JVC KW-XR411 dubbel din stereo och SAAB 9-3 -00

Rallylaxxen
6 januari 2012 · 7 Inlägg

Hej!

Har nyligen inköpt mig en SAAB 9-3 -00 som jag hade tänkt byta stereo på. Har kollat på en JVC KW-XR411 dubbel din stereo, och undrar om jag kommer behöva några andra tillbehör för att installera den eventuellt annat tillbehör för att få allt att fungera? Hört något om en ISO-kabel, kanske något man måste ha till SAAB eller stereon?

MVH rally

krakis
6 januari 2012 · 167 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du behöver en antennadapter (PC527), samt skifta på gul och röd kabel i stereons medföljande kablage för att den ska hålla minnet.

9-3 har inte dubbel-DIN original så du måste ta bort material i brädan om du ska montera den.

Konstigt för sist jag kollade är Orginal sterion dubbeldin i saab 9-3 -00?
https://www1.garaget.org/archive/123/122795/252138/large_252138-2380226.jpg

ON Topic, skall du bara ha den som lyssna på raido/musik osv utan att byta ut några högtalare i bilen fungerar den nog toppen till de, men är du lite mer kräsen och eventuelt skall byta ut högtalarna i bilen så kanske en lite dyrare enhet är att före dra för då får du mer inställningsmöjligheter även lite fler utgångar så man kan ha slutsteg till högtalarna fram osv.

Senast redigerat av krakis (6 januari 2012)

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
Rallylaxxen
12 januari 2012 · 7 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du behöver en antennadapter (PC527).

En sådan här antennadapter?
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … c5-27.html

Rallylaxxen
12 januari 2012 · 7 Inlägg

krakis skrev:

Swedenrockers skrev:
Du behöver en antennadapter (PC527), samt skifta på gul och röd kabel i stereons medföljande kablage för att den ska hålla minnet.

9-3 har inte dubbel-DIN original så du måste ta bort material i brädan om du ska montera den.

Konstigt för sist jag kollade är Orginal sterion dubbeldin i saab 9-3 -00?
http://www1.garaget.org/archive/123/122 … 380226.jpg

ON Topic, skall du bara ha den som lyssna på raido/musik osv utan att byta ut några högtalare i bilen fungerar den nog toppen till de, men är du lite mer kräsen och eventuelt skall byta ut högtalarna i bilen så kanske en lite dyrare enhet är att före dra för då får du mer inställningsmöjligheter även lite fler utgångar så man kan ha slutsteg till högtalarna fram osv.

Fick du dina knappar på ratten att fungera?
På original stereon fanns det 3st kablar, på min nya stereo finns det bara 2st uttag. Det är det rosa som blir över, antar att den är till minnet och ratten?

krakis
12 januari 2012 · 167 Inlägg

Nej, jag vet inte ens vad de är för märke på min sterio så har inte fått knapparna att fungera.

Ang minnet så de är en pin man måste flytta i isokontakterna för att få sterion att hålla minne (konstant spänning) kolla på så ser du hur kontakten skall se ut, andvänd klockmejslar för att flytta stiften.

BMW 330d (2010)
BMW 325 "Turbo" (1988)
Rallylaxxen
12 januari 2012 · 7 Inlägg

Tja!

Snackade precis med autohifi.se och de sa att jag skulle ha följande kablage för att få det att fungera:
ACV 42-1230-902 (tror det är ett sånt här: http://www.caraudio-store.de/images/products/acv_%2042-1230-902.jpg

krakis
12 januari 2012 · 167 Inlägg

ja de fungerar ju aldeles utmärkt också om man inte vill in och pilla med kablaget.

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
Krille_Fox FOX Galning!
12 januari 2012 · 313 Inlägg

Nej 9-3 har inte riktigt 2-din org..man fick kapa bort lite i panelen..
Har en KW-XR611 i min saab 9-3 -01. För att fixa så rattknapparna funkar krävs en sk interface..jag fick även skifta lite i ISO keblagets + & "minneskabel" för att få minnet att funka.

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Rallylaxxen
4 februari 2012 · 7 Inlägg

Krille_Fox skrev:
Nej 9-3 har inte riktigt 2-din org..man fick kapa bort lite i panelen..
Har en KW-XR611 i min saab 9-3 -01. För att fixa så rattknapparna funkar krävs en sk interface..jag fick även skifta lite i ISO keblagets + & "minneskabel" för att få minnet att funka.

Tja alla!

Har kopplat in styrinterfacet nu. Problemet är att knapparna på ratten ej fungerar och volymen sänker sig själv. Ska man konfigurera styrinterfacet på något sätt eller ska det fungera automatiskt?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 februari 2012 · 8 744 Inlägg

Det brukar behövas en konfigurering av rattknappsinterfacet för att det ska fungera med just din bil. Kolla i interfacets instruktionsboken så får du nog nån hint om hur det ska göras. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rallylaxxen
4 februari 2012 · 7 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det brukar behövas en konfigurering av rattknappsinterfacet för att det ska fungera med just din bil. Kolla i interfacets instruktionsboken så får du nog nån hint om hur det ska göras. wink

Fick inte med någon manual, spejar runt på google nu efter en.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Rallylaxxen skrev:

ChriZtoffer skrev:
Det brukar behövas en konfigurering av rattknappsinterfacet för att det ska fungera med just din bil. Kolla i interfacets instruktionsboken så får du nog nån hint om hur det ska göras. wink

Fick inte med någon manual, spejar runt på google nu efter en.

Du skulle köpt en PAC SWI-JACK istället, 400kr med frakt från ebay....

Skitenkel att installera också.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rallylaxxen
5 februari 2012 · 7 Inlägg

Hittade det här: http://www.incartec.co.uk/assets/files/29-632_SAAB.pdf

Förstår dock inte vad "Under Steering Colum" är för något.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Under rattstången...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ztamizzen
4 juni 2013 · 35 Inlägg

2DIN ska vara 18cm x 10cm
En radio i en 9-3 från 2000 tar upp 19cm x 10,5, vilket i min värld är större.
Så man borde inte behöva karva nåt, frågan är var man hittad en ram till en OG9-3?

SAAB 9-3 2,0T -00
I bra skick med vissa småsaker som måste fixas. Så därför är jag här!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 juni 2013 · 6 170 Inlägg

ztamizzen skrev:
2DIN ska vara 18cm x 10cm
En radio i en 9-3 från 2000 tar upp 19cm x 10,5, vilket i min värld är större.
Så man borde inte behöva karva nåt, frågan är var man hittad en ram till en OG9-3?

Mät själva enheten istället för fronten på stereon så ser du att OG9-3 har istortsett 1½ DIN....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ztamizzen
5 juni 2013 · 35 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

ztamizzen skrev:
2DIN ska vara 18cm x 10cm
En radio i en 9-3 från 2000 tar upp 19cm x 10,5, vilket i min värld är större.
Så man borde inte behöva karva nåt, frågan är var man hittad en ram till en OG9-3?

Mät själva enheten istället för fronten på stereon så ser du att OG9-3 har istortsett 1½ DIN....

Inget YTTRE karvande iaf, men jag måste fortfarande hitta en ram, finns det en möjlighet att ramen till nyare 9-3 eller 9-5 passar? Om man karvar lite.

SAAB 9-3 2,0T -00
I bra skick med vissa småsaker som måste fixas. Så därför är jag här!
ValP2k
5 juni 2013 · 1 122 Inlägg

tycker d låter konstigt i min 900NG så fick man köpa ett fack på saab sen gick en enkel din dit utan problem bra passform å allt. Så bör ju vara anpassat till dubbel din

gasa nu foer faen!
rcy
5 juni 2013 · 1 705 Inlägg

9-3og är inte 2DIN, den är typ 1.8DIN.
Har installerat ett flertal 2DIN enheter i 9-3 så jag vet, tro mig. Du kommer att behöva karva lite i antingen intrumentbrädan eller SID'en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang