Kan man koppla kondensator såhär?

AudiTrollet
27 december 2011 · 76 Inlägg

Jo som sagt, bara man har en säker och bra jordpunkt så ska det inte vara några problem smile

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
big-jepp
27 december 2011 · 3 187 Inlägg

AudiTrollet skrev:

big-jepp skrev:

AudiTrollet skrev:

Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!

Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt

då ställer jag mot frågan, varför inte det?

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

kortis för att du har dålig jordning? roll

jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.

Honda civic "civicen" (1993)
big-jepp
27 december 2011 · 3 187 Inlägg

AudiTrollet skrev:
Jo som sagt, bara man har en säker och bra jordpunkt så ska det inte vara några problem smile

det ska man alltid vara  säker på att man har! har du en jord punkt som är bra och en dålig så kommer det fortfarande bli skit i systemet..

Honda civic "civicen" (1993)
AudiTrollet
27 december 2011 · 76 Inlägg

Ja det är klart smile

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
Lonefox Bad music kills good sound
27 december 2011 · 7 241 Inlägg

big-jepp skrev:

AudiTrollet skrev:

big-jepp skrev:

då ställer jag mot frågan, varför inte det?

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

kortis för att du har dålig jordning? roll

jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.

De ggr jag använt kondensator så har dte varit kopplat:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord (karossen/balk) -> Kondensator -> Steg

En ren parallellkoppling av kondensatorn INNAN stegets plintar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
AudiTrollet
27 december 2011 · 76 Inlägg

så du kopplar alltså Jorden från kodingen till steget och från steget till jordpunkt/chassi?

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
big-jepp
27 december 2011 · 3 187 Inlägg

Lonefox skrev:

big-jepp skrev:

AudiTrollet skrev:

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

kortis för att du har dålig jordning? roll

jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.

De ggr jag använt kondensator så har dte varit kopplat:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord (karossen/balk) -> Kondensator -> Steg

En ren parallellkoppling av kondensatorn INNAN stegets plintar.

vet inte om du syftar på mig? jag kopplar iaf också så.

Honda civic "civicen" (1993)
big-jepp
27 december 2011 · 3 187 Inlägg

AudiTrollet skrev:
så du kopplar alltså Jorden från kodingen till steget och från steget till jordpunkt/chassi?

nej.

jord - kondensator - steg.

Honda civic "civicen" (1993)
AudiTrollet
27 december 2011 · 76 Inlägg

Okej...

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
Lillalilja
27 december 2011 · 535 Inlägg

big-jepp skrev:
jag hade kört kondningen på det steget som driver framsystemet..

Så du menar att jag bör ha kvar distributionsblocken? Är det för att ta bort störningar eller vilken anledning? Hjälper inte kondningen mer till monoblocket där de största strömuttagen är? Eller eventuellt som redan föreslagit att man kopplar så att kondningen hjälper bägge stegen? Antar att det bästa är att prova, se vad man själv tycker...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
andre_Oopel
2 februari 2012 · 138 Inlägg

läste lite tidigare i tråden något om nerdimensionering av kabel efter konding.

så min fråga är kan jag jorda med tjockare kabel en vad jag harsom plus hela vägen?
om inte varför då har inte hittat något vettigt svar någonstans:/

Lonefox Bad music kills good sound
2 februari 2012 · 7 241 Inlägg

andre_Oopel skrev:
läste lite tidigare i tråden något om nerdimensionering av kabel efter konding.

så min fråga är kan jag jorda med tjockare kabel en vad jag harsom plus hela vägen?
om inte varför då har inte hittat något vettigt svar någonstans:/

Ja det kan du eftersom du ändå säkrar av efter den klenaste kabeln..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
andre_Oopel
5 februari 2012 · 138 Inlägg

Lonefox skrev:

andre_Oopel skrev:
läste lite tidigare i tråden något om nerdimensionering av kabel efter konding.

så min fråga är kan jag jorda med tjockare kabel en vad jag harsom plus hela vägen?
om inte varför då har inte hittat något vettigt svar någonstans:/

Ja det kan du eftersom du ändå säkrar av efter den klenaste kabeln..

jo det stämmer ju pratade men en elektriker här om dagen,
men tack ändåbig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang