Kände att det kanske var dags att lägga upp en tråd om motorn jag bygger.
Det är en b230ft som ska få 16v-topp och turbo.
Har köpt på mig lite grejer till bygget nu under några månader så snart kan man väl sätta igång på allvar Målet är att få en pigg busbil som man kan sladda runt lite med och åka på nån bilträff o sådär. Jag bygger lite överdimmensionerat så att jag kan fortsätta att uppgradera senare utan att byta ut blocket.
Block:
Rakställt Oljesprut på kolvarna Borrad 0.30 SPM smidda kolvar SPM H-profil Balanserat och viktat Ståldrev på veven Planslipat block O-ringat ARP-bult
2 skivig tilton-koppling Rakställd BMW ZF-låda
Topp:
Nya tryckare Renoverad orginal GLT eller Turbokammar, har inte bestämt vilka jag ska ta..
Turbo:
T3/T4 KL-racing-grenrör med extern WG 40mm hks-kopia WG
Det blir årets setup, nästa år tänkte jag ta mig ann toppen och köpa en bättre turbo
Till bilderna!
Lite härliga delar
Grenröret
Bilen de ska sitta i
Paket
Namnam
Mera grejer
Allting hemma från motorverkstaden, bara mitt jobb kvar
Nymålat
Kopplingen.
De jag klurar på nu är hur jag ska lösa triggern till MSet utan att förstöra något. Lutar åt att köpa en ny remskiva med triggerhjul och skicka in på balansering. Kommentera gärna
Beställde nya ventilfjädrar från kg-trimning idag, blir säkert kanon Nu är det triggergrejerna som saknas. Har ev ett kit på g, och en poolare som säljer ett hjul löst. Vi får se hur detta går. Tror ja ska ut o skruva i lite Arp-bult o tvätta lite sålänge
Tackar Anders! Du får komma över o titta när jag fått ihop de lite mer
Skulle skruva dit ARP-pinnbultarna idag, men hade ingen loctite.. Så fick bränna iväg o köpa lite.
Köpte nån sort som skulle tåla olja och 150 grader, den verkade bra.. Märks väl om den inte är bra nog också ..
Alla pinnbultar i.. Hände inget mer, ringde motorfirman som balanserat veven och frågade om jag kunde lämna in en remskiva och få den balanserad separat, men det gick inte. Så jag måste lämna in hela veven och den nya remskivan som jag inte ens köpt än . Så nu sitter det fast litegrann.
Men får väl städa garaget o tvätta toppen o spela poker och sånt så länge .
Lånat ut min bil till en kompis, så fick ta vinterbilen o handla med. Skönt att den får luftas lite trots att den mesta snön är borta. Till salu för övrigt. 4 papp. Bes o skatt året ut
Juste, fick räkningen från motorfirman också, blev billigare än jag hade planerat så jag blev rätt nöjd Allt för mig idag!
Streeetkadett skrev: surt att man måste balansera allt igen! kommer bli kanon detta bygge:D
Ja verkligen, det kostade 1800 att balansera också , men han sa att ja kunde få de gratis om jag gjorde slitjobbet själv Vi får hoppas på ett race i sommar eller nästa Micke
Micke: Neeh, själva plocket med grejerna Linkan: Kul att det gillas VW-Andreas, Det har jag inte planerat, men jag vet inte. Har aldrig haft motorn i bilen så jag vet inte hur det kommer passa
Krilles_ skrev: Loctite på pinbultar? Dom ska man väl bara dra ner lite lätt? Annars blir de nog bra detta !
såg detta med , man ska bara skruva ner den max sen skruva upp den lite
Jag frågade han som gjorde iordning motorn hur jag skulle göra med dom. Han sa att jag skulle dra ner dom för hand med loctite. Men jag vet inte :S, Har inte hört något annat så jag gjorde bara som han sa Ska jag försöka få loss dom o bara dra dom för hand tror ni?
Krilles_ skrev: När vi bygger V8 or så drar vi ner dom lite lätt inte alls hårt. Och om man inte får i hela gängan på muttern så drar vi bara upp pinnbulten. Har aldrig haft loctite på själva pinbulten i blocket däremot har man ju någon smörja man fick med på muttern. Så gör vi iallafall! Bänkade en motor idag med ca 500 HK och 550 vrid o de höll iallafall
Okej , ska kika lite på min. Pratade me han som hade motorfirman igen, o han sa att detta skulle fungera. Jag drog ner den med fingrarna bara, o så loctite på.. Vi märker om blocket spricker Tack för att ni säger till och reflekterar!
Vw-Andreas skrev: läste lite snabbt igår fick fram att dem ska bara dras ner för handkraft och vara helt torra :p ingen smörja på eller något hehe
Då är frågan om ja ska ta ur dom och göra rent o dra ner dom igen, eller låta det vara.. tror ja låter det va. Men som sagt, tack för reflektioner! Tänkte kasta upp en update snart eller ikväll kanske..
strandberg31 skrev: vräkte du inte på med gänglåsning kan det ju inte va nån fara! om det tex är olja i så kan det ju spränga, men det borde inte vara några problem!
Följer detta!!
Tog en rimlig mängd borde man väl säga men sprutade ur allting med brakeclean innan och hade blocket hängandes upponer.. (förtydligande) så att brakecleanen kunde rinna ur skruvhålen. Som sagt, spricker blocket så är vi ett gäng som vet varför Kul att du följer. Ska försöka småuppdatera lite varje dag så att intresset kvarstår
Ahaja, här hade man lite mecksug.. Började riva toppen inför industritvätten
Men sen insåg jag att jag inte hade nån ventilfjädertång. Så jag gick till grannen, men han hade inte heller nån. Så får låna en från farsans jobb istället, men de får bli ikväll eller nått.
Småsaker som ska på tvätt
Triggersaknerna ja köpte igår
Glömde ta bild på ventilfjädrarna.. Men dom ser ut som vilka fjädrar som helst Ikväll ska ja åka o köpa fälgar till s40in också, alltid skoj me nya saker. Vet fortfarande inte vilken kugg som ska bort.. Läste att det tydligen var viktigt att ta bort rätt kugg. Vet inte om nån luras med mig eller om det är så. Vet inte vem jag ska fråga heller
Vw-Andreas, Köpte ett komplett svänghjul med tiltonkopplingen till BMW-lådan, så ja tänkte att de är bäst o ha dedär som han har kört innan. Så vet jag att allting fungerar
Melin82 skrev: Man brukar ju låta tdc på ettan vara på nionde tanden efter triggern men bara du låter triggern komma före tdc så kan du ställa in på vilka andra tänder den ska tända. Ska du köra wastefire eller org rotor?
Tackar, precis så jag fick berättat för mig nyss också Dock inte dedär med att den kan tända på andra tänder, det låter bra om man råkat göra fel.. Ang. Rotor så har jag inte en aning. Inte insatt i styrsystem o sånt för fem öre.. Hoppas jag lär mig genom detta bygge
Melin: Det stämmer bra, MS blir det. Vet dock inte vilken version osv. Då har jag lärt mig nått nytt. Ska bli spännande att ge sig in i styrsystemsvärlden sen. Bara hoppas att jag inte glömt någon väsentlig del i själva bygget Tack för hjälp!