Blockvärmaren satt på bilen när jag köpte den.

Invertern köpte jag billigt och använder till andra ändamål. Batterit var gratis dvs jag har ett extra, använder inte bilens till detta. Elen är gratis.

Speedstern har lite knepig batteriplacering så använder c-tek batterisladd så att jämföra c-teken mot feltemas är inte relevant. Då jag kommer använda den för underhållsladdning.

Skulle vara väldigt kul om du G-sson kunde visa hur jag får en bensinvärmare för priset av en batteriladdare.
Senast redigerat av Adder (29 oktober 2011)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
29 oktober 2011
Vad är det du egentligen vill ha reda på, vilken laddare som ska funka att ladda upp det ordinarie batteriet?

Läser man första inlägget så handlar det i huvudsak om det extra batteriet och motorvärmaren, men du skrev också att speedstern skulle behöva lite strömming igen. smile

Vill förresten påpeka att om blockvärmaren är på 350 W så kan inte invertern bara dra 15 A, den borde dra uppåt 35 A.

612 Inlägg
29 oktober 2011
Nåja, även om det inte är rätt kan man ju göra så... Jag brukar inte göra saker på det enklaste viset heller, så kör hårt. wink

Laddarvalet är enkelt för dig: den kraftigaste "intelligenta" laddaren du har råd med. En laddare utan utan styrelektronik kommer sannolikt ladda batteriet långsammare och ta död på batteriet snabbare.

Köpte själv en begagnad 2kW dieselvärmare (luft) för 400kr för nått år sedan bara för att jag tyckte att det kan vara bra att ha, håller man ögonen öppna kan man hitta rätt grejer för bra priser. Denna kanske kan sluta på rätt nivå exempelvis: http://www.tradera.com/Bensinvarmare-va … _142537024

Forummoderator
18 319 Inlägg
29 oktober 2011
Som sagts ovan drar en värmare 230V rejält med ström från ett 12v-batteri.

Jag hade i en dieselmersa förra vintern en kupévärmare på 1200W kopplad till ett eget 120Ah batteri via en inverter och egen laddkrets. Fungerade hyfsat men framför allt fick jag värme snabbt i bilen vid start. Men detta är inte heller det ekonomiskt försvarbart utan var mest en kul grej som dessutom var praktisk.

Vad är det för bil vi talar om? Man/aut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad är det du egentligen vill ha reda på, vilken laddare som ska funka att ladda upp det ordinarie batteriet?

Läser man första inlägget så handlar det i huvudsak om det extra batteriet och motorvärmaren, men du skrev också att speedstern skulle behöva lite strömming igen. smile

Vill förresten påpeka att om blockvärmaren är på 350 W så kan inte invertern bara dra 15 A, den borde dra uppåt 35 A.

Vilken laddare för de pengarna laddar upp extra batterit bäst/snabbast.

Hmm. Du skrev ju själv längre upp att 550 w drog 40a?

Men tången jag har är dock inte helt hundra vid mätning av ADC samt att motorn var varm kanske är någon form av reglering på den?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Nåja, även om det inte är rätt kan man ju göra så... Jag brukar inte göra saker på det enklaste viset heller, så kör hårt. wink

Laddarvalet är enkelt för dig: den kraftigaste "intelligenta" laddaren du har råd med. En laddare utan utan styrelektronik kommer sannolikt ladda batteriet långsammare och ta död på batteriet snabbare.

Köpte själv en begagnad 2kW dieselvärmare (luft) för 400kr för nått år sedan bara för att jag tyckte att det kan vara bra att ha, håller man ögonen öppna kan man hitta rätt grejer för bra priser. Denna kanske kan sluta på rätt nivå exempelvis: http://www.tradera.com/Bensinvarmare-va … _142537024

De är ju modellen för alla utan el men. Jäkla meck och få ihop de där utan att eld upp bilen.

Men får bli en smart laddade så återkommer jag hur allt gick efter vintern.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
G-sson skrev:

De är ju modellen för alla utan el men. Jäkla meck och få ihop de där utan att eld upp bilen.

Men får bli en smart laddade så återkommer jag hur allt gick efter vintern.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Som sagts ovan drar en värmare 230V rejält med ström från ett 12v-batteri.

Jag hade i en dieselmersa förra vintern en kupévärmare på 1200W kopplad till ett eget 120Ah batteri via en inverter och egen laddkrets. Fungerade hyfsat men framför allt fick jag värme snabbt i bilen vid start. Men detta är inte heller det ekonomiskt försvarbart utan var mest en kul grej som dessutom var praktisk.

Vad är det för bil vi talar om? Man/aut?

Okey. Den ända utgiften jag får är en extra laddade för 250kr.

Passat -99 1,8 aut.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 oktober 2011
Men om du nu har möjlighet att ladda och därmed ett uttag, varför inte koppla värmaren på den sladden istället för en batteriladdare och det krångliga systemet med ett extrabatteri och omvandlare?

Tänk även på att extrabatteriet måste stå i nåt syrabeständigt, får du det urladdat o det fryser sönder så får du förmodligen batterisyra i bilen, och sån syra käkar det mesta den kommer i kontakt med... Plus att ett "vanligt" batteri avger explosiv gas når det laddas och således måste vara placerat i ett ventilerat utrymme...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 oktober 2011
Hmmm, har jag förstått det här rätt nu ??

Du har ingen tillgång till eluttag hemma utan du kör med bilens/extra batteri, inverter och motorvärmare innan du drar till jobbet och när du sen kommer till jobbet *då* har du tillgång till eluttag där du har tänkt att underhållsladda batteriet ??

Jag vet att du kommer säga att du inte har råd men köp en kompletteringssats till motorvärmaren så att du får batteriladdare med. Bättre kan det nog inte bli för din del och det brukar dyka upp calix- och defa-laddare på tradera för någon hundring titt som tätt.

Att sätta en maxgräns på 300kr för köp av laddare innebär istortsett att du kan köpa precis vad som helst för skit då allting är mer eller mindre just det, skit....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
30 oktober 2011
Adder skrev:
Vilken laddare för de pengarna laddar upp extra batterit bäst/snabbast.

Jag tror inte du kommer att märka någon större skillnad i hur snabbt batteriet blir uppladdat om man jämför de laddare som du räknar upp, även om det finns en viss kvalitetsskillnad så blir slutresultatet troligen ganska lika. smile

Adder skrev:
Hmm. Du skrev ju själv längre upp att 550 w drog 40a?

Den borde ha dragit mer, men eftersom jag testade i rumstemperatur så gav inte värmaren full effekt. Hur stor strömförbrukningen blir beror även på hur hög spänning batteriet orkar hålla, orsaken är att invertern drar mer ström ju lägre inspänning den får eftersom den hela tiden försöker hålla konstant utspänning.

Räknar man på 350 W för din värmare och 12 V inspänning så blir den teoretiska förbrukningen ca 34 A om inverterns verkningsgrad är 85% (inte en ovanlig siffra för dessa prylar). I mitt test låg spänningen runt 12,1-12,2 V men då hade jag ett ganska kraftigt batteri, ett vanligt 60 Ah batteri kommer att hålla aningen lägre spänning.

Adder skrev:
Men tången jag har är dock inte helt hundra vid mätning av ADC samt att motorn var varm kanske är någon form av reglering på den?

Inte omöjligt att värmaren har någon reglering. smile

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Men om du nu har möjlighet att ladda och därmed ett uttag, varför inte koppla värmaren på den sladden istället för en batteriladdare och det krångliga systemet med ett extrabatteri och omvandlare?

Tänk även på att extrabatteriet måste stå i nåt syrabeständigt, får du det urladdat o det fryser sönder så får du förmodligen batterisyra i bilen, och sån syra käkar det mesta den kommer i kontakt med... Plus att ett "vanligt" batteri avger explosiv gas når det laddas och således måste vara placerat i ett ventilerat utrymme...

Också var vi där igen. Jag har inget uttag på p-platsen jag har utan enbart på jobbet. Står på kö till garage och stolpe så jag kommer inte behöva detta till nästa vinter samt att jag förmodligen inte har kvar bilen heller.

Jag har en batteribox, samt att de är placerat i bagaget. Batteriet är underhållsfritt, dvs slutet.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:

Också var vi där igen. Jag har inget uttag på p-platsen jag har utan enbart på jobbet. Står på kö till garage och stolpe så jag kommer inte behöva detta till nästa vinter samt att jag förmodligen inte har kvar bilen heller.

Jag har en batteribox, samt att de är placerat i bagaget. Batteriet är underhållsfritt, dvs slutet.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Hmmm, har jag förstått det här rätt nu ??

Du har ingen tillgång till eluttag hemma utan du kör med bilens/extra batteri, inverter och motorvärmare innan du drar till jobbet och när du sen kommer till jobbet *då* har du tillgång till eluttag där du har tänkt att underhållsladda batteriet ??

Jag vet att du kommer säga att du inte har råd men köp en kompletteringssats till motorvärmaren så att du får batteriladdare med. Bättre kan det nog inte bli för din del och det brukar dyka upp calix- och defa-laddare på tradera för någon hundring titt som tätt.

Att sätta en maxgräns på 300kr för köp av laddare innebär istortsett att du kan köpa precis vad som helst för skit då allting är mer eller mindre just det, skit....

Exakt så är de.

Nja, där har du fel :-)  har kikat på en sådan. Men en ny gick lös på 1300kr på Autoexperten, visst kan jag köpa en sådan men dels tycker jag inte de är värt de samt att då måste jag meka in kablar i kupen. På smartladdarna som de nog blir att köpa ser jag ju när batterit är fulladdat. Vet jag att de ska bli "varmt" kan jag ju låta batterit laddas fullt. Kollar till tradera kan nu vara smidigt att ladda bilens batteri.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Sök