Automat låda till 850 motor???vid ombygnad

rostigvolvo
11 februari 2012 · 21 Inlägg

hej jag håller på o bygger en soft rod o tänkte använda en 5a från en 850 men jag vill åka automat vilka lådor passar utan allt för mycket jobb??? har en automatlåda från 960 men den ska ju ha styrbox o skit vill ju helst ha så lite el som möjligt behöver ingen mätar drivnig i lådan då jag tänkte ta en 240 el 740 bakaxel o tar ut mätaren där men finns de så gör de inget... eller kan man skippa elektroniken på 960 lådan??? någon som har nå ideer????

Xoff Volvo tönt... =)
11 februari 2012 · 2 344 Inlägg

tror det är en ganska simpel kabelpiska från lådan, men den bör finnas för att lådan skall må bra, de går utan eneltronik också vill jag minnas men du tappar lockup å grejjer (suger bara onödig soppa)

så plocka kabelpiskan till lådan från en 960, bör inte vara jobbigt att koppla in...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rostigvolvo
11 februari 2012 · 21 Inlägg

hmm... jo kanske de har inte forskat i de men har för mig att den kräver hastighetsmätar signal .... kan de stämma mot en vanlig volvo bakaxel???? eller har jag hel fel då???

Xoff Volvo tönt... =)
11 februari 2012 · 2 344 Inlägg

senare 850 (och 960) räknar hastigheten på ABS kransen, den har 48kugg...

men det verkar som att lådan trots allt plockar en signal från hastighetsmätaren, en annan signal verkar det som, då den inte direkt är kopplad till ABSen...

någon annan kanske kan svara på vad det är för signal och hur viktig den är (jag bara läser elschema just nu)

men tex 940 -94 har samma utgång från hastighetsmätaren, så den kanske även finns på huset du funderar på att använda?

Senast redigerat av Xoff (11 februari 2012)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rostigvolvo
14 februari 2012 · 21 Inlägg

ja  jag har ju inte köpt några delar än mer än lådan då som jag har sen förut därför är det ju bra o få veta vad som funkar så får man köpa rätt grejor direkt..... man är ju lat till naturen så de e ju bra om de går så smidigt som möjligt när man sätter fart...smile har ju även 960motorn kvar men ingen el härva men tycker den är för krånglig o koppla in tror 850 motorn är enklare o framförallt lite kortare.....

Xoff Volvo tönt... =)
14 februari 2012 · 2 344 Inlägg

det blir nog inga överdrivna bekymmer att para ihop något, ifall du plockar 850 motor så bör du ju köra 850 mätarhus och då har du ju garanterat signalen till lådan...

efter vidare forskning så verkar det som signalen lådan vill ha är en digital signal med 48 pulser per varv, gissar på varv på utgående axel...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang