Rengöring av motor pga slam?

LeafBox Lat Perfektionist
14 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Xuri skrev:

Growe skrev:

Xuri skrev:
Finns ju andra biltillverkar som har motorer som klarar 3000mils intervallen utan problem. så  att dra longlife oljan över en kant när de är en tillverkare  som har problem är fel.

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

Då är de något relativt nytt fel på tex volvo.
var inte strul med de förut

Kanske för att en Volvo 740 har aningen större svängrum än en bil ifrån rätt sida 00-talet wink

Och glöm inte bort Seat och Skoda (VAG)
Skulle "7st" bland de största biltillverkarna i världen göra exakt samma fel?

Senast redigerat av LeafBox (14 januari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Dunka Filosofen
14 januari 2012 · 69 Inlägg

Inte för att störa eran diskussion men Kan någon hjälpa mig vart jag kan hitta en oljesil att köpa? Har kollat både mekonomen och biltema men verkar inte finnas någon? Någon som kan hjälpa mig? Jag bor i Kristinehamn btw

Skit inte i min brevlåda!
LeafBox Lat Perfektionist
14 januari 2012 · 6 359 Inlägg

XD

Sry, glömde bort att denna tråd faktiskt hade ett syfte tongue

Kolla skruvat.se kanske?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Jag vet på en volvo v70 med samma fel du säger, så hällde i ett rengöringesmedel från autoexperten kommer inte ihåg namnet men man hällde i de å lät motorn stå på tomgång tills den blivit varm.  å sen tömde man ur motoroljan som då var som vatten. de rengjorde motorn bra och sen så  byttes  bara silen. sen lirade den bilen.  har inte VAG en ny sil till dig?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

LeafBox skrev:

Xuri skrev:

Growe skrev:

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

Då är de något relativt nytt fel på tex volvo.
var inte strul med de förut

Kanske för att en Volvo 740 har aningen större svängrum än en bil ifrån rätt sida 00-talet wink

Och glöm inte bort Seat och Skoda (VAG)
Skulle "7st" bland de största biltillverkarna i världen göra exakt samma fel?

Ja relativt nytt så menade jag efter 05....

jag har aldrig ens hört volvo haft problem med de.
dom kunderna som har haft de tror jag i så fall är folk som servat taskigt och har långmilade bilar med taskig vevhusvent.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Growe skrev:

Xuri skrev:
Finns ju andra biltillverkar som har motorer som klarar 3000mils intervallen utan problem. så  att dra longlife oljan över en kant när de är en tillverkare  som har problem är fel.

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

jag testade söka en gång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge

och som jag trodde fann jag inte volvo där och de var mitt exempel.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2012 · 13 750 Inlägg

Xuri skrev:

Growe skrev:

Xuri skrev:
Finns ju andra biltillverkar som har motorer som klarar 3000mils intervallen utan problem. så  att dra longlife oljan över en kant när de är en tillverkare  som har problem är fel.

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

jag testade söka en gång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge

och som jag trodde fann jag inte volvo där och de var mitt exempel.

volvos problem är väll inte fullt så vanligt
men det handlar nog mer om att dom förstått problemet
men redan på 850 hade dom problem

men visst bmw hela vag gruppen har större problem men problemet finns hos alla som har så kallade långlife service för det finns ingen olja som pallar den tiden den lever i en motor utan att det blir rester av oljan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dunka Filosofen
15 januari 2012 · 69 Inlägg

Tack smile Har kollat men skruvat.se har bara till äldre modeller. Tänkte kolla på Autoexperten ifall dom har någon men verkar inte troligt tror jag då det känns som jag har kollat på dom vanligaste ställena på nätet.
Bara för att höra om jag gör rätt nu:
När jag skaffat silen eller om det går att använda den gamla så ska jag i denna turordning göra följande:
1. släppa ut gamla oljan.
2. Öppna tråget och ta bort silen.
3. sätta dit den nya/gamla silen.
4. sätta tillbaka tråget.
5. fylla på ny olja samt "lösningsmedlet*"
6. köra motorn varm i ca 10-20min
7. tömma ur oljan och ta bort oljefiltret.
8. sätta dit det nya filtret samt hälla i olja + 5% lösningsmedel
9. köra bilen mellan 1-8 timmar.
10. Tömma ur oljan och fylla på med ny
11. Ge mig en klapp på axeln för det fina arbetet? big_smile

* Vet inte vilken det ska va men har hört att Omega 907 ska va bra? åsikt?

Skit inte i min brevlåda!
Mrhobi
15 januari 2012 · 18 Inlägg

Sorry för ot, brukar inte blanda mig i allt fånigt tjafs på forumet.. Men kände att folk som snackar om longlife servisar inte har full koll alla gånger!
Körde min audi på långlife länge med fullgott resultat, absolut inga problem med slam å annat konstigt som kan förekomma med långa servis intervaller. Dock rullade den låånga mil, oftast runt 10 mil varje resa vilket får upp temp i motor som hjälper oljan att "koka" bort all kondens som oljan drar till sig. Medelsvenson som kanske kör 20-30 min i stöten får aldrig bort fukten utan att byta olja ofta, säg 1000-1500 mil. Det är alltså inte oljan i sig som är dålig, utan man får anpassa sevice intervall efter hur man använder bilen. Dvs korta turer, täta byten. Långa turer långa intervaller.. Finns en anledning till varför lastbilarna går typ 10k mil per byte, å de är inte oljan som är bättre. Den rullar hela tiden...

//Andreas
Corvette c5-02---855T5-95---Colt-97
Danne_nkpg Lastbilschaufför
15 januari 2012 · 257 Inlägg

Mrhobi skrev:
Sorry för ot, brukar inte blanda mig i allt fånigt tjafs på forumet.. Men kände att folk som snackar om longlife servisar inte har full koll alla gånger!
Körde min audi på långlife länge med fullgott resultat, absolut inga problem med slam å annat konstigt som kan förekomma med långa servis intervaller. Dock rullade den låånga mil, oftast runt 10 mil varje resa vilket får upp temp i motor som hjälper oljan att "koka" bort all kondens som oljan drar till sig. Medelsvenson som kanske kör 20-30 min i stöten får aldrig bort fukten utan att byta olja ofta, säg 1000-1500 mil. Det är alltså inte oljan i sig som är dålig, utan man får anpassa sevice intervall efter hur man använder bilen. Dvs korta turer, täta byten. Långa turer långa intervaller.. Finns en anledning till varför lastbilarna går typ 10k mil per byte, å de är inte oljan som är bättre. Den rullar hela tiden...

Vi servar våra lastbilar med 4500mils intervall tongue
Visst, har jag hört åkare som säger att bilen säger till själv när den vill ha service och det tog nästan 9000 mil innan lastbilen sa till tongue

Four Rings To Rule Them All
Dunka Filosofen
15 januari 2012 · 69 Inlägg

Long life oljan som alla snackar om hjälper inte mig direkt i denna fråga. Jag kommer ha bilen som pendlar bil till norge samt köra med den under helger då det pendlas en del mellan Kristinehamn - Arvika m.m. Men vad tror ni om mitt inlägg innan detta? Gör jag rätt eller fel i det fallet?

Skit inte i min brevlåda!
t5-r micke
15 januari 2012 · 301 Inlägg

oljesilen hittar du hos närmsta auktoriserade verkstad till en kostnad av HELA 150kr.
om jag mins rätt så går alla delar som du behöver till detta lös på kanske 500kr plus olja och filter.
allt ligger troligen på hyllan hos din närmaste VW handlare (EX Skoglöfs Bil AB).
gå bara in med reg nr å säg att du ska byta oljesilen så vet dom nog vad det åtgår för delar.
om inte så
1. oljesil
2. tätningsmedel till oljetråg
3. tätning mellan turbo retur å tråg.
4. tätning mellan silen och pumpen.
sedan ev
5. ventilkåpspackning

Senast redigerat av t5-r micke (15 januari 2012)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Xuri One Man Clan
15 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Growe skrev:

Xuri skrev:

Growe skrev:

testa att sök på bmw audi vw saab volvo och oilsludge

alla dessa kör longlife servicar och har STORA problem med oilsludge och det beror på att oljan inte klara av att gå 3000mil i svenska förhållande

jag testade söka en gång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge

och som jag trodde fann jag inte volvo där och de var mitt exempel.

volvos problem är väll inte fullt så vanligt
men det handlar nog mer om att dom förstått problemet
men redan på 850 hade dom problem

men visst bmw hela vag gruppen har större problem men problemet finns hos alla som har så kallade långlife service för det finns ingen olja som pallar den tiden den lever i en motor utan att det blir rester av oljan

850 hade inte problemet för dom rullar bar 1500 mil på en service å JA problemet kom när vevhusfällan blev täppt å inte annars. i min värld är vevhusfällan en bytesgrej å rengöring av dito runtikring. byter man inte slitagegrejer så går någånting sönder för eller senare.
å skulle säga att de är ett väldigt ovanligt fel.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
15 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Just VAG bilar är jag dålig på men, jag hade kollat över Vevhusventilationen också.
hur är deras Oljefälla ?

Vet ett par bilar som fått problem med sludge men deras vevhusventilation har varit mer eller mindre helt UR funktion. En välfungerande oljefälla hjälper till att ventilera ur skit som annars kan börja bråka med din motorolja och oljesil.  hur långt har din kärra gått ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang