Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått... Visa mer
kosovarmods känner igen det namnet... brukar du/ni hänga på sweclockers med? xD
Yes det är jag Btw, haha vart fick du rada på det ? Det är jag som är ägeren till SweRigs @ Facebook
youtube namnet! diggar dina "verk" både bil, sleeve och byggen! och golfen är riktigt porrig, har följt denna ett jäkla bra tag så tummen upp!
Fan vad kul o höra! Det har blivit mycket mindre datorer nu och mer bil som du ser. Blir väl tärt om nu på vintern skulle jag tro haha !
Till alla andra, har vart en hel del fix med bilderna då en hel del vart korrupta Vissa har kunnat bearbetas på något sätt men jag har bara ett fåtal kvar innan jag kan börja uppdatera
Hallå Allihopa ! Förlåt för förseningen utav uppdateringen, orsaken till det är att vi har köpt en ny bil och vi har redan börjad smida planer för den, har även börjat med saneringen´utav insida och grov rekond precis som vi gjorde med golfen när vi fick den från allra första början
Har fått lite mer bilder som dem lyckades rädda med så det är ju bara ett plus i kanten, vissa kommer att vara mindre men det får ni leva med !
Simons Sportsystem var ju helt underbara och sponsrade med en bra rabatt till vårt nya system, det tackar vi hemskt mycket för!
Lackat och fint !
Dags att dra ner systemet, vi körde en vinter och framballken har fått ytrost, skall fixas såklart
Sopm vi hade längtat att slänga skiten i marken, det finns svetsar i absolut varje skarv och skicket var inte i närheten av bra
Vi tog fram verktyg och extraktorgrenröret för matchportning Dessa används för grovjobbet och resten fixas med dremeln.
Före
En sisådär bra jämförelse med en avgaspackning
Slutförd produkt, var värt allt slit, nu skall det bara förstärkas med en svetsfog runt hela flänsen på utsidan och slugligen lackas
Förstäkt med svets samt lackat med värmebeständig färg
Nästa steg Avgasbandage = Klia i hela kroppen i en hel vecka
Tycker resultatet blev sketbra !
Dags för att ge bilen lite kärlek då den kokat 2-3 gånger innan. Topplockspackning, INsugspackning, Vattenkanals packning, toppbultar och en Lambdaplugg
Lätt som en plätt
En utav insugsbultarna rundades av och vi var tvugna att ta tag i hårdhandskarna
En snabb översyn på toppen och insug, plus byte utav ventiltätningar
Topp och insug tvättat från olja och lite sot
Topplockspackningen på
Nya bultar, brickor och muttrar köptes på Swedol för insug och grenrör i exakt likadana specifikationer.
Toppen sitter där den skall och momentdragen, nu dags till det roliga
Ny lambdasensor, som skall moddas dit på det nya systemet
Mätte från kollektorn, borrade ett passande hål i adaptern till kollektorn för lambdapluggen
Perfekt passform
Svetsat och lackat
Testar lambda sensorn
Hål uttaget i värmeskölden precis nedanför växellänkaget och det fick precis plats att ha lambdan helt lodrätt, dv s "positionerad klockan 12"
Förlängde även sladden
Använde monteringspasta vid mointage utav systemet
Sist men inte minst ett Filmklipp på slutresultatet , men också ett skrapmärke för att inviga det nya Sport syustemet
Trillade in lite mer godis till bilen
Fördelare och rotor
Två bilderfrån en projektföljare från Udevallaträffen
Det var allt för denna gången! Hopps ni gillar det !
Jadå, gammal update som skulle gjorts men lägger upp allt eftersom Hur går det med din RP-Motor ? Går den rent ?
Jo den går bra , är på vinter vila nu , ska troligtvis lägga i en 276 graders kam istället för 268-276 som är i nu då den är till för överladdade motorer igentligen. Extractorgrenröret du har verkar passa bra , mitt köpte jag av en på vwgolf.se forumet och avgasbandaget på cyl1 avgasport var jag tvungen o ta bort för att få dit muttern ^^.
funderar fortfarande då och då på eventuell bränslesystemsförbättring men inte kommit på något bra hittills. Motorn gick suveränt hela sommaren, planerar få bilen körklar till nästa bugrun iallafall.
fan man blir sugen på att börja på min motor men vet inte vart jag skall börja vill gö egentligen ha extrakor grenrör men då kommer det dröja enu mer ehh beslutsångest.
Jadå, gammal update som skulle gjorts men lägger upp allt eftersom Hur går det med din RP-Motor ? Går den rent ?
Jo den går bra , är på vinter vila nu , ska troligtvis lägga i en 276 graders kam istället för 268-276 som är i nu då den är till för överladdade motorer igentligen. Extractorgrenröret du har verkar passa bra , mitt köpte jag av en på vwgolf.se forumet och avgasbandaget på cyl1 avgasport var jag tvungen o ta bort för att få dit muttern ^^.
funderar fortfarande då och då på eventuell bränslesystemsförbättring men inte kommit på något bra hittills. Motorn gick suveränt hela sommaren, planerar få bilen körklar till nästa bugrun iallafall.
min bil går som en påse nötter, svårt att starta, slösar som ett as och avgasvärdena är åt helskotta
silentpower415 skrev:
fan man blir sugen på att börja på min motor men vet inte vart jag skall börja vill gö egentligen ha extrakor grenrör men då kommer det dröja enu mer ehh beslutsångest.
min bil går som en påse nötter, svårt att starta, slösar som ett as och avgasvärdena är åt helskotta
silentpower415 skrev:
bara till att spara lite till john !
Hmm , tråkigt att höra ,lät som den gick bra förut i klippet efter renovering efter ditt kambyte , portning osv. Nya lambda sonden eventuellt boven i dramat? :p
silentpower415 skrev:
bara till att spara lite till john !
Hmm , tråkigt att höra ,lät som den gick bra förut i klippet efter renovering efter ditt kambyte , portning osv. Nya lambda sonden eventuellt boven i dramat? :p
Ahh då gick den bra ja, lambdan gör egentligen ingen skillnad, går att köra utan den med. har bytt allt man kan tänka sig byta, tror att någonting är fel med inställningen utan tändning, vev och kam. Det luktar bensin som fan från avgaserna med
Sen har den svårt att starta med, tänk dig att batteriet nästan är slut och att den precis startar, men det spelar ingen roll om jag jumpstartar eller laddar batteriet heller, generatorn är renoverad med.
Han får ju för mycket bensin av någon anledning. Kollat över förgasarn?
jag har bytt till två olika föggar nu, kan ju inte vara några fel på dem, ena hade gått 12K och andra 9K
Möjligt att det är fel typ av koppling till spridaren på dom två insprutningsenheter du använt?
Jag har bara kört med typen vit på en sida , svart på andra , inte vit uppe , svart nere. Då det är orginal på min jetta från -91. Skiljer lite olika p.g.a årsmodell , vet inte om det gör skillnad , men kan nog göra det.
om du kollar på dessa länkar förstår du nog vad jag menar.
Han får ju för mycket bensin av någon anledning. Kollat över förgasarn?
jag har bytt till två olika föggar nu, kan ju inte vara några fel på dem, ena hade gått 12K och andra 9K
Möjligt att det är fel typ av koppling till spridaren på dom två insprutningsenheter du använt?
Jag har bara kört med typen vit på en sida , svart på andra , inte vit uppe , svart nere. Då det är orginal på min jetta från -91. Skiljer lite olika p.g.a årsmodell , vet inte om det gör skillnad , men kan nog göra det.
om du kollar på dessa länkar förstår du nog vad jag menar.