2852
Sök

Köpråd: 350 till 400 000kr sportbil.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 januari 2012
IceEyes skrev:
Alla definierar begreppet "sportbil" olika. Enligt mina kriterier är det en sportbil smile

Well, med tanke på att bilen är fysiskt större och högre än min Buick från 72', samt att den väger lika mycket som min Buick, så har jag mycket svårt att se den som en sportbil tyvärr.
Senast redigerat av Rinnegan (5 januari 2012)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

957 Inlägg
5 januari 2012
Rinnegan skrev:
IceEyes skrev:
Alla definierar begreppet "sportbil" olika. Enligt mina kriterier är det en sportbil smile

Well, med tanke på att bilen är fysiskt större och högre än min Buick från 72', samt att den väger lika mycket som min Buick, så har jag mycket svårt att se den som en sportbil tyvärr.

Bara ör den väger mer och är störe än din Buick betyder inte  att den kan inte räknas som sport bil. Det finns säkert  sportbilar som väger mer än så  men endå klassa som sport bil allt beror på hur man ser det

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 januari 2012
Transporter89 skrev:
Bara ör den väger mer och är störe än din Buick betyder inte  att den kan inte räknas som sport bil. Det finns säkert  sportbilar som väger mer än så  men endå klassa som sport bil allt beror på hur man ser det

Skulle aldrig räkna en bil som väger över 1600kilo som sportbil.
Allting över 1600kilo med mycket effekt är mer autobahn-lok än något annat.

EDIT- blir lite smått förvånad över att folk inte verkar förstå begreppet "sportbil".
Mazda Miata räknas som sportbil för en orsak t.ex.
Senast redigerat av Rinnegan (5 januari 2012)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

957 Inlägg
5 januari 2012
Rinnegan skrev:
Transporter89 skrev:

Skulle aldrig räkna en bil som väger över 1600kilo som sportbil.
Allting över 1600kilo med mycket effekt är mer autobahn-lok än något annat.

EDIT- blir lite smått förvånad över att folk inte verkar förstå begreppet "sportbil".
Mazda Miata räknas som sportbil för en orsak t.ex.

Nissan GT-R  35 då?? den väger en hel del  sen nästan alla  AMG Mercedes väger  över 1600kg   Den lilla SKL 55 AMG  väger  1.7 ton tror jag . Det är inte bara vikten som spelar stor roll utan  chassin och allt anat som bilen har  .Camaro SS  vöger väll 1.7 ton eller  något sånt  vet ej exakt men den har en V8 på 432 häst med  så den borde gå fint och med den chassin så ska den kunna svänga bra med
Senast redigerat av Transporter89 (5 januari 2012)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 januari 2012
Transporter89 skrev:
Nissan GT-R  35 då?? den väger en hel del  sen nästan alla  AMG Mercedes väger  över 1600kg   Den lilla SKL 55 AMG  väger  1.7 ton tror jag . Det är inte bara vikten som spelar stor roll utan  chassin och allt anat som bilen har  .Camaro SS  vöger väll 1.7 ton eller  något sånt  vet ej exakt men den har en V8 på 432 häst med  så den borde gå fint och med den chassin så ska den kunna svänga bra med

GT-R skulle jag inte räkna som sport bil, jag skulle verkligen inte räkna någon Mercedes som sportbil, och Camaro SS väger 1835 kilo.

Då borde min Buick räknas som en sportbil då den har i stort sett identisk upphängning som Camaro SS'n har.
Definitionen av en sportbil är en tvåsitsig, lätt bil med lagomt med kraft men bra balanserad.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
5 januari 2012
Rinnegan skrev:
Transporter89 skrev:

GT-R skulle jag inte räkna som sport bil, jag skulle verkligen inte räkna någon Mercedes som sportbil, och Camaro SS väger 1835 kilo.

Då borde min Buick räknas som en sportbil då den har i stort sett identisk upphängning som Camaro SS'n har.
Definitionen av en sportbil är en tvåsitsig, lätt bil med lagomt med kraft men bra balanserad.

Well spoken.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 januari 2012
Rinnegan skrev:
Transporter89 skrev:

Det är DIN högst personliga definition av sportbil. Vissa anser kanske att exempelvis Mazda Miata har för klen motoreffekt för att klassas som sportbil.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

957 Inlägg
5 januari 2012
Hmm okej Om GTR R 35 är inte en Sport bil utan en Authobhan lok och du säger att en sport bil är något med 2 sitsig och lagom med kraft . Lagom kraft det e lite svårt att säga för alla ser det på olika sätt jo men här har du några exempel som kan gå in nästan i din sportbil gruppen
Koningsssegggg Agera
Paganiz Zonda
Corvette ZR1
Ferrari F430
Elelr är de något anat kanske??
De går jävligt bra rakt fram runt banan e det snabba med rätt så lätta är de!
Något som saknas??
Senast redigerat av Transporter89 (5 januari 2012)

1 433 Inlägg
5 januari 2012
köp en golf 2:a jävla sportbil det!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 januari 2012
IceEyes skrev:
Det är DIN högst personliga definition av sportbil. Vissa anser kanske att exempelvis Mazda Miata har för klen motoreffekt för att klassas som sportbil.

Det är den generella och välkända definitionen av sportbil, annars skulle jag aldrig ha tagit upp det. Finns en orsak varför termen "sportbil" först dök upp, och det var för sådana bilar.

Transporter89 skrev:
Hmm okej Om GTR R 35 är inte en Sport bil utan en Authobhan lok och du säger att en sport bil är något med 2 sitsig och lagom med kraft . Lagom kraft det e lite svårt att säga för alla ser det på olika sätt jo men här har du några exempel som kan gå in nästan i din sportbil gruppen
Koningsssegggg Agera
Paganiz Zonda
Corvette ZR1
Ferrari F430
Elelr är de något anat kanske??
De går jävligt bra rakt fram runt banan e det snabba med rätt så lätta är de!
Något som saknas??

Notera att jag ALDRIG kallade GT-R ett autobahn-lok.
GT-R, ZR-1, Zonda, Agera faller alla under prestanda-bils kategoring för att de är antingen för motorstarka eller radikala för att falla under någon annan kategori.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
5 januari 2012
Rinnegan skrev:
IceEyes skrev:

Tyvärr? Som att det vore en enorm förlust när en bil inte passar in i din skeva definition av "sportbil".

Livet är för kort för att äga Volvo.

2 410 Inlägg
5 januari 2012

Vipern är rätt så fet smile Den hade jag nog köpt ifall inte camaro är intressant

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 januari 2012
Masquerade skrev:
Tyvärr? Som att det vore en enorm förlust när en bil inte passar in i din skeva definition av "sportbil".

Skeva, som då är den välkända definitionen av sportbil?

Jo man tackar, keep being uneducated, I'm sure you'll go far.

2 014 Inlägg
7 januari 2012
Försök hålla tråden mer on-topic istället.

Enligt gängse definition av en sportbil så är just kombinationen av bra vägegenskaper, låg vikt och hög prestanda vad som utmärker en sportbil. Enligt vissa krävs dessutom att bilen är tvåsitsig (eller 2+2) och/eller utförande som cabriolet eller roadster för att en bil ska klassas som sportbil.

Det är skillnad på sportbil och sportig bil, två olika kategorier av bilar som bägge ingår i den högre kategorin prestandabilar. Nissan GT-R är, precis som dess namn antyder, en grand touring och inte en sportbil i ordets egentliga bemärkelse.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Japanese Engineering
690 Inlägg
7 januari 2012
Tycker du ska glömma amerikanarna helt (hoppa inte på mig nu muskelälskare), tunga, dålig väghållning och motorer helt utan respons. Billig interiör också.

Ska du spendera 400 000 så spendera pengarna rätt.

Jag skulle valt BMW. 335 är riktigt fin och med ett set coilovers + chip så har du en riktigt fin sportbil.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 11&w=3 (en unik M3-replika)

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 11&w=3 (Alpina B3)

Alpinan är mjukare och har högre komfort jämfört med M3 och även om den saknar lite kraft så är det fortfarande lika snabb som M3 och förbrukar mindre.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 januari 2012
1EVOXIN1 skrev:
Tycker du ska glömma amerikanarna helt (hoppa inte på mig nu muskelälskare), tunga, dålig väghållning och motorer helt utan respons. Billig interiör också.

Ska du spendera 400 000 så spendera pengarna rätt.

Jag skulle valt BMW. 335 är riktigt fin och med ett set coilovers + chip så har du en riktigt fin sportbil.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 11&w=3 (en unik M3-replika)

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 11&w=3 (Alpina B3)

Alpinan är mjukare och har högre komfort jämfört med M3 och även om den saknar lite kraft så är det fortfarande lika snabb som M3 och förbrukar mindre.

Skulle väl säga att en Corvette C5 Z06 inte är tunga eller har dålig väghållning, och verkligen inte har en motor utan respons.

Som jag sa tidigare i tråden, Corvette är den bästa "sportbil" du kan få för de pengarna, samt ha cirka 150k över att lägga på vad du nu känner för.
Om du nu vill ha mer prestanda så är det dessutom riktigt simpelt att få.
Senast redigerat av Rinnegan (7 januari 2012)

20 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Hej alla igen, tacksam för alla svar jag fick!
Bestämde mig nu för en muskel bil..
Dom jag kollar på är :
Fors mustang
Challenger
Camaro ss

2010 model eller nyare.
Så vilken rekommenderar ni?

MVH

Sök