Grey
Barra Ambassador
21 november 2011
· 24 Inlägg
Då var det dags för en vintertråd med förhoppningsvis lite fart i.
Det hela började med ett omåttligt behov av en äldre Ford och jag har sedan tidigare varit frälst i Granada troligtvis pga min fars intresse att frakta runt familjen i en svart granadakombi 2.8, även kallad dundermusen (den kända tecknade tv-serien från england kallad "danger mouse", den kommer ni väl ihåg?? ) då den hade just dundermusen klistrad på framskärmarna.
Hur som helst så kände jag att jag även ville ha något vassare att åka runt i, lite som en 30-års present till mig själv.
Jag hade sneglat på en Granada som hade varit till salu tidigare och som nu hade ett rimligt bytesförslag som pris. Jag åkte norr över och kikade på räsern, och bestämde mig på plats att den var i helt ok skick att bygga nått vettigt av. Den hade rätta årsmodellen (81, vad annars), den var 4-dörrars och den hade redan en 2.9a med manuell låda monterad. Jag och säljaren gjorde upp en deal och jag lastade på räsern.
När jag väl kom hem med den var jag rätt nyfiken på om det skulle vara några dolda fel, men för att vara en 30 år gammal Ford är detta exemplar mycket fint. Det enda grova rost jag kommer behöva lägga mycket energi på är fram i nederkant på förardörren och båda domkraftsfästena bak, resten är prima.
Planerna började smidas om vilken motor som skulle i och beslutet föll på en 2.9 V6 Cosworth BOA. Jag är så fruktansvärt nöjd över vad den motorn presterar som sugmotor och i Granadan finns det plats att lasta ner en motor från en atlantångare om man nu vill det.
Självklart skulle den få överladdning och... hela den planen sprack pga en enda sak. Jag fick ett erbjudande som jag inte kunde låta passera. Troligtvis är det oftare som man blir miljonär på ett lotteri, än får denna chansen så det var bara att bita i det sura äpplet och svälja sin stolthet.
Det blir helt enkelt back to basic, att köra 2.9 12v Turbo. Jag har bra med reservdelar till denna så om något brakar så kan jag vara på fötter rätt fort igen, utan att behöva lägga massor av pengar på det.
Så, denna dagen är första dagen på något som förhoppningsvis kommer gå rätt snabbt och se rätt bra ut. Målet är att vara klar med motor + drivlina till slutet av november och helt klar till våren 2012.
Idag har jag rensat bort allt som inte ska vara kvar, så kardan, kylare mm är borta. Imorgon blir det att lyfta ur motorn och lådan, rensa upp i motorutrymmet och förbereda för lackering.
Jag har även tidigare förberett så att jag kan behålla servon. Det är nämligen samma servopump på 2.9 och 2.0/2.9 cosworth, bara det att behållaren sitter brevid på sistnämda. Detta gör att pumpen är jätteliten och smidig så det blev att bygga om denna från flatrem till kilrem. Ska bara målas, sen är den klar.
Senast redigerat av Grey (14 december 2011)