Köpråd: Volvo V50 1.8F 2007

careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag gillar inte heller 1,8F motorn...

JAg vet inte om det va något fel på den jag körde, men den va slöare än min 740 GL som gått 50 000 mil, och drack lika mycket per mil som den, känns inte sådär "sent 2000-tal"...

Måste du nödvändigtvis ha en etanolbil? När dieselmotorerna är SÅ mycket bättre...
T.ex för dryga 12000 till, säkert prutbart
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 18&w=3
Eller den trevligaste motorn
http://www.blocket.se/lund/Volvo_V50_D5 … 18&w=3
Då kör du ifrån det mesta bensindrivna liknande bilarna, samtidigt som den drar hälften av en 1,8F på etanol.

Eller rent av bara en 1,8 ren bensinare?
http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_V5 … 18&w=3
Optimerad för bensin och drar därför något mindre och startar alltid.

Etanolmotorerna hos Ford och Volvo har haft problem med att de surat ner sig och varit nära på omöjliga att starta utan att bogseras till Volvo och nollställa styrdonet... Säger att det HAR hänt många gånger, inte att det OFTA händer numer, eller att det skulle hända TS, men bra att ha med risken i beräkningarna. Inte jätteskoj om den inte startar en söndag eller måndag morgon. Något som inte heller känns "2000-tal", utan mer 50-tal...

V50 är en riktigt snygg bil, så bilen i sig är det inge fel på, numer är kvalitén på topp också då allt krångel är åtgärdat på garanti (något som är viktigt att kolla).

Annars finns ju som sagt Focusen också, större bagage, grymt bra att köra, men enligt mig, inte lika snygg wink 
Ingen av dom är storlastare, rymmer mindre än min gamla sedanvolvo...

Jag tror jag avvaktar och väntar tills nått annat skoj dyker upp smile Tack för all info!

trippelturbo Trucker
29 december 2011 · 2 710 Inlägg

careau skrev:
Haha jo jag vet smile Men vi är en barnfamilj så det spelar ingen större roll smile Men det är väl klart att man vill ha lite mer klös i bilen, var faktiskt och provkörde en Mondeo ST220 06', men vet inte vad som drog mig ifrån att inte köpa den - eller jo, 4500:-/månaden för helförsäkringen var lite att ta i x(

En St220 kan väl inte kosta 54pix om året? Menar du kanske 450kr, isf är de väl normalt för en halvstark bil smile

Fart missbrukare
careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

trippelturbo skrev:

careau skrev:
Haha jo jag vet smile Men vi är en barnfamilj så det spelar ingen större roll smile Men det är väl klart att man vill ha lite mer klös i bilen, var faktiskt och provkörde en Mondeo ST220 06', men vet inte vad som drog mig ifrån att inte köpa den - eller jo, 4500:-/månaden för helförsäkringen var lite att ta i x(

En St220 kan väl inte kosta 54pix om året? Menar du kanske 450kr, isf är de väl normalt för en halvstark bil smile

Jag vet vad jag hörde, och jag vet varför jag backade.

careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

Ordinarie pris/år     57824 kr 
Internetrabatt på första årets pris     5783 kr 
Vi sänker ditt pris med 10%!
När du köper dina försäkringar här på webben så får du 10% rabatt på första årets pris. 
Ditt pris per år 52041 kr

MKarlsson Tunnelmaster
29 december 2011 · 348 Inlägg

Jag köpte mig en V50 1,8 -05 förra veckan. Ville ha en billig bil som gick billigt.
Fick ge 75000 för en som gått 12000 mil. Ingen raket, men under 0,8 i förbrukning och 890 kr i skatt så jag är nöjd.

Tror jag skulle ge mellan 6 och 7-tusen i helförsäkring och jag är 25 år.

Är det något mer du undrar så fråga gärna.

//Marcus

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

MKarlsson skrev:
Jag köpte mig en V50 1,8 -05 förra veckan. Ville ha en billig bil som gick billigt.
Fick ge 75000 för en som gått 12000 mil. Ingen raket, men under 0,8 i förbrukning och 890 kr i skatt så jag är nöjd.

Tror jag skulle ge mellan 6 och 7-tusen i helförsäkring och jag är 25 år.

Är det något mer du undrar så fråga gärna.

//Marcus

Jag vill veta aaaaaallt x)

trippelturbo Trucker
29 december 2011 · 2 710 Inlägg

Låter väldig märkligt i o med att jag testade en CLS350 CDI på mitt namn o hamnade på dryga 27,000kr om året, hel försäkring.

Fart missbrukare
MKarlsson Tunnelmaster
29 december 2011 · 348 Inlägg

Finns inte så mycket att säga, men jag är nöjd med den.
Har inte förväntat mig så mycket av den och den fungerar och går billigt.
Ska du bara ha den för att transportera röven i så tycker jag helt klart det är en bra bil.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

http://laddauppbilder.se/?di=13132515330915

Tro det eller ej smile

MKarlsson Tunnelmaster
29 december 2011 · 348 Inlägg

Har du kollat på Volvia?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

MKarlsson skrev:
Finns inte så mycket att säga, men jag är nöjd med den.
Har inte förväntat mig så mycket av den och den fungerar och går billigt.
Ska du bara ha den för att transportera röven i så tycker jag helt klart det är en bra bil.

Vad tror du om miltal och pris då?

careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

MKarlsson skrev:
Har du kollat på Volvia?

Det är inte V50n smile Det är en Mondeo st220 som jag :TÄNKTE: köpa, men ja .. jag backade x) skall kolla försäkringen på länsförsäkringar på volvon, ett ögonblick smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 december 2011 · 6 017 Inlägg

Står att du är 22 år på din pres. Då rekommenderar jag Länsförsäkringar oavsett bil. ALLA bilar jag har kollat upp så har dom varit billigast eller näst billigast. Jag är 23 år

Jonas
careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

16 lök för helförsäkring hos LF och 10 lök för halv, ska kolla volvia.

careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Står att du är 22 år på din pres. Då rekommenderar jag Länsförsäkringar oavsett bil. ALLA bilar jag har kollat upp så har dom varit billigast eller näst billigast. Jag är 23 år

Jopp, jag kom också fram till det smile Trafikförsäkringen på typ vilken standard bild som helst kostar mig runt 400:-

Trafikförsäkringen på en jetta jag hade hos IF skulle kosta mig 1300kr haha.

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 december 2011 · 6 017 Inlägg

Tyvärr så är ju helförsäkring sjukt dyrt oavsett bil när man är såhär pass ung. Enda anledningen att jag har min Mercedes registrerad på min är att jag bara behöver halvförsäkring på den då vagnskadegarantin är kvar på bilen. När den tar slut i vår så ska någon av mina föräldrar "äga" den.

Jonas
OpelP1
29 december 2011 · 1 412 Inlägg

Focusen jag hade som var en -06 kostade 6800kr om året för mig med helförsäkring hos länsförsäkringar, var 21 år när jag köpte den.
Hade väl någon hundring i rabatt då jag har länsförsäkringar på andra bilar och huset dock. Bilen köptes förra vintern.

Var rätt ok kostnad tycker jag.

Senast redigerat av OpelP1 (29 december 2011)

careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

OpelP1 skrev:
Focusen jag hade som var en -06 kostade 6800kr om året för mig med helförsäkring hos länsförsäkringar, var 21 år när jag köpte den.
Hade väl någon hundring i rabatt då jag har länsförsäkringar på andra bilar och huset dock. Bilen köptes förra vintern.

Var rätt ok kostnad tycker jag.

Jo, men jag har inget på LF, dock har jag livförsäkring på mig, min fru och sambo hos trygg hansa, kanske skulle kolla försäkringen där smile

tobbe456
29 december 2011 · 335 Inlägg

Jag har kört V50 och Focusen VÄLDIGT mycket, alla motorvarianter också (förutom RS versonerna osv wink )

jag skulle aldrig titta åt en flexifuelbil, det är skit, skit och åter skit!
Tankar du etanol så går kommer bilen gå som skit efter 10 minusgrader, vid 25 minus och kallare hade vi otroliga problem med att få igång bilarna, till och med om dom var tankade med 95 oktan. Motorvärmare är ett krav!
Etanol och kallare än 25 minus så startar inte bilen även fast motorvärmaren användes, kontrollerades av continentals biltestare i arjeplog i januari 2010..
tankar du etanol och sedan bensin så måste bilen köras i minst en kvart (gäller givetvis åt andra hållet också) för att systemet skall hinna ställa om sig. Annars surar bilen ihop totalt, fläker på åt helvete för mycket soppa och bilen startar inte.

Den är slö som satan, vilket i sig inte spelar någon större roll, men bensinförbrukningen skjuter i höjden.
Plus service var 1000de mil, rekomenderas av volvo ÄVEN om du kör på 95 oktan, (visst, har bilen endast kört på 95 under hela sitt liv så kanske det är ok med normala intervaller)

V50 i sig är en grymt bra bil, kolla inte på de tidigaste årsmodellerna, 04-05, vid 2006 skall de flesta barnsjukdomarna vara borta, men har du pengar så tilla på 2007 och uppåt.

D5an är billigast rent servicemässigt då den har underhållfritt partikelfilter, vilket annars är en rejäl kostnad för de andra dieslarna. Dock får du en läskig skatt på bilen..

Kolla på rent bensindrivna varianter, diesel om du vill.. MEN få bort flexiskiten ur din skalle! du kommer bara bli arg! wink

Det finns en anledning till att dom är sjukt billiga...  kom ihåg det wink

obs, detta är bara vad jag själv tycker, baserat på egna erfarenheter!

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
careau
29 december 2011 · 1 624 Inlägg

tobbe456 skrev:
Jag har kört V50 och Focusen VÄLDIGT mycket, alla motorvarianter också (förutom RS versonerna osv wink )

jag skulle aldrig titta åt en flexifuelbil, det är skit, skit och åter skit!
Tankar du etanol så går kommer bilen gå som skit efter 10 minusgrader, vid 25 minus och kallare hade vi otroliga problem med att få igång bilarna, till och med om dom var tankade med 95 oktan. Motorvärmare är ett krav!
Etanol och kallare än 25 minus så startar inte bilen även fast motorvärmaren användes, kontrollerades av continentals biltestare i arjeplog i januari 2010..
tankar du etanol och sedan bensin så måste bilen köras i minst en kvart (gäller givetvis åt andra hållet också) för att systemet skall hinna ställa om sig. Annars surar bilen ihop totalt, fläker på åt helvete för mycket soppa och bilen startar inte.

Den är slö som satan, vilket i sig inte spelar någon större roll, men bensinförbrukningen skjuter i höjden.
Plus service var 1000de mil, rekomenderas av volvo ÄVEN om du kör på 95 oktan, (visst, har bilen endast kört på 95 under hela sitt liv så kanske det är ok med normala intervaller)

V50 i sig är en grymt bra bil, kolla inte på de tidigaste årsmodellerna, 04-05, vid 2006 skall de flesta barnsjukdomarna vara borta, men har du pengar så tilla på 2007 och uppåt.

D5an är billigast rent servicemässigt då den har underhållfritt partikelfilter, vilket annars är en rejäl kostnad för de andra dieslarna. Dock får du en läskig skatt på bilen..

Kolla på rent bensindrivna varianter, diesel om du vill.. MEN få bort flexiskiten ur din skalle! du kommer bara bli arg! wink

Det finns en anledning till att dom är sjukt billiga...  kom ihåg det wink

obs, detta är bara vad jag själv tycker, baserat på egna erfarenheter!

Tack för infon smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang