3218
Sök

Nya basar till skuffen! hjälp och råd!

21 761 Inlägg
31 januari 2012
115 liter till 2 st FR10W känns dock för stort, med tanke på att MDS:s eget förslag till 2 st i hemmabaslåda (dessa lådor är "alltid" större än bilbaslådor och stäms av djupare) är på 60 liter så bör lådan vara betydligt mindre än 115 liter. smile

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
A-Dahlgren skrev:
Warsore skrev:
inuzen skrev:
Min röst ligger på RE SR i detta läge. I mina öron betydligt mer musikalisk samt att de spelar på tillräckligt högt.
Lyssnat relativt mycket på dessa basar och gillar verkligen dess karaktär och framförallt hurpass rappa dem är.
Dock ska jag inte uttala mig om hur de låter med just de slutsteg du har. Jag drev dem på ett Audison Lrx 1.1k.
Hoppas du blir nöjd iallafall, det är huvudsaken!

Tack för din feedback! Mitt val blir nog MDS iaf. Inte kört med dom innan och alltid tyckt att dom gått ner sig men denna serien verkar vara ganska bra bang for the buck om man säger så. sen att dom har dessa just nu rabbaterade för 795:- styck gör inte saken sämre. Skissat fram en låda på 115L som borde göra susen.

Mds gjorde en ritning till mina 3  fr12w och den blev på 109 liter med 3 flexrör x290

Okej! Skriver till dom men dom svarar inte så skissade lite själv. fick inte probox att fungera heller så gav upp där haha. Vill helst den ska ligga på runt 35Hz. ingen här som har tips på ett program som är lätt och fungerar eller kan göra upp en snabb ritning?

Måtten jag kom fram till är :

Längd : 850mm Höjd : 340mm Bredd : 400mm. Tänkte köra slitsad port antigen på sidan eller i mitten.

More Bass To The People!

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
115 liter till 2 st FR10W känns dock för stort, med tanke på att MDS:s eget förslag till 2 st i hemmabaslåda (dessa lådor är "alltid" större än bilbaslådor och stäms av djupare) är på 60 liter så bör lådan vara betydligt mindre än 115 liter. smile

Okej! kanske jag som beräknat helt fel då. Skrev de måtten jag tänkte på i inlägget över här. vad tror du om det? felräknat eller? :S Tacksam för hjälp smile

More Bass To The People!

Dahlgren
450 Inlägg
31 januari 2012
Drönirettab skrev:

+att det redan finns ritning på mds.se för fr10w portad/sluten för bil. så förstår inte varför man gör egen :p om du ska ha en låda för 3st fr10w så har jag den med smile annars gör mds supporten ritningar gratis på ca en dag..

Dahlgren
450 Inlägg
31 januari 2012
Går du in på mds.se och letar fram fr10w så ser du att det står ritningar/manualer. där finns ritningar till din bas.

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
A-Dahlgren skrev:
Drönirettab skrev:

+att det redan finns ritning på mds.se för fr10w portad/sluten för bil. så förstår inte varför man gör egen :p om du ska ha en låda för 3st fr10w så har jag den med smile annars gör mds supporten ritningar gratis på ca en dag..

Den lådan ligger på 41hz om jag inte mins fel. Vill ligga på 35 ^^

More Bass To The People!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 januari 2012
"har innan kört med kicker comp 12" x 2 och det lät bra i en kombi men inte i en sedan enligt mig! därför ny nyköp."
Bara jag som reagerade lite på det här? Ja menar det är ju inte basens fel att det inte låter bra i en sedan, däremot lådan har en stor betydelse, har du kvar dessa comp kanske du kan prova bygga en ny låda till dem?

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
"har innan kört med kicker comp 12" x 2 och det lät bra i en kombi men inte i en sedan enligt mig! därför ny nyköp."
Bara jag som reagerade lite på det här? Ja menar det är ju inte basens fel att det inte låter bra i en sedan, däremot lådan har en stor betydelse, har du kvar dessa comp kanske du kan prova bygga en ny låda till dem?

dom är sålda för att finansiera detta bygget haha.
Och dom tog för stor plats helt enkelt. så kände att 10" borde räcka.
Senast redigerat av Warsore (31 januari 2012)

More Bass To The People!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 januari 2012
Fast, "platsskillnaden" är hårfin. Men det spelar ingen roll just nu. Eftersom det är en sedanbil, varför inte försöka leta efter 1st bas som passar bra i en sk bandpasslåda?

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Fast, "platsskillnaden" är hårfin. Men det spelar ingen roll just nu. Eftersom det är en sedanbil, varför inte försöka leta efter 1st bas som passar bra i en sk bandpasslåda?

Absolut är det en hårfin gräns och helt upp till lådans storlek och hur du vill att dom ska låta. Sen att mina kickers är ca 4-5 år gamla gjorde att jag ville ha nått nyare så kände för att testa tior. Va och klämde på dom i en lokal butik förra veckan och dom kändes gedigna och bra styva och stabil kon. Men det va ju förstås mitt val ^^

Nu är det dock låda jag skulle behöva hjälp med. En portad låda på 35-37Hz hade vatt fint. Dock suger mina skills i paint och google sketch up, samt får inte igång probox2000. så om någon själ här inne hade kunnat bistå med hjälp hade jag vatt evigt tacksam med en liten skiss!

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
31 januari 2012
Warsore skrev:

Längd : 850mm Höjd : 340mm Bredd : 400mm. Tänkte köra slitsad port antigen på sidan eller i mitten.

Det blir fortfarande ganska stor låda, kommer i teorin att spela ordentligt högt men knappast "allround" (dvs passa flera musikstilar och relativt jämn frekvensåtergivning). Observera att det bara är ur teoretisk synpunkt, jag har inte haft de där basarna själv.

40-50 liter netto för båda basarna tillsammans skulle jag kunna tänka mig för att få en hyfsat jämn återgivning, större låda kommer enligt beräkningsprogrammet att lite smått börja få märkbar baspeak. Porten blir dock lång om avstämningen ska läggas runt 35 Hz, en slotport blir mer praktisk kan man säga.

Nitromast nämner en sak där om sedanbil, det gäller ju att verkligen få in ljudet i kupen så att det inte bara hörs utåt ("korvkioskdunk"). Även en bra byggd låda kan låta halvdåligt om ljudet inte kommer in i kupen ordentligt. smile

Eventuell bandpasslåda (4:e ordningen) borde i teorin funka till den basmodellen om du blir fundersam på en sån låda.

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Warsore skrev:

Det blir fortfarande ganska stor låda, kommer i teorin att spela ordentligt högt men knappast "allround" (dvs passa flera musikstilar och relativt jämn frekvensåtergivning). Observera att det bara är ur teoretisk synpunkt, jag har inte haft de där basarna själv.

40-50 liter netto för båda basarna tillsammans skulle jag kunna tänka mig för att få en hyfsat jämn återgivning, större låda kommer enligt beräkningsprogrammet att lite smått börja få märkbar baspeak. Porten blir dock lång om avstämningen ska läggas runt 35 Hz, en slotport blir mer praktisk kan man säga.

Nitromast nämner en sak där om sedanbil, det gäller ju att verkligen få in ljudet i kupen så att det inte bara hörs utåt ("korvkioskdunk"). Även en bra byggd låda kan låta halvdåligt om ljudet inte kommer in i kupen ordentligt. smile

Eventuell bandpasslåda (4:e ordningen) borde i teorin funka till den basmodellen om du blir fundersam på en sån låda.

Tack för ditt svar big_smile Slotport tänkte jag använda då jag tror det blir mer stilrent än en aero port som sticker ut. Tanken är självklart att ljudet ska in i kupén och inte bara stå och skramla baklucka. Kör jag själv kan jag alltid fälla ena sätet för ljudets skull, men det ska även gå att lyssna på med sätena uppe om man är fler i bilen. Bakluckan ska även ljuddämpas då jag inte är intresserad av skramlande ljud längre.

Bandpass hade kanske funkat men har aldrig hört en sådan i action. Länka/ tips på någon ritning? gärna video också. så man får någon hum hur det fungerar/ ser ut.
Fixar material från den lokala bygghandeln där dom kapar och fixar så alla bitar blir raka och rätt mått, så måste ha en bra ritning så gubbarna där nere inte blir tjuriga. Tanken är 19 eller 22 spån.

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
31 januari 2012
Bandpasslådor finns hos flera butiker, tex: http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ … v-baslada/
Om du tar den där lådan och helt enkelt sätter dit en till kammare+bas på andra sidan porten så blir det en sån jag hade tänkt (dock inget plexiglas), en trekammars bandpasslåda av 4:e ordningen. Basarna sitter i varsin sluten kammare och spelar in i en portad kammare, porten sticks upp genom en hatthylla eller skidlucka om så n finns. Viktigt att porten får "andas fritt", ljudet blockeras rejält annars.

Jag kan ge förslag på mått till alla väggar på min låduträkning om du vill, eller så försöker du få tag på MDS och ber att de ger ritningsförslag på deras basreflexlåda. Skriv i så fall att du vill ha lägre avstämning och orsaken till det (tex musikstil). smile
Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2012)

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bandpasslådor finns hos flera butiker, tex: http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ … v-baslada/
Om du tar den där lådan och helt enkelt sätter dit en till kammare+bas på andra sidan porten så blir det en sån jag hade tänkt (dock inget plexiglas), en trekammars bandpasslåda av 4:e ordningen. Basarna sitter i varsin sluten kammare och spelar in i en portad kammare, porten sticks upp genom en hatthylla eller skidlucka om så n finns. Viktigt att porten får "andas fritt", ljudet blockeras rejält annars.

Jag kan ge förslag på mått till alla väggar på min låduträkning om du vill, eller så försöker du få tag på MDS och ber att de ger ritningsförslag på deras basreflexlåda. Skriv i så fall att du vill ha lägre avstämning och orsaken till det (tex musikstil). smile

Du får gärna ge det ett försök! Blir nog genom skidluckan såfall! Bara att fälla mitten armstödet i baksätet sen fritt blås. har försökt få tag på mds snubbarna i 2 dagar nu för lite ritningar men inget svar fastän man ser att dom är online. hade vatt nice med ett svar. kommer bugga en efter org ritningarna som dom anser är rätt också tror jag. kul att se skillnaderna.

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
31 januari 2012
Funkar det med dessa yttermått?

Höjd: 344 mm
Bredd (längd): 977 mm
Djup: 344 mm

Det är räknat på 22 mm material. Här kommer ett litet frågetecken in också angående hur mycket av porten som kan sticka ut ur den portade kammaren. Det gör i princip ingenting om volymen diffar med 1 liter, men börjar det skilja 5 liter (25 cm av en 6" port) så kan lådan få litegrann annorlunda återgivning än beräknat.

Lådförslaget har 1 st 6" port där röret ska vara ca 26 cm långt, sedan sätts trattar i varsin ände. Då är frågan om du på ett ungefär kan avgöra hur mycket av porten som måste sticka utanför så att den når "ända fram" i skidluckan. Själv skulle jag nog gissa på att större delen ska sitta utanför, men är inte helt säker. smile

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Funkar det med dessa yttermått?

Höjd: 344 mm
Bredd (längd): 977 mm
Djup: 344 mm

Det är räknat på 22 mm material. Här kommer ett litet frågetecken in också angående hur mycket av porten som kan sticka ut ur den portade kammaren. Det gör i princip ingenting om volymen diffar med 1 liter, men börjar det skilja 5 liter (25 cm av en 6" port) så kan lådan få litegrann annorlunda återgivning än beräknat.

Lådförslaget har 1 st 6" port där röret ska vara ca 26 cm långt, sedan sätts trattar i varsin ände. Då är frågan om du på ett ungefär kan avgöra hur mycket av porten som måste sticka utanför så att den når "ända fram" i skidluckan. Själv skulle jag nog gissa på att större delen ska sitta utanför, men är inte helt säker. smile

Låter inte helt tokigt! Det enda som är problemet är längden. från hjulhus till hjulhus är det 900mm. hmm kanske skulle skrivit ut måtten innan, förlåt för det!

Från baksätesrygg till baklucka - 970mm
Från golv till topp - 400mm ( ska antagligen lägga in en MDF skiva som botten istället)
från hjulhus till hjulhus 900mm.

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
31 januari 2012
Har räknat om till:

Höjd: 364 mm
Bredd (längd): 888 mm
Djup: 359 mm

Mått på väggar (22 mm):

2 st 888 x 359 mm (topp+botten)
2 st 888 x 320 mm (främre+bakre vägg)
4 st 320 x 315 mm (innerväggar+kortsidor)

Jag chansar på att porten kanske bara behöver sticka in 5 cm i portade kammaren, dels för att lådan kommer en liten bit från ryggstödet (rak låda och lutande ryggstöd) och dels för att nå fram genom skidluckan. Innerbredden (längden) i portade kammaren är 400 mm, det borde räcka till så att inte baskonerna ska komma åt tratten (25 cm i diameter eller liknande tror jag). smile

367 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har räknat om till:

Höjd: 364 mm
Bredd (längd): 888 mm
Djup: 359 mm

Mått på väggar (22 mm):

2 st 888 x 359 mm (topp+botten)
2 st 888 x 320 mm (främre+bakre vägg)
4 st 320 x 315 mm (innerväggar+kortsidor)

Jag chansar på att porten kanske bara behöver sticka in 5 cm i portade kammaren, dels för att lådan kommer en liten bit från ryggstödet (rak låda och lutande ryggstöd) och dels för att nå fram genom skidluckan. Innerbredden (längden) i portade kammaren är 400 mm, det borde räcka till så att inte baskonerna ska komma åt tratten (25 cm i diameter eller liknande tror jag). smile

Låter inte helt kattskit detta ju. Hur räknade du fram detta? tongue Vet du vad det blir för Hz på det hela? Oavsett låter det som det kan leverera en del. 2 kammare och 2 6" aero portar? en i varje. eller du menar slot portar? såfall hur breda?  Om det finns en chans för dig att bara få fram en råskiss hade det vatt helt awsome!
Senast redigerat av Warsore (31 januari 2012)

More Bass To The People!

448 Inlägg
1 februari 2012
Drönirettab skrev:
Warsore skrev:

Tjena
Vad för program använder du  ?
tänkte bygga om min låda som har 2st fr12w basar smile
Tacksam om du vill dela med dig av det smile

Xzit

1 523 Inlägg
1 februari 2012
ok men jag skulle köpa re audio lätt framför MDS men det e ju jag det tongue

Sök