Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

93T Aufrecht Melcher Großaspach
19 juni 2012 · 292 Inlägg

Som jag beskrivit massor av gånger redan är det inte vems jag har något emot, det är du och din översittarattityd vilken bla lös igenom rätt duktigt när du drog din diss om maxxecu som du senare försökte släta över.

Jag betalar gladeligen fullpris för både sprut och mapppning för att stödja de seriösa aktörerna på marknaden

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
phille18
19 juni 2012 · 179 Inlägg

93T skrev:
Som jag beskrivit massor av gånger redan är det inte vems jag har något emot, det är du och din översittarattityd vilken bla lös igenom rätt duktigt när du drog din diss om maxxecu som du senare försökte släta över.

Jag betalar gladeligen fullpris för både sprut och mapppning för att stödja de seriösa aktörerna på marknaden

Med den sista raden känns lite som en spark imo.

VEMS är ju typ helt entusiast drivet och det är inte ett stoort företag som ligger bakom... Jag personligen gillar det mer än något stort, även för att det funkar skitbra och priset hålls klart lägre!

O visst, wikin är outdated, men så himla svårt är det inte att koppla in samt de frågor man har får man svar på fort nog om man inte ska ha ihop bilen samma dag man började sätta in systemet.

Senast redigerat av phille18 (19 juni 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Jim_Coupe
20 juni 2012 · 16 Inlägg

Min erfarenhet av VEMS.. 
Jag har två stycken VEMS boxar som gett mig förväntat resultat på min 5cyl och min 6cyl motor. Det som är extremt viktigt när man lirar med VEMS är kabelmattan och att man inte experimenterar för mkt med el-grejjerna.
Bygger du en Skottsäker kabelmatta som är simpel utan massa konstigheter så är VEMSet grymmt tycker jag..
Det som inte alls är bra är att när du råkat poffa en box av en eller annan grund såsitter du i skiten. VEMS supporten i Sverige är begränsad å killarna som jobbar med VEMS har ofta fullt upp.. så räkna med lååång vänte tid innan du är start klar igen. Det brukar oftast lösa sig. Men va med på att det kan ta ett bra tag...

Exempel: Jag drog ut min box med tändningen på.. Aj aj aj inte bra... stiften drogs ur boxen i så oturlig ordning att jag lyckades bränna processorn i boxen enligt VEMS.. Jag lämnade in boxen i mars månad och har ännu inte fått nån tillbaka.. jag står förmodligen i kö.. Nu kan ju mitt fall emellertid vara exeptionellt.. vet ej..

Audi Coupe "Vendettan" (1989)
Audi A4 "Frankenstein" (2000)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
20 juni 2012 · 292 Inlägg

D_Carlsson skrev:
Du kan välja att tro att Ppf inte tar ut en helt fantastisk vinst på sina sprut

Och du vet detta med säkerhet hur?

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
Webrex
20 juni 2012 · 379 Inlägg

Att det är mig du stör dig på mig 93T har jag förstått. Och med de har du ju oxå bevisat att de inte spelar nån roll vad jag säger, du kommer käfta emot ändå, pga stolthet eller avundsjuka lr va de nu är som driver dig. Så jag lägger ned här. 

Hade gött, Heej.

D_Carlsson Bonntrimmare
21 juni 2012 · 620 Inlägg

93T skrev:

D_Carlsson skrev:
Du kan välja att tro att Ppf inte tar ut en helt fantastisk vinst på sina sprut

Och du vet detta med säkerhet hur?

Givetvis måste dom ta ut vinst men jag är nyfiken på hur mycket/lite du tror att det.
Och inget direkt mot Ppf alla som kränger sprut gör givetvis detta motornord pbz trollspeed osv osv

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
93T Aufrecht Melcher Großaspach
21 juni 2012 · 292 Inlägg

Jag är inte så paranoid att jag går och misstänker att alla jag handlar av försöker blåsa mig.
Har ingen aning om vad PPF tjänar på sprutet jag köpte av dem, och jag bryr mig inte om det heller då jag fått en grym produkt och jäkligt bra support och service på köpet.

Du säger att de tar ut en "helt fantastisk vinst", jag frågar hur du vet detta?

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
mbfidde
21 juni 2012 · 225 Inlägg

så......vilket sprut ska man välja wink

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
21 juni 2012 · 292 Inlägg

Köp Tobbes Vipec, han lär aldig använda det.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
mbfidde
21 juni 2012 · 225 Inlägg

haha ja bara retas med er smile.....men de ligger nåt i de du säger

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
wama
23 juni 2012 · 991 Inlägg

Intressant läsning...
Men om man vill behålla orginalstyrsystemet, vilket program används för att justera enheten eller "chippa" via OBD uttaget?

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
JoeyJ
23 juni 2012 · 502 Inlägg

wama skrev:
Intressant läsning...
Men om man vill behålla orginalstyrsystemet, vilket program används för att justera enheten eller "chippa" via OBD uttaget?

beror ju helt och hållet på vad man har för bil och det är långt ifrån alla som går att "chippa" via OBD uttaget, det är ju dessutom olika program som behövs för olika bilar/system

wama
23 juni 2012 · 991 Inlägg

JoeyJ skrev:

wama skrev:
Intressant läsning...
Men om man vill behålla orginalstyrsystemet, vilket program används för att justera enheten eller "chippa" via OBD uttaget?

beror ju helt och hållet på vad man har för bil och det är långt ifrån alla som går att "chippa" via OBD uttaget, det är ju dessutom olika program som behövs för olika bilar/system

Om vi utgår från min Leon, hur gör man för att ändra i styrenheten?

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
phille18
23 juni 2012 · 179 Inlägg

wama skrev:

JoeyJ skrev:

wama skrev:
Intressant läsning...
Men om man vill behålla orginalstyrsystemet, vilket program används för att justera enheten eller "chippa" via OBD uttaget?

beror ju helt och hållet på vad man har för bil och det är långt ifrån alla som går att "chippa" via OBD uttaget, det är ju dessutom olika program som behövs för olika bilar/system

Om vi utgår från min Leon, hur gör man för att ändra i styrenheten?

Skapa en ny tråd.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
wama
23 juni 2012 · 991 Inlägg

phille18 skrev:

wama skrev:

JoeyJ skrev:

beror ju helt och hållet på vad man har för bil och det är långt ifrån alla som går att "chippa" via OBD uttaget, det är ju dessutom olika program som behövs för olika bilar/system

Om vi utgår från min Leon, hur gör man för att ändra i styrenheten?

Skapa en ny tråd.

Det var inte nåt svar på frågan.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
23 juni 2012 · 292 Inlägg

Den här tråden handlar om programmerbara efetrmarknadssprut, vill du modda din Leon så skapa en egen tråd.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
NCeder
27 juni 2012 · 5 Inlägg

Ursäkta att mina svar dröjjer, har fullt upp med att spruta ut MaxxECU bilar ur bänken smile

D_carlsson: Ett insprutningssystem av bra kvalitet, kostar inte 500:- att tillverka om det ska göra ett bra jobb. MaxxECU har drygt 500 komponenter, 4 processorer, 8 tändutgångar, 8 bränsleutgångar, 8 inbyggda egt förstärkare, bredbandslambda drivsteg samt äkta USB rakt in i huvudprocessorn, det kostar eftersom vi har riktiga komponenter och vill leverera en produkt vi kan stå för och som fungerar, inte för att vara billigast.
(vi är ruskigt trötta på alla leksaksprylar som säljs som vi ändå får byta ut i bänken).

Jag kan direkt säga att vår tillverkningskostnad ligger över 5000:-, kvalité kostar pengar!

Webrex: INGA likheter alls med civinco, MaxxECU fungerar BRA och lider ännu inte av några som helst problem.
VEMS lider utav stora kommunikationsproblem, tappade data och korrupta mappar, trots äkta RS232 i datorn. Mappar dessa system rätt ofta i bänken så jag har stött på ALLA möjliga problem.

Programvaran är inte släppt ännu, så jag vet inte hur du kunde "titta" igenom programvaran och dissa den direkt...skärmdumparna säger inte så mycket, men ska stilla lite utav den nyfikenheten som många har.
Maila mig direkt på info@maxxtuning.se så löser vi något om du vill testa...

Jim_Coupe: Om man bränner en ECU pga att man drar ur kontaktstycket när spänningen är på har man gjort något galet när man konstruerade motorstyrningen...

wama: köpt ett riktigt sprut direkt, du kommer ändå hamna där tillslut när du har insett begränsningarna i org styrdon. Kontakta mig på info@maxxtuning.se så kan jag ordna ett MaxxECU till bra pris smile


Några av fördelarna med MaxxECU:

SPRIDARUTGÅNGAR
Över 150 komponenter ingår i vad som förmodligen är marknadens mest avancerade spridardrivare.
För att driva peak-and-hold spridare optimalt används 3 faser.
1. Spridaren öppnas med maximal ström.
2. När spridaren har öppnat sänks strömmen för att inte skada spridaren. MaxxECU har elektronik som över 20000ggr/sekund mäter strömmen i varje spridare och justerar den till önskat värde. Strömmen återcirkuleras hela tiden genom spridaren så att endast lite "ny" ström behöver tillföras. Detta ger låg strömförbrukning och låg värmeutveckling.
3. När spridaren ska stängas höjjer MaxxECU automatiskt flybackspänningen till 40V för att så snabbt som möjligt stänga den.
Bara spridardrivarna har en egen 32-bitars processor på 64MHz.
Bara den processorn (MaxxECU har totalt 4 kärnor) är mångdubbelt snabbare än många konkurrenters totala processorkraft.

Vi har även utvecklat en maskin(vår spridartestare) som exakt mäter varje spridares öppningstid och flöde vid många olika spänning och pulser. Resultatet av dessa mätningar utnyttjas av MaxxECUs spridarprocessor för att driva spridarna optimalt (Finns presets inbyggt i programvaran för de vanligaste spridarna, finns inte din spridare så gör vi en gratis!).

Fördelen med våra spridardrivare är att spridarna drivs konsekvent vid alla temperaturer och batterispänningar och att öppningen och stängningen alltid är väl definierade. Det gör att gången i motorn på låglast blir mycket bättre. Vissa spridare som med andra ECUer är omöjliga att få att gå bra, går jämt och fint med MaxxECU.
Som tex en utav våra Supra MaxxECU PnP kunder med 1680cc spridare(som är känd för dess olinjärbarhet) sa att han har aldrig kört en bil så går så mjukt och fint, startar perfekt och går som en klocka.

TÄNDNINGSUTGÅNGAR
5V utgångar för tändsteg. Driver ca 50mA. Kortslutningsskyddade, tål 12V rakt in (om man råkat kopplat fel).
Driver alla externa tändmoduler och tändspolar med inbyggda transistorer.
Vi har valt att inte ha effektsteg för tändspolarna inbyggda i ECUn, då dessa avger mycket värme och störningar. Externa tändmoduler eller spolar med inbyggda steg är den bästa och pålitligaste lösningen.

TRIG/HOME
Triggersystemets hårdvara och mjukvara har vi lagt mycket jobb på.
De flesta av konkurrenterna använder en färdig krets (som kostar 20spänn) för att hantera triggersignalerna. Vi provade detta i tidiga prototyper och kom fram till att den lösningen sög..
Nu använder vi i stället digital signalbehandling för att tolka triggersignlerna på bästa sätt. En processor mäter triggersignalerna med AD-omvandlare ca 100000ggr/s och beräkningar vad som är faktiska signaler och vad som är störningar.
Den här lösningen har tagit flera hundra timmar att utveckla, men resultatet är ett triggersystem som fungerar med så gott som alla givare utan krångel och triggerfel. som ex klarar vi org LS1 triggersignalen på ett korrekt sätt och kan skicka gnista redan efter 3 triggertänder då avstånden mellan varje tand är unikt.

PROCESSORN
MaxxECU har en mycket kraftfull processor som kommunicerar med 3 st slavprocessorer. Genom att dela ut uppgifter kan huvudprocessorn alltid blixtsnabbt sköta många uppgifter samtidigt. T. ex. är PC-kommunikationen alltid blixsnabb, även vid 10000rpm. Även vid externa varvtal med alla funktioner i gång används bara en bråkdel av den kapacitet i systemet.

Vi har tänkt till när det gäller MaxxECU och inte tummat på kvaliten eller användarvänligheten.

Jag är som sagt inte opartisk, men har kastat ut många AEM boxxar som inte går att få bra gång i bilarna med eller att de rent utav har brunnit upp och ersatt med MaxxECU, och bilarna går perfekt.

Det går ungefär dubbelt så snabbt att starta och mappa klart en bil med MaxxECU i jämförelse med i stort sett ALLA andra sprut.

Enkla inställningar, ingenting dolt, de inställningar du behöver finns och fungerar och är tydliga. Inga luddiga inställningar. Grymt bra loggfunktioner samt ett riktigt avancerat varningssystem så att användaren kan koncentrera sig på körningen istället för 8 mätare...

vi har ändå flera års erfarenhet utav mappning av alla möjliga konstiga styrsystem.
Inte bara en hög med flämtande elektroniknördar som ligger bakom, utan vi som faktiskt arbetar med sakerna...

Ni är välkomna att kontakta oss om ni är intresserade utav förserieboxxar innan produkten släpps officiellt den 1 september.

Mvh N. Ceder
Maxxtuning AB

NCeder
28 juni 2012 · 5 Inlägg

I dagsläget finns inga grafer på tabellvärdena, ser ingen direkt anledning att ha det heller.

3D mappningen är ännu inte klar, men vi jobbar förfullt på det så det ska bli klart inför det officiella släppet av produkten den 1 sept.

2D miljön är idag väldigt överskådlig och lättnagiverad med mycket smarta funktioner. (Jag som profesionell mappare vet vad man saknar när man mappar tongue )

Webrex:
Märks tydligt att du knappt har läst informationen om systemet eftersom dina frågor står klart och tydligt på hemsidan.

Inbyggd trigger loggning för att felsöka eventuella triggerproblem.
Inbyggt Triggeroscillosskop.

Jag har mappat många Link och Civinco och jag vill inte påstå att jag får någon Civinco känsla när jag mappar vårat egna MaxxECU. Detta fungerar lixom...

Hur inställningar läggs upp i programmet går juh inte göra på så jättemånga olika sätt, däremot kan man göra det så enkelt för användaren som möjligt så man hittar alla inställningar man behöver snabbt och inte krångla till allt.

Loggviewern är tämligen enkel till utseendet, men den fungerar riktigt bra och markerar exakt vart i själva mapparna sakerna inträffade när du klickar runt i loggen, vilket är riktigt smidigt.

Så det är riktigt riktigt lågt att dissa någonting som man inte har en aning om hur det fungerar.
Återigen, de som har fått äran att testa systemet tidigare än det officiella släppet är supernöjda och mäkta imponerande vad vi har lyckats åstadkomma.

Jag har kunder som har mappat mycket själva med både AEM och haltech, och har jättemycket problem, ffter några timmar med MaxxECU fungerar allting perfekt, förmodligen ingen tillfällighet...

Tänket i hur MaxxECU är inbyggt skilljer sig ifrån de flesta spruten, MaxxECU handlar om kvalite och funktionalitet. Billig tillverkningskostnad och dålig kvalitet kan andra syssla med.

Vi har lagt upp några utav de som kör med MaxxECU på hemsidan, fler kommer när jag får lite mer tid att lägga upp filmerna.

Sen det här med vilka system som är ett förklätt MS, vad är egentligen VEMS? Jo, det är väl det systemet som är mest likt MS både i tänk och hårdvara.
men VEMS har blivit bra mycket bättre än de första enheterna som kom ut, men än idag har jag kunder där boxxarna brinner upp eller att man hittar buggar i sakerna som gör att kunderna får åka hem. Det resulterar i att den där billiga motorstyrningen blev rätt dyr trots allt ändå.
Hanteringen utav Firmware och software i ett VEMS är ett stort skämt för en normal användare.

Ogillar att dynga ner konkurrerande saker, men om man dissar MaxxECU (utan att ens testkört) och hissar VEMS, då är det dags att kamma bort tuppkammen big_smile

Webrex
28 juni 2012 · 379 Inlägg

Har aldrig påstått att jag läst allt heller.

De va mina första intryck när jag satt här sent en kväll å ögna igenom de.. Tänkte: åh suck, ännu ett dåligt system. Ber om ursäkt för de. De saknas ju dock en del i mjukvaran som du säger, så de hade jag ju inte fel i.
Sen om du tycker det är överflödigt, eller onödigt, så är de ju en smaksak.

Överskådliga grafer på accel, warmup, MAT kompensering, osv. Tycker iaf jag är Guld värt! Mycket snabbt och enkelt med "klick n drag" funktioner, som ni då saknar. Och man kan se hur kurvan ser ut. Att den är jämn å fin. De säger mig så mycket mer än bara siffror.

Även nu när jag kollat mer har jag dock svårt att se nån större konkurrenskraft och vart ni är unika och moderna? Allt du nämner här låter ju jävligt bra på papper, men de säger alla nu. Fungerar de är frågan.
Ni spelar ju i ligan med flera nya system nu, alla med USB och nya snabba processorer.

Men jag ska inte va sån nu, om det fungerar felfritt utan buggar och bara lirar som man vill, DÅ har ni byggt ett system som kommer sälja riktigt bra, speciellt bland mapparna själva, som inte orkar med strul. Ja skulle tänka mig att köra ett dyrare system och de fungerade felfritt.

"Jag har mappat många Link och Civinco och jag vill inte påstå att jag får någon Civinco känsla när jag mappar vårat egna MaxxECU. Detta fungerar lixom..." 
Haha, detta gillar jag, inte bara jag som inte gillar Civinco och link... men upp till bevis då! Vad har gjort att ni har mer stålar eller kunskap att bygga ett bugfritt system?

Sen måste jag faktiskt säga att jag har inte stött på ett enda VEMS problem som jag inte kunnat lösa på plats.. Så att kunder behövt åka hem under mappning är väl egentligen då okundskap från er sida?

Men visst är de buggar i kommunikationen.. Som i de flesta system jag provat. Och en del funktioner är jävligt dåligt implementerade helt enkelt. Men jag har kört Windows i 20 år, så ja e rätt van tongue

När motorn väl är mappad med VEMS, och användaren har bilen, så är de aldrig några problem. Vi kör alla i min bekantskap med VEMS. Och då är de svårt att motivera varför man skall köra ett sprut för 15k, när bilen fungerar ypperligt med ett för 7k? Eller?

Vems var löst baserat på MS tänket en gång i tiden ja, men de borde du veta själv att i dags läget finns det inte en enda komponent som är samma. Tråkigt att folk fortfarande tror att det är ett MS.

Med det sagt, så hoppas jag att MaxxEcu de är så bra som du säger, å önskar er lycka till!


NCeder skrev:
I dagsläget finns inga grafer på tabellvärdena, ser ingen direkt anledning att ha det heller.

3D mappningen är ännu inte klar, men vi jobbar förfullt på det så det ska bli klart inför det officiella släppet av produkten den 1 sept.

2D miljön är idag väldigt överskådlig och lättnagiverad med mycket smarta funktioner. (Jag som profesionell mappare vet vad man saknar när man mappar tongue )

Webrex:
Märks tydligt att du knappt har läst informationen om systemet eftersom dina frågor står klart och tydligt på hemsidan.

Inbyggd trigger loggning för att felsöka eventuella triggerproblem.
Inbyggt Triggeroscillosskop.

Jag har mappat många Link och Civinco och jag vill inte påstå att jag får någon Civinco känsla när jag mappar vårat egna MaxxECU. Detta fungerar lixom...

Hur inställningar läggs upp i programmet går juh inte göra på så jättemånga olika sätt, däremot kan man göra det så enkelt för användaren som möjligt så man hittar alla inställningar man behöver snabbt och inte krångla till allt.

Loggviewern är tämligen enkel till utseendet, men den fungerar riktigt bra och markerar exakt vart i själva mapparna sakerna inträffade när du klickar runt i loggen, vilket är riktigt smidigt.

Så det är riktigt riktigt lågt att dissa någonting som man inte har en aning om hur det fungerar.
Återigen, de som har fått äran att testa systemet tidigare än det officiella släppet är supernöjda och mäkta imponerande vad vi har lyckats åstadkomma.

Jag har kunder som har mappat mycket själva med både AEM och haltech, och har jättemycket problem, ffter några timmar med MaxxECU fungerar allting perfekt, förmodligen ingen tillfällighet...

Tänket i hur MaxxECU är inbyggt skilljer sig ifrån de flesta spruten, MaxxECU handlar om kvalite och funktionalitet. Billig tillverkningskostnad och dålig kvalitet kan andra syssla med.

Vi har lagt upp några utav de som kör med MaxxECU på hemsidan, fler kommer när jag får lite mer tid att lägga upp filmerna.

Sen det här med vilka system som är ett förklätt MS, vad är egentligen VEMS? Jo, det är väl det systemet som är mest likt MS både i tänk och hårdvara.
men VEMS har blivit bra mycket bättre än de första enheterna som kom ut, men än idag har jag kunder där boxxarna brinner upp eller att man hittar buggar i sakerna som gör att kunderna får åka hem. Det resulterar i att den där billiga motorstyrningen blev rätt dyr trots allt ändå.
Hanteringen utav Firmware och software i ett VEMS är ett stort skämt för en normal användare.

Ogillar att dynga ner konkurrerande saker, men om man dissar MaxxECU (utan att ens testkört) och hissar VEMS, då är det dags att kamma bort tuppkammen big_smile

NCeder
29 juni 2012 · 5 Inlägg

Webrex: Har svarat på ditt mail oxå smile

Jag ska fundera på någon form av graf istället för tabeller, ska klura lite.
Du har helt rätt i att en graf blir mera överskådlig än en tabell. Ska undersöka saken lite.

Det fungerar, det är rätt unikt. Har ännu inte haft några som helst problem med programkrash eller andra konstigheter. Korrupta mappar eller liknande existerar inte.
Vi har hållt på i drygt 3år med detta, vi har erfarenhet utav mappning utav alla styrsystem som finns och vi har sett alla deras brister. Vi är tuners som har byggt en egen ECU, alla andra konkurenter är elektronikgrabbar som förmodligen inte har en aning om hur man ställer in en motor, mer än rent elektriskt.

Det är lite skillnad på att på kvällstid kunna lösa lite problem under några timmar. Vi kör detta på dagtid och bokar in drygt 2 mappningar om dagen, då har man inte tid för felsökning och forumsletande i flera timmar.
Finns en hel del hårdkodade inställningar som är luriga.

Bara denna veckan har jag haft två kunder som har velat byta ut sina VEMS eftersom det inte fungerar som utlovat.
Men nu ska vi inte dynga ner VEMS, utan tråden handlar om MaxxECU.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang