740 går endast på tomgång efter bensinpumpsbyte (bakre)

Virrson
29 januari 2012 · 138 Inlägg

Hej!

Har en 740 som jag bytt soppapump på, den i tanken. Efter bytet går bilen endast på tomgång.
Vad kan det vara?

Mvh

Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Drönirettab
29 januari 2012 · 21 761 Inlägg

Vad händer när du gasar, dör motorn eller reagerar den inte alls?
Vilken årsmodell och motortyp?

nesum
29 januari 2012 · 695 Inlägg

Vad va anledningen till pumpbytet? tänkte lite på vad problemet va innan, och kanske att detta har något samband?. Mät bränsletrycket till o börja med, om du är säker på att bägge pumparna går... Kan du ha råkat sätta slangarna fel kanske?... Jag hade lite av dessa fenomen när pumpen under bilen pajjade, men de va inte lika grovt som de du beskriver... Ett skrotat bränslefilter kan bete sig tråkigt, likaså en kass BTR.. Lite funderingar bara, men mät bränsletrycket iaf så kan man kanske sålla bort ett par av dom funderingarna...

Senast redigerat av nesum (29 januari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Virrson
29 januari 2012 · 138 Inlägg

Så fort man gasar bluddrar motorn och smäller, vid full gas dör motorn.  Bilen är en Volvo 740 årsmodell 1992 men en vanlig motor utan turbo, det är det enda jag vet.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Virrson
29 januari 2012 · 138 Inlägg

Grejen är att pumpen gick sönder och därav bytet. innan startade den inte alls. Bilen har bara en pump, skit konstigt.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
nesum
29 januari 2012 · 695 Inlägg

Virrson skrev:
Grejen är att pumpen gick sönder och därav bytet. innan startade den inte alls. Bilen har bara en pump, skit konstigt.

Okej, men kolla då bränsletrycket först o främst, samt att du har slangarna helt rätt, kanske inte går att sätta dom fel men de är inget jag minns så därför fråga jag....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Virrson
29 januari 2012 · 138 Inlägg

nesum skrev:

Virrson skrev:
Grejen är att pumpen gick sönder och därav bytet. innan startade den inte alls. Bilen har bara en pump, skit konstigt.

Okej, men kolla då bränsletrycket först o främst, samt att du har slangarna helt rätt, kanske inte går att sätta dom fel men de är inget jag minns så därför fråga jag....

Trycket är kollat, lossade slangen som går in till motorn och kollade när jag vred om nyckeln och det verkar dra på fint, så frågan är vad felet kan vara? slangarna borde ju vara rätt eftersom bilen går att starta? (rätta mig gärna om jag har fel)

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
nesum
29 januari 2012 · 695 Inlägg

Virrson skrev:

nesum skrev:

Virrson skrev:
Grejen är att pumpen gick sönder och därav bytet. innan startade den inte alls. Bilen har bara en pump, skit konstigt.

Okej, men kolla då bränsletrycket först o främst, samt att du har slangarna helt rätt, kanske inte går att sätta dom fel men de är inget jag minns så därför fråga jag....

Trycket är kollat, lossade slangen som går in till motorn och kollade när jag vred om nyckeln och det verkar dra på fint, så frågan är vad felet kan vara? slangarna borde ju vara rätt eftersom bilen går att starta? (rätta mig gärna om jag har fel)

Asså, du kan inte kolla trycket bara genom att lossa slangen. Trycket kan se totalt annorlunda ut under gång, så en manometer på ett T kors på framledningsslangen ger dig bättre koll, och de intressanta är då vad som händer på mätaren när du gasar till.. Och en sak till, vad för spis är de frågan om?..

Senast redigerat av nesum (29 januari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
sleepyoh
29 januari 2012 · 1 319 Inlägg

nesum skrev:

Virrson skrev:

nesum skrev:

Okej, men kolla då bränsletrycket först o främst, samt att du har slangarna helt rätt, kanske inte går att sätta dom fel men de är inget jag minns så därför fråga jag....

Trycket är kollat, lossade slangen som går in till motorn och kollade när jag vred om nyckeln och det verkar dra på fint, så frågan är vad felet kan vara? slangarna borde ju vara rätt eftersom bilen går att starta? (rätta mig gärna om jag har fel)

Asså, du kan inte kolla trycket bara genom att lossa slangen. Trycket kan se totalt annorlunda ut under gång, så en manometer på ett T kors på framledningsslangen ger dig bättre koll, och de intressanta är då vad som händer på mätaren när du gasar till.. Och en sak till, vad för spis är de frågan om?..

Sätter mina pengar på b230f.

Hur gick bilen innan den första pumpen pajade?

_----------'
GasGlad1337
29 januari 2012 · 460 Inlägg

sleepyoh skrev:

nesum skrev:

Virrson skrev:

Trycket är kollat, lossade slangen som går in till motorn och kollade när jag vred om nyckeln och det verkar dra på fint, så frågan är vad felet kan vara? slangarna borde ju vara rätt eftersom bilen går att starta? (rätta mig gärna om jag har fel)

Asså, du kan inte kolla trycket bara genom att lossa slangen. Trycket kan se totalt annorlunda ut under gång, så en manometer på ett T kors på framledningsslangen ger dig bättre koll, och de intressanta är då vad som händer på mätaren när du gasar till.. Och en sak till, vad för spis är de frågan om?..

Sätter mina pengar på b230f.

Hur gick bilen innan den första pumpen pajade?

f-motorerna har väl två pumpar? förgasarmotorer har väl bara en elektrisk pump, och en mekanisk ? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
sleepyoh
29 januari 2012 · 1 319 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

sleepyoh skrev:

nesum skrev:

Asså, du kan inte kolla trycket bara genom att lossa slangen. Trycket kan se totalt annorlunda ut under gång, så en manometer på ett T kors på framledningsslangen ger dig bättre koll, och de intressanta är då vad som händer på mätaren när du gasar till.. Och en sak till, vad för spis är de frågan om?..

Sätter mina pengar på b230f.

Hur gick bilen innan den första pumpen pajade?

f-motorerna har väl två pumpar? förgasarmotorer har väl bara en elektrisk pump, och en mekanisk ? smile

f motorer har 2 pumpar ja. en i tanken och en under förarstolen kan man säga. förgasarmotorerna har mig veterligen bara en mekanisk?

Om du försöker antyda att han har en förgasarmotor är du ute och cyklar, för det har han inte.

_----------'
Maxtrin
29 januari 2012 · 8 Inlägg

Jag har meckat med denna bil nu under 1 veckas tid och får f inte till det, Från början så dog bilen under körning vi konstaterade sedan att pumpem var stendöd så vi bytte efter det så går bilen hur fint som helst på tomgång men ger man gas så bluddrar den bara, gasar man riktigt försiktigt så går det bra det smäller även från luftburken. alla slangar till tankarmaturen sitter på plats bilen har endast en pump den i tanken vi misstänker att det är en 940 motor. Kan det vara så att pumpen är för klen i tanken????

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
29 januari 2012 · 919 Inlägg

Maxtrin skrev:
Jag har meckat med denna bil nu under 1 veckas tid och får f inte till det, Från början så dog bilen under körning vi konstaterade sedan att pumpem var stendöd så vi bytte efter det så går bilen hur fint som helst på tomgång men ger man gas så bluddrar den bara, gasar man riktigt försiktigt så går det bra det smäller även från luftburken. alla slangar till tankarmaturen sitter på plats bilen har endast en pump den i tanken vi misstänker att det är en 940 motor. Kan det vara så att pumpen är för klen i tanken????

mig veterligen, samma pumpar. Men jag tror nog att han får för mycket soppa.

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Maxtrin
29 januari 2012 · 8 Inlägg

Dixieman skrev:

Maxtrin skrev:
Jag har meckat med denna bil nu under 1 veckas tid och får f inte till det, Från början så dog bilen under körning vi konstaterade sedan att pumpem var stendöd så vi bytte efter det så går bilen hur fint som helst på tomgång men ger man gas så bluddrar den bara, gasar man riktigt försiktigt så går det bra det smäller även från luftburken. alla slangar till tankarmaturen sitter på plats bilen har endast en pump den i tanken vi misstänker att det är en 940 motor. Kan det vara så att pumpen är för klen i tanken????

mig veterligen, samma pumpar. Men jag tror nog att han får för mycket soppa.

Okej hur vet man det och om den nu i så fall får för mycket soppa hur fixar man det?

sleepyoh
29 januari 2012 · 1 319 Inlägg

Har ni läst ut felkoder? Om inte så gör det.

Alla slangar på plats vid luftburks området? Hur är skicket på tändstift rotor fördelare? Sitter tändkablarna rätt?

_----------'
sleepyoh
29 januari 2012 · 1 319 Inlägg

Maxtrin skrev:

Dixieman skrev:

Maxtrin skrev:
Jag har meckat med denna bil nu under 1 veckas tid och får f inte till det, Från början så dog bilen under körning vi konstaterade sedan att pumpem var stendöd så vi bytte efter det så går bilen hur fint som helst på tomgång men ger man gas så bluddrar den bara, gasar man riktigt försiktigt så går det bra det smäller även från luftburken. alla slangar till tankarmaturen sitter på plats bilen har endast en pump den i tanken vi misstänker att det är en 940 motor. Kan det vara så att pumpen är för klen i tanken????

mig veterligen, samma pumpar. Men jag tror nog att han får för mycket soppa.

Okej hur vet man det och om den nu i så fall får för mycket soppa hur fixar man det?

Får den för mycket bensin är bränsletrycksregulatorn paj. Detta tar du reda på genom att mäta bränsletrycket. Alernativt bara fixa en ny bränsletrycksregulator och byta och se om bilen fungerar bättre.

Om du byter bensinpump och den pumpar mer än den gamla, så får ändå inte motorn mer bensin. Därför man har bränsletrycksregulator.

Senast redigerat av sleepyoh (29 januari 2012)

_----------'
denton
29 januari 2012 · 214 Inlägg

Hur mycket soppa har du i tanken? min går likadant som du beskriver om jag har mindre än 15L i tanken. Inte brytt mig om att kolla upp felet men antar att det är något fel i tanken...

Maxtrin
30 januari 2012 · 8 Inlägg

denton skrev:
Hur mycket soppa har du i tanken? min går likadant som du beskriver om jag har mindre än 15L i tanken. Inte brytt mig om att kolla upp felet men antar att det är något fel i tanken...

Jag har ungefär halvtank

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
30 januari 2012 · 559 Inlägg

Bara en fundering här.. Kan inte vara glapp i kontaktstycket som sitter på luftmassemätaren alternativt att kontaktstycket inte sitter på riktigt?

Mvh Thomas
Maxtrin
30 januari 2012 · 8 Inlägg

MCMLXXXII skrev:
Bara en fundering här.. Kan inte vara glapp i kontaktstycket som sitter på luftmassemätaren alternativt att kontaktstycket inte sitter på riktigt?

Jag ska prova att byta Bensinfilter och kolla luftmassemätaren i dag återkommer med resultat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang