V8 i BMW E30, är det möjligt ?

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

Funderade lite på detta som rubriken lyder, googlat massa och hittat en del info, men det mesta är ju utländskt, vad är det igentligen som gäller på bilprovningen för E30 kaross ?  hur många hästar och Nm får man ha ?

Skulle ju vara hur coolt som helst att sätta i en 285 hästars BMW V8 i en E30.. dom flesta bygger ju turbo, men jag vill ha V8.. big_smile

Några tips.. nyttig info ?

Tackar på förhand..lol

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
impresst 2fast4you
17 december 2011 · 371 Inlägg

allt är möjligt men tycker du ska skriva ner din plan o ringa sfro o höra med dom

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

impresst skrev:
allt är möjligt men tycker du ska skriva ner din plan o ringa sfro o höra med dom

Tänkte först höra här innan jag börjar planera nåt.. bara kolla läget lite o se om nån har erfarenhet ang detta.. misstänker ju att 285 hästar i en E30 inte är möjligt... och den lilla V8:an är inte så rolig tycker jag..då är nästan 3 liters sexan rappare och bättre..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
alain www.bimmerpower.org
17 december 2011 · 3 995 Inlägg

Här har du nyttig info. wink
http://e30v8.plainsimple.dk/

och det härmed 1137 Hk
http://www.youtube.com/watch?v=ic_T2Uz1 … r_embedded

och det här, BMW E30 S62 V8 Limmet at Mantorp 090814 1
http://www.youtube.com/watch?v=fpeM3UnJ … r_embedded

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

alain skrev:
Här har du nyttig info. wink
http://e30v8.plainsimple.dk/

och det härmed 1137 Hk
http://www.youtube.com/watch?v=ic_T2Uz1 … r_embedded

och det här, BMW E30 S62 V8 Limmet at Mantorp 090814 1
http://www.youtube.com/watch?v=fpeM3UnJ … r_embedded

Rätt så coola grejer.. jo den första länken hittade jag igår när jag funderade lite på detta, men det som är viktigast för att ens tänka på detta är ju hur många hästar och Nm som tillåts i just E30, har tänkt regga med V8, undra om det är nån större skillnad på lilla 3 liters V8 and och stora 285 hästars V8:an ? alltså man man kan regga med den lilla och sen byta till den stora utan att SBP märker nåt.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

M60 3.0 lit   218 hk @ 5800 rpm         290 Nm @ 4500 rpm   

e30 2,5 lit  170 hk @  5500 rpm      222 Nm @ 4300 rpm

e30 M3       194 hk vid 6500 rpm     230 Nm vid 4750 rpm

B6              254 hk vid 5900 rpm     320 Nm vid 4000 rpm

Det är ett bekymmer smile B6 an är den ände som klarar av det på effekt/vrid neutral
Så det kan bli svårt tror jag . Har 2 e30 320 i vekstan med samma färg och jag har så svårt att hålla reda på dom när jag ska besiktiga big_smile

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
M60 3.0 lit   218 hk @ 5800 rpm         290 Nm @ 4500 rpm   

e30 2,5 lit  170 hk @  5500 rpm      222 Nm @ 4300 rpm

e30 M3       194 hk vid 6500 rpm     230 Nm vid 4750 rpm

B6              254 hk vid 5900 rpm     320 Nm vid 4000 rpm

Det är ett bekymmer smile B6 an är den ände som klarar av det på effekt/vrid neutral
Så det kan bli svårt tror jag . Har 2 e30 320 i vekstan med samma färg och jag har så svårt att hålla reda på dom när jag ska besiktiga big_smile

Jag förstår inte riktigt vad du menar med den listan.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
alain www.bimmerpower.org
17 december 2011 · 3 995 Inlägg

Kan vara svårt att veta hur de tänker på bilprovningen, det berör på om du får att göra med en prao eleve eller en gnäll spick som kan.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

alain skrev:
Kan vara svårt att veta hur de tänker på bilprovningen, det berör på om du får att göra med en prao eleve eller en gnäll spick som kan.

Spelar ju igen roll för mig vilken som besiktar.. man tänker ju endå hålla sig inom ramarna för vad som är lagligt och inte så gott det går. När man ska regga bilen alltså..

Sen om man kan byta ut den lilla motorn mot den stora utan att nån skulle lägga märke till det så det ju skitbra det.. vet dock inte hur mycket som skiller dom åt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

Ska du få i genom en E30 325 så gäller 20% på effekten och vridökning med 10%

Det innebär  325     204 Hk 244 Nm   
                      M3     233 Hk  253 Nm
        Och B6 klarar det. Det var så jag menade även den lilla V8 är för stark.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
17 december 2011 · 1 778 Inlägg

Om du lyckad regga med lilla 8an så är de säkert inga problem o byta till stora 8an sen. Dom är ju lika till utseendet. Växellådor passar ju till exempel bolt on mellan motorerna. De ser dom knappast på besiktningen:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
17 december 2011 · 1 778 Inlägg

Just de, har för mig att de går o regga en e30 med en liten Rover 8a, de kan du ju forska vidare på ocksåsmile

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Ska du få i genom en E30 325 så gäller 20% på effekten och vridökning med 10%

Det innebär  325     204 Hk 244 Nm   
                      M3     233 Hk  253 Nm
        Och B6 klarar det. Det var så jag menade även den lilla V8 är för stark.

Ja men att köpa en M3 för att slänga i en V8 är ju inte aktuellt.. så rik är jag inte och slöseri med den äldre M3 som snart är helt utrotad..

En sunkig E30 tex 320 eller 325 kan man nästan få gratis.

Så även fast E30 är i stort sätt exakt samma kaross fast med olika motorer så gäller olika effekt för samtliga när man vill byta motor.. ? låter skumt.. tex Volvo är det ju samma på 240 oavsett årgång .. och 740/760 oavsett årgång...

Skumt måste jag säga..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Just de, har för mig att de går o regga en e30 med en liten Rover 8a, de kan du ju forska vidare på ocksåsmile

Njaa tanken var att använda BMW V8 då som är rätt så rapp och lätt att sen byta till den större V8:an då jag misstänker att dom ser nästan identiska ut på utsidan.

Rover V8 växer inte på träd dom heller.. dom är verkligen efterfrågade för sånna som vill regga V8 volvo.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

Javist  här kan du läsa       http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231585

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Javist  här kan du läsa       http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231585

JO precis.. jag vet vad som gäller ang detta med avgasrening och sånt skit.. men frågan var ju vad som är tillåtet i just E30 karossen.. och det låter ju konstigt att tex en 320 tex skulle vara godkänd för max 190 hästar och en 325 av exakt samma kaross skulle vara godkänd för max 220 hästar.. alltså en E30 är ju en E30 om man så säger.. oavsett vilken motor den är utrustad med från fabrik

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

"För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!"    Dessa regler är konstiga!!?

Men det är samma skrot på alla e30 med 6 cyl motorer så jag förstår inte jag heller?!

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
"För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!"    Dessa regler är konstiga!!?

Men det är samma skrot på alla e30 med 6 cyl motorer så jag förstår inte jag heller?!

Precis.. skumt som faan.. det finns ju massa massa och åter massa som har reggat E30 med andra motorer och turbo och allt vad det är..

Men 325 ligger väl på strax under 200 hästar eller nåt sånt.. men jag menar ökning med 20% och 10%Nm anser jag inte vara nåt speciellt mycket.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

325i verkar vara den modellen som man med lite pengar kan köpa som har flest hästar av E30 karossen... 170 hästar + 20% = 204 pigga kusar.. alltså inte i närheten av lilla BMW V8 som har 218 hästar... trist... sad

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
17 december 2011 · 423 Inlägg

Gör du det seriöst så byter du ju ändå bromsar runt om inklusive bromscylindern, jag misstänker att du inte kommer åka med original stötdämpare och fjädrar.

Original E30 växellådan lär inte passa på v8an så då byter du den med och då behöver du bara byta diffen för att ha bytt delar nog för att klassa in det som ombyggt fordon.

Det som kan behövas mer är att staga upp karossen en del med ex. en bur.

Och då kan du helt plötsligt sluta bry dig om original effekt + 20% utan istället räkna på 15kW / 100kg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang