Trött på häxjakten mot yrkesförare!!

decib3L Körv
24 maj 2010 · 3 535 Inlägg

Ruuska_ skrev:

Munkis skrev:

Ruuska_ skrev:

Ja det har du rätt i! Bygg ut järnvägarna så alla idioter som kör personbil kan åka tåg istället så att vi professionella yrkesförare kan arbeta tillsammans med likasinnade istället för Agda 80 bast, den stressade familjepappan på 45bast, 18åringen som precis fått körkort och är odödlig samt alla andra bilister som anser att lastbilarna har precis samma kör egenskaper som en Ferrari.

Det hade vart jävligt kul att se hur många allvarliga trafikolyckor det hade blivit om det bara fanns långtradare ute på vägarna!

Ja precis! personbilar är av ondo och en lastbil vållar aldrig nån olycka? smile Det är nog "hugget som stucket" skulle jag tro. Har varit med om lika mycket idioter i trafiken i både personbil och lastbil.

Hur ofta händer det att en lastbil är med i en allvarlig olycka med en annan lastbil då?

Nåja, helt oskyldiga är vi inte.

Truckdriving Man
Mortalis VW-nörd?
24 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Ruuska_ skrev:

endorfinslaven skrev:
Dags för o bygga ut järnvägen !
Drömmen att kunna åka säkrare på vägarna utan o få möten i kurvor av tradare på din sida av vägen.
Lika ofta svenskreggade som utländskt reggade, svenska chaffisar är inte bättre...
Med utbyggd Järnväg eliminerar antalet överlastade tradare som trycker sönder vägarna.

Ja det har du rätt i! Bygg ut järnvägarna så alla idioter som kör personbil kan åka tåg istället så att vi professionella yrkesförare kan arbeta tillsammans med likasinnade istället för Agda 80 bast, den stressade familjepappan på 45bast, 18åringen som precis fått körkort och är odödlig samt alla andra bilister som anser att lastbilarna har precis samma kör egenskaper som en Ferrari.

Det hade vart jävligt kul att se hur många allvarliga trafikolyckor det hade blivit om det bara fanns långtradare ute på vägarna!

Kör hellre varorna på tåg än folket på tåg...idiotiskt att köra lastbilar till och från kalmar - frankrike (t.ex.), för att det är billigare att köra hundratals lastbilar än att köra skiten på tåg eller båt..de får dra räls över hela jävla sverige om de ska kunna ge alla tillräckligt med kommunikationer, å då får inte era lastbilar plats tongue men men

Muttley
24 maj 2010 ·

decib3L skrev:

tkd_rille skrev:

decib3L skrev:

Huruvida omkörning och sånt är fel, varför ska jag inte få köra om en lastbil som håller 80, när jag håller 90? Jag kör utan släp och får hålla 90. Förresten är min lastbil inte utrustad med farthållare, då blir det jävligt träligt efter typ 1 km att hålla 80.  Och en sak till, i våran bransch är det inte så jäkla lätt att planera in saker. Kunderna ska hela tiden vara nöjda för om dom inte är det kan dom alltid byta till ett annat åkeri. Och då kvittar det hur ordentliga vi är med rast och vila. Det är jävligt lätt att belasta vår bransch har jag märkt. Och varje person jag pratar med angående mitt jobb: "Det kan väl inte vara så jobbigt att köra lastbil hela dagarna". Nähä minsann, då ska dom vara med när jag har 5 minuter på mig att lasta på 23 pall på en lastbil som bara tar 18 pall. Då har jag folk som väntar på mig 23 mil ifrån som måste få sina grejer i tid när jag väl kommer hem. Och då kan dom där 5 minutrarna du ifrågasatte vara bra att hinna ta in.

Till alla bilar: Använd mer blinkers, för våran skull iaf.

Du snacka om 4 kilometer för slött. Då finns de ingen anledning att köra om faktiskt då du sparar noll med tid. Ska lastbilschaufförer vara riktiga mesar och inte kunna säga till och faktiskt ta upp problemet med sin ledning så de kan ordna bättre avtal?.
Jag vet hur de är med de jäkla tiderna, jag kör själv beställningstrafik, men de får allt finna sig i att det tar den tiden att köra från A-B plus minutrarna att lasta sjuka människor. 4 minuter har man ibland fått på 4 mil. Tro fan inte jag håller käft om körtiderna utan berättar exakt vad jag tycker till a .

Kunderna får infinna sig i att de tar tid att köra mellan olika platser, de flesta indrustrier jag jobbat på har faktiskt aldrig gnällt på chaffisar.
De är bara ditt körkort som ryker, din chef kan hitta hundratals andra chaffisar när du blir av med ditt jobb för att du idiotkör för att hinna med idiottider.

Och faktiskt många lastbilar borde använda sina backspeglar och även blinkersen.

Hörredu, tro inte att jag idiotkör! Jag kör precis enligt lagen och alltid inom hastighetsbegränsningen. Men däremot har man blivit utskickad på omöjliga tider och då är det kunden som gnäller i slutändan = dom anlitar någon annan åkare = jag får mindre jobb.

På mitt pass åker jag 23 mil. Om jag håller 90Km/h istället för 86Km/h så tjänar jag in några minuter, right? Och då kan näste person som väntar på mig här hemma åka tidigare. Även om det bara handlar om minuter. Och jag har aldrig någonsin klagat på stressen som är i det här jobbet, för det är det enda jobbet jag haft som jag verkligen trivts på.

Sen vad du tycker om oss som kör lastbil skiter jag fullständigt i.

Så du tror att om du redan är 30 minuter sen till kunden, att om du kanske tjänar in 5 minuter på att köra om en jäkla massa så blir kunden gladare?. Är du redan sen och kan inte komma på exakt leveranstid då är livet så. 
Om de knappt är körtider så är de nått jävla fel helt enkelt. då får man ta upp de med centralen så att de ändrar på de så att du får körtid och lasttid, och om inte och säg att de inte hjälper. För säger ingen till så ligger ju korta tider kvar.

De som blir sjukt stressade av ett yrke har inte ett dugg att göra på jobbet, om man är lite stressad första månaderna förstår man men om man ska ha yrker i 30 år och ska stressa hela tiden, då lär man inte bli så jäkla gammal heller.

Muttley
24 maj 2010 ·

Ruuska_ skrev:

endorfinslaven skrev:
Dags för o bygga ut järnvägen !
Drömmen att kunna åka säkrare på vägarna utan o få möten i kurvor av tradare på din sida av vägen.
Lika ofta svenskreggade som utländskt reggade, svenska chaffisar är inte bättre...
Med utbyggd Järnväg eliminerar antalet överlastade tradare som trycker sönder vägarna.

Ja det har du rätt i! Bygg ut järnvägarna så alla idioter som kör personbil kan åka tåg istället så att vi professionella yrkesförare kan arbeta tillsammans med likasinnade istället för Agda 80 bast, den stressade familjepappan på 45bast, 18åringen som precis fått körkort och är odödlig samt alla andra bilister som anser att lastbilarna har precis samma kör egenskaper som en Ferrari.

Det hade vart jävligt kul att se hur många allvarliga trafikolyckor det hade blivit om det bara fanns långtradare ute på vägarna!

Fan vad proffesionella dem är
Blev fint när rusningen kom igång smile
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh … isid=66124

smile
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh … isid=66122

Ja jag letar inte fler exempel. men du ser själv smile
http://www.wighsnews.se/nyheter.php

decib3L Körv
24 maj 2010 · 3 535 Inlägg

tkd_rille skrev:

decib3L skrev:

tkd_rille skrev:

Du snacka om 4 kilometer för slött. Då finns de ingen anledning att köra om faktiskt då du sparar noll med tid. Ska lastbilschaufförer vara riktiga mesar och inte kunna säga till och faktiskt ta upp problemet med sin ledning så de kan ordna bättre avtal?.
Jag vet hur de är med de jäkla tiderna, jag kör själv beställningstrafik, men de får allt finna sig i att det tar den tiden att köra från A-B plus minutrarna att lasta sjuka människor. 4 minuter har man ibland fått på 4 mil. Tro fan inte jag håller käft om körtiderna utan berättar exakt vad jag tycker till a .

Kunderna får infinna sig i att de tar tid att köra mellan olika platser, de flesta indrustrier jag jobbat på har faktiskt aldrig gnällt på chaffisar.
De är bara ditt körkort som ryker, din chef kan hitta hundratals andra chaffisar när du blir av med ditt jobb för att du idiotkör för att hinna med idiottider.

Och faktiskt många lastbilar borde använda sina backspeglar och även blinkersen.

Hörredu, tro inte att jag idiotkör! Jag kör precis enligt lagen och alltid inom hastighetsbegränsningen. Men däremot har man blivit utskickad på omöjliga tider och då är det kunden som gnäller i slutändan = dom anlitar någon annan åkare = jag får mindre jobb.

På mitt pass åker jag 23 mil. Om jag håller 90Km/h istället för 86Km/h så tjänar jag in några minuter, right? Och då kan näste person som väntar på mig här hemma åka tidigare. Även om det bara handlar om minuter. Och jag har aldrig någonsin klagat på stressen som är i det här jobbet, för det är det enda jobbet jag haft som jag verkligen trivts på.

Sen vad du tycker om oss som kör lastbil skiter jag fullständigt i.

Så du tror att om du redan är 30 minuter sen till kunden, att om du kanske tjänar in 5 minuter på att köra om en jäkla massa så blir kunden gladare?. Är du redan sen och kan inte komma på exakt leveranstid då är livet så. 
Om de knappt är körtider så är de nått jävla fel helt enkelt. då får man ta upp de med centralen så att de ändrar på de så att du får körtid och lasttid, och om inte och säg att de inte hjälper. För säger ingen till så ligger ju korta tider kvar.

De som blir sjukt stressade av ett yrke har inte ett dugg att göra på jobbet, om man är lite stressad första månaderna förstår man men om man ska ha yrker i 30 år och ska stressa hela tiden, då lär man inte bli så jäkla gammal heller.

Men snälla nån, när ska du förstå att det jag gör inte är idiotgrejer? Jag håller mig alltid inom lagens gränser, och när jag får tillfälle så kör jag om. Och sen är det såklart givet att om jag är sen till en kund så är det inte mer än så jag kan göra. Men i slutändan så är det vi som lider iaf, oavsett hur du tycker att det ska vara. När ska du förstå att jag försöker sköta mitt jobb smidigt och utan problem, och när det dyker upp problem så gör jag något åt det. Skippa attityden och "bror duktig" mentaliteten vettja. Vi är trots allt stolta yrkeschaufförer båda två.

Truckdriving Man
Ellertz Norrlänning
28 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Välkommen till verkligheten! Finns det nått jobb i dagens sverige där man inte måste stressa som en galning..?  var glad att ni har fasta tider ni måste följa...


Jag kan lova att det finns branscher där folk har det MYCKET värre!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Janneutanb
28 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Ellertz skrev:
Välkommen till verkligheten! Finns det nått jobb i dagens sverige där man inte måste stressa som en galning..?  var glad att ni har fasta tider ni måste följa...


Jag kan lova att det finns branscher där folk har det MYCKET värre!

Ahh, du menar alla andra jobb där polisen dagligen delar ut rejäla böter? smile

Roos
29 maj 2010 ·

tkd_rille skrev:
Så du tror att om du redan är 30 minuter sen till kunden, att om du kanske tjänar in 5 minuter på att köra om en jäkla massa så blir kunden gladare?. Är du redan sen och kan inte komma på exakt leveranstid då är livet så. 
Om de knappt är körtider så är de nått jävla fel helt enkelt. då får man ta upp de med centralen så att de ändrar på de så att du får körtid och lasttid, och om inte och säg att de inte hjälper. För säger ingen till så ligger ju korta tider kvar.

De som blir sjukt stressade av ett yrke har inte ett dugg att göra på jobbet, om man är lite stressad första månaderna förstår man men om man ska ha yrker i 30 år och ska stressa hela tiden, då lär man inte bli så jäkla gammal heller.

Mina kunder blir gladare om jag är 15 min sen istället för 20. Jag personligen blir gladare om jag kan minimera, oavsett 1 minut eller 10 min. Motorvägen är tvåfilig, det finns ingen lag som säger att lastbilar inte får köra om varandra, lev med det. Aldrig själv gjort en omkörning på en enfilig landsväg för att tjäna in 2 minuter, men snackar vi motorväg så finns det minst två filer av en anledning. Klarar du inte av det, sitt hemma då? Jobbar man på ett åkeri med xxx anställda chafförer och en klagar på tiderna för mycket så gav man sig själv sparken, det finns andra som söker jobbet man själv har.
Tror inte heller någon som skriver här kört lastbil i 30 år, och alla jobb är stressande på olika sätt, vid olika tillfällen.

Truckeroffe Ovejävel!
29 maj 2010 · 261 Inlägg

Här är iaf en som sällan stressar upp sig, fan de finns ju mobiler. Bara ringa o fråga om väg eller säga till om man e lite sen.
För övrigt så har jag det bästa jobbet ja nånsin haft nu. Sjukt bra chef som själv liger ute på vägarna o är förstående o bra arbetskamrater.
På det här jobbet kommer jag bli kvar väldigt länge, trucker for life!

Kör försiktigt där ute medmänniskor, ingen last är liv värd. /Ovejävel

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Muttley
29 maj 2010 ·

Roos skrev:

tkd_rille skrev:
Så du tror att om du redan är 30 minuter sen till kunden, att om du kanske tjänar in 5 minuter på att köra om en jäkla massa så blir kunden gladare?. Är du redan sen och kan inte komma på exakt leveranstid då är livet så. 
Om de knappt är körtider så är de nått jävla fel helt enkelt. då får man ta upp de med centralen så att de ändrar på de så att du får körtid och lasttid, och om inte och säg att de inte hjälper. För säger ingen till så ligger ju korta tider kvar.

De som blir sjukt stressade av ett yrke har inte ett dugg att göra på jobbet, om man är lite stressad första månaderna förstår man men om man ska ha yrker i 30 år och ska stressa hela tiden, då lär man inte bli så jäkla gammal heller.

Mina kunder blir gladare om jag är 15 min sen istället för 20. Jag personligen blir gladare om jag kan minimera, oavsett 1 minut eller 10 min. Motorvägen är tvåfilig, det finns ingen lag som säger att lastbilar inte får köra om varandra, lev med det. Aldrig själv gjort en omkörning på en enfilig landsväg för att tjäna in 2 minuter, men snackar vi motorväg så finns det minst två filer av en anledning. Klarar du inte av det, sitt hemma då? Jobbar man på ett åkeri med xxx anställda chafförer och en klagar på tiderna för mycket så gav man sig själv sparken, det finns andra som söker jobbet man själv har.
Tror inte heller någon som skriver här kört lastbil i 30 år, och alla jobb är stressande på olika sätt, vid olika tillfällen.

På motorvägen är de skillnad mot landsvägar.
Har en lastbil 1 kilometer på sig att köra om en lastbil som bara ligger 4 km/h för slött då är de idioti.
Händer för jävla mycket olyckor med lastbilar nu helt enkelt, denne vecka har de varit VARJE DAG. Hur kan en lastbilschaffis köra av en någorlunda rak väg? med tankbil? Vilket hände hässleholm för 4 dagar sedan.
Om kunderna har så jävla brått så de spelar om 5 minuter och en chafufför är så pass sen, då är ju antagligen chauffören sent ute eller har fått för kort körtid.

Om jag gnäller om att jag får för kort körtid så ger jag inte mig själv sparken utan ger säkerligen centralen en chans att ta upp med de ansvariga istället.

decib3L Körv
29 maj 2010 · 3 535 Inlägg

tkd_rille skrev:

Roos skrev:

tkd_rille skrev:
Så du tror att om du redan är 30 minuter sen till kunden, att om du kanske tjänar in 5 minuter på att köra om en jäkla massa så blir kunden gladare?. Är du redan sen och kan inte komma på exakt leveranstid då är livet så. 
Om de knappt är körtider så är de nått jävla fel helt enkelt. då får man ta upp de med centralen så att de ändrar på de så att du får körtid och lasttid, och om inte och säg att de inte hjälper. För säger ingen till så ligger ju korta tider kvar.

De som blir sjukt stressade av ett yrke har inte ett dugg att göra på jobbet, om man är lite stressad första månaderna förstår man men om man ska ha yrker i 30 år och ska stressa hela tiden, då lär man inte bli så jäkla gammal heller.

Mina kunder blir gladare om jag är 15 min sen istället för 20. Jag personligen blir gladare om jag kan minimera, oavsett 1 minut eller 10 min. Motorvägen är tvåfilig, det finns ingen lag som säger att lastbilar inte får köra om varandra, lev med det. Aldrig själv gjort en omkörning på en enfilig landsväg för att tjäna in 2 minuter, men snackar vi motorväg så finns det minst två filer av en anledning. Klarar du inte av det, sitt hemma då? Jobbar man på ett åkeri med xxx anställda chafförer och en klagar på tiderna för mycket så gav man sig själv sparken, det finns andra som söker jobbet man själv har.
Tror inte heller någon som skriver här kört lastbil i 30 år, och alla jobb är stressande på olika sätt, vid olika tillfällen.

På motorvägen är de skillnad mot landsvägar.
Har en lastbil 1 kilometer på sig att köra om en lastbil som bara ligger 4 km/h för slött då är de idioti.
Händer för jävla mycket olyckor med lastbilar nu helt enkelt, denne vecka har de varit VARJE DAG. Hur kan en lastbilschaffis köra av en någorlunda rak väg? med tankbil? Vilket hände hässleholm för 4 dagar sedan.
Om kunderna har så jävla brått så de spelar om 5 minuter och en chafufför är så pass sen, då är ju antagligen chauffören sent ute eller har fått för kort körtid.

Om jag gnäller om att jag får för kort körtid så ger jag inte mig själv sparken utan ger säkerligen centralen en chans att ta upp med de ansvariga istället.

Vadå idioti? Vad i helvete har du att säga om sånt? Du har inte en jävla aning om hur det är att sitta bakom ratten på en lastbil. Sen huruvida det händer olycker kan jag inte svara för. Men många jobbar orimligt mycket helt pga. bristen på chaufförer inom sina åkerier. Och det försvarar jag inte någonstans. Och för att du ska förstå ännu tydligare så kör jag på 2+1 väg nästan hela min sträcka, så jag kan köra om andra lastbilar bäst fan jag vill.

Truckdriving Man
Roos
29 maj 2010 ·

tkd_rille skrev:
På motorvägen är de skillnad mot landsvägar.
Har en lastbil 1 kilometer på sig att köra om en lastbil som bara ligger 4 km/h för slött då är de idioti.
Händer för jävla mycket olyckor med lastbilar nu helt enkelt, denne vecka har de varit VARJE DAG. Hur kan en lastbilschaffis köra av en någorlunda rak väg? med tankbil? Vilket hände hässleholm för 4 dagar sedan.
Om kunderna har så jävla brått så de spelar om 5 minuter och en chafufför är så pass sen, då är ju antagligen chauffören sent ute eller har fått för kort körtid.

Om jag gnäller om att jag får för kort körtid så ger jag inte mig själv sparken utan ger säkerligen centralen en chans att ta upp med de ansvariga istället.

Hur kan en personbil köra av vägen, någotlunda rak väg dessutom? Vad hände? Med en Saab dessutom? Har hänt flera gånger..
Antingen kan vi leka i sandlådan eller inse hur samhället ser ut, och att det finns massor olika typer utav fordon och att vi måste respektera dom alla. Om du skiter i att en lastbil i Uppsala kör om någon på landsväg medans du sitter hemma och glor teve så tror jag att du själv kommer må så mycket bättre.

Muttley
29 maj 2010 ·

Roos skrev:

tkd_rille skrev:
På motorvägen är de skillnad mot landsvägar.
Har en lastbil 1 kilometer på sig att köra om en lastbil som bara ligger 4 km/h för slött då är de idioti.
Händer för jävla mycket olyckor med lastbilar nu helt enkelt, denne vecka har de varit VARJE DAG. Hur kan en lastbilschaffis köra av en någorlunda rak väg? med tankbil? Vilket hände hässleholm för 4 dagar sedan.
Om kunderna har så jävla brått så de spelar om 5 minuter och en chafufför är så pass sen, då är ju antagligen chauffören sent ute eller har fått för kort körtid.

Om jag gnäller om att jag får för kort körtid så ger jag inte mig själv sparken utan ger säkerligen centralen en chans att ta upp med de ansvariga istället.

Hur kan en personbil köra av vägen, någotlunda rak väg dessutom? Vad hände? Med en Saab dessutom? Har hänt flera gånger..
Antingen kan vi leka i sandlådan eller inse hur samhället ser ut, och att det finns massor olika typer utav fordon och att vi måste respektera dom alla. Om du skiter i att en lastbil i Uppsala kör om någon på landsväg medans du sitter hemma och glor teve så tror jag att du själv kommer må så mycket bättre.

haha, vanlig privatbilist kan ju stanna om vettet finnes om de är trötta.

Som yrkeschaufför så ska man för sin egna skull skita i tider om man är så pass trött att man inte klarar att hålla en rak kurs.
skiter väl i vad som händer i uppsala, då jag bor 60 mil därifrån. Men övrig trafik här i skåne kan man undra över då jag själv jobbar med hela vägnätet.

Muttley
29 maj 2010 ·

decib3L skrev:

tkd_rille skrev:

Roos skrev:

Mina kunder blir gladare om jag är 15 min sen istället för 20. Jag personligen blir gladare om jag kan minimera, oavsett 1 minut eller 10 min. Motorvägen är tvåfilig, det finns ingen lag som säger att lastbilar inte får köra om varandra, lev med det. Aldrig själv gjort en omkörning på en enfilig landsväg för att tjäna in 2 minuter, men snackar vi motorväg så finns det minst två filer av en anledning. Klarar du inte av det, sitt hemma då? Jobbar man på ett åkeri med xxx anställda chafförer och en klagar på tiderna för mycket så gav man sig själv sparken, det finns andra som söker jobbet man själv har.
Tror inte heller någon som skriver här kört lastbil i 30 år, och alla jobb är stressande på olika sätt, vid olika tillfällen.

På motorvägen är de skillnad mot landsvägar.
Har en lastbil 1 kilometer på sig att köra om en lastbil som bara ligger 4 km/h för slött då är de idioti.
Händer för jävla mycket olyckor med lastbilar nu helt enkelt, denne vecka har de varit VARJE DAG. Hur kan en lastbilschaffis köra av en någorlunda rak väg? med tankbil? Vilket hände hässleholm för 4 dagar sedan.
Om kunderna har så jävla brått så de spelar om 5 minuter och en chafufför är så pass sen, då är ju antagligen chauffören sent ute eller har fått för kort körtid.

Om jag gnäller om att jag får för kort körtid så ger jag inte mig själv sparken utan ger säkerligen centralen en chans att ta upp med de ansvariga istället.

Vadå idioti? Vad i helvete har du att säga om sånt? Du har inte en jävla aning om hur det är att sitta bakom ratten på en lastbil. Sen huruvida det händer olycker kan jag inte svara för. Men många jobbar orimligt mycket helt pga. bristen på chaufförer inom sina åkerier. Och det försvarar jag inte någonstans. Och för att du ska förstå ännu tydligare så kör jag på 2+1 väg nästan hela min sträcka, så jag kan köra om andra lastbilar bäst fan jag vill.

Jag behöver inte sitta bak en ratt på en lastbil för att fatta att ni har de bara rent för jävligt om man måste blåsa på som fan för att hinna. smile. Men du verkar sjukt nöjd med att vara sen innan du ens börjat köra så grattis.

Ellertz Norrlänning
29 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Brains skrev:

Ellertz skrev:
Välkommen till verkligheten! Finns det nått jobb i dagens sverige där man inte måste stressa som en galning..?  var glad att ni har fasta tider ni måste följa...


Jag kan lova att det finns branscher där folk har det MYCKET värre!

Ahh, du menar alla andra jobb där polisen dagligen delar ut rejäla böter? smile

Följer ni reglerna och lagarna som finns så får ni inga böter! Reglerna finns faktiskt för en anledning....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Janneutanb
30 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Ellertz skrev:

Brains skrev:

Ellertz skrev:
Välkommen till verkligheten! Finns det nått jobb i dagens sverige där man inte måste stressa som en galning..?  var glad att ni har fasta tider ni måste följa...


Jag kan lova att det finns branscher där folk har det MYCKET värre!

Ahh, du menar alla andra jobb där polisen dagligen delar ut rejäla böter? smile

Följer ni reglerna och lagarna som finns så får ni inga böter! Reglerna finns faktiskt för en anledning....

Ja och vem är sugen på att stanna 30 minuter hemifrån och sova i lastbilen pga att det har varit en olycka eller något tidigare efter vägen?

Vem vill stanna kvar på sitt kontor och sova bara för att det var strömavbrott ett tag?...

Klart att det ska finnas lagar och regler men dom ska faktiskt kunna vara flexibla och anpassas efter verkligheten.
Plus att dom som delar ut böter ska kunna lagarna till 100%....

Roos
30 maj 2010 ·

tkd_rille skrev:
haha, vanlig privatbilist kan ju stanna om vettet finnes om de är trötta.

Som yrkeschaufför så ska man för sin egna skull skita i tider om man är så pass trött att man inte klarar att hålla en rak kurs.
skiter väl i vad som händer i uppsala, då jag bor 60 mil därifrån. Men övrig trafik här i skåne kan man undra över då jag själv jobbar med hela vägnätet.

Om de har vett ja, och det är rätt sällsynt. Jag stannar inte för min egen skull utan för ANDRAS skull då jag har vilotid, reglerna finns utav en anledning. Syftade på att du verkar bry dig för mycket om vad som händer överallt, ja lastbilar är med i olyckor, personbilar, cyklar, flygplan, och folk på skidor också.

Ellertz Norrlänning
30 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Brains skrev:

Ellertz skrev:

Brains skrev:

Ahh, du menar alla andra jobb där polisen dagligen delar ut rejäla böter? smile

Följer ni reglerna och lagarna som finns så får ni inga böter! Reglerna finns faktiskt för en anledning....

Ja och vem är sugen på att stanna 30 minuter hemifrån och sova i lastbilen pga att det har varit en olycka eller något tidigare efter vägen?

Vem vill stanna kvar på sitt kontor och sova bara för att det var strömavbrott ett tag?...

Klart att det ska finnas lagar och regler men dom ska faktiskt kunna vara flexibla och anpassas efter verkligheten.
Plus att dom som delar ut böter ska kunna lagarna till 100%....

Chansar du då och kör trots att du inte får så får ni ju räkna med böter... Regler finns för att motverka olyckor. Hur tror du vägarna skulle vara om chaffisar sitter och pimplar kaffe och kör 36 timmar i streck?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Janneutanb
30 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Ellertz skrev:

Brains skrev:

Ellertz skrev:

Följer ni reglerna och lagarna som finns så får ni inga böter! Reglerna finns faktiskt för en anledning....

Ja och vem är sugen på att stanna 30 minuter hemifrån och sova i lastbilen pga att det har varit en olycka eller något tidigare efter vägen?

Vem vill stanna kvar på sitt kontor och sova bara för att det var strömavbrott ett tag?...

Klart att det ska finnas lagar och regler men dom ska faktiskt kunna vara flexibla och anpassas efter verkligheten.
Plus att dom som delar ut böter ska kunna lagarna till 100%....

Chansar du då och kör trots att du inte får så får ni ju räkna med böter... Regler finns för att motverka olyckor. Hur tror du vägarna skulle vara om chaffisar sitter och pimplar kaffe och kör 36 timmar i streck?

Jaa men är det inte lite konstigt att man blir tvungen att stanna en halvtimme hemifrån för att sova i en bil istället för att komma hem till sin säng och lite mat?...

Jag säger inte att det är fel med lagar och regler men jag säger att dom ska vara flexibla och man ska kunna lägga in lite vett i dom.
Dom som kör mycket skiter i vad lagarna säger och hittar på egna fusk för att komma runt det.
Lagar hjälper inte mot dom som inte bryr sig om dom....
Därför tycker jag att man kan lägga lite fokus på att faktiskt få det att fungera vettigt för oss som vill köra lagligt!

Det är ungefär lika dumt som att ge ett ekipage körförbud pga att älgstaketet stack ut 3cm för mycket...

habomaster
2 juni 2010 · 463 Inlägg

Roos skrev:
Jobbar man på ett åkeri med xxx anställda chafförer och en klagar på tiderna för mycket så gav man sig själv sparken, det finns andra som söker jobbet man själv har.

Ta upp det anonymt med facket då. Är det fler som gör det så kommer facket ge arbetsgivaren påtryckningar att ge humana körtider. Arbetsgivaren ska inte räkna med att ni har fria vägar, de får väl lägga till 5 min körtid per 20mil om det nu är det ni sparar på att köra om.

Jag ställer mig gärna i kören som anser att tunga fordon borde ha omkörningsförbud 06-22. Det har hänt mer än en gång att man ligger i 110-120 på motorvägen och närmar sig ett par långtradare som ligger och stretar i 90 eller vad det nu får ligga i, och den bakre får för sig att gå ut för en omkörning. Helst när man passerar kolmården så det tar (utan att överdriva) 10 minuter att köra om.
Inte konstigt att man gasar lite extra för att komma om en långtradare på motorvägen.

Det bästa vore en adaptiv farthållare, så att när ni nu ligger och maxar bilen på farthållaren kommer den anpassa hastigheten till framförvarande lastbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang