3126
Sök

Volvo 940 laddar ej, HJÄLP!

718 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#21
Jaha har kollat lite på bilen idag utan framsteg.
Satte en kabel emellan - på batteriet till en lampa och sen på kopplingen D+ allstå där den lilla sladden sitter.
Och lampan lyser, alltså laddar inte bilen?
Men om generatorn är kass ska ändå lampan lysa i instrumentpanelen men den lyser inte?
Allså är felet att det inte lyser, det är det ända jag kan tänka mig.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#22
Ta loss kabeln som sitter på generatorns D+ och sätt kabelskon mot motorblocket eller annan jordpunkt, nu ska laddningslampan i instrumenthuset tändas när du vrider tändningen i läge 2. Om inte laddningslampan lyser i detta fall så är det antingen kabelproblem eller problem med plusmatningen till laddningslampan. smile

718 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#23
Drönirettab skrev:
Ta loss kabeln som sitter på generatorns D+ och sätt kabelskon mot motorblocket eller annan jordpunkt, nu ska laddningslampan i instrumenthuset tändas när du vrider tändningen i läge 2. Om inte laddningslampan lyser i detta fall så är det antingen kabelproblem eller problem med plusmatningen till laddningslampan. smile

Okej får kolla det. Men är den lilla kablen plusmatning till ladningslampan?

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#24
Den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ kommer från laddningslampan i instrumenthuset. På ena sidan lampan kommer plus från tändlås/säkringsdosa, på andra sidan lampan kommer den här tunna kabeln som ska sitta på D+.

När inte generatorn laddar (motorn avslagen) så är det en jordpotential på D+, därför tänds laddningslampan när tändningen står i läge 2. I detta läge går det en förmagnetiseringsström via lampan ner till D+. När motorn startar och generatorn snurrar tillräckligt fort så börjar den ladda tack vare förmagnetiseringen och då blir det en pluspotential på D+, vilket gör att laddningslampan släcks  eftersom den får plus från båda hållen. smile

718 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ kommer från laddningslampan i instrumenthuset. På ena sidan lampan kommer plus från tändlås/säkringsdosa, på andra sidan lampan kommer den här tunna kabeln som ska sitta på D+.

När inte generatorn laddar (motorn avslagen) så är det en jordpotential på D+, därför tänds laddningslampan när tändningen står i läge 2. I detta läge går det en förmagnetiseringsström via lampan ner till D+. När motorn startar och generatorn snurrar tillräckligt fort så börjar den ladda tack vare förmagnetiseringen och då blir det en pluspotential på D+, vilket gör att laddningslampan släcks  eftersom den får plus från båda hållen. smile

Okej men jag testade att jorda en lampa och sen dra en kabel till kopplings plint D+ och den lampar va tänd hela tiden. Alltså laddar inte generatorn med lampan i bilen lyser ju ändå inte.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#26
Det finns ingen anledning att krångla med en extra lampa som kopplas till D+ för att se om generatorn laddar, en multimeter visar direkt om det kommer laddspänning från generatorns B+.

Eftersom generatorn inte verkar ladda så är det intressanta i nuläget att veta om laddningslampan i instrumenthuset fungerar eller inte, därför är detta test som jag föreslog en väldigt enkel åtgärd för att snabbt se om laddningslampan tänds med tändningen påslagen. smile

Testa nu det som jag föreslog, så får vi se vad resultatet blir och sedan fortsätta felsökandet.

718 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
Det finns ingen anledning att krångla med en extra lampa som kopplas till D+ för att se om generatorn laddar, en multimeter visar direkt om det kommer laddspänning från generatorns B+.

Eftersom generatorn inte verkar ladda så är det intressanta i nuläget att veta om laddningslampan i instrumenthuset fungerar eller inte, därför är detta test som jag föreslog en väldigt enkel åtgärd för att snabbt se om laddningslampan tänds med tändningen påslagen. smile

Testa nu det som jag föreslog, så får vi se vad resultatet blir och sedan fortsätta felsökandet.

Okej jag ska testa det du skrev smile. Tack på förhand!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

718 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#28
Hej.
Jaha då får jag väl dra upp denhär tråden igen eftersom jag inte fått ordning på bilen än.
Idag plockade jag isär hela instrument panelen för att kolla om alla trådar och sånt va helt i kretskortet och det var bara positiva besked.
Men får iallafall inte skit bilen att ladda.
Men när jag vrider om nycklen så lyser bara dessa lampor:
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70562/70562-c63d06eea207ef3e943493d7448a1e43.jpg

Är det inte flera som ska lysa i läget innan start?
Fattar ingeting, skickar snart bilen på skrot.
Tacksam för svar.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

21 761 Inlägg
19 februari 2012
#29
Batterilampan ska också lysa. smile

Hade du testat att ta loss kabeln på D+ och jorda den direkt på motorblocket/karossen (ingen extra lampa mellan, den ska sättas direkt mot jord) och se om batterilapan tänds när du vrider nyckeln i läge 2?

158 Inlägg
20 februari 2012
#30
Istället för att starta en egen tråd hoppar jag in här med! För jag har nästan samma problem.
Det gäller en tjejkompis volvo 740... I detta fallet laddar inte generatorn, utan bilen går på batteriet tills det tar slut..
Generatorn är bytt, skall vara frisk, kolen bytta..
Kollade även idag Laddningslampan i instrument panelen, och även denna är hel... När jag vrider till läge 2 så lyser de lampor som skall lysa, men när jag väl har startat bilen, så slocknar batterilampan, men generatorn laddar fortfarande inte? Batterilampan ska väl lysa när generatorn inte laddar när motorn är igång?
Kom jätte gärna med lite förslag på vad jag ska kolla på, för jag är inte så erfaren av generatorproblem!

Tack på förhand!!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Varvstopparn
460 Inlägg
20 februari 2012
#31
kolla kablarna,sen mät på + på generatorn om den laddar.
lampan kan slockna även fast den inte laddar

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

2 266 Inlägg
20 februari 2012
#32
epafolle skrev:
Hej.
Jaha då får jag väl dra upp denhär tråden igen eftersom jag inte fått ordning på bilen än.
Idag plockade jag isär hela instrument panelen för att kolla om alla trådar och sånt va helt i kretskortet och det var bara positiva besked.
Men får iallafall inte skit bilen att ladda.
Men när jag vrider om nycklen så lyser bara dessa lampor:
http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70562/70562-c63d06eea207ef3e943493d7448a1e43.jpg

Är det inte flera som ska lysa i läget innan start?
Fattar ingeting, skickar snart bilen på skrot.
Tacksam för svar.

Testa jorda generatorn i motorn eller på batteriet

svetsdiff !!!

718 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#33
Drönirettab skrev:
Batterilampan ska också lysa. smile

Hade du testat att ta loss kabeln på D+ och jorda den direkt på motorblocket/karossen (ingen extra lampa mellan, den ska sättas direkt mot jord) och se om batterilapan tänds när du vrider nyckeln i läge 2?

Det är ström på den rackarns sladden ju? Då kommer det bara gnistra om jag jordar den eller?
Asså jag vet ju inte om generatorn är hel men det kan ju kvitta för lampan lyser inte ändå?
Blir så trött!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

718 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#34
PMPerformance skrev:
epafolle skrev:
Hej.
Jaha då får jag väl dra upp denhär tråden igen eftersom jag inte fått ordning på bilen än.
Idag plockade jag isär hela instrument panelen för att kolla om alla trådar och sånt va helt i kretskortet och det var bara positiva besked.
Men får iallafall inte skit bilen att ladda.
Men när jag vrider om nycklen så lyser bara dessa lampor:
http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70562/70562-c63d06eea207ef3e943493d7448a1e43.jpg

Är det inte flera som ska lysa i läget innan start?
Fattar ingeting, skickar snart bilen på skrot.
Tacksam för svar.

Testa jorda generatorn i motorn eller på batteriet

Den är jordad i insuget som det är original.
Kanske ska testa jorda den till batteriet och se.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

21 761 Inlägg
20 februari 2012
#35
epafolle skrev:
Det är ström på den rackarns sladden ju? Då kommer det bara gnistra om jag jordar den eller?

Det kommer inte att gnistra en massa, lampan är ju bara på 2 W eller däromkring. När du jordar kabeln på det där viset så blir det samma sak som att du har lampan löst och helt enkelt kopplar in plus och minus till den, inget konstigt alltså. smile

Orsaken till att jag föreslår detta test är för att se om kabeln mellan batterilampan och generatorn är hel, lyser inte lampan när du jordar kabeln så finns egentligen tre orsaker:

# Batterilampan är trasig
# Kabeln mellan batterilampa och generator är trasig
# Batterilampan får ingen plusspänning

2 266 Inlägg
20 februari 2012
#36
epafolle skrev:
PMPerformance skrev:
epafolle skrev:
Hej.
Jaha då får jag väl dra upp denhär tråden igen eftersom jag inte fått ordning på bilen än.
Idag plockade jag isär hela instrument panelen för att kolla om alla trådar och sånt va helt i kretskortet och det var bara positiva besked.
Men får iallafall inte skit bilen att ladda.
Men när jag vrider om nycklen så lyser bara dessa lampor:
http://www1.garaget.org/gallery/images/71/70562/70562-c63d06eea207ef3e943493d7448a1e43.jpg

Är det inte flera som ska lysa i läget innan start?
Fattar ingeting, skickar snart bilen på skrot.
Tacksam för svar.

Testa jorda generatorn i motorn eller på batteriet

Den är jordad i insuget som det är original.
Kanske ska testa jorda den till batteriet och se.

För vi missa på polaren 740 turbo när vid montera motorn och skulle provstarta den.

svetsdiff !!!

718 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#37
Drönirettab skrev:
epafolle skrev:
Det är ström på den rackarns sladden ju? Då kommer det bara gnistra om jag jordar den eller?

Det kommer inte att gnistra en massa, lampan är ju bara på 2 W eller däromkring. När du jordar kabeln på det där viset så blir det samma sak som att du har lampan löst och helt enkelt kopplar in plus och minus till den, inget konstigt alltså. smile

Orsaken till att jag föreslår detta test är för att se om kabeln mellan batterilampan och generatorn är hel, lyser inte lampan när du jordar kabeln så finns egentligen tre orsaker:

# Batterilampan är trasig
# Kabeln mellan batterilampa och generator är trasig
# Batterilampan får ingen plusspänning

Okej. Men på den D+ kabeln är där ström det vet jag. Och lampan är hel för den har jag tagit ifrån oljelampan och sen lös också innan jag bytte.
Så allt det du skrev har jag provat sad.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

Varvstopparn
460 Inlägg
20 februari 2012
#38
tar du lös kabeln på d+, så ska de inte va ström i kabeln,då är de ju nå fel med den kabeln

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

718 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#39
kyngas skrev:
tar du lös kabeln på d+, så ska de inte va ström i kabeln,då är de ju nå fel med den kabeln

Okej. För det blixtrade lite nätt när jag skulle sätta tillbaka den.
Så det är fel om det är ström på den?

Någon som vill köpa den så kom och handla!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

1 008 Inlägg
20 februari 2012
#40
Det händer alltså ingenting i mätarhuset när du tar loss och jordar den lilla röda d+ sladden som sitter på generatorn ( med tändningen påslagen) ???

Mitt på torpedväggen har du ett grått 10-poligt kontaktstycke, dit går d+ kabeln, samma färg, prova att jorda den därifrån och se om indikeringslamporna tänds då eller resistansmät däremellan och änden vid generatorn.

Annars ligger nog felet i mätarhuset,  efterdra skruvarna på baksidan av huset som har kontakt med flexkortet, och inspektera lödningar till de dioder som sitter på flexkortet om det är misstänkta sprickor så löd om dessa.


Edit: såg nu att du skrev att det blixtrade när du satte dit d+ sladden...  spänningsmät den när tändningen är avstängd och sladden är bortkopplad från generatorn, du ska ha 0 volt där.
Tänkbart fel kan vara att generatorns b+ och d+ sladdar är klämd/skadade och ligger ihop i kabelhöljet vid motorn.
Senast redigerat av 240bns (20 februari 2012)



Sök