3645
Sök

När växlar ni?

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
3 juni 2006
#61
mja nuförtiden åker man ju v8 wink så varvar inte så mö.. drar ju endå big_smile


1 414 Inlägg
3 juni 2006
#62
Det är inte varvtalet som är det viktiga utan hur lång tid man tar på sig när man växlar... det blir ju alltid en vridning av motorn vid acceleration och om man hettsar in växlarna, alltså försöker växla så fort som möjligt kommer man att ta sönder växellådan förr eller senare på grund av att motor inte "hinner" vrida sig tillbaka... varje växling bör ta i alla fall 2 sekunder..., 1 sek till neutral och 1 till nästa växel... en annan grundregel är att tar det emot så pressar man INTE i växeln...

Det med motorns vridning är inte lika farligt på vaijer styrda växel lådor som med stag styrda.

Detta är bra tips jag fick av testförarna på Saab...

Om jag vill köra ekonomiskt växlar jag upp vid ca 2700 varv, pressar jag brukar jag dra den till 5500 varv...

Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (3 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

176 Inlägg
3 juni 2006
#63
precis innan varvstoppen wink

/Mavric\ :)

Avstängd
257 Inlägg
3 juni 2006
#64
defuncta skrev:
Hej
Jag bara undrar när växlar ni vid hur många 1000 varv. Jag tar körkort nu och då vill de att man ska växla vid 3000 då kår ju bilen slött som fan så när jag övningskör hemma växlar jag vid 4000-4500 det är inte skadligt va

de beror på var man kör & vilket underlag. på grusvägar så växer hornen ut ur pannan å då rensas bilarna till max. hmm... kanske därför jag har kört sönder så många motorer, växellådor & bakaxlar på gamla 240 & 740 hehe smile

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

182 Inlägg
18 april 2007
#65
Jag växlar när det låter som att Fiestan inte pallar mer tongue

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
18 april 2007
#66
växlar när det e lagom, gasar man så blir det 5500rpm, kör man vanligt så 2500-3500 unjefär, ska man spara soppa så växlar man redan vid 2000 och då kan man få ner den till 0,65l/ mil big_smile


Kettunen
18 april 2007
#67
Firebirden växlar jag oftast vid 3000.
Men vid bus körning gäller det nästan till varvstoppet tongue

Quattro
28 Inlägg
18 april 2007
#68
När det e dax! roll

* Quattro - De e ba´r å åk! * -- * Om livet suger... Överladda!! *
Audi UrQ, S2, S4

3 722 Inlägg
18 april 2007
#69
växlar till 2:an såfort bilarna ej syns i bakspeglen smile

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2007
#70
Digital_Kicker skrev:
växlar till 2:an såfort bilarna ej syns i bakspeglen smile

Måste se kul ut när du ska ut på motorvägen kl 16:00 en torsdag.
Senast redigerat av FireTraXX (18 april 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

348 Inlägg
18 april 2007
#71
Beror helt på situation, men bruakr bli runt 3000, brukar vara lagom.


Neerd
1 596 Inlägg
18 april 2007
#72
brukar växla vid 4500-5000 big_smile annars hör man inte allt det fina ljudet hahah tongue

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

268 Inlägg
18 april 2007
#73
en 4000/4500  brukar va lagom! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Majestas
1 319 Inlägg
18 april 2007
#74
I sierran är det runt 3000 annars låter det och rycker som attans, i mondeon äre väl runt 4000

Team VeboTrim

1 171 Inlägg
19 april 2007
#75
När jag ska antingen framåt eller bakåt.wink

Med manuella bilar växlar jag så tidigt som möjligt upp till den gräns vid de tillfällen då man behöver mer effekt än vad full gas ger. Typ 3:an i 30 4:an i 40 och 5:an i 50km/h i konstant fart. Behöver man accelerera mer än vad full gas ger, tex på motorvägspåfart så varvar jag upp till 3-4000varv beroende på bil och situation.


263 Inlägg
19 april 2007
#76
Brukar växla vid varvstoppet jag lol

Volvo-Real-Power!

.......
2 655 Inlägg
19 april 2007
#77
olika, kör ja som folk så, 2-3000v ca, kör ja som vanligt me tung högerfot så allt mellan 4500-6000v. har dragit hela 4:an ut till 5900v och då gick de 205km/h och la då i 5:an men släppte vid 220km/h (varvstoppet ligger på 6500v)

Rebel with a cause
224 Inlägg
19 april 2007
#78
Founder skrev:
Det är inte varvtalet som är det viktiga utan hur lång tid man tar på sig när man växlar... det blir ju alltid en vridning av motorn vid acceleration och om man hettsar in växlarna, alltså försöker växla så fort som möjligt kommer man att ta sönder växellådan förr eller senare på grund av att motor inte "hinner" vrida sig tillbaka... varje växling bör ta i alla fall 2 sekunder..., 1 sek till neutral och 1 till nästa växel... en annan grundregel är att tar det emot så pressar man INTE i växeln...

Det med motorns vridning är inte lika farligt på vaijer styrda växel lådor som med stag styrda.

Detta är bra tips jag fick av testförarna på Saab...

Om jag vill köra ekonomiskt växlar jag upp vid ca 2700 varv, pressar jag brukar jag dra den till 5500 varv...

Mvh Tim

Kan tillägas att detta bara berör SAAB-ägare... wink

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
19 april 2007
#79
Beror helt på situationen.. allt mellan 2500-6500 varv smile


Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
19 april 2007
#80
Runt 3k ligger jag på när jag växlar. Fast det är ju lite tråkigt att kraften i min Audi börjar vid 3k. Så ska man axxa mycket så börjar man ju på den siffran istället. tongue

Whine whine!


Sök