Vårdslöshet i trafiken, hjälp!

tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Jag behöver hjälp.

I veckan som var så var jag med i en olycka. Av det lilla jag kommer ihåg från olyckan så tappade jag kontrollen över min bil på grund av halka. Det som jag kommer ihåg är bara små luckor för övrigt. Men på något sätt så kom jag över på fel sida och skrapade i sidan på en lastbil. Den fick punka och lite skrapmärken på hytt och skåp. Sen kom det två bilar bakom och körde på mina plastdelar och fick punka, YES! Min bil blev däremot totaldemolerad och skrotad direkt. Det som är det stora problemet är att bilen jag körde är firmans och att polisen, de extremt vänliga för övrigt, blev tvungen att skriva en rapport på vårdslöshet i trafik på mig. Jag hävdade att jag knappt kommer ihåg något på grund av den extrema chocken och att jag måste ha fått en smäll mot huvudet. Men att jag kom ihåg att jag tappade kontrollen på grund av halkan. De sa då att någonstans är det mitt fel, vilket det självklart är. Till saken hör även att jag blåste negativt och att jag körde 80 på en 100-väg. Samt att jag fortfarande är på prövotid efter att endast ägt mitt körkort i 15 månader..

Nu är då frågorna.

1.  Täcker helförsäkringen på bilen skadorna på de andra bilarna i det här fallet?
2.  Hur ofta brukar man bli fälld för vårdslöshet i trafik i såna här fall?
3.  Vad brukar straffet bli? Dagsböter och tappat körkort?
4.  Hur lång tid tar det innan jag får veta något tror ni?
5.  Någon som varit med om liknande får gärna upplysa mig om saker och ting, jag mår fan piss över det här..

Extremt tacksam för hjälp
/ En jätteförvirrad 19-åring..    sadsad

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
p-nyhlen Quattro - bar å åk
18 december 2011 · 621 Inlägg

Det enklaste är nog att ringa till polisen imorgon och fråga vad som komemr att hända.
/Pär

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Svanb3rg
18 december 2011 · 187 Inlägg

På första frågan är svaret Ja.

Resterande visar sig och är väldigt olika,inte säkert att du blir dömd,eller att en åklagare ens tar upp det.

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
18 december 2011 · 219 Inlägg

Dom kan mycket väl "straffa" dig för vårdlöshet i trafik men har väldigt svårt att tro att dom skulle ta kortet ifrån dig trots prövotid, det är mycket överdrivet snack om att dom drar kortet för minsta lilla när man har de på prövotid! När de gäller bestraffning klarar dig dig rätt säkert undan med en böterslapp, om du ens blir fälld för det! Det kan lika gärna bli att du går fri från det!

Slog själv runt med en gammal bmw mitt i sommarn på en påfart till motorvägen pga av att de gick alldeles för fort, fick också lämna rapport och blev anmäld för vårdslöhet i trafik med gick fri ifrån det

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
9Femma
18 december 2011 · 342 Inlägg

Skador på andras bilar/egendom ersätts av din bils/din arbetsgivares bils trafikförsäkring och inget annat (i händelse där du bedöms skyldig till olyckan givetvis). Men med helförsäkringen ingår trafikförsäkring, så indirekt är det som du säger.

Hur ofta folk blir fällda för vårdslöshet i trafik är rätt irrelevant eftersom varje olyckstillfälle är unikt.
Allt beror på olycksförloppet, men kanske mer bestämt vad som framkommer i polisrapporten. Från dig, från eventuella vittnen, från motparten och så vidare.

Senast redigerat av 9Femma (18 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Tack så jävla mycket för svar!

Det som jag egentligen bryr mig mest om är ifall försäkringen täcker skadorna på de andra bilarna.
Skulle jag klara mig med endast böter och att försäkringen täcker så skulle jag bli överlycklig. Firmabilen sket de i, för vi ska ändå köpa en ny. Puh!

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

helförsäkringen täcker din bil och andras bilar

eftersom du sänkt farten till 80 istället för 100 som det var så är chanserna betydligt bättre för dig än om du kört i 100km/H och halkat av

straffet kommer inte bli speciellt hårt och mest troligen bara böter

trafikbrott brukar i naturen vara ganska långsamma innan det händer något
efter 2år är brottet preskiberat värt att nämna

erkänn INGENTING!!!!!! ta det till rätten och ta kontakt med en advokat som håller i trafikmål om det leder till åtal

men erkänn inte att du kört vårdlöst väldigt viktigt !!!!!

http://www.trafikjuristen.se/rattsfall/ … _start.htm

http://www.trafikjuristen.se/rattsfall/ … oshet1.htm

utgår man från den dommen jag hänvisar till på sista länken så kommer du bli friad..

men det är ofta polisen ställer frågan till åklagaren
polisens jobb är bara att göra en uppskattning och han ser att det kan vara vårdlöshet i trafik
sen ska åklagaren välja om man ska gå vidare eller ej


så jag tycker inte du ska oroa dig   uppdatera gärna denna tråd när något nytt händer

alla kan få sladd och eftersom du är ung och oerfaren så kan du aldrig vara tillräcklig förberedd för vägunderlag som en gammal gubbe som mig tex
men bara för det blir det jhu inte mer vårdlöshet när du kör av snarare raka motsatsen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

tomten1 skrev:
Tack så jävla mycket för svar!

Det som jag egentligen bryr mig mest om är ifall försäkringen täcker skadorna på de andra bilarna.
Skulle jag klara mig med endast böter och att försäkringen täcker så skulle jag bli överlycklig. Firmabilen sket de i, för vi ska ändå köpa en ny. Puh!

oroa dig inte..aldrig roligt sånt här

fick ringa chefen förra fredagen när jag parkerade en av våra bussar i diket smile
var inte såå skoj det heller
dock stog jag stilla när jag gled ner men iallfall
jobbigt som fan sånt där


du får se det posetivt ..du lär dig att respktera halkan lite bättre nu
och en erfarenhet rikare
det viktiga är att du klarade dig bra!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Tack för alla snabba svar, fan vad ni är snälla.
Poliserna som jag träffade var extremt trevliga för övrigt, även ambulanspersonalen. Ambulansmannen skrev också en rapport för övrigt, att jag tappade kontrollen på grund av halka. Vet inte om det hjälper mig något. Poliserna skrev ner samma sak men sa även att någonstans är det mitt fel. Jag höll med på det, i och med att jag kom över på fel sida. Men de sa aldrig något om vårdslöshet i trafiken. Det löste jag på polisen.se att de hade skrivit en rapport om det. Så hoppas att de fick sympati för mig och var snälla i sin rapport.

Hoppas på det bästa!

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
henke_99 Offroad Racing
18 december 2011 · 3 122 Inlägg

Den enda skillnaden som finns i reglerna om man har prövotid är att om man blir av med kortet så för man göra om teoriprov och uppkörning efter "spärrtiden". Har prövotiden gått ut så för man i dom flesta fall "automatiskt" tillbaka kortet igen när strafftiden gått ut.



Att dom skriver en rapport om vårdslöshet i trafik innebär ju inte automatiskt att det faktiskt var så, utan kan ju bara vara att det måste fastställas ordentligt att det inte var så.

Jag råkade köra ner ett av kommunens trästaket här hemma en gång för några år sen. 180 graders högerkurva in på en trång parkering i samband med ett större sommarevenemang och min stora blazer gjorde att det låga staketet var utom synhåll för mig och närmare mitt bakhjul än jag trodde... Polis fanns i närheten pga tillställningen, naturligtvis ville dom att jag skulle blåsa efter denna tabbe. Inte för att dom förväntade sig att jag var påverkad av nåt olämpligt utan bara för att säkerställa att så inte var fallet. Ursäkta OT, men ville bara påvisa att bara för att dom blå gör en rapport om nåt så behöver det ju inte betyda att dom tror att så är fallet, kan ju lika gärna vara att det bara behöver bevisas att så inte är fallet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
FLindgren
18 december 2011 · 5 089 Inlägg

Hade du sommardäck på bilen?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Tack för ännu mer svar, ni lugnar mig extremt mycket. Jag hoppas bara att lastbilschaffisen inte hittar på något annat jävla skit. Jag hade vinterdäck på, dubbade jäklar. Kan även berätta att klockan var 8 på morgonen och att det var koljävlasvart ute. Det borde vara till min fördel också!

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
killercow
18 december 2011 ·

Har svårt att se att dom skulle kunna fälla dej för vårdslöshet i trafik då du dels kört i 80 å där med sänkt hastigheten. visserligen svårt för dej att bevisa. å dels för övrigt följt alla lagar med vinterdäck å så.

Visst att du är vållande står ju klart. Men detta låter ju mer som en olycka än att du kört vårdslöst.

Att det blir olyckor pga halkan är ju inget ovanligt och det vanliga är ju att det bedöms som just en olycka.

I detta fallet så måste det nog ligga nått i grunden till att dom skriver vårdslöshet. Troligast är att nån av dom andra inblandade sagt att du kört som en galning eller nått liknande

tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Jag tror också att den där gubben till lastbilschaffis har hittat på nåt. Men om ord står mot ord så borde det gå jämnt ut antar jag. Jag lovar att han tror att jag sov eller nåt, vilket jag då fan inte gjorde. Jävla piss!

Men men, vi får väl se.

Senast redigerat av tomten1 (18 december 2011)

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

killercow skrev:
Har svårt att se att dom skulle kunna fälla dej för vårdslöshet i trafik då du dels kört i 80 å där med sänkt hastigheten. visserligen svårt för dej att bevisa. å dels för övrigt följt alla lagar med vinterdäck å så.

Visst att du är vållande står ju klart. Men detta låter ju mer som en olycka än att du kört vårdslöst.

Att det blir olyckor pga halkan är ju inget ovanligt och det vanliga är ju att det bedöms som just en olycka.

I detta fallet så måste det nog ligga nått i grunden till att dom skriver vårdslöshet. Troligast är att nån av dom andra inblandade sagt att du kört som en galning eller nått liknande

polisen skriver en anmällan om misstanke om vårdslöhset oavsätt vid en olycka där flera bilar är inblanadade så det behöver inte betyda att det ligger något annat bakom

och det är rätt sunt att dom gör en anmälan
sen avgör åklagaren om det ens är någon mening att dra det vidare och mest troligen så läggs det ner ganska snart

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
killercow
18 december 2011 ·

Ska rätta dej på fråga #1

Helförsäkringen täcker den bilen du körde. Trafikförsäkringen täcker dom andras. så hade bilen bara varit trafikförsäkrad vilket det är lag på så hade täckt dom andras fordon.

Å hade den inte varit försäkrad alls så hade trafikförsäkringsföreningen gått in å täckt de andras fordon. Å du hade fått en jäkla hög räkning från dom

tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

killercow skrev:
Ska rätta dej på fråga #1

Helförsäkringen täcker den bilen du körde. Trafikförsäkringen täcker dom andras. så hade bilen bara varit trafikförsäkrad vilket det är lag på så hade täckt dom andras fordon.

Å hade den inte varit försäkrad alls så hade trafikförsäkringsföreningen gått in å täckt de andras fordon. Å du hade fått en jäkla hög räkning från dom

Okej, tack! Min chef sa att han väntade på att polisen skulle ringa så att han kunde lämna försäkringsnummer. Så försäkrad är den iallafall!

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
killercow
18 december 2011 ·

tomten1 skrev:

killercow skrev:
Ska rätta dej på fråga #1

Helförsäkringen täcker den bilen du körde. Trafikförsäkringen täcker dom andras. så hade bilen bara varit trafikförsäkrad vilket det är lag på så hade täckt dom andras fordon.

Å hade den inte varit försäkrad alls så hade trafikförsäkringsföreningen gått in å täckt de andras fordon. Å du hade fått en jäkla hög räkning från dom

Okej, tack! Min chef sa att han väntade på att polisen skulle ringa så att han kunde lämna försäkringsnummer. Så försäkrad är den iallafall!

Försäkringsbiten kan du va lugn på. de täcker alla skador hoppas bara du slipper få avdrag på lönen för självrisken wink


Tror du kan va lugn på biten med vårdslöshet då dom troligen kommer klassa de som en olycka pga halkan smile

tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

killercow skrev:

tomten1 skrev:

killercow skrev:
Ska rätta dej på fråga #1

Helförsäkringen täcker den bilen du körde. Trafikförsäkringen täcker dom andras. så hade bilen bara varit trafikförsäkrad vilket det är lag på så hade täckt dom andras fordon.

Å hade den inte varit försäkrad alls så hade trafikförsäkringsföreningen gått in å täckt de andras fordon. Å du hade fått en jäkla hög räkning från dom

Okej, tack! Min chef sa att han väntade på att polisen skulle ringa så att han kunde lämna försäkringsnummer. Så försäkrad är den iallafall!

Försäkringsbiten kan du va lugn på. de täcker alla skador hoppas bara du slipper få avdrag på lönen för självrisken wink


Tror du kan va lugn på biten med vårdslöshet då dom troligen kommer klassa de som en olycka pga halkan smile

Men, om jag nu skulle bli straffad, gäller försäkringen då fortfarande?

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Janneutanb
18 december 2011 · 7 271 Inlägg

tomten1 skrev:

killercow skrev:

tomten1 skrev:

Okej, tack! Min chef sa att han väntade på att polisen skulle ringa så att han kunde lämna försäkringsnummer. Så försäkrad är den iallafall!

Försäkringsbiten kan du va lugn på. de täcker alla skador hoppas bara du slipper få avdrag på lönen för självrisken wink


Tror du kan va lugn på biten med vårdslöshet då dom troligen kommer klassa de som en olycka pga halkan smile

Men, om jag nu skulle bli straffad, gäller försäkringen då fortfarande?

Ja. Tänk inte på den frågan längre. Du kommer inte bli ersättningsskyldig.
Eftersom det var en företagsbil så bör du inte ens behöva stå för självrisken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang