2787
Sök

Första bilen med viss funktion!!

749 Inlägg
16 november 2011
#21
Evildan skrev:
Bjornn skrev:
twin_cam skrev:
Saab har haft den se 1997, den hittils effektivaste. Idag har mer eller mindre slla bilar det.

Saab var först med en turboladdad bil med katalysator och lamdasond (Kalifornien 1977)
De va även först med att serietillverka en 16-ventils turbomotor.

Volvo va först i världen med att sätta en turbomotor i en kombi (Volvo 245 Turbo 1984) Denna bil var världens snabbaste herrgårdsvagn, och den snabbaste Volvon dittils tillverkad (245 hade högre toppfart än 244 & 242).

Ford va 1950 först i världen med Mc. Pherson fjäderben (Ford Vedette)

Mercedes-Benz byggde 1936 världens första serietillverkade personbilsdiesel, W138 260D

Volvo var nog även först med Turbo Diesel eftersom Volvo 760 TD var världens snabbaste dieselbil när den kom 1982, 0-100km/h på 11 sec.

Mercedes var före Volvos Volkswagenmotorförsedda 760 med dieselturbo i en serietillverkad personbil 1980 med 300TD Turbo 125hk 250Nm.

Jaha, men då var det bara den snabbaste TD som fanns 1982 och flera år framåt.
Senast redigerat av Bjornn (16 november 2011)


Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
#22
Bjornn skrev:
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:
Volvo var först med

Laminerat glas.

Lambdastyrd katalysatorrening.

Wiplashskydd. (har nån annan tillverkare det än?)

Saab har haft den se 1997, den hittils effektivaste. Idag har mer eller mindre slla bilar det.

Saab var först med en turboladdad bil med katalysator och lamdasond (Kalifornien 1977)
De va även först med att serietillverka en 16-ventils turbomotor.

Volvo va först i världen med att sätta en turbomotor i en kombi (Volvo 245 Turbo 1984) Denna bil var världens snabbaste herrgårdsvagn, och den snabbaste Volvon dittils tillverkad (245 hade högre toppfart än 244 & 242).

Ford va 1950 först i världen med Mc. Pherson fjäderben (Ford Vedette)

Mercedes-Benz byggde 1936 världens första serietillverkade personbilsdiesel, W138 260D

Volvo var nog även först med Turbo Diesel eftersom Volvo 760 TD var världens snabbaste dieselbil när den kom 1982, 0-100km/h på 11 sec.

Volvo var först med den effektivaste Lambdastyrda katalysatorreningen som finns, samma som finns på alla bensinmotorer idag.
Därför står det Lambda i grillen på alla Volvo bensinbilar i slutet av 80 talet. Om de har patentet vet jag inte men troligen.

1978 kom Peugeot 604 turbodiesel, så Volvo va inte först, men dom hade en stor stark motor och (faktiskt) lågt luftmotstånd.

Volvo va först med med att använda lamdareglerad insprutning och katalysator 1976, stämmer bra. Nästan samma lamdareglering, med vissa modifikationer hamnande på bl.a Saab några år senare (Tillverkad av Bosch).
Från 1989 är det lag på katalysator och lamdasond, så att säga att Volvos är bäst, när en är samma som på alla andra bilar med samma motorstyrning är att ta i smile Tror dock inte Volvo tog patent.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 november 2011
#23
Rojpen skrev:
TBOC_Razor skrev:
Rojpen skrev:

jo men inte serietillverkad tongue
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem
första bilen med absen period på 1960-talet då det användes i tävlingsbilarna: Ferguson P99, Jensen FF och Ford Zodiac.

Ja men interceptor var en serietillverkad modell...

jamen seritillverkad som kom med abs som standar och inte var en tävlings bil då..
då dessa var tävlings bilar. ( men vem vet wiki kan ju ha fel )

FF var en tävlingsbil inte interceptor...

Läs texten igen och läs rätt wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Evildan
16 november 2011
#24
Bjornn skrev:
Evildan skrev:
Bjornn skrev:

Volvo var nog även först med Turbo Diesel eftersom Volvo 760 TD var världens snabbaste dieselbil när den kom 1982, 0-100km/h på 11 sec.

Mercedes var före Volvos Volkswagenmotorförsedda 760 med dieselturbo i en serietillverkad personbil 1980 med 300TD Turbo 125hk 250Nm.

Jaha, men då var det bara den snabbaste TD som fanns 1982 och flera år framåt.

760 Td gjorde 0-100 på 13,0 s. enligt de siffror jag ser nedan:
http://www.cars-data.com/en/volvo-760-s … odels.html

749 Inlägg
16 november 2011
#25
Evildan skrev:
Bjornn skrev:
Evildan skrev:

Mercedes var före Volvos Volkswagenmotorförsedda 760 med dieselturbo i en serietillverkad personbil 1980 med 300TD Turbo 125hk 250Nm.

Jaha, men då var det bara den snabbaste TD som fanns 1982 och flera år framåt.

760 Td gjorde 0-100 på 13,0 s. enligt de siffror jag ser nedan:
http://www.cars-data.com/en/volvo-760-s … odels.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_760 Här står det 11 sec.


Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
#26
Evildan skrev:
Bjornn skrev:
Evildan skrev:

Mercedes var före Volvos Volkswagenmotorförsedda 760 med dieselturbo i en serietillverkad personbil 1980 med 300TD Turbo 125hk 250Nm.

Jaha, men då var det bara den snabbaste TD som fanns 1982 och flera år framåt.

760 Td gjorde 0-100 på 13,0 s. enligt de siffror jag ser nedan:
http://www.cars-data.com/en/volvo-760-s … odels.html

Det spelar egentligen ingen roll, för det är officiella oberoende uppgifter som säger att Volvo 760 Turbodiesel va den snabbaste dieselbil som gick att köpa 1982 och några år framåt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 november 2011
#27
Bjornn skrev:
Evildan skrev:
Bjornn skrev:

Jaha, men då var det bara den snabbaste TD som fanns 1982 och flera år framåt.

760 Td gjorde 0-100 på 13,0 s. enligt de siffror jag ser nedan:
http://www.cars-data.com/en/volvo-760-s … odels.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_760 Här står det 11 sec.

11 sekunder my ass ...
Aldrig någonsin.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
16 november 2011
#28
" 1966 ersattes C-V8 av en ny modell som fick det nygamla namnet Interceptor. Karossen, som nu åter var av stål, ritades av den italienska firman Carrozzeria Touring och tillverkades till en början i Italien (hos Vignale) innan Jensen övertog tillverkningen. Precis som i C-V8, användes Chryslers V8 på 6,3 liter, men från 1971 användes motorer på 7,2 liter. Samtidigt som Interceptor presenterades systermodellen FF (Ferguson Formula), en teknisk sensation: den första personbilen med seriebyggd fyrhjulsdrift, en teknik som utvecklats av Ferguson Research Ltd. Det var även första gången som låsningsfria ABS-bromsar (Maxaret-systemet från Dunlop) monterats på en serietillverkad bil. Den tekniska revolutionen gav dock inte Jensen några stora försäljningsframgångar utan produktionen stannade vid runt 320 tillverkade exemplar, uteslutande högerstyrda bilar. Det senare var en avgörande faktor för den dåliga försäljningen. Modifiering till vänsterstyrning hade varit kostsam och svår, men utan den var bilen i praktiken osäljbar i USA. Produktionen av FF lades ner 1971. Tillverkningen av Interceptor fortsatte dock och ytterligare 7000 exemplar tillverkades (även en cabriolet- och en coupé-modell fanns). Ny toppmodell blev Interceptor SP (SP står för "Six Pack") vars motor med tre dubbelförgasare gav 385 hästkrafter. Men av denna modell kom bara totalt 232 fordon att tillverkas mellan 1971 och 1973, då motorn inte uppfyllde avgasreningskraven som införts på den viktiga USA-marknaden. "

saxat direkt från wiki... där står ganska tydligt att interceptor inte hade alla dessa grejjer, det var dennes syster modell FF som hade det. FF var också en personbil/gat bil.


Evildan
16 november 2011
#29
Thunderbird88 skrev:
Bjornn skrev:
Evildan skrev:
760 Td gjorde 0-100 på 13,0 s. enligt de siffror jag ser nedan:
http://www.cars-data.com/en/volvo-760-s … odels.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_760 Här står det 11 sec.

11 sekunder my ass ...
Aldrig någonsin.

nu gör den det på 7.2 sekunder !! (enligt wikipedia)
Senast redigerat av Evildan (16 november 2011)

Evildan
16 november 2011
#30
twin_cam skrev:
Evildan skrev:
Bjornn skrev:

Jaha, men då var det bara den snabbaste TD som fanns 1982 och flera år framåt.

760 Td gjorde 0-100 på 13,0 s. enligt de siffror jag ser nedan:
http://www.cars-data.com/en/volvo-760-s … odels.html

Det spelar egentligen ingen roll, för det är officiella oberoende uppgifter som säger att Volvo 760 Turbodiesel va den snabbaste dieselbil som gick att köpa 1982 och några år framåt.

spelar väl visst en stor roll då fakta inte stämmer och det är ju fakta vi lägger fram här?
men ja, den var den snabbaste serietillverkade dieselpersonbilen som såldes vid det tillfället men varken först med turbo eller 0-100 på 11s.

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
#31
Nu spårar det ut lite, åter till topic:

Drivsystemet längställd motor fram-växellåda-kardan-diff (Système Panhard) uppfanns av Panhard (Ofan yikes) i början av 1900-talets första hälft. Panhard uppfann också själva växellådan.

Framhjulsdrift användes 1925 av Alvis Cars, första någolunda framgångsrika serieproduktionen va BSA Three Wheeler 1929.

Fyrhjuldrift patenterades första gången av en engelsman 1893. Den första fyrhjlsdrivna bilen med förbränningsmotor va Spyker 60 H.P 1903.

Håll er till uppfinningar och diskutera snabba dieselbilar i e anna tråd smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 november 2011
#32
Var inte Austin med Mini världens första bil med snedställd motor?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
#33
Thunderbird88 skrev:
Var inte Austin med Mini världens första bil med snedställd motor?

O nej, DKW hade tvärställt redan 1931, va första framgångsrika bilen med tvärställd motor och framhjulsdrift. Saab kom med sin 92 med tvärställd motor 1947. Även trabant hade tvärställt. Mini presenterades inte förrän 1959.

Däremot va mini först med konceptet ett hjul i varje hörn och paketbygge, så hela framvagnen lyftes upp i ett stycke med motor och allt monterat.

Volvo va först med att använda trepunktsbälte på mittplatsen bak som standard, och bältessträckare på samtliga platser som standard (Volvo 940 1991)
Senast redigerat av twin_cam (16 november 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Handledare
1 481 Inlägg
16 november 2011
#34
Rojpen skrev:
TBOC_Razor skrev:
Rojpen skrev:
om jag inte minns helt fel var väll iaf volvo först med ABS på serie tillverkad bil ?

eller menar du först i som att första någonsin att ha ABS fast inte som serie tillverkades/ var standard.

EDIT fel av mig: Den första serietillverkade bil som fick ABS som standard var Ford Scorpio,

Första bilen med ABS, antispinn osv var ju någon bil på 60-talet eller nå...

Amerikansk tror jag.


EDIT: Kom på det nu, Jensen Interceptor hade en massa sånt säkerhetsgrejs som sen var försvunnet i 20-30år innan man "uppfann" det igen...

jo men inte serietillverkad tongue
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem
första bilen med absen period på 1960-talet då det användes i tävlingsbilarna: Ferguson P99, Jensen FF och Ford Zodiac.

Taskig översättning från Engelska Wikipedia.
Det står: A fully mechanical system saw limited automobile use in the 1960s in the Ferguson P99 racing car, the Jensen FF, and the experimental all wheel drive Ford Zodiac.

Viss skillnad i betydelse.


6 692 Inlägg
16 november 2011
#35
Alfa Romeo var först med Common-Rail diesel, Common-rail diesel 5a dessutom (2.4 JTD)

I personbil då
Senast redigerat av Malheus (16 november 2011)

De/Dem

2 072 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#36
fyrcylindrig dieselmaskin med dubbelturbo (först i världen) = peugeot/citroen med sin 2,2 HDI

Sandzoo i da house

463 Inlägg
17 november 2011
#37
Kardanaxel: Renault 1898. Innan dess hade bilar rem eller kedjedrift från växellådan till bakaxeln

345 Inlägg
17 november 2011
#38
Tror att Oldsmobile var först med en form av ABS i en serietillverkad bil, Oldsmobile Toronado runt 1971.
En form av airbags fanns tillgängliga på GM's full-size bilar runt 1973, tror lite tidigare.
Senast redigerat av Tynnerstroem (17 november 2011)


Avstängd
10 388 Inlägg
17 november 2011
#39
Imperialen hade väl abs 71 iaf?

"Sure-track" fanns ju på Lincoln Continental, men bara på bakhjulen -70. O ja, det var ju en form av abs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

679 Inlägg
17 november 2011
#40
it_mutt skrev:
Imperialen hade väl abs 71 iaf?

"Sure-track" fanns ju på Lincoln Continental, men bara på bakhjulen -70. O ja, det var ju en form av abs

Jo det stämmer, första typen av "ABS" kom '71 till Imperialen dock dröjde det tills '78 då riktiga ABS uppfanns av Mercedes som tog patent på det och sen dess sitter det i varje bil idag!



Sök