V8 i BMW E30, är det möjligt ?

loow Jävel
17 december 2011 · 2 018 Inlägg

Danne_1977 skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Just de, har för mig att de går o regga en e30 med en liten Rover 8a, de kan du ju forska vidare på ocksåsmile

Njaa tanken var att använda BMW V8 då som är rätt så rapp och lätt att sen byta till den större V8:an då jag misstänker att dom ser nästan identiska ut på utsidan.

Rover V8 växer inte på träd dom heller.. dom är verkligen efterfrågade för sånna som vill regga V8 volvo.

Jag har 3 st Rover-8or till salu smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

M_Erlandsson skrev:
Gör du det seriöst så byter du ju ändå bromsar runt om inklusive bromscylindern, jag misstänker att du inte kommer åka med original stötdämpare och fjädrar.

Original E30 växellådan lär inte passa på v8an så då byter du den med och då behöver du bara byta diffen för att ha bytt delar nog för att klassa in det som ombyggt fordon.

Det som kan behövas mer är att staga upp karossen en del med ex. en bur.

Och då kan du helt plötsligt sluta bry dig om original effekt + 20% utan istället räkna på 15kW / 100kg.

Tänkte åxå på det faktiskt.. men hade tänkt kolla det här med att sliippa regga som ombyggt fordon.. men ser inte ut att klara det..

Ja slänga i en bur hade man nog tänkt göra, samt byta lite drivlina och fjädrig såklart.. så det är ju det enda som behövs bytas för att bilen ska kunna gå att regga som ombyggt fordon.. 15kw per 100kg är ju rätt bra.. säg att den väger 1100kg så är ju det 224.4 hästar... och inom gränsen för lilla V8 an som har 218 hästar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

Plankpojk skrev:

Danne_1977 skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Just de, har för mig att de går o regga en e30 med en liten Rover 8a, de kan du ju forska vidare på ocksåsmile

Njaa tanken var att använda BMW V8 då som är rätt så rapp och lätt att sen byta till den större V8:an då jag misstänker att dom ser nästan identiska ut på utsidan.

Rover V8 växer inte på träd dom heller.. dom är verkligen efterfrågade för sånna som vill regga V8 volvo.

Jag har 3 st Rover-8or till salu smile

Det var inte illa det heller... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

Jag kan berätta att bakaxel balken inte håller med V8,an diff klumpen flyttar sig åt höger tills kardanen slår i balken (hålet) Sen går kardanen av efter ett tag!! Blir ett jävla liv under bilen !! ;-))
En e34 540 eller 530 är perfekt att ta delerna ifrån 530 är bäst då du får Manuel låda !

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Jag kan berätta att bakaxel balken inte håller med V8,an diff klumpen flyttar sig åt höger tills kardanen slår i balken (hålet) Sen går kardanen av efter ett tag!! Blir ett jävla liv under bilen !! ;-))
En e34 540 eller 530 är perfekt att ta delerna ifrån 530 är bäst då du får Manuel låda !

Ja det är nog lite att förstärka upp men dom flesta som tex bygger turbo gör nog samma sak.. då snackar vi ju mycket mer hästar än 224 stycken.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

Jag har ingen aning vad denna presterar ?! 4,4 lit med bakmonterad turbo ( lasbil ). Har varit Automat klöddar till Manuel i den nu så man kan växla när man ska !!  Inget bra med automat :-/

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Jag har ingen aning vad denna presterar ?! 4,4 lit med bakmonterad turbo ( lasbil ). Har varit Automat klöddar till Manuel i den nu så man kan växla när man ska !!  Inget bra med automat :-/

Nej ska man ha en drifting bil så måste man ju ha manuell anser jag.. annars blir det inte så coolt.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen1
17 december 2011 · 866 Inlägg

Drifta med e30 V8  lol lol lol   Då får man ratta !!!   Jo det går om man ser till att chassit är anpassat.
Men original och V8 då har man att göra bakom ratten.

Danne_1977
17 december 2011 · 3 292 Inlägg

Ja men inget är omöjligt.. det är ju en rätt så tung motor såklart.. men dom har mycket kraft.. måste lämpa sig upperligt för drifting och allmän busbil.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Germax
17 december 2011 · 12 086 Inlägg

Bygga V8 i E30 är inget nytt, att få den gatlaglig är nog svårare. Rent effektmässigt omöjligt tror jag, skulle möjligen gå att mygla igenom bilen med en 3l maskin för att sedan byta, men då är den ju inte särskilt laglig längre.
Ombyggt fordon med allt vad det innebär är ett måste med den effekthöjjningen.

Ps. Köp min 540 så har du både motor och låda, kalas tongue

Senast redigerat av JapMax (17 december 2011)

Danne_1977
18 december 2011 · 3 292 Inlägg

JapMax skrev:
Bygga V8 i E30 är inget nytt, att få den gatlaglig är nog svårare. Rent effektmässigt omöjligt tror jag, skulle möjligen gå att mygla igenom bilen med en 3l maskin för att sedan byta, men då är den ju inte särskilt laglig längre.
Ombyggt fordon med allt vad det innebär är ett måste med den effekthöjjningen.

Ps. Köp min 540 så har du både motor och låda, kalas tongue

Ja det blir nog i sånnafall ombyggt fordon, men har sett att folk lägger i V8 i E36 åxå... kanske skulle vara ännu bättre.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Driftar_N
18 december 2011 · 227 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ja men inget är omöjligt.. det är ju en rätt så tung motor såklart.. men dom har mycket kraft.. måste lämpa sig upperligt för drifting och allmän busbil.. big_smile

Det skiljer just under 10kg mellan m60 (v8) och M50 (24v sexa) så så tung är den inte.
det är i princip ingen skilland mellan m60b30 och m60b40 förutom just motorvolymen och effekten.

Germax
18 december 2011 · 12 086 Inlägg

Driftar_N skrev:

Danne_1977 skrev:
Ja men inget är omöjligt.. det är ju en rätt så tung motor såklart.. men dom har mycket kraft.. måste lämpa sig upperligt för drifting och allmän busbil.. big_smile

Det skiljer just under 10kg mellan m60 (v8) och M50 (24v sexa) så så tung är den inte.
det är i princip ingen skilland mellan m60b30 och m60b40 förutom just motorvolymen och effekten.

Det är mängder med skillnader, men utvändigt är dom få.

Danne_1977
18 december 2011 · 3 292 Inlägg

Ja men kan man regga med 218 hästars V8 så är man ju nöjd.. tänker då närmast på E36 325i tidig 90 talare som har 192 hästar och 244Nm.. den lilla V8:an har ju 290Nm i vrid och den E36 jag talar om har 244Nm + 10% = 268.4Nm så det skiter sig nog endå...

OM man inte reggar som ombyggt fordon alltså.. då är det ju som vanligt 15kw per 100Kg tjänstevikt som gäller.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang