Hur gör man för att släcka en airbag lampa

dalgren92 Fotograf
17 januari 2012 · 198 Inlägg

Tja jag har en seat Leno och jag har nyss köpt sportstolar som jag ska sätta in. Men det lilla jag undrar är att på original stolarna så är det airbag i så bar jag kopplar ur dom så lyser självklart varningslampan .. jag undrar hur man kan släcka den utan att typ ta ur lampan och sånt.? Är tacksam för svar smile


Med vänlig hälsning, Jimmy

_Dalle_ Unknown Örebro
17 januari 2012 · 291 Inlägg

antingen så måste du få tag i motstånd som är som airbagen i stolarna och sen släcka den på verkstad om du inte har ett eget verktyg för det.

Annars så är det bara att plocka ut lampan då besikningen ej bryr sig om det. Men då slutar förmodligen alla andra airbags oxå att fungera om jag inte har fel.

Jag plockade ut min lampa då jag inte har kvar någon airbag i min bil.

Volvo s40 "airride" (2000)
Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
dalgren92 Fotograf
17 januari 2012 · 198 Inlägg

_Dalle_ skrev:
antingen så måste du få tag i motstånd som är som airbagen i stolarna och sen släcka den på verkstad om du inte har ett eget verktyg för det.

Annars så är det bara att plocka ut lampan då besikningen ej bryr sig om det. Men då slutar förmodligen alla andra airbags oxå att fungera om jag inte har fel.

Jag plockade ut min lampa då jag inte har kvar någon airbag i min bil.

Okey ja ett motstånd skulle jag nog sattas på men är så jävla kass på detta hmm finns det att köpa var som eller ?smile

gemini78 Jägermeister
17 januari 2012 · 909 Inlägg

Lättaste och billigaste sättet är ju att du tar en 10 ampers flatstifts säkring och löder på sladdar på den eller sätter sladdar på den med abiko kontakter i rätt storlek.

Och sen i andra änden sätter du kontakter som passar sladdarna som gick till sätets airbag.

Säkringen agerar då som motstånd och lampan ska slockna, kan hända att du måste in på verkstad för att släcka/nolla lampan efter det men med säkringar som motstånd kommer lampan inte börja lysa nått mer sen.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
_Dalle_ Unknown Örebro
17 januari 2012 · 291 Inlägg

måste vara rätt motstånd, inte säkert att det är just 10amp säkringen som är rätt, på min bil fick jag sätta en tvåamp säkring i ratten, men då när jag bytte stolar så hade jag inga airbags kvar därför jag satsade på att plocka ur lampan istället. kolla med seat om dom kanske kan säga vad motståndet ska vara.

Volvo s40 "airride" (2000)
Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Kibil
17 januari 2012 · 552 Inlägg

Mät motståndet i kontakten som går från sensorn eller vad det än är som du kopplar bort. Montera samma motstånd med hjälp av lödning.

Finns motstånd att köpa på bla. på Clasohlson eller på kjell & comp...

plocka loss batteriet innan så slipper du få någon felkod och lampan tänds inte.

jonas_ahman
17 januari 2012 · 309 Inlägg

och mät absolut inte på själva airbagen

Senast redigerat av jonas_ahman (17 januari 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info
FLindgren
17 januari 2012 · 5 089 Inlägg

En liten följdfråga. varför börjar lampa lysa? Är ju inget ovanligt precis.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang