2517
Sök

Nya basar till skuffen! hjälp och råd!

367 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Tja!

Nu är det dax att ta tag i bygget så man har nått att syssla med innan vårsolen kommer fram och så bilen blir lite roligare att köra på våren/sommaren.

Målet är att få ett par basar som kan både låta högt och snärtigt som djup och mjuk. det mesta som spelas är väl DnB och Dubstep/bass mixar som är det huvudsakliga.
Har innan kört med kicker comp 12" x 2 och det lät bra i en kombi men inte i en sedan enligt mig! därför ny nyköp.

Har kollat på MDS FR12W och MDS FR10W. 12" versionen har man ju sett att dom skrämt upp ganska högt med en go låda med goda resultat. 10" versionen har jag inte hittat så mycket tester på men den är väl i samma liga kan jag tänka mig? både 10" och 12" är intressant, Dock är 10" versionen lite lättare att placera i min bil tror jag då jag planerat att ha 2-3 st såfall utan att ta upp hela skuffen.

Så... Någon här som har erfarenhet av denna 10" basen som man inte hört så mycket om? MDS har bra pris på dom nu så såfall beställs det snarast!

Det hela ska drivas med ett MDS Audiophile Class D Mono 1200W 1Ohm Stabilt, så målet är att driva dom i 2 eller 1 ohm.
50mm2 kablar.
60-70 ah batteri ska driva det hela. alltså från motorrummet. helst inte extra batteri men har en 1 farads kondning om det behövs.

Tacksam för hjälp!

More Bass To The People!

367 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Verkligen ingen som har set eller hört dom i action? ingen som har nått att säga?

More Bass To The People!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 januari 2012
Du ska alltså pumpa ut 1200W med originalsystemet + 2/4kanals till framsystemet?

367 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Originalsystemet? nu hänger jag inte med.

Tänkte köra 2 10" eller 2 12" till att börja med, men lutar åt 10" varianten. Kabelage osv har jag så kort och gott är det bara bas valet kvar samt bygga en låda. kör just nu frontsystemet på HU men ska komma en ny sådan också och sen köra front systemet på ett fyra kanals steg. Detta är ett projekt som kommer pågå under vintern/våren så inget som ska bli gjort i en hast förhoppningsvis.

More Bass To The People!

367 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Blev ett par tior. Tack för hjälpen... Eller nått.

More Bass To The People!

409 Inlägg
30 januari 2012
Om man inte ens har tålamod att vänta 4 timmar på svar så förstår jag inte ens varför man frågar från första början..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 januari 2012
Du kan ju inte sitta med ett framsystem som drivs på en HU och sen bara smaska på med ett par 10" basar för att skrammla mest vid korvmojjeN? Eller visst, du KAN, men det är 100% ifrån optimalt!

Sen klarar din normala "strömförsörjning" absolut max 1000Wrms vid förstärkt kablage.
Senast redigerat av Nitromast (31 januari 2012)

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Boyakacsha skrev:
Om man inte ens har tålamod att vänta 4 timmar på svar så förstår jag inte ens varför man frågar från första början..

Inte beställt än men lutar mest åt 10" för dom är väldigt prisvärda. Och än så länge har jag inte fått svar på mina frågor.

More Bass To The People!

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Du kan ju inte sitta med ett framsystem som drivs på en HU och sen bara smaska på med ett par 10" basar för att skrammla mest vid korvmojjeN? Eller visst, du KAN, men det är 100% ifrån optimalt!

Sen klarar din normala "strömförsörjning" absolut max 1000Wrms vid förstärkt kablage.

Detta handlar inte om att skaffa ett fjortis dunk om det va det du syftar på. Sen att jag tycker om mycket bas till min musik är väl en smaksak. Ställde lite frågor för att få någon annans synpunkt på det hela, och det fick jag. Men sen samtidigt så gav jag ett motsvar och berättade att framsystemet ska även det byggas ut.

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
31 januari 2012
Warsore skrev:
kör just nu frontsystemet på HU men ska komma en ny sådan också och sen köra front systemet på ett fyra kanals steg.

Här står endast att du tänker byta ut HU, inte frontsystemet. I första inlägget står heller inget om att byta ut frontsystemet.

Men det gör inte så mycket, nu har du ju skrivit att det ska bytas ut. Frågan är dels vad som får plats i framdörrarna och dels hur du vill ha fördelningen av ljudet, dvs om du vill höra basen mest eller om framsystemet även ska "sparka på". Dubbla 10" (rent generellt alltså, vet inte hur FR10W låter) i rätt låda med bra steg kan ge mycket bas, då behövs ett bra framsystem om de ska hänga med. Minst en kraftig 6,5" per dörr, men dubbla är inte fel. smile

448 Inlägg
31 januari 2012
FR12W låter helt ok , man kan spela högt om man vill dessutom om man skulle vilja smile
så helt ok för dem pengarna.

Xzit

1 523 Inlägg
31 januari 2012
2 st re audio sr10D4?

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Warsore skrev:
kör just nu frontsystemet på HU men ska komma en ny sådan också och sen köra front systemet på ett fyra kanals steg.

Här står endast att du tänker byta ut HU, inte frontsystemet. I första inlägget står heller inget om att byta ut frontsystemet.

Men det gör inte så mycket, nu har du ju skrivit att det ska bytas ut. Frågan är dels vad som får plats i framdörrarna och dels hur du vill ha fördelningen av ljudet, dvs om du vill höra basen mest eller om framsystemet även ska "sparka på". Dubbla 10" (rent generellt alltså, vet inte hur FR10W låter) i rätt låda med bra steg kan ge mycket bas, då behövs ett bra framsystem om de ska hänga med. Minst en kraftig 6,5" per dörr, men dubbla är inte fel. smile

Sorry för det blev lite luddigt. Har redan bytt ut både front och bak högtalare, men just nu går dom på HU. Har även 2 par 6,5 middar samt koaxialer som är planerade till dörrarna sen om allt går bra smile

Och vart hittar du dessa RE på svensk mark?

More Bass To The People!

Dahlgren
450 Inlägg
31 januari 2012
Jag köpte nyss 3st fr12w. har inte provspelat dem än men det blir nog i helgen.
Men vad jag har hört så ska både fr10w och fr12w kunna dunka på helt ok.

3 187 Inlägg
31 januari 2012
Warsore skrev:
Drönirettab skrev:
Warsore skrev:

Sorry för det blev lite luddigt. Har redan bytt ut både front och bak högtalare, men just nu går dom på HU. Har även 2 par 6,5 middar samt koaxialer som är planerade till dörrarna sen om allt går bra smile

Och vart hittar du dessa RE på svensk mark?

http://www.autohifi.se/?category_id=216 … _id=RE-211
där hittar du RE basarna.

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Tackar! Blir nog mds 10" istället. Mer RMS och xmax osv.

RE : http://www.autohifi.se/?category_id=216 … _id=RE-211
MDS : http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W

Står dock inte på sidan men MDS har 20 i xmax.

More Bass To The People!

3 187 Inlägg
31 januari 2012
Warsore skrev:
Tackar! Blir nog mds 10" istället. Mer RMS och xmax osv.

RE : http://www.autohifi.se/?category_id=216 … _id=RE-211
MDS : http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W

Står dock inte på sidan men MDS har 20 i xmax.

och det avgör hur dom låter?

168 Inlägg
31 januari 2012
Min röst ligger på RE SR i detta läge. I mina öron betydligt mer musikalisk samt att de spelar på tillräckligt högt.
Lyssnat relativt mycket på dessa basar och gillar verkligen dess karaktär och framförallt hurpass rappa dem är.
Dock ska jag inte uttala mig om hur de låter med just de slutsteg du har. Jag drev dem på ett Audison Lrx 1.1k.
Hoppas du blir nöjd iallafall, det är huvudsaken!

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
inuzen skrev:
Min röst ligger på RE SR i detta läge. I mina öron betydligt mer musikalisk samt att de spelar på tillräckligt högt.
Lyssnat relativt mycket på dessa basar och gillar verkligen dess karaktär och framförallt hurpass rappa dem är.
Dock ska jag inte uttala mig om hur de låter med just de slutsteg du har. Jag drev dem på ett Audison Lrx 1.1k.

Tack för din feedback! Mitt val blir nog MDS iaf. Inte kört med dom innan och alltid tyckt att dom gått ner sig men denna serien verkar vara ganska bra bang for the buck om man säger så. sen att dom har dessa just nu rabbaterade för 795:- styck gör inte saken sämre. Skissat fram en låda på 115L som borde göra susen.

More Bass To The People!

Dahlgren
450 Inlägg
31 januari 2012
Warsore skrev:
inuzen skrev:

Tack för din feedback! Mitt val blir nog MDS iaf. Inte kört med dom innan och alltid tyckt att dom gått ner sig men denna serien verkar vara ganska bra bang for the buck om man säger så. sen att dom har dessa just nu rabbaterade för 795:- styck gör inte saken sämre. Skissat fram en låda på 115L som borde göra susen.

Mds gjorde en ritning till mina 3  fr12w och den blev på 109 liter med 3 flexrör x290

Sök