2096
Sök

Volvo v70 klarar inte hålla ström

1 020 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
bil volvo v70 2001 gått 5000 mil bensinare
bilen körs ca 3 mil per dag,efter ca 2-3 dagar startar den inte längre.
Friskt batteri volvo org 60 ah
Den laddades full o kördes ca 2 mil då var det 11,8volt i batteriet.
sist den var på bilia laddades den innan den kördes dit 2,5 mil då mätte dom att endast 20 procent spänning fanns kvar i batteriet,dom hittar inget fel.
när bilen är igång laddar den 14,1 volt
avstängd bil med tänd bagagebelysning visar mätaren 0,78 ah
i viloläge 0,15ah
Det har inte kommit upp låg batterispänning i displayen någonsin däremot blinkar lamporna när bilen är i gång både yttre belysning o innerbelysningen.
Kan det vara diodplattan som är kass?
andra tips?
Bilen har inte drag el larm utan bara precis basutförande

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
3 februari 2012
#2
Om lamporna blinkar med motorn igång (laddande generator) så kan nog dioderna vara orsaken, men samtidigt ska ju batteriet bli laddat om laddspänningen är 14,1 V på själva batteriet. Att bilen hade 0,15 A i viloström är för mycket enligt min uppfattning, det bör ligga på högst 20-30 mA eftersom det inte sitter larm.

En kortsluten diod kan dra ca 4 A i tjuvström har jag fått veta, då borde det i så fall inte vara ett sånt fel med tanke på 0,15 A uppmätt värde.

Med tanke på att batteriet fulladdades innan den där körningen på 2 mil så verkar inte generatorn ha laddat någonting, annars hade inte spänningen legat på bara 11,8 V efter körningen. Där är någonting galet. smile

Mättes 14,1 V upp på batteriet eller nere vid generatorn?

587 Inlägg
3 februari 2012
#3
andreas1 skrev:
bil volvo v70 2001 gått 5000 mil bensinare
bilen körs ca 3 mil per dag,efter ca 2-3 dagar startar den inte längre.
Friskt batteri volvo org 60 ah
Den laddades full o kördes ca 2 mil då var det 11,8volt i batteriet.
sist den var på bilia laddades den innan den kördes dit 2,5 mil då mätte dom att endast 20 procent spänning fanns kvar i batteriet,dom hittar inget fel.
när bilen är igång laddar den 14,1 volt
avstängd bil med tänd bagagebelysning visar mätaren 0,78 ah
i viloläge 0,15ah
Det har inte kommit upp låg batterispänning i displayen någonsin däremot blinkar lamporna när bilen är i gång både yttre belysning o innerbelysningen.
Kan det vara diodplattan som är kass?
andra tips?
Bilen har inte drag el larm utan bara precis basutförande

kolla kolen så inte dem är slitna dem kan bli ojämt slitna är dem dä så är generatorn trasig

1 020 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#4
Det mättes på batteriet.
0,15 ah måste väl bli 15 ma eller?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#5
xr2 skrev:
andreas1 skrev:
bil volvo v70 2001 gått 5000 mil bensinare
bilen körs ca 3 mil per dag,efter ca 2-3 dagar startar den inte längre.
Friskt batteri volvo org 60 ah
Den laddades full o kördes ca 2 mil då var det 11,8volt i batteriet.
sist den var på bilia laddades den innan den kördes dit 2,5 mil då mätte dom att endast 20 procent spänning fanns kvar i batteriet,dom hittar inget fel.
när bilen är igång laddar den 14,1 volt
avstängd bil med tänd bagagebelysning visar mätaren 0,78 ah
i viloläge 0,15ah
Det har inte kommit upp låg batterispänning i displayen någonsin däremot blinkar lamporna när bilen är i gång både yttre belysning o innerbelysningen.
Kan det vara diodplattan som är kass?
andra tips?
Bilen har inte drag el larm utan bara precis basutförande

kolla kolen så inte dem är slitna dem kan bli ojämt slitna är dem dä så är generatorn trasig

kolen borde vara som nya med tanke på 5000 mil

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

587 Inlägg
4 februari 2012
#6
andreas1 skrev:
Det mättes på batteriet.
0,15 ah måste väl bli 15 ma eller?

ah=amper timmar
ma=milliamper
men om den drar 0,15 milliamper så är det fulltnormalt

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#7
hmm nu blev jag osäker på vad mätaren ställdes in på kanske ska mäta den igen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

2fast4you
371 Inlägg
4 februari 2012
#8
säker på att batteriet är friskt? det ska visa över 12 volt om det är helt nyladdat

haru kört fast eller

587 Inlägg
4 februari 2012
#9
andreas1 skrev:
xr2 skrev:
andreas1 skrev:
bil volvo v70 2001 gått 5000 mil bensinare
bilen körs ca 3 mil per dag,efter ca 2-3 dagar startar den inte längre.
Friskt batteri volvo org 60 ah
Den laddades full o kördes ca 2 mil då var det 11,8volt i batteriet.
sist den var på bilia laddades den innan den kördes dit 2,5 mil då mätte dom att endast 20 procent spänning fanns kvar i batteriet,dom hittar inget fel.
när bilen är igång laddar den 14,1 volt
avstängd bil med tänd bagagebelysning visar mätaren 0,78 ah
i viloläge 0,15ah
Det har inte kommit upp låg batterispänning i displayen någonsin däremot blinkar lamporna när bilen är i gång både yttre belysning o innerbelysningen.
Kan det vara diodplattan som är kass?
andra tips?
Bilen har inte drag el larm utan bara precis basutförande

kolla kolen så inte dem är slitna dem kan bli ojämt slitna är dem dä så är generatorn trasig

kolen borde vara som nya med tanke på 5000 mil

det kan bli fel i generatorn å då börjar den att "käka" kol men eftersom bilen bara går 3 mil om dan så slits det mer på kolen när man kör en sån kort sträcka så det är inte helt omöjligt

587 Inlägg
4 februari 2012
#10
impresst skrev:
säker på att batteriet är friskt? det ska visa över 12 volt om det är helt nyladdat

köpen batteri testare på biltema om du kollar med voltmätare så ska den stå på minst 12,5 volt när batteriet är bort kopplat

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#11
Japp batteriet är inte så gammalt o felet har varit i många år olika batteri.
Borde inte mätvärdet gett mindre än 14,1v om kolen är orsaken?
Det som är konstigt är att bilen inte varnar för låg spänning

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#12
Om kolen är dåliga så ska det inte visa 14,1 V, åtminstone inte hela tiden. smile

andreas1: Jag tycker att du bör kolla upp vart någonstans spänningen mäts, det är ganska viktigt i just detta fall.

587 Inlägg
4 februari 2012
#13
Drönirettab skrev:
Om kolen är dåliga så ska det inte visa 14,1 V, åtminstone inte hela tiden. smile

andreas1: Jag tycker att du bör kolla upp vart någonstans spänningen mäts, det är ganska viktigt i just detta fall.

nä det kan va fel på kolen i allafall vet ej farför men det har hänt mig nämligen jag bött kolen sen funkade generaton bra i flera år
man mäter spänningen antingen på generatorn eller batteriet men kolla jord kabeln åxo

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#14
gör om mätningen i morgon så har jag bättre svar.
tack för hjälpen så länge iallafall

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#15
Fortfarande ska det inte visa 14,1 V om kolen är så dåliga att de måste bytas pga utebliven funktion. smile

587 Inlägg
4 februari 2012
#16
Drönirettab skrev:
Fortfarande ska det inte visa 14,1 V om kolen är så dåliga att de måste bytas pga utebliven funktion. smile

min visade 13,9V på tomgång

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#17
ok .
alla jordpunkter är redan kollade o allt är som nytt.
men då ska det mätas ma pluskabel till pluspol ?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#18
ska man mäta volten både på tomgång o varva upp?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

587 Inlägg
4 februari 2012
#19
andreas1 skrev:
ok .
alla jordpunkter är redan kollade o allt är som nytt.
men då ska det mätas ma pluskabel till pluspol ?

japp du tar dän + kabeln å sätter ampermätarn i mellan + kabeln å + på batteriet då går all ström i genom ampermätarn å du ser hur mycket som går åt

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#20
andreas1 skrev:
ska man mäta volten både på tomgång o varva upp?

För att vet om generatorn även klarar belastning så ska man göra så, det stämmer.

Börja med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget. Håll sedan konstant varv på omkring 2000 varv och slå på flera förbrukare, tex fläkt+extraljus+elbakruta. Spänningen kan sjunka ett par tiondelar när du har flera förbrukare igång, men bör hålla sig över 13,5 V. Naturligtvis beror det även på hur mycket ström sakerna tar, spänningen kommer att sjunka rejält om strömmen överstiger generatorns förmåga. smile


Sök