Övertryck i oljefällan 855 -95

DeWhy
5 november 2011 · 36 Inlägg

Tjena.

Har bytt topplockspackning på min volvo.
Vid uppstart sköt vi oljefällan åt skogen. Alltså skapas ett rejält övertryck.
Någon som har nån idé om vad felet kan vara? Bilen går som den ska i 30 sekunder sen smäller det till utav helvete, toppen är hel och momentdragen samt tändordningen stämmer.
Går även som den ska efter smällen och rökmolnet. Oljefällan borde ju inte bli tvärt igensatt utan sakta täppas igen?

Stettler
7 november 2011 · 85 Inlägg

Enklast är väl att ta loss den och kolla..
Kan ju vara så att det lossnat skit, eller någon tappat ner skit i den.

Cupra_
7 november 2011 ·

Låter som det måste vara stopp i den, eller att någon slang sitter galet för annar ska det inte kunna bli stopp/övertryck i den. Iaf inte sånt tryck att den ploppar loss. Om du nu nyligen har bytt oljefällan, gjorde du rent kanalen som går ned i tråget också då? Samt bytte du slangarna eller bara gjorde rent dem?

Senast redigerat av Deception (7 november 2011)

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
7 november 2011 · 181 Inlägg

För att svara åt han då jag var med, nej det var inget som fanns i tanken att byta eller rengöra den.. Men grejen är att det hände samma sak igen när vi vågade vrida på nyckeln igen. Samt att den skjöt upp oljestickan en bit.. Så det är ju nå grymt tryck som blir.. Det som oroar mig.

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Cupra_
7 november 2011 ·

Då skulle jag börja med att byta den och alla slangar då den egentligen ska bytas var 4000:e mil och ingår oftast inte i service på volvo=många skiter i det.

Känns inte som det kan vara så mkt annat än stopp i systemet. Är man själv går det på en eftermiddag att byta. Om det inte är den som är felet så måste ju nästan något ha satts fel liksom. Men toppackningen kan ju också ha gått pga för högt tryck?

Senast redigerat av Deception (7 november 2011)

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
7 november 2011 · 181 Inlägg

Vad ska man kunna sätta fel ? Vi satte tillbaka det vi demonterade, så det är ju ganska märkligt fenomen.

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
DeWhy
7 november 2011 · 36 Inlägg

Instämmer, men får väll börja med att byta oljefällan och se om problemet kvarstår.. Något annat som kan ge ett övertryck? Nån ventilinställning eller något sånt?

Cupra_
7 november 2011 ·

Om han inte svarar i tråden så hör efter med "Marlboroman", han är duktig på just 850. Jag är ju inte helt säker, men så länge tändföljden är rätt och inte ventilspelet är fel så är oljefällan det enda jag kan komma på.. ELLER kanalen ned i tråget som som många slarvar med att rengöra vid byte av oljefälla.

Senast redigerat av Deception (7 november 2011)

gr44
8 november 2011 · 26 Inlägg

ta en titt så kamremen inte sitter fel

DeWhy
8 november 2011 · 36 Inlägg

Allt sitter där det ska så vitt ja kan se hmm Tänkte att ja skulle göra ett komptest till helgen så man kan bocka av kolvarna iaf...

ante123
9 november 2011 · 546 Inlägg

när du ställde kammarna hur gick du till vägar då? med hjälp av kåpan?(stava) lr med hjälp av baksidan på kammarna?

DeWhy
9 november 2011 · 36 Inlägg

Ställde märkena i dreven efter märkena i kåpan

Marlboroman
9 november 2011 · 8 234 Inlägg

DeWhy skrev:
Allt sitter där det ska så vitt ja kan se hmm Tänkte att ja skulle göra ett komptest till helgen så man kan bocka av kolvarna iaf...

Eller så provar du något enklare - ta ur stiften och häll i en matsked olja i varje cylinder och prova och starta igen. Funkar allt som det ska då så åk ut en sväng och gasa rejält. En rejäl spövända på någon rolig väg där man ser till att inte segdra ett dugg utan varva rejält så ska du se att det funkar bättre sen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DeWhy
9 november 2011 · 36 Inlägg

Lät ju löjligt enkelt. Ska testa direkt efter jobbet imorgon.
Idag ville han dock inte ens starta utan gav ifrån sig ett väsande ljud när jag vred om nyckeln följt av ett litet rökmoln..

DeWhy
10 november 2011 · 36 Inlägg

Marlboroman skrev:

DeWhy skrev:
Allt sitter där det ska så vitt ja kan se hmm Tänkte att ja skulle göra ett komptest till helgen så man kan bocka av kolvarna iaf...

Eller så provar du något enklare - ta ur stiften och häll i en matsked olja i varje cylinder och prova och starta igen. Funkar allt som det ska då så åk ut en sväng och gasa rejält. En rejäl spövända på någon rolig väg där man ser till att inte segdra ett dugg utan varva rejält så ska du se att det funkar bättre sen.

Testade detta idag, å se på fan, startade direkt och utan en knall... Gick lite knackigt dock.
Försökte sedan starta den igen men den vägrade å sen small de till igen som vanligt. Blir tokig på skiten, vill inte cykla i den kommande snön ju sad

Marlboroman
10 november 2011 · 8 234 Inlägg

Gör samma sak igen, häll i olja, men sen gör du som jag sa. Åk och och gasa ur den rejält! Problemet i ditt fall verkar vara att oljan rinner iväg från kolvringar och cylinderväggar och då försvinner kompressionen. Med en hatgasning kan man få loss kolvringarna om dem sotat fast och minska bekymret framöver.

Senast redigerat av Marlboroman (10 november 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
10 november 2011 · 181 Inlägg

Dags att leva upp till dekalen "Drive it like you hate it"

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Cupra_
10 november 2011 ·

Marlboroman skrev:
Gör samma sak igen, häll i olja, men sen gör du som jag sa. Åk och och gasa ur den rejält! Problemet i ditt fall verkar vara att oljan rinner iväg från kolvringar och cylinderväggar och då försvinner kompressionen. Med en hatgasning kan man få loss kolvringarna om dem sotat fast och minska bekymret framöver.

Men hur påverkar det ett övertryck i oljefällan? Om man har dåligt komp borde väl inte bli mer tryck i den? Eller tar kompressionen den vägen istället då?

DeWhy
10 november 2011 · 36 Inlägg

Marlboroman skrev:
Gör samma sak igen, häll i olja, men sen gör du som jag sa. Åk och och gasa ur den rejält! Problemet i ditt fall verkar vara att oljan rinner iväg från kolvringar och cylinderväggar och då försvinner kompressionen. Med en hatgasning kan man få loss kolvringarna om dem sotat fast och minska bekymret framöver.

Har provat å göra samma sak igen men nu vägrar den starta. Bara smäller å blir ett stort rökmoln, även när den bara står och tuggar på startmotorn... Röken skingrar sig ganska fort från bilen men vid fördelarlocket sipprar de ut rök ganska länge efter smällen..
Och har ju bara haft isär motorn i någon timme så tycker ju inte att kolvringarna borde sotat fast på den korta stunden tongue

TimarS40
10 november 2011 · 19 Inlägg

Kolla så att inte vevaxeln ligger ett varv fel eftersom kamaxeln går ett varv på vevaxelns två. Ta bort kamremmen vrid vevaxeln ett varv till rätt punkt och lägg på kamremmen igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang