Klarar stereon dessa högtalare?

roger1984
29 december 2011 · 16 Inlägg

Hej jag har en Pioneer AVH-P4200DVD stereo i min bil och har kollat på dessa kitsystem som passar perfekt i min bil:

front högtalarna: DLS Reference RS6A
bakre högtalare: DLS Reference R6A

klarar min stereo av att driva dessa och spela bra? eller behöver jag komplettera med slusteg?

Mvh Roger

TT-Avant
29 december 2011 · 6 851 Inlägg

roger1984 skrev:
Hej jag har en Pioneer AVH-P4200DVD stereo i min bil och har kollat på dessa kitsystem som passar perfekt i min bil:

front högtalarna: DLS Reference RS6A
bakre högtalare: DLS Reference R6A

klarar min stereo av att driva dessa och spela bra? eller behöver jag komplettera med slusteg?

Mvh Roger

Klarar att få ljud ja, men det blir inte så bra. Ett steg till dem är att föredra. Sedan, har du inte möjlighet att sätta R6A kittet fram? De spelar på ruggigt bra med steg wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roger1984
29 december 2011 · 16 Inlägg

Tack för snabbt svar! jag ahr nämligen en 10" bas i bilen med: en ALPINE SWX-1043D
vad tror du om att sätta i ett 5 kanals slutsteg och driva både högtalare och bas med samma steg och låta stereon endast leverera signalen?

eller är det bättre att låta stereon köra de vanliga högtalarna och köra baslådan på ett eget monoblock?

Mvh Roger

driftking199
29 december 2011 · 322 Inlägg

roger1984 skrev:
Tack för snabbt svar! jag ahr nämligen en 10" bas i bilen med: en ALPINE SWX-1043D
vad tror du om att sätta i ett 5 kanals slutsteg och driva både högtalare och bas med samma steg och låta stereon endast leverera signalen?

eller är det bättre att låta stereon köra de vanliga högtalarna och köra baslådan på ett eget monoblock?

Mvh Roger

ett monoblock till basen och ett fyrkanals steg till övriga högtalare lär du ha=)

TT-Avant
29 december 2011 · 6 851 Inlägg

Att köra dina högtalare på stereon är hur som det sämsta sättet. Har ingen erfarenhet av just RS6orna, men R6A hade ja i bilen när ja tävlade. Vet att de gärna vill ha "mycke" effekt så ett 5 kanals steg av vettig klass funkar kalas. Basen har ja ingen erfarenhet av alls..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
29 december 2011 · 16 195 Inlägg

TT-Avant skrev:
Att köra dina högtalare på stereon är hur som det sämsta sättet. Har ingen erfarenhet av just RS6orna, men R6A hade ja i bilen när ja tävlade. Vet att de gärna vill ha "mycke" effekt så ett 5 kanals steg av vettig klass funkar kalas. Basen har ja ingen erfarenhet av alls..

RS6 har ett mindre monteringsdjup å spelar mindre bas.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
29 december 2011 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

TT-Avant skrev:
Att köra dina högtalare på stereon är hur som det sämsta sättet. Har ingen erfarenhet av just RS6orna, men R6A hade ja i bilen när ja tävlade. Vet att de gärna vill ha "mycke" effekt så ett 5 kanals steg av vettig klass funkar kalas. Basen har ja ingen erfarenhet av alls..

RS6 har ett mindre monteringsdjup å spelar mindre bas.

Ja det va detta som ja misstänkte, så därför skulle jag, om möjligt monterat dem (RS6orna) bak i bilen och R6A fram, om dem får plats.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roger1984
29 december 2011 · 16 Inlägg

Kan man fortfarande ställa in ljudet genom stereon om man bara kör signal från stereon till 5 kanbals slutsteget?
Vad skulle ni rekomendera för 5 kanals slutsteg som är kraftigt nog för både högtalare och bas?

Mvh Roger

Landstrom
29 december 2011 · 451 Inlägg

Hur mycket pengar kan du lägga ut på steg/en?

Basen vill ha rätt bra med effekt för att prestera bra, Alpine själva rekommenderar mellan 500-1000w och jag garanterar att närmare 1000w behövs.

Jag har dock inte erfarenhet av just SWX, men har själv SWR (serien under) och till dem rekommenderar Alpine från 250-500w. Jag testade först med ett steg som gav ca 400w, man kan sammanfatta det som att den skrattade åt den effekten, nu har jag drivit den med mitt DLS A6 dom är specat till 870w och nu spelar den riktigt jävla bra.

Jag personligen hade köpt ett 4-kanalssteg och ett monoblock till basen, för ska du ha ett 5-kanals som något så när driver basen fullt ut så kostar det, om du inte fyndar begagnat.

roger1984
29 december 2011 · 16 Inlägg

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=185
det verkar rätt grymt o 2 ohn får man 440 watt RMS, räcker det?

Mvh Roger

Landstrom
29 december 2011 · 451 Inlägg

Jag säger att det inte gör det.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=184

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Detta skulle kosta strax över 6000:-

Jag har inte lyssnat på något av stegen, men jag länkar som exempel!

TT-Avant
29 december 2011 · 6 851 Inlägg

hur tänker du ha basen, sluten eller portad låda?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roger1984
29 december 2011 · 16 Inlägg

Sluten låda, 0.75cu. ft stor.

Mvh Roger

Senast redigerat av roger1984 (29 december 2011)

TT-Avant
29 december 2011 · 6 851 Inlägg

roger1984 skrev:
Sluten låda, 0.75cu. ft stor.

Mvh Roger

Det blir en ganska liten låda det.
Hur som, du kommer behöva endel effekt om den ska spela högt, men tanken är kanske mera för utfyllnad i botten, dit framsystemet inte riktigt kan räcka till? Alltså mera välljudande en dB spelande?
Skulle som sagt rek. dej då att montera dina R6A fram, driva på steg och sedan iaf. ett bra steg till basen.
Skulle troligen funka med ett två kanals till framsystemet och monoblock till basen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roger1984
29 december 2011 · 16 Inlägg

jag kan prova och montera om R6A fram om det blir bättre ut av de och om de passar. jag är ju bara intresserad av välljud från de vanliga högtalarna och sen tänkte jag att 10an skulle ge bas.

Mvh Roger

TT-Avant
29 december 2011 · 6 851 Inlägg

Ja kan du få en bra montering fram med R6A högtalarna, så kan du dela dem ganska så lågt. Ner mot 40Hz har ja delat dem jag hade, utan problem (dock så kan man inte spela lika högt, men högt nog för att då dålig hörsel)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roger1984
3 januari 2012 · 16 Inlägg

Tack för alla tips! någon som har hört talas om sasca knep? när man serie kopplar dubbla diskanter fram, så man har totalt 4 diskanter fram för att kunna spela högre om man bara tänker köra högtalarna genom stereon utan extra slutsteg? är det något att prova?

Mvh Roger

evilaudio
3 januari 2012 · 16 195 Inlägg

roger1984 skrev:
Tack för alla tips! någon som har hört talas om sasca knep? när man serie kopplar dubbla diskanter fram, så man har totalt 4 diskanter fram för att kunna spela högre om man bara tänker köra högtalarna genom stereon utan extra slutsteg? är det något att prova?

Mvh Roger

kör du dom i serie så kommer du få 8ohm å då lämnar stereon mindre effekt vilket resulterar i att de spelar lägre.

DOCK får du högre verkningsgrad med dubbla men de blir svårare att få de å låta bra.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
3 januari 2012 · 6 851 Inlägg

roger1984 skrev:
Tack för alla tips! någon som har hört talas om sasca knep? när man serie kopplar dubbla diskanter fram, så man har totalt 4 diskanter fram för att kunna spela högre om man bara tänker köra högtalarna genom stereon utan extra slutsteg? är det något att prova?

Mvh Roger

hmm, låter lite skumt du. Serie kopplar du dubbla diskanter, så visst, du får 4 fram på CDn men å andra sidan så levererar CD spelaren bara halva effekten oxå ju..du lär spela mera, men troligen inte högre.


*jävla Örjan*

Senast redigerat av TT-Avant (3 januari 2012)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
3 januari 2012 · 16 195 Inlägg

TT-Avant skrev:

roger1984 skrev:
Tack för alla tips! någon som har hört talas om sasca knep? när man serie kopplar dubbla diskanter fram, så man har totalt 4 diskanter fram för att kunna spela högre om man bara tänker köra högtalarna genom stereon utan extra slutsteg? är det något att prova?

Mvh Roger

hmm, låter lite skumt du. Serie kopplar du dubbla diskanter, så visst, du får 4 fram på CDn men å andra sidan så levererar CD spelaren bara halva effekten oxå ju..du lär spela mera, men troligen inte högre.


*jävla Örjan*

haha wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang