Tja! Jag har en Pyle new wave 12" bas som jag ska bygga en låda till. Helst med bra tryck. Då till frågan, hur många liter ska lådan vara på? Ska den va portad eller något annat? Basen ska va i en volvo 945. Jag lyssnar på det mesta i musikväg.
Står det någon modellbeteckning någonstans på chassit, tex NW1240 eller liknande?
I mitt lådprogram finns bla NW1240 (8 Ohm) och NW1240/4 (4 Ohm). Det borde vara New Wave, men eftersom jag inte är bekant med Pyle så är jag inte absolut säker. Om det är någon av dessa basar så passar de egentligen bättre till slutet pga hyfsat högt Qts, men lådorna blir ganska stora och de tål inte så mycket effekt innan konen slår i botten.
Okej. Har räknat på både sluten och basreflex, men lådorna blir som sagt stora.
Basreflex: 100 liter byggvolym med 4" port, röret görs så kort att trattarna sitter ihop med varandra. Sluten: 80 liter byggvolym.
Basen har litet Xmax, dvs konen har kort linjär slaglängd. Jag kan tänka mig att 100-150 W räcker för att elementet ska drivas nästan fullt ut. Basreflexlådan har en avstämning på omkring 40 Hz.
Tja igen! Har en liten fråga innan jag sätter igång och bygger, jag har 22 mm MDF och bygger med nu.. Ska jag använda mig av några speciella skruv? just nu har jag trallskruv på 42mm. Självklart ska jag ha trälim emellan skall även använda mig av silicone i kanterna i lådan.
Trallskruv ska funka utan problem, gängorna brukar ju vara hyfsat grova och även om skruvskallen ibland är aningen smal så blir det nog tillräckligt bra press på materialet.
Trallskruv ska funka utan problem, gängorna brukar ju vara hyfsat grova och även om skruvskallen ibland är aningen smal så blir det nog tillräckligt bra press på materialet.
Okej gött då går dom inte till spillo då. Tack för hjälpen, återkommer med resultat men jag hoppas de blir bättre en den bandpass lådan den satt i innan på ca 90 L allt som allt.(ej byggd av mig)
Jag kikade på bandpass i samma veva som de andra lådförslagen, men den lådan blir också stor (betydligt större än 90 liter totalt iaf) och jag är inte riktigt nöjd med hur frekvensåtergivningen verkar bli.
Jag kikade på bandpass i samma veva som de andra lådförslagen, men den lådan blir också stor (betydligt större än 90 liter totalt iaf) och jag är inte riktigt nöjd med hur frekvensåtergivningen verkar bli.
Okej då va de lite som jag misstänkte då att lådan va felbyggd, tyckte de va dåligt kräm hur jag än ställde in på steget. Dock så trodde jag att basen va kass men va fan har den levt i ca 17år så bör de ju va rätt bra hållbarhet vilket passar mig. Får väl se hur det blir med ny låda Du tror inte du kan lägga upp bild på hur frekvensen blir med sluten?
Den teoretiska frekvensgången med en simulerad kupeförstärkning blir relativt "rak", kanske litegrann extra tryck vid 40-50 Hz men inte alls som hos en basreflexlåda. Qtc ligger på 1,17 och det är ju högt, men med basens Qts (0,77) så kan man inte få några "optimala" Qtc-värden (tex 0,707).
Har även räknat på 6:e ordningens bandpass, den blir på 150+120 liter och spelar djupt. Det du.
Den teoretiska frekvensgången med en simulerad kupeförstärkning blir relativt "rak", kanske litegrann extra tryck vid 40-50 Hz men inte alls som hos en basreflexlåda. Qtc ligger på 1,17 och det är ju högt, men med basens Qts (0,77) så kan man inte få några "optimala" Qtc-värden (tex 0,707).
Har även räknat på 6:e ordningens bandpass, den blir på 150+120 liter och spelar djupt. Det du.
Så basreflex lådan har nästintill samma frekvensgång som en sluten fast med mer tryck vid 40-50hz än den slutna då?
Oj ne så stor låda känns lite overkill för en vardagslyssnare Men är det här en bas gjord för att lyssna på det lite mer rockigare stuket före hip hop? Eller varför är QTS så låg? Eller finns det nån lathund för folk som verkligen vill lära sig denna vetenskap av parametrar, är väldigt interesserad av att komma in i ljudbanan. Tack på förhand för att du ens orkar engagera dig i mina frågor, även om dom är lite dumma och kanske för dig självklara. Uppskattar det verkligen!
mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (27 februari 2012)
0,77 är ett ganska högt Qts, mer lämpliga värden är tex 0,3-0,4 om man ska ha basreflex med hyfsad ljudkvalitet. Basreflexlådan får en mer eller mindre stor "puckel" omkring och lite ovanför avstämningen, därför blir det mer tryck med den lådtypen till din bas. Nästan samma frekvensgång vill jag nog inte kalla det ändå.
Vilken musiktyp den basen är gjord för vet jag inte.
Frågorna är inte dumma, det är en hel del folk som brukar ställa liknande frågor. Visst kanske några saker verkar självklart för mig och andra "bilstereogubbar", men bara för att vi vet så är det inte säkert att andra vet.
Den där 6:e ordningens bandpasslådan var lite på skoj, men beräkningen är "seriös" och skulle nog kunna funka.
Senast redigerat av Drönirettab (27 februari 2012)
0,77 är ett ganska högt Qts, mer lämpliga värden är tex 0,3-0,4 om man ska ha basreflex med hyfsad ljudkvalitet. Basreflexlådan får en mer eller mindre stor "puckel" omkring och lite ovanför avstämningen, därför blir det mer tryck med den lådtypen till din bas. Nästan samma frekvensgång vill jag nog inte kalla det ändå.
Frågorna är inte dumma, det är en hel del folk som brukar ställa liknande frågor. Visst kanske några saker verkar självklart för mig och andra "bilstereogubbar", men bara för att vi vet så är det inte säkert att andra vet.
Den där 6:e ordningens bandpasslådan var lite på skoj, men beräkningen är "seriös" och skulle nog kunna funka.
Okej, så hade jag haft orken så skulle jag egentligen kört på en basreflex för att få ut max tryck av just den basen med försämrad ljudkvalite. Men nu när jag kör med sluten blir det tvärt om då, mer ljudkvalite med mindre tryck.
Ne precis och det är jag tacksam för, du hjälper ju mig på din fritid så det är ju ingen som tvingar dig till att hjälpa mig heller men du gör de ändå och det är roligt tycker jag att det finns engagemang till att hjälpa en anonym person som mig.
Det hade ju iof vart lite roligt att bygga en sån låda för skoj skull. Men vad menar du med 6:e ordningena bandpass?
Okej, så hade jag haft orken så skulle jag egentligen kört på en basreflex för att få ut max tryck av just den basen med försämrad ljudkvalite. Men nu när jag kör med sluten blir det tvärt om då, mer ljudkvalite med mindre tryck.
Ne precis och det är jag tacksam för, du hjälper ju mig på din fritid så det är ju ingen som tvingar dig till att hjälpa mig heller men du gör de ändå och det är roligt tycker jag att det finns engagemang till att hjälpa en anonym person som mig.
Det hade ju iof vart lite roligt att bygga en sån låda för skoj skull. Men vad menar du med 6:e ordningena bandpass?
sök på google och du kommer finna bra bilder.
sen angående att du tänkte använda silicon till lådan så är det inge bra! skippa det!
sen angående att du tänkte använda silicon till lådan så är det inge bra! skippa det!
Varför ska jag inte ha silicone? Tänkte täta skarvarna invändigt med de.. Ska jag bara använda trälim att täta kanterna då? MVH
Varför ska jag inte ha silicone? Tänkte täta skarvarna invändigt med de.. Ska jag bara använda trälim att täta kanterna då? MVH
innehåller en syra som kan få spolen på basen att ärga, har även hört att det sitter bra ett tag men sedan släpper..