5947
Sök

Trimma en volvo fk motor

587 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
jag har en volvo 945 med en B230FK motor å vill ha lite mer power i den och jag har hittat ett trimkit på BSR som ger 205hk/330Nm
så jag tänkte höra efter om nån har gjort den uppgraderingen å vad dem tycker å vad man måste tänka på å annat som man måste tänka på
tack på förhand

633 Inlägg
2 februari 2012
skicka på ett T-kors på wg så blire mer power

587 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Vw-Andreas skrev:
skicka på ett T-kors på wg så blire mer power

Vad är T-kors då??

633 Inlägg
2 februari 2012
ett sådant du har till vakumslangarna

den vita på visas på bilden http://www.autosculp.se/monteringssats- … are/1782-0

587 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Vw-Andreas skrev:
ett sådant du har till vakumslangarna

den vita på visas på bilden http://www.autosculp.se/monteringssats- … are/1782-0

ok men jag är ute efter mer Nm eftersom jag kör mycket med tungtsläp

633 Inlägg
2 februari 2012
jaa bilen blir starkare om du gör så kanske byta kam i bilen till V

766 Inlägg
2 februari 2012
Vw-Andreas skrev:

Ska han köra släp ska han väll inte ha en högvarvig kam?  Ska han ha en hx40 turbo oxå?

1 231 Inlägg
2 februari 2012
cpu1337 skrev:
Vw-Andreas skrev:

Ska han köra släp ska han väll inte ha en högvarvig kam?  Ska han ha en hx40 turbo oxå?

haha får väl ligga på låga växlar wink

766 Inlägg
2 februari 2012
Skulle inte ens rekomendera att trimma bilen ens eftersom kopplingen kommer ge sig ganska snabbt

Large Cap
1 816 Inlägg
2 februari 2012
xr2 skrev:
jag har en volvo 945 med en B230FK motor å vill ha lite mer power i den och jag har hittat ett trimkit på BSR som ger 205hk/330Nm
så jag tänkte höra efter om nån har gjort den uppgraderingen å vad dem tycker å vad man måste tänka på å annat som man måste tänka på
tack på förhand

Jag köpte deras chip för ett par år sedan till min fd 940. Prisvärt och bilen går bra mycket bättre. Kompliterade med ett JT 3" från turbon med racekatalysator och en ställbar tryckklocka (1,5 bar). Helt klart värt det! För att ge dig en jämförelse så körde jag jämt mot bl.a en S6 2.2T (230hk) från 50 km/h och uppåt.
Men som tidigare är nämnt här är att kopplingen lär uppgraderas då den börjar slira rätt skapligt efter ett tag!

1 915 Inlägg
2 februari 2012
Kör du ofta med tungt släp så är kamaxeln som sitter original bra, då den är stark på lågvarv. Fast händer inte så mkt på högvarv....

Om du tar en wastegate från FT motorn så ökar du från 135 till 165hk i motorn och behöver inte chippas för den ändringen.

Vill du ha mer effekt så är det chip som gäller och då rekommenderar jag vikingchip, kostar 1500kr.
Sen en ställbar tryckklocka/wastegate och 0,9-1,0bars laddtryck så har du 200+ i motorn.

Kopplingen brukar ge upp när man passerar 200hk, då krävs det en starkare tryckplatta.
Sök i forumet så finns du många förslag på trim av fk/ft motorer.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

587 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Westergren skrev:
xr2 skrev:
tack på förhand

Jag köpte deras chip för ett par år sedan till min fd 940. Prisvärt och bilen går bra mycket bättre. Kompliterade med ett JT 3" från turbon med racekatalysator och en ställbar tryckklocka (1,5 bar). Helt klart värt det! För att ge dig en jämförelse så körde jag jämt mot bl.a en S6 2.2T (230hk) från 50 km/h och uppåt.
Men som tidigare är nämnt här är att kopplingen lär uppgraderas då den börjar slira rätt skapligt efter ett tag!

ok vad rekomenderar du till vad för koppling jag ska köpa då??

Large Cap
1 816 Inlägg
2 februari 2012
xr2 skrev:
Westergren skrev:
xr2 skrev:
tack på förhand

Utgår från att du har en M90 låda så en Sachs "TP-712" tryckplatta. Tål i runda svängar ca 480 nm.
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm finns lite längre ner på den sidan.

587 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Westergren skrev:
xr2 skrev:
Westergren skrev:

Utgår från att du har en M90 låda så en Sachs "TP-712" tryckplatta. Tål i runda svängar ca 480 nm.
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm finns lite längre ner på den sidan.

ok nä jag har en m47 låda men får byta tack för hjälpen

1 915 Inlägg
2 februari 2012
Har inte alla LTT M90 växellåda standard?
Fast du kanske har bytt ut lådan ?

Men till M47 så funkar denna tryckplatta: Sachs -763. Så du behöver inte byta växellåda bara för att få en koppling som tål mer effekt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 230 Inlägg
2 februari 2012
ett chip och hårdare WG klocka blir bra, sen en sachs platta så det inte slirar smile
Senast redigerat av Rojpen (2 februari 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Jävel
2 018 Inlägg
2 februari 2012
Alla fk har m90 orginal. Men händer ibland att de byts ut mot m47 om m90in går sönder. För m47 är billigare och håller bra den med.

You got to risk it, to get the biscuit :)

587 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Louksor skrev:
Har inte alla LTT M90 växellåda standard?
Fast du kanske har bytt ut lådan ?

Men till M47 så funkar denna tryckplatta: Sachs -763. Så du behöver inte byta växellåda bara för att få en koppling som tål mer effekt.

nja jag har snarare bytt motor från en fk till en fd pgr av en av åkning men nu ska jag byta till baks till fk igen

587 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Alla fk har m90 orginal. Men händer ibland att de byts ut mot m47 om m90in går sönder. För m47 är billigare och håller bra den med.

jag åkte av vägen roll så jag fick byta både låda å motor big_smile så nu har jag en fd med m47 låda men jag skaffat en begad fk motor som ska i så fort som möjligt det är därför det sitter en sån låda i min

633 Inlägg
3 februari 2012
cpu1337 skrev:
Vw-Andreas skrev:

antagligen sitter det T-kam i bilen världens skit kam , visst T kammen är högvarvig men passar perfekt för dragbilar
Alt. vx3kam

kopplingen håller, du behöver inte trimma så mycket om d bara vill ha bra drag i den sätt dit ett T-kors vilken årsmodell är FKn?

Sök