Många som åkte dit påväg till bilsport kinnekulle idag?

ScottaN Medlem 5280
3 september 2006 · 552 Inlägg

nja men det va ju det att han att satt omregistrering på min bil trotts att grejerna är TYP godkända.

Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
3 september 2006 · 217 Inlägg

hehe rolig diskution detta!!

Jag gjorde lumpen i skövde och Morell är ju Ökänd så att säga hörde flera roliga historier om honom...Bla annat om hans fru Och grannen :-) och att han hade gett sin Fru BÖTER för att hon cycklade utan ljus....
Då kan man nog räkna med att ligga på soven en bra stund...

Var på Kinnekule igår och såg en Kille som hade en sådan där pissande gubbe på sin tröja..kan ni gissa vilket namn Gubben Pissade på??Javisst Morell hahah!!

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Bengt-Åke Linder
3 september 2006 · 20 Inlägg

Jo men då har ju Morellröven gjort fel för är det godkänt då bör det ju vara det även i praktiken ...

lundwall
3 september 2006 ·

ScottaN skrev:
nja men det va ju det att han att satt omregistrering på min bil trotts att grejerna är TYP godkända.

Att skriva "TYP godkänd" är absolut inte samma sak som att skriva "typgodkänd". Det du skriver är att dina saker är ungefär godkända, nästan godkända, med en betoning på "typ". Om något är typgodkänt så är det godkänt för typningen av bilen.

Bozze
3 september 2006 · 52 Inlägg

Detta hände mig fredag kväll 20041015.. Blev stoppad av 2st civilpoliser som hade förföljt mig en stund i centrala Mariestad.

Jag frågar vad har jag gjort nu?

Jo det kommer snart en trafikinspektör (MORELL slog mig med en gång) å kollar på din bil för du har ett väldigt stort avgasarrör!

Jag. ja å det låter bra å ser bra ut..HKS HI-power med 4" utblås.

polis.
Vad är det för årsmodell på bilen? en LEXUS är det va?

jag.
-01, ja det är en LEXUS IS200.

polis.
Då är denna bilen helbilsgodkännd å då får man i princip bara tvätta å köra bilen.
inte göra sådana ändringar som du har gjort på denna.

Trafik inspektör MORELL anländer.

Morell ligger på knä runt hela bilen i ca 30 min med ficklampa.
Han kollar i stort sett allt, gör fullt rattutslag å kollar långt in i hjulhusen m.m..

Ber mig öppna huven, där får han se ett rostfritt rör med öppet filter på, detta öppna filter får du inte ha samtidigt ser han ett "lysrör" innanför krockbalken som han oxå gnäller på å säger att det måste vara minst 60cm mellan ljuspunkterna fram.

Sen gnäller han på samtliga nedanstående ändringar under tiden han kryper runt ..

C-west front, kjolar, ögonlock, takvinge, öppet filter, HKS slut ljuddämpare.

En av motiveringarna han hade till fronten var att om jag kör på en fotgängare så är det större risk att han/hon blir skadad av en front i glasfiber än av en i ABC plast.
Kör man på någon så fronten spricker å skär personen på benet tror jag att personen ifråga oxå minst slår huvudet i huven, vad skadar mest.

När han låg där å kröp såg han vad han kallade lysrör under bilen å for in som en tok på förarplatsen för att hitta en brytare el dyligt till dom, han vrider ut huvedet efter en stund å väser vart tänder du dom där lysrören du har under bilen.
Jag tar då upp fjärren ur fickan å tänder, från dom två som stoppade mig hörs ett oooooh snyggt.
Men morell ler inget å säger det blåa neonet får du ha p.g.a att ljuskäglan inte syntes men du får absolut inte köra med det tänt men står du still får det lysa för då kan man inte avgöra om skenet kommer från bilen eller marken.



Till slut kom han med ett papper på flygande inspektion som var full klåttrat med anmärkningar som.

-fordonet överensstämmer inte med uppgift i bilregistret.
-Två däck mönsterdjup för litet.= blanka bakdäck som jag visste om.
-glas höger otillåten ändring=ögonlock.
-glas vänster otillåten ändring=ögonlock.
-annan lykta i fram otillåten= grönt neon innanför grillen/krockbalken, det lyste inte mer än när han bad om det.
-ändrat. insug,frontparti,sidokjolar och avgassystem.

och att jag har en månad på mig att återställa bilen i original utförande å besiktiga den eller typa om den men det kan du glömma att lyckas med.

Säger till dom att nu är det ju lika bra att åka hem å gräva ner bilen samt asfaltera över den sen köpa sig en 240 eller dyligt.
Dom svarar med , Näää det behöver du inte iordningställ den bara till org skick så har du ju en fin bil fortfarande..

Åker där ifrån med en ombesiktnings papper å 800 i böter för blanka bakdäck.

Sällde in bilen för året efter detta å orkade inte bry mig om den på ett tag.
Till våren 2005 tog jag bort ögonlocken samt det öppna filtret och monterade 2 nya bakdäck.
Åkte till besiktningen för kontrollbesiktning å där blev blanka papper å inga problem..

På besiktningen kom Morell på tal å dom sa bara till mig att det är lungt för våran del vi skiter i om du sätter plast på bilen men kräver Morell reg besiktning så blir det problem för dig..

Nu är det lite tråkigt att åka runt i området å kolla så att inte en silvrig SAAB 95 sedan är i backspegeln.
Om han har kvar den, eller har han bytt ut GZE 035 till något annat......

Senast redigerat av Bozze (14 september 2006)

Lexus IS200 tte supercharged "the blue one" (2001)
peter_1976 JDM
3 september 2006 · 2 201 Inlägg

ScottaN skrev:

precision skrev:

ScottaN skrev:
nej fast det va värre för dom andra. blir till att plocka ner allt typ för den ene =/ kjolpaket. avgassystem mm mm =/ urk

var det killen med astra eller?

Nopp det va en kille med svart 9-5 combi med realcar paket.

Men om han själv kör med realcar kit, hur fan kan han klaga på att man har kjolpaket på bilen
Verkar ju dum ihuvet den här gubben   yikes
Tur han inte kör här i skåne, för då hade man väl åkt dit, både för sänkningen o avgaset.

ScottaN Medlem 5280
3 september 2006 · 552 Inlägg

lundwall skrev:

ScottaN skrev:
nja men det va ju det att han att satt omregistrering på min bil trotts att grejerna är TYP godkända.

Att skriva "TYP godkänd" är absolut inte samma sak som att skriva "typgodkänd". Det du skriver är att dina saker är ungefär godkända, nästan godkända, med en betoning på "typ". Om något är typgodkänt så är det godkänt för typningen av bilen.

Jag mena att dom är testade och godkända alltså typgodkända smile

Redbull Moderator+
3 september 2006 · 1 081 Inlägg

Urk vad surt, var en kille på STCS som fick fullständig regbesikning på sin 9-3 Cab p.g.a annat avgassystem... Sjuk gubbe!

Mvh

Vem jag?
Bengt-Åke Linder
3 september 2006 · 20 Inlägg

En "rolig grej" kan ju vara att ringa eller SMSa Thomas Morell och säga vad man tycker om honom och hans beslut för att han måste ju kunna motivera varför som han håller på så här om han nu anser att det är rätt .

ScottaN Medlem 5280
3 september 2006 · 552 Inlägg

Rockfordboy82 skrev:
hehe rolig diskution detta!!

Jag gjorde lumpen i skövde och Morell är ju Ökänd så att säga hörde flera roliga historier om honom...Bla annat om hans fru Och grannen :-) och att han hade gett sin Fru BÖTER för att hon cycklade utan ljus....
Då kan man nog räkna med att ligga på soven en bra stund...

Var på Kinnekule igår och såg en Kille som hade en sådan där pissande gubbe på sin tröja..kan ni gissa vilket namn Gubben Pissade på??Javisst Morell hahah!!

Synd bara att allt är lögn istort sett.
Han blev avstängd pga att han va mä i motormännens riksförbund och då när han va ute o skulle hjälpa folk så passa han på att kolla lite stylade bilar osv. Men det fick han sen igenom och fick fortsätta på bägge jobben.
Sen det där med att han hade gett sin fru böter går inte ihop för han får inte ge nån böter. Han är bara flygande besiktningsman.
Sen det där med frugan skulle uträtta sina behov hos grannen vet jag iofs inget om.

ScottaN Medlem 5280
3 september 2006 · 552 Inlägg

Redbull skrev:
Urk vad surt, var en kille på STCS som fick fullständig regbesikning på sin 9-3 Cab p.g.a annat avgassystem... Sjuk gubbe!

Mvh

Antar att det är rickard du pratar om?
Vi va 3st från stcs som åkte dit samtidigt.. Va fan som nån jäkla antisaab gubbe där.

Andy69
3 september 2006 · 343 Inlägg

Han Morell sysslar väl inte bara med att vara ute efter stylade personbilar va? Tror bestämt att han har varit med vid lastbilskontroller med?

ScottaN Medlem 5280
3 september 2006 · 552 Inlägg

Andy69 skrev:
Han Morell sysslar väl inte bara med att vara ute efter stylade personbilar va? Tror bestämt att han har varit med vid lastbilskontroller med?

Nä han är ju flygande besiktningsman. Tar ju allt men är väldigt anti stylade bilar.

Andy69
3 september 2006 · 343 Inlägg

ScottaN skrev:

Andy69 skrev:
Han Morell sysslar väl inte bara med att vara ute efter stylade personbilar va? Tror bestämt att han har varit med vid lastbilskontroller med?

Nä han är ju flygande besiktningsman. Tar ju allt men är väldigt anti stylade bilar.

Han har inte så gott rykte bland "chaffisar"  heller! smile  Prata med några arbetskompisar igår och dom hade bra koll på honom med!

redcossie
3 september 2006 · 19 Inlägg

Jag blev stoppad och fick bilen kollad av Morell igår... blir inte klok på den gubben, det finns inte mycket innanför pannbenet där... Han kollade upp bilen och kikade på fälgarna sen drog han igång och bla bla bla bla bla.... några 18 tums fälgar fick det ju absolut inte sitta på min bil eftersom den är helbilsgodkänd och bla bla bla bla... efter en halvtimme fick han det bevisat för sig att jag hade rätt. står precis vilka däckdimensioner jag får ha på bilen.. jag slapp böter och ombes, bara anmärkning för avsaknad av nummerplåt. så jag hade tur

davidfock Anställd.. =)
3 september 2006 · 126 Inlägg

Någon som kan reg koden på helbilsgodkännande??
.. alltså koden som står i reg beviset...

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org
Nissan 180ZX "Silvia S12" (1988)
Nissan Silvia "S12 Gazelle Silvia 180zx" (1988)
Redbull Moderator+
3 september 2006 · 1 081 Inlägg

ScottaN skrev:
Antar att det är rickard du pratar om?
Vi va 3st från stcs som åkte dit samtidigt.. Va fan som nån jäkla antisaab gubbe där.

Japp är Rickard jag menar.

Mvh

Vem jag?
A_nders
3 september 2006 · 259 Inlägg

Men alltså är det olagligt att ha öppet luftfilter?

/Anders

Audi S6-R "M5 for breakfast" (1995)
BMW 530 Xd (2007)
cutlass
3 september 2006 · 383 Inlägg

faskien....när man läser dessa inlägg låter de ju som man snart inte får köra bil överhuvudtaget...dags och återgå till häst å vagn snart verkar de som...=/

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
mannen666666 preem pump
3 september 2006 · 836 Inlägg

tänkte jag skulle maila denna tråden till killen å fråga honom hur han ställer sig till vad folk tycker om honom.

vad tycker ni????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang