Chippa Passat 1.8T -00 För samt nackdelar?

Fitttim
10 januari 2012 · 258 Inlägg

Tjenare. Funderar på att chippa min Passat variant 1.8T -00 med bsr´s steg1+ chip vilket enligt dem ger.

Effekt: 153Hp -> 209Hp =+56Hp

Vridmoment: 225Nm -> 354Nm = +129Nm

Medeleffektökning 2000-6000rpm: 53Hp 44.6%

ACCELERATION INTERVALL, VXL, ORIGINAL, BSR,
80-120km                            3        7.0 s       4.0 s
80-140km                            4        16.2 s     9.2 s
100-150km                          4         14.6 s     8.8 s

Stämmer siffrorna eller är det lycko siffror?

Nu kommer då frågan. Fördelar och nackdelar? Fördelar är ju att det händer lite mer när man trycker på gasen. Men  hur mycket är det? Är det så att det är värt pengarna? Täcker fördelarna upp nackdelarna. något mer man måste göra efter förutom att börja köra på 98 oktan? Så som byta olja osv? Kan vara bra att höra från några som kan och har erfarenhet av just den här motorn.

Tack i förväg! smile

St3v3
10 januari 2012 · 357 Inlägg

Är kopplingen lite dålig så lär du åka på att byta den

Fitttim
10 januari 2012 · 258 Inlägg

Om den redan är dålig eller blir den dålig?

F-Tar
10 januari 2012 · 1 335 Inlägg

Nu har ja iofs en diesel.. Men kopplingen har jag hört en massa tjat om också.. Kollade upp de lite extra innan ja monterade min, så som ovan sa, är den i gott skick så kör på. Har haft i min i nåra månader å de gå som hejsan smile

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Richtenb
11 januari 2012 · 1 365 Inlägg

+1 På kopplingen. En kompis till mig hade en chippat 1.8T passat. Jag vet inte hur många gånger kopplingen fick bytas men det var väl som oljebyten ungefär. Motorn hade inga problem med effekten ivarjefall.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Andrebergman
11 januari 2012 · 41 Inlägg

Visst kan kopplingen gå sönder, om du måste byta den flertalet gånger så borde du allvarligt sitta ner och fundera på hur du behandlar din bil. Har själv chippat min Golf GTI IV, kopplingen var dålig redan när jag köpte bilen. Har nu kört hela sommaren och koppligen håller ännu trots att man stundvis kört hårt och påfrestat kopplingen rejält vid hårda starter etc. Tveka absolut inte på att chippa, helt klart det bästa jag gjort på min bil! Kopplingen håller utan tvekan, om man nu kör med insidan.

Nissan 200sx S13 "2JZ" (1989)
Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
12 januari 2012 · 1 312 Inlägg

Hade tidigare en A4 1.8t. 150hk orginal. Gissar att de är liknande motor som du har. BSR chipp till dne skulle ge 200 eller 210hk. Läst mycket om det. Och när man läste riktigta test där dom jämnförde chp. Så sa dom alla att BSR chip gav mest men att motorn inte riktigt hängde med. Då blien lev belastad i form av att man drog något eller va tungt lastad kunde kopplingen slira. Jag valde då powership istället. De gav mig 185hk eller om de va 190. Gav så de drog iväg betydligt mer än mot orginal. Men de man ska tänka på att de blir ju ingen rallybil iaf. Om man tänket på karaktär på motor och låda osv. Men betydligt roligare bruksbil.

Så jag tycker du skaskippa chipp som tar ut så mycket effekt. Finns en anledning varför VW tog ut 150hk om en mapp kan ge den 210.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Fitttim
12 januari 2012 · 258 Inlägg

Lutar åt att chippa till våren smile Mailade BSR med lite frågor. Här kommer frågor samt svar från dem!

tänkte höra lite vad det är för saker som kommer ta stryk efter trimningen

BSR: Livslängden på motor växellåda eller andra komponenter påverkas inte av vår trimning. Hållbarheten påverkas i första hand av skötseln - service, körsätt, etc.

samt vilken ökning det vanligtvis ger i en så gammal bil.

BSR: Är din bil i ett" felfritt" skick ger det minst den effektökning vi anger på hemsidan.
Naturligtvis så påverkar slitage & fel effektsiffrorna negativt. men detta är inget som vi gör några mätningar på.

Samt vilken ungefärlig kostnad man kan hamna på med chip + Jobb.

BSR: Chipning 3900:- monteringskostnad 695:-

Finns det några andra förändringar man kommer behöva göra efter trimningen förutom att
börja köra 98 oktan,

BSR: Det brukar räcka med att se till att bilens servicestatus är ok.

dvs typ byta till en bättre olja eller liknande.

BSR: En bra syntetolja brukar fungera bra.

Har hört att på just passaten så tar kopplingen mycket stryk efter en trimning, stämmer det?

BSR: Det beror som alltid på hur man kör ..

Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
13 januari 2012 · 1 312 Inlägg

Fitttim skrev:
Lutar åt att chippa till våren smile Mailade BSR med lite frågor. Här kommer frågor samt svar från dem!

tänkte höra lite vad det är för saker som kommer ta stryk efter trimningen

BSR: Livslängden på motor växellåda eller andra komponenter påverkas inte av vår trimning. Hållbarheten påverkas i första hand av skötseln - service, körsätt, etc.

samt vilken ökning det vanligtvis ger i en så gammal bil.

BSR: Är din bil i ett" felfritt" skick ger det minst den effektökning vi anger på hemsidan.
Naturligtvis så påverkar slitage & fel effektsiffrorna negativt. men detta är inget som vi gör några mätningar på.

Samt vilken ungefärlig kostnad man kan hamna på med chip + Jobb.

BSR: Chipning 3900:- monteringskostnad 695:-

Finns det några andra förändringar man kommer behöva göra efter trimningen förutom att
börja köra 98 oktan,

BSR: Det brukar räcka med att se till att bilens servicestatus är ok.

dvs typ byta till en bättre olja eller liknande.

BSR: En bra syntetolja brukar fungera bra.

Har hört att på just passaten så tar kopplingen mycket stryk efter en trimning, stämmer det?

BSR: Det beror som alltid på hur man kör ..

"Det beror på hur man kör" de är klart. Man chippar inte en bil för att den ska gå bra och sedan ska man fisköra.

Jag tror i sig att motorn kommer hålla alla dagar iveckan. De är just koppling osv som jag hade varit orolig för. Som sagt. Kolla med Powerchip. Dom är inte alls lika etablerad som BSR men jag tror jag betalade 2500 för mitt  monterat och klart. Och då sparade dom mina orginal inställningar ås ville jag byta tillbaka kunda jag kontakta dom. Samt att dom mkollade om de fanns felkoder eller liknande innan montering.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Andrebergman
13 januari 2012 · 41 Inlägg

Sluta vela fram och tillbaka och chippa, om du inte kör som en idiot så håller det. Du kommer garanterat inte bli besviken på resultatet.

Nissan 200sx S13 "2JZ" (1989)
Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
13 januari 2012 · 1 312 Inlägg

Andrebergman skrev:
Sluta vela fram och tillbaka och chippa, om du inte kör som en idiot så håller det. Du kommer garanterat inte bli besviken på resultatet.

Skadar ju faktisktinte att tänka efter två gånger

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Nybergrobin
13 januari 2012 · 2 382 Inlägg

Richtenb skrev:
+1 På kopplingen. En kompis till mig hade en chippat 1.8T passat. Jag vet inte hur många gånger kopplingen fick bytas men det var väl som oljebyten ungefär. Motorn hade inga problem med effekten ivarjefall.

Har man bytt kopplingen en gång så ska man absolut inte behöva byta den igen! Då kör man absolut fel och kan inte skylla på motoreffekten för sånnna enorma siffror får man inte av ett chip.

Min a4 har gått med ca 200hp i flera år och mer än 10k mil. Jag fick byta pga idiot till förare (inte jag...), en person som slirade på kopplingen i 30min för att stå still i en backe i jultrafiken istället för att bromsa


Edit: Hur sällan byter han olja? xD

Senast redigerat av Nybergrobin (13 januari 2012)

Fitttim
13 januari 2012 · 258 Inlägg

Lutar åt att BSR får ta hand om bilen någon dag framöver! Vill ha nya fälgar åxå men effekt går före snygghet. Kändes bra igår när man köpte barnvagn för 8 tusen och insåg vad man skulle kunna gjort med bilen för de pengarna:P

Nybergrobin
13 januari 2012 · 2 382 Inlägg

Fitttim skrev:
Lutar åt att BSR får ta hand om bilen någon dag framöver! Vill ha nya fälgar åxå men effekt går före snygghet. Kändes bra igår när man köpte barnvagn för 8 tusen och insåg vad man skulle kunna gjort med bilen för de pengarna:P

Fyfan vad dyrt det var hmm
Ang chipning kommer du bli väldigt nöjd när det är gjort för det är värt varenda krona. Min är chipad och det går inte att jämföra med orginalbil.
Även fast min har gått över 10k mil med chip så går den väldigt bra och den får dem flesta att se mina baklysen, iaf bland orginalbilarna


Edit: När du varit osjälvisk och lagt 8 tusen på familjen så har du förtjänat att kosta på dig själv också smile SÅ det är bara att åka in på BSR

Senast redigerat av Nybergrobin (13 januari 2012)

Fitttim
13 januari 2012 · 258 Inlägg

Jo inte är det billigt heller! tongue Som folk beskriver det så kommer det kännas skillnad efter chippningen. Jag tycker passaten går ganska bra redan. Om man jämför med min gamla volvo:)

F-Tar
13 januari 2012 · 1 335 Inlägg

Shit å min ha gått 27+ haha. Motorn å kopplingen njuter av chippet big_smile

Men ska bsr mappa? Tänkte för att du måste lämna in den?

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Andrebergman
13 januari 2012 · 41 Inlägg

sebbanboy14 skrev:

Andrebergman skrev:
Sluta vela fram och tillbaka och chippa, om du inte kör som en idiot så håller det. Du kommer garanterat inte bli besviken på resultatet.

Skadar ju faktisktinte att tänka efter två gånger

Självklart, men det börjar gå till överdrift nu kan jag tycka.

Nissan 200sx S13 "2JZ" (1989)
Fitttim
14 januari 2012 · 258 Inlägg

F-Tar skrev:
Shit å min ha gått 27+ haha. Motorn å kopplingen njuter av chippet big_smile

Men ska bsr mappa? Tänkte för att du måste lämna in den?

Löder de inte om chippet?

Nybergrobin
14 januari 2012 · 2 382 Inlägg

Fitttim skrev:

F-Tar skrev:
Shit å min ha gått 27+ haha. Motorn å kopplingen njuter av chippet big_smile

Men ska bsr mappa? Tänkte för att du måste lämna in den?

Löder de inte om chippet?

tror personen i fråga uttryckte sig utan att kolla upp fakta. brs programmerar och löder om chipet vid optimering.

F-Tar
14 januari 2012 · 1 335 Inlägg

Okej.. Gör det själv kanske? smile vet många som gör de.

Men är mappning är ju bäst.. Synd att de e så förbannat dyrt. De jobbiga me bsr isf är att de bli krångligt att ta bort de på en bes. Till skillnad om man har då en mappning så man bara kan ladda in org programvara.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang