Trött på häxjakten mot yrkesförare!!

Tega Yrkesförare
30 augusti 2006 · 1 073 Inlägg

Jag e bara tvungen att skriva av mig lite, för nu känns det som att bristningsgränsen e nära.
En sak e säker: Det finns ingen yrkeskategori som e så jagad som framför allt lastbilschaufförer!
Jag har kört lastbil i 6 år nu, som lots, nattchaufför och nu sen ett halvår tillbaka fjärrchaufför Skåne-Jämtland.

Intresset för att köra lastbil har aldrig varit så svagt som det e nu och detta beror på många uppenbara saker, som tex: Denna eviga jakt och stress. Kunderna har aldrig tid o vänta, e man inte en idiot så e man inkompetent. Transportledare som tror att man kör mellan Malmö-Ystad på 10 min. Privatbilister som räcker finger och tvärnitar framför en om en omkörning tar för lång tid. Trafikpolisen som vill att du böjer dig fram om du missat 5 min på rasten mm mm. Man känner sig hatad och stressad av precis alla, och som grädde på moset: Reaktionen på folk när du berättar va du jobbar med. Ett fruktansvärt ouppskattat yrke enligt min erfarenhet.

Anledningen till detta "utbrott" e att jag idag blev tagen för fjärde gången på ett halvår i kontroll, där man får böta för att man i stressen glömde fylla i reg-numrets 3 sista siffror (Vi brukar kalla våra bilar för dom tre första boksäverna) av den anledningen. En lagerarbetare får inte böter om han råkar ställa en pall i fel pallställ. Det måste ju finnas nån human synvinkel på mänskliga misstag.

Snart e det inte lönt att köra längre så länge utlänningarna får komma och köra vårt gods för en tredjedel av lönen. Detta e ju den största anledningen till att folk börjar fiffla med kör- och vilotider, sedan e skiten igång.

OBS: Jag vet att inte alla känner så här, men väääääääääldigt många!

Ursäkta min pessimism, men nu får det fan räcka!
                                                                                    // en som håller på att sadla om!

E30Tompa Rörpulare
30 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

Förstår dej 100% hoppas du kmr på en bra lösning!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
Shorty666
30 augusti 2006 · 362 Inlägg

Usch å fyfan å Ja förstår dej till 100%

Låg å körde en extrabil åt Ett världsledande röd/gult Logistikföretag i tre år förut...
Iväg på Söndagkväll å inte hemma förrns Fredagkväll å inte hade man nån aning om vart i hela vårt avlång land man skulle från dag till dag...
Har dock sadlat om lite så nu kör man asfalt å plogbil... inte alls denna stress och idioti...

Men att folk stör sej på Lastbilschaufföer beror nog till 80% av utlandstrafiken här...
Utländska förare visar ingen som helst respekt för vare sej medtrafikanter eller Vägarbeten,
å Jag VET detta p.g.a. allt för många "nära döden Erfarenheter" med utländska förare...

Nu ja säger dock inte att vi Svenska förare är 100% prickfria,
men vi e iaf mer Proffesionella i vårat arbetsutövande....

Så ja säger håll fast vid ditt yrke fastän du kanske byter inriktning.
Ha De GöTT !

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
Hamilton
30 augusti 2006 · 8 864 Inlägg

Har själv kört i 20år varav 10 inom flygfrakten och kan bara hålla med dig.
Man får mycket skit och lite cred för det man gör. Alla dessa tidspassningar man måsta hålla pga. industrin har sina lager på hjul. Strular speditören är det du som chaufför som får skit när grejerna kommer sent.

Älskar trotts det yrket, men kan pga. arbetsskada inte fortsätta med det.

Fotograf på tierpidag.se
THEBADGUY Gorgilus addictus
30 augusti 2006 · 4 737 Inlägg

Shorty666 skrev:
Usch å fyfan å Ja förstår dej till 100%

Låg å körde en extrabil åt Ett världsledande röd/gult Logistikföretag i tre år förut...
Iväg på Söndagkväll å inte hemma förrns Fredagkväll å inte hade man nån aning om vart i hela vårt avlång land man skulle från dag till dag...
Har dock sadlat om lite så nu kör man asfalt å plogbil... inte alls denna stress och idioti...

Men att folk stör sej på Lastbilschaufföer beror nog till 80% av utlandstrafiken här...
Utländska förare visar ingen som helst respekt för vare sej medtrafikanter eller Vägarbeten,
å Jag VET detta p.g.a. allt för många "nära döden Erfarenheter" med utländska förare...

Nu ja säger dock inte att vi Svenska förare är 100% prickfria,
men vi e iaf mer Proffesionella i vårat arbetsutövande....

Så ja säger håll fast vid ditt yrke fastän du kanske byter inriktning.
Ha De GöTT !

Håller med dig där till 100%.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
GranatMagnuS Scania, javisst.
30 augusti 2006 · 237 Inlägg

När gränserna har öppnats så finns det ju inget som hindrar chaufförer från öst som billigt kan köra det som många svenska åkare skulle kunna köra lika bra fast lite dyrare. Cabotagetrafiken kommer inte att minska på många år framöver ivarjefall. Utländska åkare kan skicka en bil med chaufför till sverige och tom 'köra inrikes' under en period lagligt, hur bra är det? Den svenska åkerinäringen kommer dö ut om inget görs. Åkare från öst pinar sina chaufförer att köra natt och dag och när polisen skriver ut böter så kastar dom lappen i diket och kör vidare. Vilken svensk åkare skulle kunna göra så? Jo ingen. Dom utländska åkarna pressar priserna till det maximala så att det inte är lönt snart längre att ha tex. bara en bil, du klarar inte att köra ett lass så billigt som en östbil om du måste tanka också ungefär. Nej usch säger jag bara, hoppas det ändrar hastigt. Nej, stå på er, ursvenska chaufförer!



edit: stavfel

Senast redigerat av GranatMagnuS (30 augusti 2006)

Hamilton
30 augusti 2006 · 8 864 Inlägg

Förhoppningsvis får vi samma regler ang. böter som flera länder redan har. Man får inte åka vidare förens böterna är betalda, polisen tar bilen tills böterna är betalda.
Ska vi ha utlänska bilar/chaufförer körandes i Sverige ska det vara på lika villkor.

Vi kan inte ha dessa nissar åkandes med tvivelaktiga bilar och en nykterhet som i vissa fall hör hemma på krogen en lördagkväll efter 01:00

Fotograf på tierpidag.se
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
31 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

Förjävligt o höra!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
mrpaulsen
7 september 2006 · 5 Inlägg

håller med dig helt å hållet. hoppas du kommer på nå bra lösnig på problemet

dusty Living in the fastlane
7 september 2006 · 2 616 Inlägg

har aldrig kört lastbil och känner ingen som gör de heller men förstår problemet och förstår att det msåte kännas riktigt trist och jobbigt

Martin 9-3 Fisketokig
7 september 2006 · 2 997 Inlägg

Förstår stressen men kan vända på det och erfarenheter jag har av lastbilar i trafiken är inte den bästa.

När man åkt med traktor längre sträckor i 40km/h så kommer det en lastbil i 80-90km/h så har de inte vett att sakta in och köra om senare.

Jag har vart med om 2 tillfällen där dödsolyckor vart säkra om det kommit mötande bilar.

Det i uppförsbackar som är helt skymda och lastbilarna  i båda fallen gjort flygande omkörning, finns ingen chans i världen att de skulle kunna avbryta om en mötande kommer.

En tredje gång har jag blivit omkörd uppförsbacke med skymd sikt, när lastbilen ligger jämsides så möter vi en lastbil och han som är på väg om mig bara viker in och jag får stå på bromsen.

Vågar inte säga om det tog i eller inte, men det synas att yttersta delen på lastaren skrapat i något vitt.

Sen kör de som idioter trots nedsatt fart vid vägarbeten mm.

Kör efter trafiken och inte efter schema, klagar chefen eller kunderna så upplys dem om fakta eller byt jobb.

Skulle inte kunna tänka mig köra lastbil åt andra, skulle isåfall köpa en egen och köra själv när jag redan har F-skatt och firma, då får man bestämma helt själv smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Miklen
7 september 2006 ·

..Jag vet precis..trots att ja bara körde 2 månader i somras.. Stressen är ju uppenbar.. Samma sak när man blir sen.. vems fel är det. ?! man blev lätt irriterad på kunderna ibland..utan att kunna visa d förstås..
Ja låg å pressade på hastighetsgränserna konstant..Ja får ingen ersättnig om ja åker dit eller nåt händer .. Sen så såg man ju ofta total nonchalans från utländska förare som kör i 100-110 precis överallt å e störst å bäst.. hälften säkert rattonyktra bara för å hålla sig vakna.. Där jag körde iaf så hände d inte EN enda gång att ett svensk reggat fordon betedde sig illa (om chauffören va svensk e ju svårt att säga) .. Har ju vart mycke vägarbeten mellan Landvetter flygplats å jönköping i somras..ja vet inte hur alla andra e men ja hade inget problem att sänka till 30 me vetskapen att en vägarbetare kan göra ett misstag eller annat så han ramlar,snubblar ut framför lastbilen..å i vettig hastighet har man iaf en chans att få stopp..

LazerHawke
7 september 2006 · 1 268 Inlägg

allt detta me stress å sådant beror på dålig planering från första början då man började me speditionsbranschen.... det skall hållas fast till 1000% det som beslutades för länge länge sedan....
och inte alls anpassas efter dagens trafiksituationer som finns.... allt skall gå så förbannat fort annars gnäller kunder etc etc.... men om man ändrade dessa regler och gjorde det mer flexibelt så skulle det förmodligen minska olyckor m.m när en olycka är framme hur fan får kunderna sina varor då??? det undrar jag det hjälper sällan att stressa nuförtiden... fler trafikljus rondeller etc är orsaken till detta sen att dom stänger av vägar som varit framkomliga under många år....

men men någon ändring kommer det nog inte bli dom närmsta århundranden

OverBoosted AUTOBAHNRASER
7 september 2006 · 3 804 Inlägg

Tråkigt... jag som hade planer på att bli lastbils chaffis men detta fick än att tänka


Bmw osv..
Tega Yrkesförare
7 september 2006 · 1 073 Inlägg

Detta e ett svårt ämne att diskutera med utomstående personer som inte alls e insatt i branschen.
Därför man ofta hör saker som: Dom kör som idioter, alltid har så jävla bråttom, feta illaluktande osociala som inte lyfter ett handtag utan bara växer på bredden, fifflande idioter mm mm...

Detta är i grund och botten ett så omfattande stort problem där dessa inövade fördomar bara blir patetiska i sammanhanget.
I dagens läge finns inga lager utan det är "just in time" som gäller och sätter chaufförerna på press. En åkare som säger att så här tänker jag inte köra på dessa villkor, förlorar sina kunder och uppdrag för det finns andra som hela tiden pressar priser och skiter i lagar och regler.
Svenska åkerier är ett utdöende släkte där utlänningar för omänskliga löner sitter i svenskreggade bilar och kör. Hur många svenska utlandsåkerier i Sverige finns det kvar? Nä, precis, en handfull kanske.

Sen det här med alla chaufförer som kör som idioter. Låt oss bena i detta lite: Statistiken säger att tunga fordon ofta är inblandade i våra allvarligaste olyckor. Därmed har vi den ena anledningen till varför folk ökar sitt hat. Då kan meddelas att majoriteten av olyckorna är personbilarna orsaken till händelsen. En kollega till mig väjde och körde av vägen för en personbil som sket i stopplikten, personbilen smet sedan från platsen. Själv för ett par år sedan så mötte jag en personbil på fel sida av vägen. Trots väjningsförsök och signalering så small det. Kvinnan i bilen avled omedelbart... Dagen efter så kan man läsa om en kvinna som blev dödad i krock med lastbil. Lasbil inblandad i dödsolycka osv. Jävligt trevligt och läsa sådant...

Folk måste lära sig förståelsen för vilka krafter vi kör omkring med. Inse faran med att tvärnita framför 60 ton med personbilen, tålamod för att det går segt i backar, med sunt förnuft släppa fram en lastbil på rull i uppförsbacke även om kanske motparten har rätt att köra före mm.

Det finns så mycket man vill få förklarat. Frusterad blir man iaf när folk inte kan tänka ett steg längre...

Ronnie.L
7 september 2006 · 914 Inlägg

Är själv ej lastbils chaufför och skulle aldrig vilja bli det. Men min pappa och en vän är det. Farsan har knäckt ryggen och var psykiskt pressad ett tag.. Kompisen faller väll snart ihop han var nära för ett tag sen.
Förstår att det händer att lastbilschaufför gör misstag ibland. Jag är mer förvånad över att det ej sker oftare. Visst jag är inte bättre än många andra bilister som svär åt en lastbil lite då och då men jag har fortfarande respekten för dom.. Så som åkerierna tvingas att tvinga sina chaufförer att pressa sig så är jag bara glad att ni lyckas hålla ut så pass bra som ni gör.. All heder åt ni starka chaufförer som håller ut och min beklagan till de chaufförer som ej gör det och råkar göra misstag som vi vanliga bilister irriterar oss på.

Andy69
7 september 2006 · 343 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Förstår stressen men kan vända på det och erfarenheter jag har av lastbilar i trafiken är inte den bästa.

När man åkt med traktor längre sträckor i 40km/h så kommer det en lastbil i 80-90km/h så har de inte vett att sakta in och köra om senare.

Jag har vart med om 2 tillfällen där dödsolyckor vart säkra om det kommit mötande bilar.

Det i uppförsbackar som är helt skymda och lastbilarna  i båda fallen gjort flygande omkörning, finns ingen chans i världen att de skulle kunna avbryta om en mötande kommer.

En tredje gång har jag blivit omkörd uppförsbacke med skymd sikt, när lastbilen ligger jämsides så möter vi en lastbil och han som är på väg om mig bara viker in och jag får stå på bromsen.

Vågar inte säga om det tog i eller inte, men det synas att yttersta delen på lastaren skrapat i något vitt.

Sen kör de som idioter trots nedsatt fart vid vägarbeten mm.

Kör efter trafiken och inte efter schema, klagar chefen eller kunderna så upplys dem om fakta eller byt jobb.

Skulle inte kunna tänka mig köra lastbil åt andra, skulle isåfall köpa en egen och köra själv när jag redan har F-skatt och firma, då får man bestämma helt själv smile

Olyckligt att du har blivit omkörd av några som inte har tänkt sig för, inget ja kan försvara.

Du säger att vi lastbilschaufförer kör som idioter vid vägarbeten? Helt säker på att majoriteten inte gör det, hur många personbilar tror du ej kör för fort? Och jag undrar vilket som ser ut att gå snabbast: Personbil i 50km/h  eller en lastbil i samma hastighet? Tror allt man luras en del.

Folk som klagar borde få åka med en lastbilschaufför under en dag, tror man skulle få en helt annan uppfattning om hur det egentligen är?

Tråkigt när det blir så här!

LazerHawke
7 september 2006 · 1 268 Inlägg

jag själv väntar på en utbildning nu för lastbil och släp.... skall bli intressant... lära sig köra dom stora monstren... få en inblick i hur det är att sitta själv i ett sådant stort fordon och så.... skall bli nice... det finns så jäkla mkt olika kategorier i den branschen något passar en säkert smile

FL3JM Inga konstigheter
7 september 2006 · 2 064 Inlägg

Jag förstår mig inte på folk, jag har fett med respekt för lastbilar. Det kräver grymt mycket kompetens att köra ett sådant jävla monster. Folk tänker inte på hur jävla stora dom där grejjerna är. Jättekul att backa med sån också.
Det är dom som är kungarna av vägarna, inte nån liten bögig porsche!

bianka
7 september 2006 · 1 Inlägg

Andy69 skrev:

Martin 9-3 skrev:
Förstår stressen men kan vända på det och erfarenheter jag har av lastbilar i trafiken är inte den bästa.

När man åkt med traktor längre sträckor i 40km/h så kommer det en lastbil i 80-90km/h så har de inte vett att sakta in och köra om senare.

Jag har vart med om 2 tillfällen där dödsolyckor vart säkra om det kommit mötande bilar.

Det i uppförsbackar som är helt skymda och lastbilarna  i båda fallen gjort flygande omkörning, finns ingen chans i världen att de skulle kunna avbryta om en mötande kommer.

En tredje gång har jag blivit omkörd uppförsbacke med skymd sikt, när lastbilen ligger jämsides så möter vi en lastbil och han som är på väg om mig bara viker in och jag får stå på bromsen.

Vågar inte säga om det tog i eller inte, men det synas att yttersta delen på lastaren skrapat i något vitt.

Sen kör de som idioter trots nedsatt fart vid vägarbeten mm.

Kör efter trafiken och inte efter schema, klagar chefen eller kunderna så upplys dem om fakta eller byt jobb.

Skulle inte kunna tänka mig köra lastbil åt andra, skulle isåfall köpa en egen och köra själv när jag redan har F-skatt och firma, då får man bestämma helt själv smile

Olyckligt att du har blivit omkörd av några som inte har tänkt sig för, inget ja kan försvara.

Du säger att vi lastbilschaufförer kör som idioter vid vägarbeten? Helt säker på att majoriteten inte gör det, hur många personbilar tror du ej kör för fort? Och jag undrar vilket som ser ut att gå snabbast: Personbil i 50km/h  eller en lastbil i samma hastighet? Tror allt man luras en del.

Folk som klagar borde få åka med en lastbilschaufför under en dag, tror man skulle få en helt annan uppfattning om hur det egentligen är?

Tråkigt när det blir så här!

Våran vardag vore ok om vi slapp dessa personbilar. Jag skulle kunna jöra listan på dessa okunniga personbils förarare hur lång som hälst. Är det några som räddar liv så är det vi som kör tunga fordon. jag har 27 års erfarenhet av dessa fordon och anser att jag har sätt och vari med om massor av hårresande framfarter med dessa små saker. Dom tar ingen som hälst notis om att vi fins på vägen. Konstit att det inte händer mer olyckor. Men det kan ni tacka oss för som hajar någåt. Det är tydlit att det är aldeles för lätt att ta ett b-kort. Lättast och se det är att gå till en parkering och titta, det är inte många som änsengång kan parkera en person bil. Vi har fordn på 2,60 bred och över 25 meter. men det har vi lättare att manevrera än vad ni har ned era 4 kanse 5m. Nej sluta med era påhopp se upp till en duktig Yrkeskår och ta lärdon av oss istället. Jag har flera hundratusentals mil i ryggen med tunga fordon vad har ni att sätta imot.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang