Innerbelysningen tänds inte

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Fismumriken skrev:

Tagg3N skrev:
Det är ju inte alltid lätt, det lär jag hålla med om. Men om du tittar på lyktan, är glaset/plasten väldigt matt? Eller är det så illa att det blanka inne i lyktan börjat lossna?
Den kollen kan du göra utan att skruva loss något smile Du behöver inte ens öppna huven wink

Ska ut och kika nu så återkommer snart med en rapport big_smile

Sitter kvar här och väntar wink

Fismumriken
23 januari 2012 · 533 Inlägg

Verkar vara både och faktiskt:P Ser ut som att glaset är matt i sig, men även att reflektorn är något matt:P Försökte pilla loss för att kolla men gick inte så bra:P Lyckades få bort blinkersglaset istället^^ Så nu måste det limmas tillbaka^^

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Fismumriken skrev:
Verkar vara både och faktiskt:P Ser ut som att glaset är matt i sig, men även att reflektorn är något matt:P Försökte pilla loss för att kolla men gick inte så bra:P Lyckades få bort blinkersglaset istället^^ Så nu måste det limmas tillbaka^^

Hehe, det är inte hela världen wink
Om både reflektor och glas är dåligt så kan det vara läge för ett byte av dessa. När du ändå byter kan du ju passa på att hitta några snyggare lyktor än original smile

Fismumriken
23 januari 2012 · 533 Inlägg

Tagg3N skrev:

Fismumriken skrev:
Verkar vara både och faktiskt:P Ser ut som att glaset är matt i sig, men även att reflektorn är något matt:P Försökte pilla loss för att kolla men gick inte så bra:P Lyckades få bort blinkersglaset istället^^ Så nu måste det limmas tillbaka^^

Hehe, det är inte hela världen wink
Om både reflektor och glas är dåligt så kan det vara läge för ett byte av dessa. När du ändå byter kan du ju passa på att hitta några snyggare lyktor än original smile

Om jag lyckas byta vill säga:P Fick bort klipsen runt om, men sen vete fan hur man görtongue Finns det andra som passar än orginal?tongue Letat efter reflektor men hittar ingen i rimligt pris:P Känner inte för att betala 2 papp på en bil som är värd 8tongue

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Fismumriken skrev:

Tagg3N skrev:

Fismumriken skrev:
Verkar vara både och faktiskt:P Ser ut som att glaset är matt i sig, men även att reflektorn är något matt:P Försökte pilla loss för att kolla men gick inte så bra:P Lyckades få bort blinkersglaset istället^^ Så nu måste det limmas tillbaka^^

Hehe, det är inte hela världen wink
Om både reflektor och glas är dåligt så kan det vara läge för ett byte av dessa. När du ändå byter kan du ju passa på att hitta några snyggare lyktor än original smile

Om jag lyckas byta vill säga:P Fick bort klipsen runt om, men sen vete fan hur man görtongue Finns det andra som passar än orginal?tongue Letat efter reflektor men hittar ingen i rimligt pris:P Känner inte för att betala 2 papp på en bil som är värd 8tongue

Är faktiskt osäker på om det går att byta bara reflektor. Skroten borde kunna ha fräscha lyktor för hyfsade priser faktiskt.

Fismumriken
23 januari 2012 · 533 Inlägg

Inte vad jag hittat hittills tyvärr:/

Tog bort kontakten vid dörren till innerbelysningen. Smörjde upp osv. Men även när jag tog bort den helt och hållet verkar det inte ge nåt ljus. Så sladden måste vara kass eller nåtsad

Har ytterligare ett litet problem. Höger bakdörr. Låset går inte riktigt hela vägen upp när jag låser upp. Problemet kom för nån vecka sen. Testat att smörja upp men den åker bara halvvägs upp:(

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Du får leta vidare, det borde finnas smile

Ang kontakten till dörren så tror jag nog den sluter kretsen när den är ute hela vägen (dörr öppen), tar du bort den så är inte kretsen sluten (dörr stängd) vilket medför att det inte lyser. Kopplar du däremot ihop kablarna bör det lysa.

Jag vet inte om det kan vara modellrelaterat med dörren, men du lär nog smörja hela systemet i dörren och inte bara "knappen". Smörj även själva låskistan då den kan kärva.

Fismumriken
23 januari 2012 · 533 Inlägg

Tagg3N skrev:
Du får leta vidare, det borde finnas smile

Ang kontakten till dörren så tror jag nog den sluter kretsen när den är ute hela vägen (dörr öppen), tar du bort den så är inte kretsen sluten (dörr stängd) vilket medför att det inte lyser. Kopplar du däremot ihop kablarna bör det lysa.

Jag vet inte om det kan vara modellrelaterat med dörren, men du lär nog smörja hela systemet i dörren och inte bara "knappen". Smörj även själva låskistan då den kan kärva.

Smörjde allt upp i kistan också smile

Okej jag förstår. Så en ny kontakt kanske behövs?

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Fismumriken skrev:

Tagg3N skrev:
Du får leta vidare, det borde finnas smile

Ang kontakten till dörren så tror jag nog den sluter kretsen när den är ute hela vägen (dörr öppen), tar du bort den så är inte kretsen sluten (dörr stängd) vilket medför att det inte lyser. Kopplar du däremot ihop kablarna bör det lysa.

Jag vet inte om det kan vara modellrelaterat med dörren, men du lär nog smörja hela systemet i dörren och inte bara "knappen". Smörj även själva låskistan då den kan kärva.

Smörjde allt upp i kistan också smile

Okej jag förstår. Så en ny kontakt kanske behövs?

Får du det inte att fungera med kontakten du har så behöver du byta kontakt, ja. Har du provat sätta tillbaka den efter du smort och sett till att den rör sig fritt?

PWalliN
23 januari 2012 · 238 Inlägg

Tagg3N skrev:

PWalliN skrev:

Tagg3N skrev:

Styrkan är mycket beroende på hur mycket du själv vill betala. Jag monterar inget starkare än 55w xenon i originalstrålkastare med tanke på att reflektorerna inte är lätta att hålla koll på.

Men du kan sätta i vad du vill så länge det är rätt sockel smile

/Kim

Det verkar som du har H7 lampor både hel och halvljus, är inte säker, så kolla upp de innan!
Men ang. vilken lampa du ska välja, så rekommenderar "folket" att ha mellan 4300 - 6000k, över det är de mera styling-aktigt blått ljus i lamporna.
Sen ang watt på lampan så ha inte mer än 35w i halv och kanske 55w i helljus.
55w xenon blir inte varmare än en 100w halogen, så de ska nog inte vara någon fara att köra med!
Och ja, de är inge vidare lagligt, men för en bot på 500:- och om bes. så är de värt det om man ser 3 ggr bättre när man kör smile

/PWalliN

Du har rätt i färgtemperaturen. Jag brukar rekommendera 4300k eller 5000k för att få ut mest ljus för pengarna.
MEN, temperaturen på xenonet har du nog missuppfattat lite:

Xenonkungen skrev:
...inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad halogen 10% respektive xenon 35%.

Vilket innebär att 60w xenon är ungefär lika varmt som 40w halogen. Det betyder alltså att du utan bekymmer kan ha 55w i originalstrålkastare (så länge du har separat hel och halv)

Vad jag brukar hålla mig till:
Halvljus: MAX 35w xenon
Helljus: Valfri men tänk på temperaturen vid 70w+

/Kim

Okej, jag säger inte emot, aldrig för sent att lära sig, ber om ursäkt för eventuell förvirring där då smile

/PWalliN

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

PWalliN skrev:

Tagg3N skrev:

PWalliN skrev:

Det verkar som du har H7 lampor både hel och halvljus, är inte säker, så kolla upp de innan!
Men ang. vilken lampa du ska välja, så rekommenderar "folket" att ha mellan 4300 - 6000k, över det är de mera styling-aktigt blått ljus i lamporna.
Sen ang watt på lampan så ha inte mer än 35w i halv och kanske 55w i helljus.
55w xenon blir inte varmare än en 100w halogen, så de ska nog inte vara någon fara att köra med!
Och ja, de är inge vidare lagligt, men för en bot på 500:- och om bes. så är de värt det om man ser 3 ggr bättre när man kör smile

/PWalliN

Du har rätt i färgtemperaturen. Jag brukar rekommendera 4300k eller 5000k för att få ut mest ljus för pengarna.
MEN, temperaturen på xenonet har du nog missuppfattat lite:

Xenonkungen skrev:
...inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad halogen 10% respektive xenon 35%.

Vilket innebär att 60w xenon är ungefär lika varmt som 40w halogen. Det betyder alltså att du utan bekymmer kan ha 55w i originalstrålkastare (så länge du har separat hel och halv)

Vad jag brukar hålla mig till:
Halvljus: MAX 35w xenon
Helljus: Valfri men tänk på temperaturen vid 70w+

/Kim

Okej, jag säger inte emot, aldrig för sent att lära sig, ber om ursäkt för eventuell förvirring där då smile

/PWalliN

Ingen fara alls smile De nackdelar jag upptäckt med xenon är dels uppstartstiden och isbildning på lyktorna då det inte smälter. Iövrigt är det kalas! Längre livslängd än halogen och mycket bättre ljus utan att behöva ruineras smile

Fismumriken
23 januari 2012 · 533 Inlägg

Jag testade att sätta dit den igen ja:P Den verkade röra sig fint redan från början^^ kanske har kommit nån smuts eler nåttongue får ta loss den imorn igen, tvätta den och smörja ordentligt igen:)

PWalliN
24 januari 2012 · 238 Inlägg

Tagg3N skrev:

PWalliN skrev:

Tagg3N skrev:

PWalliN skrev:
Det verkar som du har H7 lampor både hel och halvljus, är inte säker, så kolla upp de innan!
Men ang. vilken lampa du ska välja, så rekommenderar "folket" att ha mellan 4300 - 6000k, över det är de mera styling-aktigt blått ljus i lamporna.
Sen ang watt på lampan så ha inte mer än 35w i halv och kanske 55w i helljus.
55w xenon blir inte varmare än en 100w halogen, så de ska nog inte vara någon fara att köra med!
Och ja, de är inge vidare lagligt, men för en bot på 500:- och om bes. så är de värt det om man ser 3 ggr bättre när man kör smile

/PWalliN

Du har rätt i färgtemperaturen. Jag brukar rekommendera 4300k eller 5000k för att få ut mest ljus för pengarna.
MEN, temperaturen på xenonet har du nog missuppfattat lite:

Vilket innebär att 60w xenon är ungefär lika varmt som 40w halogen. Det betyder alltså att du utan bekymmer kan ha 55w i originalstrålkastare (så länge du har separat hel och halv)

Vad jag brukar hålla mig till:
Halvljus: MAX 35w xenon
Helljus: Valfri men tänk på temperaturen vid 70w+

/Kim

Okej, jag säger inte emot, aldrig för sent att lära sig, ber om ursäkt för eventuell förvirring där då smile

/PWalliN

Ingen fara alls smile De nackdelar jag upptäckt med xenon är dels uppstartstiden och isbildning på lyktorna då det inte smälter. Iövrigt är det kalas! Längre livslängd än halogen och mycket bättre ljus utan att behöva ruineras smile

uppstartstiden tycker jag är helt okej, de är bara första gången man tänder det som de kan ta några sekunder, sen är de bra drag i dem hela tiden. Och isbildning har jag inte vart med om än så länge, men de kanske kommer när de blir lite kallare sad
Precis, enligt mig finns de inga nackdelar med xenon smile

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang