Var själv mobbad under mellanstadiet och i 7:an på högstadiet, främst eftersom man råkade ha det lätt för sig i skolan samt att man på den tiden hade någorlunda rika föräldrar. Efter ett bråk med den värsta av mobbarna där jag nästan bröt hans nacke var det inte många som var sugna längre, och när man sedan av en slump skaffade sig polare av lite hårdare kaliber vågade knappt folk prata med mig längre.
Det jävligaste är att man själv under en kort period senare blev lite av en mobbare, inget jag är det minsta stolt över man jag anser mig vara man nog att stå för mina fel. Av en ren händelse fick jag en dag chansen att snacka på ett mer normalt sätt med ett av mina egna (mycket få) offer, vilket återigen öppnade mina ögon för vad jag själv utsattes för när jag var yngre.
Efter det använde jag det inflytande jag hade för att istället beskydda sådana som jag hörde var utsatta och spred rykten att "folk som muckar med X kommer att få med mig att göra". Vet åtminstone några fall där detta fungerade och hjälpte avsevärt.
Vanligtvis ska man inte uppmuntra till våld, och jag är heller ingen våldsam människa av mig. Mitt råd är dock att, om man har möjlighet, att statuera exempel med en av de värsta förövarna. Oftast spelar det ingen roll om man får stryk själv när man gör det, bara man visar att man kan slå tillbaka och man därmed kan få mobbarna att inse att det kostar mer än det smakar...
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex