5127
Sök

Hjälp med att kunna köra mp3/ipod/memoristick på bilens orginal stereo

* Voff voff *
10 970 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
PS: Sedan vet man inte om du väljer det bättre allternativet, kanske det enklare?!

Återigen: Förklara gärna på vilket sätt din FM-sändare är bättre än en GROM.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Hur löser GROM MOST systemet då? som sitter i de nya tev. V50 -04?

* Voff voff *
10 970 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
Hur löser GROM MOST systemet då? som sitter i de nya tev. V50 -04?

Ingen aning, eftersom jag kör V70N. Jag lär ju inte välja att köra FM-sändare i min V70N bara för att V50 (som jag inte har) inte kan ha den adapter jag vill använda...? wink

//Brådhis

6 851 Inlägg
1 januari 2012
för att du skrev själv att jag inte skulle rekomendera den till folk som kör volvo..och V50 -04 är fortfarande en volvo.
eller -05-06..
Senast redigerat av TT-Avant (1 januari 2012)

* Voff voff *
10 970 Inlägg
1 januari 2012
julles skrev:
volvon är en 04 som jag har efter monterat en hu850 även förstärkaren till.. vet dock inte vilken års modell stereon är.. ska kolla med en på volvo och se vad han säger om pogramvara.. men det är som du säger det kanske inte behövs... för den pogramvara jag la in va bara för att bilen vet om att den har en ny stereo och förstärkare...

Det behövs inte programvara för att ansluta en GROM eller så´n där som jag länkade till längre upp.

Jag är dock mycket fundersam fortfarande över att du skriver att du har en HU850 i din 04:a...?! Den stereon kom med årsmodell 2005 och kan så vitt jag vet inte ens fungera till 100% i en 00-04 pga skillnader i CAN-systemet. Är du säker på att du inte har en HU801?

Nu spelar det väl iofs ingen roll eftersom det verkar vara samma adapterkablage oavsett årsmodell... smile

//Brådhis

* Voff voff *
10 970 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
för att du skrev själv att jag inte skulle rekomendera den till folk som kör volvo..och V50 -04 är fortfarande en volvo.
eller -05-06..

Såg nu att jag skrev Volvo... Tanken var väl egentligen att skriva V70 eftersom tråden handlade om just den. Ber om ursäkt för detta.

//Brådhis

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:
eller -05-06..

Såg nu att jag skrev Volvo... Tanken var väl egentligen att skriva V70 eftersom tråden handlade om just den. Ber om ursäkt för detta.

//Brådhis

om du läser det understrukna så ser du varför jag rekomendera den.

julles skrev:
Hej
jag vill ha hjälp med att kunna köra mp3/ipod/memoristick på bilens orginal stereo( hu-850 v70), och vill ha hjälp med vad man ska ha för nått.. nån som har förslag?

om det finns andra tråd som tar upp samma sak länka gäran och kom med olika förslag.. tack på förhand

MVh julles

en annan fördel med den är att du har den i SVERIGE, vilket ja inte vet om den andra finns då du länkar till UK sida.
Sedan har du även full support samt 2års garanti. Men valet är som jag skrivet, FRITT. Men där har du iaf. vad jag vet just i nuläget fördelar.

* Voff voff *
10 970 Inlägg
2 januari 2012
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:
eller -05-06..

//Brådhis

julles skrev:
Hej
jag vill ha hjälp med att kunna köra mp3/ipod/memoristick på bilens orginal stereo( hu-850 v70), och vill ha hjälp med vad man ska ha för nått.. nån som har förslag?

om det finns andra tråd som tar upp samma sak länka gäran och kom med olika förslag.. tack på förhand

MVh julles

en annan fördel med den är att du har den i SVERIGE, vilket ja inte vet om den andra finns då du länkar till UK sida.
Sedan har du även full support samt 2års garanti. Men valet är som jag skrivet, FRITT. Men där har du iaf. vad jag vet just i nuläget fördelar.

Det är sant att GROM säljs via England (dvs inom EU = ingen moms/tull tillkommer).

Om vi ska ta och sammanfatta åt trådskaparen då:

Kenwood FM-sändare:
* Säljs i Sverige
* Kostar 1890:- (verkar finnas att köpa om man klickar på länken i TT-Avants signatur...)
* Fungerar till alla stereos
* Går ej att styra via stereon utan kräver separat fjärr för att byta låtar
* Ljudet körs via en FM-sändare

GROM:
* Säljs från England
* Kostar c:a 1250-1300:- inkl. frakt ( finns att köpa på http://www.carputer-shop.co.uk )
* Fungerar till V70N (vilket tråden handlade om) samt S60 och S80.
* Finns dock inte till alla bilmodeller
* Styrs direkt från bilens stereo (och ev. rattknappar!)
* Ljudet går via sladd direkt in i stereon

Alltså... I vissa fall är FM-sändaren säkerligen att föredra (och i vissa fall är det kanske den enda vettiga lösningen) och i andra fall är GROM att föredra. Så får folk helt enkelt avgöra själva vad som passar bäst för dom. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (2 januari 2012)

6 851 Inlägg
2 januari 2012
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

julles skrev:
Hej

MVh julles

Det är sant att GROM säljs via England (dvs inom EU = ingen moms/tull tillkommer).

Kenwood FM-sändare:
* Säljs i Sverige
* Kostar 1890:- (verkar finnas att köpa om man klickar på länken i TT-Avants signatur...)

GROM:
* Säljs från England
* Kostar c:a 1250-1300:- inkl. frakt ( finns att köpa på http://www.carputer-shop.co.uk )

Alltså... I vissa fall är FM-sändaren säkerligen att föredra (och i vissa fall är det kanske den enda vettiga lösningen) och i andra fall är GROM att föredra. Så får folk helt enkelt avgöra själva vad som passar bäst för dom. smile

//Brådhis

Ja ljudet körs via FM sändare, MEN det är fortfarande på samma sätt som din, med en SLADD. Detta har du kanske missat? Så på samma sätt som ditt ljud körs via sladd i GROM, på samma sätt körs ljudet på sladden i Kenwooden.

Den som är den stora skillnaden mellan dessa som DU inte gillar, det är att den styrs via medföljande joystick ist. för org. stereon knappar.

Sedan funderar ja med din frakt? 1250-1300 ink frakt? köper du den idag så kostar den ju 1200 utan frakt.
Så är frakten bara på 50-100:- på den från England?

409 Inlägg
2 januari 2012
Blev 115 GBP inkl frakt. Om man får valutakursen som google har just nu så blir det 1229kr inkl frakt.

Googles valutakurs

6 851 Inlägg
2 januari 2012
Boyakacsha skrev:
Blev 115 GBP inkl frakt. Om man får valutakursen som google har just nu så blir det 1229kr inkl frakt.

Googles valutakurs

testa Forex ist.

409 Inlägg
2 januari 2012
Så noga var det inte för min del wink

* Voff voff *
10 970 Inlägg
2 januari 2012
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Kenwood FM-sändare:
* Säljs i Sverige

GROM:
* Säljs från England

//Brådhis

Ja ljudet körs via FM sändare, MEN det är fortfarande på samma sätt som din, med en SLADD. Detta har du kanske missat? Så på samma sätt som ditt ljud körs via sladd i GROM, på samma sätt körs ljudet på sladden i Kenwooden.

Den som är den stora skillnaden mellan dessa som DU inte gillar, det är att den styrs via medföljande joystick ist. för org. stereon knappar.

Sedan funderar ja med din frakt? 1250-1300 ink frakt? köper du den idag så kostar den ju 1200 utan frakt.
Så är frakten bara på 50-100:- på den från England?

Nej, jag har inte missat det. Men det är faktiskt viss skillnad på att skicka in ljudet direkt via en ljudingång eller att skicka det på en viss frekvens och sedan låta radiomottagaren processa ljudet.

Räknade på den igår och det var 106 pund för GROM:en och drygt 7 pund för frakten.

//Brådhis

6 851 Inlägg
2 januari 2012
Det är inte bara radion som processera ljudet, det gör själva boxen eller FM modulen, sedan skickas den signalen via antennkabeln. och som jag skrivet innan, ljudet den vägen är riktigt bra, kan jämföras med många eftermarknads ljud via USB wink

279 Inlägg
2 januari 2012
Håller med Brådhis satsa på grom eller liknande. har testat dom man kopplar in på FM med tråden och inte vart lika nöjd med dom som man sätter rätt in i HU och som man dess utom kan styra med knappar.
köpte denna till min senaste bil och är nöjd med den. fungerar perfket och kostade inte så mycket

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … p;Prod=615

6 851 Inlägg
4 januari 2012
http://www.imiv.ca/cms/index.php?eID=tx … 896bd25148

påminner lite om dessa Grom (fast dessa är ganska så vanliga)..och dessa är absolut inte lika bra som KOS enheten ljudmässigt. Men som sagt, vill man inte ha den lilla fjärren så visst.Men man får då ge avkall på ljudet.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 januari 2012
TT-Avant skrev:
http://www.imiv.ca/cms/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Ftx_commerce%2FAc3Kits_SmallJPG_009.jpg&width=800m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin%3A0%3B%20background%3A%23fff%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose%28%29%3B%22%3E%20%7C%20%3C%2Fa%3E&md5=7f2661ab00031b4adf6377896bd25148

påminner lite om dessa Grom (fast dessa är ganska så vanliga)..och dessa är absolut inte lika bra som KOS enheten ljudmässigt. Men som sagt, vill man inte ha den lilla fjärren så visst.Men man får då ge avkall på ljudet.

Men man kan även byta låt på HU´n när man kör grom, använda rattknapparna..., vad är det för fel på dig? Får du direkt betalt så förstår jag att du tjatar, men annars så känns det bara som om du är korkad, för VARJE tråd där det pratas om att få in ljud i bilstereon är du där jag tjatar om din fm-sändare...
Senast redigerat av discokapten (4 januari 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

279 Inlägg
4 januari 2012
kan säga att jag har en imiv LE som enbart är för ipod och den är jag grymt nöjd med. inget dåligt ljud från den.
sen vet jag ju att dom har lite andra modeller som jag inte kan uttala mig om ljudet i. nackdelen är att ipoden ligger jämt i  bilen.

-|EDIT|-
kan ju även lägga till att med imiv och ipod så på vissa modeller av sterio får man upp låttitel / artist / namn på playlist och kan välja playlist i ipoden vilket är skönt när man är ute o kör o inte böhver pilla på andra saker brevid. såg öven att det diskuterades längre upp om årsmodeller. kan säga att dom bägger jag har som är v70n -01 och v70n -06 så har det fungerat utan problem. vilket jag även fröstog som trådskaparen har
-|EDIT|-

//Mattias
Senast redigerat av Klevert (4 januari 2012)

6 851 Inlägg
4 januari 2012
discokapten skrev:
TT-Avant skrev:
http://www.imiv.ca/cms/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Ftx_commerce%2FAc3Kits_SmallJPG_009.jpg&width=800m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin%3A0%3B%20background%3A%23fff%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose%28%29%3B%22%3E%20%7C%20%3C%2Fa%3E&md5=7f2661ab00031b4adf6377896bd25148

Men man kan även byta låt på HU´n när man kör grom, använda rattknapparna..., vad är det för fel på dig? Får du direkt betalt så förstår jag att du tjatar, men annars så känns det bara som om du är korkad, för VARJE tråd där det pratas om att få in ljud i bilstereon är du där jag tjatar om din fm-sändare...

Kan ju bero på att jag VET att den har BRA ljud ut ur sig. Folk väljer ju SJÄLVA vad de vill köpa, men skriver dem att de vill ha bra ljud men även kunna spela iPhone,iPod, USB eller AUX  med sin org. CD..varför ska man då rekomendera dem en som har DÅLIGT ljud eller bara funkar sådär?
Men kan du säga någon FM sändare, eller eftermarknadsbox, där du har en 24bit. DAC, kan koppla in din H-disk på 1TB, blädra i sin org. display mellan alla mappar och undermappar, samtidigt som man ser spårnamn,artist och album namn..?

Ungefär som om någon frågar om bra sommardäck. Varför ska man då rekomendera dem regumerade vinterdäck?
Båda är runda, gjorda av gummi och gjorda för bil och kan ju ta din bil framåt..men är dem bra för sommarvägar?
Senast redigerat av TT-Avant (4 januari 2012)

279 Inlägg
4 januari 2012
TT-Avant skrev:
discokapten skrev:
TT-Avant skrev:

Kan ju bero på att jag VET att den har BRA ljud ut ur sig. Folk väljer ju SJÄLVA vad de vill köpa, men skriver dem att de vill ha bra ljud men även kunna spela iPhone,iPod, USB eller AUX  med sin org. CD..varför ska man då rekomendera dem en som har DÅLIGT ljud eller bara funkar sådär?
Men kan du säga någon FM sändare, eller eftermarknadsbox, där du har en 24bit. DAC, kan koppla in din H-disk på 1TB, blädra i sin org. display mellan alla mappar och undermappar, samtidigt som man ser spårnamn,artist och album namn..?

Ungefär som om någon frågar om bra sommardäck. Varför ska man då rekomendera dem regumerade vinterdäck?
Båda är runda, gjorda av gummi och gjorda för bil och kan ju ta din bil framåt..men är dem bra för sommarvägar?

den som Brådhis länkade till (samma som jag har) har en dac på 24BIT 192KHZ
ljudet är kanon bra
enda gången du vill köra med HD är när man står still då dom har roterande skivor och inte tål vibrationer i längden.
spelar man för högt så lär disken paja med. finns iof ssd diskar men dom kostar mycket dollar.
men som sagt trådskaparen väljer själv och jag pratar av egen erfarenhet om fördelar med dom som tagist upp här. och vist fm sändare som man kopplar rakt in blir hyffsa ljud men man missar org knappar och ska ha en extra kontrol någon stans

Sök