3720
Sök

Konvertera originalxenon till 55W xenon?

301 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
En av mina xenonballaster har gått gett upp, så jag tänkte skaffa ett nytt ersättningskit (D2S), då det blir billigare än att köpa en äkta Hellaballast. Jag har funderat på att skaffa ett 55W-kit istället. Det ger ca. 50% mer ljus än original 35W. Tror ni att det kommer blända mötande billister? Bilen har ju automatisk nivåreglering och så länge ljusena är rätt inställda så borde det väl inte vara några problem?

Hur är det med ljusövervakningen? Kommer den reagera på 55W? Eller behöver jag ett canbus-kit även till 35W?
Senast redigerat av yalouque (22 december 2011)

2 924 Inlägg
22 december 2011
Låter ju genomförbart men kom ihåg att det är icke godkänt på halvljus.

Visserligen tror jag inte du får större problem med att blända mötande bilister med tanke på din automatiska nivåreglering men stickljus förekommer mer på 55W och det skiljer sig mellan olika fabrikat...

~ Life is short, have FUN! ~

301 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
peegee skrev:

Visserligen tror jag inte du får större problem med att blända mötande bilister med tanke på din automatiska nivåreglering men stickljus förekommer mer på 55W och det skiljer sig mellan olika fabrikat...

Nej det är ju inte godkänt, men det är väl knappast något besiktningen kommer anmärka på, så länge jag inte har en extrem färgtemperatur, det bländar eller att det står 55W på ballasterna?

2 924 Inlägg
22 december 2011
yalouque skrev:
peegee skrev:

Nej det är ju inte godkänt, men det är väl knappast något besiktningen kommer anmärka på, så länge jag inte har en extrem färgtemperatur, det bländar eller att det står 55W på ballasterna?

Om de upptäcker det och följer reglerna, så blir det underkänt.

301 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
peegee skrev:
yalouque skrev:
peegee skrev:

Jo, det klart. Men hur skulle de upptäcka det utan att plocka isär ballasten och bör ja mäta och ha sig, så länge det inte står 55W på den?

Avstängd
10 388 Inlägg
22 december 2011
yalouque skrev:
peegee skrev:
yalouque skrev:

Jo, det klart. Men hur skulle de upptäcka det utan att plocka isär ballasten och bör ja mäta och ha sig, så länge det inte står 55W på den?

Hur dom skulle UPPTÄCKA det? Ja vad sägs om; det syns?

Enorm skillnad på att möta en bil med 35w xenon och 55w xenon i halvljuset.

Och, det är ju som så, att det krävs att sakerna (både om det ska eftermonteras och om det sitter där original) är E-märkt. Så vill man spåna lite skulle dom kunna hävda att; nej, vi kan inte hitta "rätt" märkning, och därför får du nedslag på det.

Och ska inte 55w xenon blända på halvljus, så får det ställas ner något helt galet, och då är frågan om det ens är lönt längre. Det är ju dock min högst personliga åsikt och erfarenhet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

301 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
yalouque skrev:
peegee skrev:

Och, det är ju som så, att det krävs att sakerna (både om det ska eftermonteras och om det sitter där original) är E-märkt. Så vill man spåna lite skulle dom kunna hävda att; nej, vi kan inte hitta "rätt" märkning, och därför får du nedslag på det.

Och ska inte 55w xenon blända på halvljus, så får det ställas ner något helt galet, och då är frågan om det ens är lönt längre. Det är ju dock min högst personliga åsikt och erfarenhet.

Har du någon erfarenhet av original 35W xenon konverterat till 50/55W xenon?

Avstängd
10 388 Inlägg
22 december 2011
yalouque skrev:
it_mutt skrev:
yalouque skrev:

Från audi ja, fungerade apa av den anledningen att det fick ställas ner så pass mycket, för att slippa överförbannade mötande trafikanter med 50-11 extraljus i fronten.

Som redan påpekat ökar mängden stickljus något enormt också från 35->55

301 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
yalouque skrev:
it_mutt skrev:

Från audi ja, fungerade apa av den anledningen att det fick ställas ner så pass mycket, för att slippa överförbannade mötande trafikanter med 50-11 extraljus i fronten.

Som redan påpekat ökar mängden stickljus något enormt också från 35->55

Från din nuvarande Audi? Hade du originalstrålkastare? Fungerande nivåreglering? Fräscha strålkastarglas?

Avstängd
10 388 Inlägg
22 december 2011
Nej, från A6:an, dvs min förra, så för att svara på alla frågorna med ett svar; ja

Att nivåregleringen fungerar hjälper ju inte, inte när det lyser "så mycket mer" och producerar så pass mycket stick, Det enda där är att göra då är helt enkelt att ställa ner det, och då tappar det, i mina ögon, all mening

2 074 Inlägg
22 december 2011
55w ballaster till 35w lampor i original xenonprojektorer borde knappast ge något extra ljus där det inte ska vara.
Men gränsen mellan ljuset och mörkret (cutoff) kan vara lite mindre tydlig.
Och 35w ger vanligtvis 3200 lumen medans 50w ger knappt över 4000. Så skillnaden är inte så enorm som man skulle kunna tro. Men 55w borde ge ungefär hälften mera jämfört med 35w. Och speciellt billiga kitt brukar ge lite mera effekt än ett dyrare kitt med samma effekt.

Dessvärre så har jag själv inte testat detta...
Men om du vill så kan jag göra det. För har 2 projektorer och 2 xenonkitt, med ett på 35w och andra på 50w. Men kommer troligen ta en vecka eller två innan jag gör det...
För har ena kittet i bilen och tänkte inte ta bort det innan besiktningen.

Avstängd
10 388 Inlägg
22 december 2011
MammDiin skrev:
55w ballaster till 35w lampor i original xenonprojektorer borde knappast ge något extra ljus där det inte ska vara.
Och 35w ger vanligtvis 3200 lumen medans 50w ger knappt över 4000. Så skillnaden är inte så enorm som man skulle kunna tro. Men 55w borde ge ungefär hälften mera jämfört med 35w. Och speciellt billiga kitt brukar ge lite mera effekt än ett dyrare kitt med samma effekt.

Men om du vill så kan jag göra det. För har 2 projektorer och 2 xenonkitt, med ett på 35w och andra på 50w. Men kommer troligen ta en vecka eller två innan jag gör det...

Men nu skulle det ju sättas i ett 55w-kit ist?

Och jo, skillnad så det räcker o blir över skulle jag säga.

2 074 Inlägg
22 december 2011
Ja, Jag vet att han pratade om 55w... Och jag kom mest bara med fakta och erfarenheter av andra... Och om han mot förmodan är intresserad av att köpa ett 50w kitt istället så kan jag testa och skicka bilder till honom om hur skillnaden blev för mig.

301 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
MammDiin skrev:

Varför skulle det extra ljuset från ett 55W-kit inte lysa där det ska? Det finns ingen som helst logik i det, om inte lampan är annorlunda uppbyggd (förutom effekttåligheten).

Och billiga kinakit - varför skulle de ge MER ljus än dyrare? Jag har då aldrig hört något annat än motsatsen.

Jag beställer nog inom den närmaste veckan, tyvärr.

2 074 Inlägg
23 december 2011
Jag skrev väl nog att det lyser där det ska... Och knappt något mera där det inte ska? Kan vara att det blev lite konstigt skrivet...
Och om lampan är likadan så borde det vara minimal skillnad med tanke på de olika effekterna.

Billiga kitt från kina har jag sett ''test'' på där de drar mera ström än motsvarande dyrare kitt. De drar även mera än original ballaster såsom Philips och Osram. Orsaken till detta har jag dessvärre inte funnit svar på... Men troligtvis är det för att de ska se ut att vara lika bra som dyrare kitt. För enligt mätningar ger de också ifrån sig mera ljus med kvalitetslampor. Men med de lampor som följer med så är det aningen sämre. Och de billiga har ju även högre effektförlust, och kvalitén och livslängden är ju klart mycket sämre.

Dessutom så brukar de billiga inte vara så värst bra skyddade mot fukt. Men i ditt fall så antar jag att de kommer mera eller mindre i skydd för vattenstänk och fukt.

Hoppas jag skrev förståeligt nu smile

301 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
MammDiin skrev:
Jag skrev väl nog att det lyser där det ska... Och knappt något mera där det inte ska? Kan vara att det blev lite konstigt skrivet...
Och om lampan är likadan så borde det vara minimal skillnad med tanke på de olika effekterna.

Billiga kitt från kina har jag sett ''test'' på där de drar mera ström än motsvarande dyrare kitt. De drar även mera än original ballaster såsom Philips och Osram. Orsaken till detta har jag dessvärre inte funnit svar på... Men troligtvis är det för att de ska se ut att vara lika bra som dyrare kitt. För enligt mätningar ger de också ifrån sig mera ljus med kvalitetslampor. Men med de lampor som följer med så är det aningen sämre. Och de billiga har ju även högre effektförlust, och kvalitén och livslängden är ju klart mycket sämre.

Dessutom så brukar de billiga inte vara så värst bra skyddade mot fukt. Men i ditt fall så antar jag att de kommer mera eller mindre i skydd för vattenstänk och fukt.

Hoppas jag skrev förståeligt nu smile

Jo, nu är jag lite mer med! Läste det som att 55W inte skulle ge mer ljus där det ska vara...
Jo jag kan tänka mig att billigare kit är mindre effektiva, men jag skulle tro att de flesta också avger mindre ljus. Men det säkert undantag.

2 074 Inlägg
23 december 2011
Mm, det finns ju en hel del olika kitt. Både bättre och sämre... Vissa ballaster är ju även lätta att ''trimma'' så de ger mera effekt.

301 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
MammDiin skrev:
Mm, det finns ju en hel del olika kitt. Både bättre och sämre... Vissa ballaster är ju även lätta att ''trimma'' så de ger mera effekt.

Vet du om det går att trimma ned ballaster också? Kunde ju vara användbart vid besiktningen om man använder 55W-ballaster. Hur gör man i så fall?

2 074 Inlägg
23 december 2011
Går säkert att trimma ner dem också, på samma sätt som man trimmar upp den fast tvärtom förstås smile
Har ingen egen erfarenhet av det, men det är vanligtvis en resistor som styr hur hög effekt ballasten ska ge ut. Och genom att ändra resistorns värde så ändras även effekten. Men tror det är enklare på lite äldre analoga ballaster än de nya digitala.

Har sett att åtminstone på Bosch gen1 och 2 är det bara en resistor som styr effekten som ballasten ger ut.

Men vad har du tänkt köpa för ballaster/kitt då?

2 924 Inlägg
23 december 2011
MammDiin skrev:
Går säkert att trimma ner dem också, på samma sätt som man trimmar upp den fast tvärtom förstås smile
Har ingen egen erfarenhet av det, men det är vanligtvis en resistor som styr hur hög effekt ballasten ska ge ut. Och genom att ändra resistorns värde så ändras även effekten. Men tror det är enklare på lite äldre analoga ballaster än de nya digitala.

Har sett att åtminstone på Bosch gen1 och 2 är det bara en resistor som styr effekten som ballasten ger ut.

Men vad har du tänkt köpa för ballaster/kitt då?

Om man väljer att mixtra med ballasterna så bör man verkligen veta vad man gör och välja rätt komponenter med rejäl inkapsling/isolation eftersom där ballasterna ofta sitter är miljön hårt utsatt och ballasterna hanterar högspänning (~23 000V) så gör man fel är det förenat med livsfara.

Sök