Varför låter min setup skit?

mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Hej.
Jag har problem att få bilstereon att låta bra.
Polaren som har mycket sämre grejjer än mig (orginalhögtalare fram) och no-name slutsteg på 500WMAX och en billig gas 12" spelar sönder mig totalt.

Jag har 2st Lanzar Heritage 10" HRWDC10 700WRMS/1400WMAX, Qts 0.606, (http://www.lanzar.com/sku/HRWDC10/tab_) i 2 separata slutna lådor (som jag dock vet är något för stor för dom basarna, inte mycket)
Dessa har dubbla talspolar på 4ohm som jag har paralellkopplat så att högtalarens ohm blir 2ohm. Sen har jag seriekopplat dom båda lådorna så att slutstegets belastning blir 4ohm (steget klara inte seriekoppling av båda lådorna då det bara klarar minimum 2 ohm).
Dessa 2 lådor drivs av ett MDS Torque T3 (http://www.mds.se/sv/product/45/MDS-Torque-T3) som enligt specen ska vara 500WRMS/1000WMAX @ 2 ohm.
Dessutom så har jag ett MDS Torque T1 (http://www.mds.se/sv/product/968/MDS-Torque-T1) som driver 2st Lanzar 6x9" MCX-69 170WRMS/340WMAX, (http://www.lanzar.com/sku/MCX69/tag_) i hatthyllan.
Jag har en 1F kondensator också.

Problemet är att jag inte får den snabba snärtigare bas som min polare får på sin no-name rigg. Det spelar högt, men jag tycker inte att det är något tryck i basen.
Jag har provat att spela lådorna separat i 2ohm men det gör ingen skillnad. Kan det vara min Blaupunkt TravelPilot E2 som är problemet? Eller är T3 Steget för klent för basarna? Det borde väll åtminstonna klara 1 låda utan problem?

Om jag ska byta ut något, vad är det första att byta? Eller ska jag sälja hela skiten och köpa nått annat? Kan tänka mig att slänga ut 10-15000 på en hyfsat fet rigg. Vill ha något som man känner i bröstet när man spelar.

Senast redigerat av mng (21 februari 2012)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 februari 2012 · 8 744 Inlägg

till att börja med, vad har ni för bilar? Sen så kan du ju testa att koppla ur 6x9orna, ser ingen vits med att köra dom på ett steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Han har en BMW E34 -92 och jag har en Audi 100 -91.
Har provat att koppla ur 6x9orna det gör ingen skillnad, dom går ju på ett separat steg ändå. Jag kopplade i dom efter att 10:orna var ikopplade för att se om det skulle bli nått bättre. Det blev det inte.

Senast redigerat av mng (21 februari 2012)

Sydeken
21 februari 2012 · 750 Inlägg

är steget rätt ställt, någon inställing på stereon, när jag köpte mina första basar och började spela så vara det riktigt klent med bas tills jag hittade inställingen på stereon big_smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Jag tycker att jag har provat det mesta på stereon, men det blir bara mullrigare bas, inte kraftigare som jag vill ha.

Sydeken
21 februari 2012 · 750 Inlägg

mng skrev:
Jag tycker att jag har provat det mesta på stereon, men det blir bara mullrigare bas, inte kraftigare som jag vill ha.

nu vet jag inte hur erfaren du är men har du provat att dra upp gainen lite?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

ja då, har en remote inne i bilen så jag kan ställa om. Jag märker någon förbättring upp till c.a 50% gain, efter det så märker jag ingen skillnad alls i volym.

Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Hur är baslådorna monterade, med basen riktad mot bakluckan eller mot ryggstödet?
Hur har du ställt in stegets (T3) olika filter?
Spelar basarna någon djupare bas?

mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Dom är monterade med basen riktad mot bakluckan. Ja, dom spelar djup bas helt ok, det skakar på bra i bilen på lägre frekvenser som det står nu.
Såg en sak nu när jag va nere och kollade, och det var att stegets X-over stog på Full (alltså utan lågpass eller högpassfilter aktiverat). Provade att aktivera Lågpassfiltret men det vart fan ännu värre tyckte jag. Mullrar på fint men ännu sämre snärtighet.
Level är c:a 40%, kan dock ställa in detta på remoten i bilen.
LPF (40-250Hz) står på c:a 10% allstå 50-60 Hz eller nått sånt
HPF (80-500Hz) står på 0% alltså 80Hz.
Phase 0 grader
Bass Boost 0%

BJonsson
21 februari 2012 · 4 074 Inlägg

mng skrev:
Dom är monterade med basen riktad mot bakluckan. Ja, dom spelar djup bas helt ok, det skakar på bra i bilen på lägre frekvenser som det står nu.
Såg en sak nu när jag va nere och kollade, och det var att stegets X-over stog på Full (alltså utan lågpass eller högpassfilter aktiverat). Provade att aktivera Lågpassfiltret men det vart fan ännu värre tyckte jag. Mullrar på fint men ännu sämre snärtighet.
Level är c:a 40%, kan dock ställa in detta på remoten i bilen.
LPF (40-250Hz) står på c:a 10% allstå 50-60 Hz eller nått sånt
HPF (80-500Hz) står på 0% alltså 80Hz.
Phase 0 grader
Bass Boost 0%

Hur ser strömkablar och sånt ut? Hur grova?
LPF kan du vrida ner till ca 30hz
Va kör du för HU?
Aha.... Blaupunkt travel pilot E2!

Hmm... kan tänka mig att de inte är den bästa stereon att spela musik med!
Har du möjlighet att testa en anna hu?

Senast redigerat av BJonsson (21 februari 2012)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jag undrar om inte den typ av "snärt" du är ute efter egentligen ska komma ifrån övriga högtalare (framsystem), men det kan iof även delvis ha med fasningen att göra. Prova att ställa "Phase" på 180 grader och lyssna hur det låter.

Monteringen av baslådan kan ha stor betydelse i en sedanbil där det är ganska tätt mellan kupe och bagage, i vissa fall blir det djupbasen som når fram men den låter inte riktigt tajt i "dunket". smile

Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

BJonsson skrev:
LPF kan du vrida ner till ca 30hz

Då blir det ju ingen musik kvar. Jag antar att du menar högpassfiltret, men på det där steget fungerar inte det filtret som ett subsonicfilter. smile

BJonsson
21 februari 2012 · 4 074 Inlägg

Drönirettab skrev:

BJonsson skrev:
LPF kan du vrida ner till ca 30hz

Då blir det ju ingen musik kvar. Jag antar att du menar högpassfiltret, men på det där steget fungerar inte det filtret som ett subsonicfilter. smile

jaja... besserwisser! tongue

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

wink

mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Själva stereon har jag ingen annan att prova med tyvärr.
Fasningen har jag testat att ställa om, märker noll skillnad.
LPF minimum är 40Hz. Har provat ställa ner den till det, samma sak där, tycker det blir ännu sämre bas då.
det är konstigt att min polare får bra mycket bättre ös i sin bil, och jag har fan så mycket bättre grejjer, så mina borde klara av det. 6x9orna ger lite snärt vid låga volymer, men inte alls det trycket jag vill ha. Snärten från 6x9orna blir överspelad av allt annat ljud när jag vrider på.
Strömkablarna är typ 1cm i diameter, + & - är dragna direkt till batteriet med kondingen kopplad på också. Jag har så jag kan öppna en lucka mellan kupén och bagageutrymmet, det blir lite bättre då, men inte någon jätteskillnad. Det känns som att steget eller något är för klent, men tycker att enligt specarna på grejjerna så borde det klara av att spela bra mycket högre och bättre än vad det faktiskt gör.

Senast redigerat av mng (21 februari 2012)

Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

MDS T3 är lite väl klent till dessa basar som jag ser det, kollar man i specen vad steget kan ge vid 4 Ohm och 1% distorsion så blir det ca 200 W till varje bas. Fast eftersom det spelar djupbas ganska bra så borde det orka spela dunk också. hmm

Hur stora lådor har du till basarna?
Har din kompis en sedan eller kombi?

Tokken Team dBakuten
21 februari 2012 · 3 453 Inlägg

Sen bör man ju ha lite koll på vad man gör när man bygger också, säger inte att DU inte har det men det låter
lite som du har kanske dåligt med erfarenhet.

Kasta ut en massa pengar på balla grejer kan man göra men kan man inte bygga ordentligt så blir det piss och pannkaka ändå.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Polaren har en sedan, BMW E34a, helt stängd mellan kupé och bagage, jag kan öppna en lucka mellan, det kan inte han.
Lådan är c:a 18L (+-0,5L), och enligt basens spec ska den vara 17L när den är sluten.

mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Tokken skrev:
Sen bör man ju ha lite koll på vad man gör när man bygger också, säger inte att DU inte har det men det låter
lite som du har kanske dåligt med erfarenhet.

Kasta ut en massa pengar på balla grejer kan man göra men kan man inte bygga ordentligt så blir det piss och pannkaka ändå.

Jag vet inte riktigt vad jag kan ha byggt fel i så fall. Det är väll inte så mycket som kan byggas fel. Jag har hållt mig till specarna någorlunda när jag byggde lådorna (1 liter för stora).

Tokken Team dBakuten
21 februari 2012 · 3 453 Inlägg

mng skrev:
Polaren har en sedan, BMW E34a, helt stängd mellan kupé och bagage, jag kan öppna en lucka mellan, det kan inte han.
Lådan är c:a 18L (+-0,5L), och enligt basens spec ska den vara 17L när den är sluten.

Bygg ny låda.. typ omgående. DÄR har du mycket av problemen med basåtergivningen.
Bygg PORTAT!

Sen tycker jag deras rekommendationer är rätt så uppåt väggarna tokiga..

Senast redigerat av Tokken (21 februari 2012)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang