Ang. Bes, släcka lampor.

M-jonsson
2 april 2012 · 63 Inlägg

gamlingen skrev:

PWalliN skrev:

Growe skrev:
fast bara för att du kör på e85 ska inte lampan lysa då har du misslyckats totalt

min gamla vento har nog snurrat 1500-2000mil med e85 utan en enda felkod

vet inte hur spruten är att jämföra men det var lambdastyrning lmm osv
men tänds lampan så är något knas så kolla felkoden och kontrollera så allt är rätt

oftast med just e85 konvetering är att den går snålt det krävs iallfall 30% mer bränsle för att den ska få tillräckligt med e85

Inte ett sånt svar jag ville ha heller, jag vet att den inte ska lysa bara för e85en, men den har gått så i fem år utan några som helst bekymmer, jag har kört den iallafall 2000 mil på ENBART e85.

Tillbaka t frågan, kommer jag igenom bes eller inte?

/PWalliN

Nej,,, lampan indikerar ett fel så den får inte lysa. går den igenom så beror det på den enskilde besiktningsmannen.som tidigare sagt så är det endast lampan för airbag som får lysa

motorelekroniklampan/Landalampan får lysa när vi besiktar så länge bilen inte är så ny att vi gör en OBD (Ombord Diagnotik System) kontroll den kontrollen görs på Personbilar nyare en 2001.
Och de ni skriver angående Airbaglampan så får den inte lysa, det e nytt i våran kontrollpalan sen den första februari.
Några andra funderingar?

Brän däck inte vänner.
gamlingen
3 april 2012 · 5 198 Inlägg

M-jonsson skrev:

gamlingen skrev:

PWalliN skrev:

Inte ett sånt svar jag ville ha heller, jag vet att den inte ska lysa bara för e85en, men den har gått så i fem år utan några som helst bekymmer, jag har kört den iallafall 2000 mil på ENBART e85.

Tillbaka t frågan, kommer jag igenom bes eller inte?

/PWalliN

Nej,,, lampan indikerar ett fel så den får inte lysa. går den igenom så beror det på den enskilde besiktningsmannen.som tidigare sagt så är det endast lampan för airbag som får lysa

motorelekroniklampan/Landalampan får lysa när vi besiktar så länge bilen inte är så ny att vi gör en OBD (Ombord Diagnotik System) kontroll den kontrollen görs på Personbilar nyare en 2001.Och de ni skriver angående Airbaglampan så får den inte lysa, det e nytt i våran kontrollpalan sen den första februari.
Några andra funderingar?

Finns det nåt dokument på det som man kan visa upp ?

Brådhis * Voff voff *
3 april 2012 · 10 287 Inlägg

gamlingen skrev:

M-jonsson skrev:

gamlingen skrev:

Nej,,, lampan indikerar ett fel så den får inte lysa. går den igenom så beror det på den enskilde besiktningsmannen.som tidigare sagt så är det endast lampan för airbag som får lysa

motorelekroniklampan/Landalampan får lysa när vi besiktar så länge bilen inte är så ny att vi gör en OBD (Ombord Diagnotik System) kontroll den kontrollen görs på Personbilar nyare en 2001.Och de ni skriver angående Airbaglampan så får den inte lysa, det e nytt i våran kontrollpalan sen den första februari.
Några andra funderingar?

Finns det nåt dokument på det som man kan visa upp ?

Här står om airbaglampan:

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 39001FEC22

Här står det om OBD-kontrollen:

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20031BF07

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
monno Elektriker
3 april 2012 · 718 Inlägg

Gamla 740in jag hade löstes problemet med att man tejpade över lampans kontakter i själva bajonetten och gav den ström genom annan lämplig panellampan istället, funkade kanon i två år iaf=)

Väldigt okorrekt sätt att fixa problemet dock, sen var ju avgasvärdena åt skogen år 3... men det räknas inte hit;)

Senast redigerat av monno (3 april 2012)

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang