*KÖPRÅD* Körglädje & komfort, 25-40 000 kr

PartilleMalm
6 mars 2012 · 318 Inlägg

På Saabarna98-02 ( kan inte svara för de nyare motorerna) ska man mäta kamsträckaren och är den ute mer än 15mm ska kedjan bytas.... alltså inget intervall..... sen kan man ju ha otur och få tag i en man måste byta påhmm men det är ju en annan sak

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2012 · 17 509 Inlägg

Glesmark skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Ska själv imorgon åka och titta på en MB E420. Körglädje är det väl inte men komfort och monstermaskin är kul! Dessa bilar är ju som alla andra med V8 helt hopplösa att sälja så prutade hårt på telefon redan...

Sammanfattning med 2 ord: Köparens marknad!
Vad är det för spis och årsmodell?

O ja! E420 -98. En gammal W210 alltså. Har haft flera av denna modell men E230 då. Ska bli intressant. Det är en V8 på 4.2L och 279 Hk samt 400Nm. 5-petad automat och den klipper vid 250 Km/h. 0-100 på 7.0 Sek. Alltid varit sugen på en sån här! V8-mullret lär väl avslöja bilen men först ska farsan köra den till 1:a maj då han saknar bil tills dess (därför blev det bråttom) och sen tänkte jag ta bort emblemen bak och köpa nya med texten "E200 Diesel" Hehe...

Snabb gammal taxi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
6 mars 2012 · 1 938 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Ska själv imorgon åka och titta på en MB E420. Körglädje är det väl inte men komfort och monstermaskin är kul! Dessa bilar är ju som alla andra med V8 helt hopplösa att sälja så prutade hårt på telefon redan...

Sammanfattning med 2 ord: Köparens marknad!
Vad är det för spis och årsmodell?

O ja! E420 -98. En gammal W210 alltså. Har haft flera av denna modell men E230 då. Ska bli intressant. Det är en V8 på 4.2L och 279 Hk samt 400Nm. 5-petad automat och den klipper vid 250 Km/h. 0-100 på 7.0 Sek. Alltid varit sugen på en sån här! V8-mullret lär väl avslöja bilen men först ska farsan köra den till 1:a maj då han saknar bil tills dess (därför blev det bråttom) och sen tänkte jag ta bort emblemen bak och köpa nya med texten "E200 Diesel" Hehe...

Snabb gammal taxi.

Låter som en rätt otacksam 0-100 tid, inte därför man köper en sådan, men prestandan borde väl finnas där med tanke på motorn. tongue
Alltid kul att överaska folk, tänkte köpt 520 emblem till min, men dom kostade inte kaffebrödspengar så det gick fetbort.

Om det är originalrör lär den inte bröta allt för mycket, min är väldigt snäll i ljudet, hörs knappt att det är v8 om man inte e inbiten raggare å känner igen mullret i sömnen då. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2012 · 17 509 Inlägg

Glesmark skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:

Sammanfattning med 2 ord: Köparens marknad!
Vad är det för spis och årsmodell?

O ja! E420 -98. En gammal W210 alltså. Har haft flera av denna modell men E230 då. Ska bli intressant. Det är en V8 på 4.2L och 279 Hk samt 400Nm. 5-petad automat och den klipper vid 250 Km/h. 0-100 på 7.0 Sek. Alltid varit sugen på en sån här! V8-mullret lär väl avslöja bilen men först ska farsan köra den till 1:a maj då han saknar bil tills dess (därför blev det bråttom) och sen tänkte jag ta bort emblemen bak och köpa nya med texten "E200 Diesel" Hehe...

Snabb gammal taxi.

Låter som en rätt otacksam 0-100 tid, inte därför man köper en sådan, men prestandan borde väl finnas där med tanke på motorn. tongue
Alltid kul att överaska folk, tänkte köpt 520 emblem till min, men dom kostade inte kaffebrödspengar så det gick fetbort.

Om det är originalrör lär den inte bröta allt för mycket, min är väldigt snäll i ljudet, hörs knappt att det är v8 om man inte e inbiten raggare å känner igen mullret i sömnen då. smile

"Gubbkörd" och helt original. Han har till och med både sommar och vinterpuckar på MB org-fälg! Sånt gillar vi! Ett tips till TS. Motorstark bil som BMW eller Mersa: Prutläge!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
6 mars 2012 · 1 938 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:

Dieselsmurfen skrev:

O ja! E420 -98. En gammal W210 alltså. Har haft flera av denna modell men E230 då. Ska bli intressant. Det är en V8 på 4.2L och 279 Hk samt 400Nm. 5-petad automat och den klipper vid 250 Km/h. 0-100 på 7.0 Sek. Alltid varit sugen på en sån här! V8-mullret lär väl avslöja bilen men först ska farsan köra den till 1:a maj då han saknar bil tills dess (därför blev det bråttom) och sen tänkte jag ta bort emblemen bak och köpa nya med texten "E200 Diesel" Hehe...

Snabb gammal taxi.

Låter som en rätt otacksam 0-100 tid, inte därför man köper en sådan, men prestandan borde väl finnas där med tanke på motorn. tongue
Alltid kul att överaska folk, tänkte köpt 520 emblem till min, men dom kostade inte kaffebrödspengar så det gick fetbort.

Om det är originalrör lär den inte bröta allt för mycket, min är väldigt snäll i ljudet, hörs knappt att det är v8 om man inte e inbiten raggare å känner igen mullret i sömnen då. smile

"Gubbkörd" och helt original. Han har till och med både sommar och vinterpuckar på MB org-fälg! Sånt gillar vi! Ett tips till TS. Motorstark bil som BMW eller Mersa: Prutläge!

Tacksamt är att folkgruppen som köpte dessa bilar som nya inte var folk med tunn plånbok, så för det mesta är dom väl tillvaratagna och välserverade hos märkesverkstäder, oftast hos samma försäljare där dom köpte bilen som dom trogna kunder rikt folk är. tongue

Martin81
7 mars 2012 · 1 232 Inlägg

har en 945 ltt 97a, bekväm,gott om plats,drar väl litern kanske. kör 67 mil på fulltank sen går reserven in och då är det mycket blandad körning, dragrace,varvstopp,lång sträcka och stadskörning,en dämpare borttagen resten orginal. drygt 300 spänn/mån helförsk volvia.

men är själv sugen på nytt men vet ej vad,

NWA
8 mars 2012 · 70 Inlägg

Vi får hålla oss till ämnet:D
Finns det några flera bilar ni rekommenderar?

Alpinabiturbo Kulan
8 mars 2012 · 1 435 Inlägg

I den prisklassen du letar bil i är det svårt att hitta något vettigare än en BMW E39 med valfri motor. Kanske än 3 eller 7-serie då. E39 är stört mycket bil för pengarna och reservdelarna är inte dyrare än till volvo 7/900 om man handlar på rätt ställen. Bromskivor bak till min 540 kostar exempelvis hälften så mycket som bromskivor bak till en Volvo 965..

Se exempel här, 634kr paret. Har de själv på min 540 och de fungerar perfa.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … a1.htm#858

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
careau
8 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Det är så kul när alla skall rekommendera bilar, de rekommenderar alltid bilar som dom själva äger big_smile

Alpinabiturbo Kulan
8 mars 2012 · 1 435 Inlägg

careau skrev:
Det är så kul när alla skall rekommendera bilar, de rekommenderar alltid bilar som dom själva äger big_smile

Absolut, ja har kört en del bilar och åkt med i många och 540in slår även många nyare bilar på fingrarna när det gäller komfort och körglädje så det är klart man utgår ifrån sina erfarenheter.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (8 mars 2012)

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
careau
8 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:

careau skrev:
Det är så kul när alla skall rekommendera bilar, de rekommenderar alltid bilar som dom själva äger big_smile

Absolut, ja har kört en del bilar och åkt med i många och 540in slår även många nyare bilar på fingrarna när det gäller komfort och körglädje så det är klart man utgår ifrån sina erfarenheter.

Jo, menade inget illa smile Men det är lite roligt att läsa smile

careau
8 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Brukar oftast sluta med en massa smutskastning på ens bilar =P

Alpinabiturbo Kulan
8 mars 2012 · 1 435 Inlägg

careau skrev:

Alpinabiturbo skrev:

careau skrev:
Det är så kul när alla skall rekommendera bilar, de rekommenderar alltid bilar som dom själva äger big_smile

Absolut, ja har kört en del bilar och åkt med i många och 540in slår även många nyare bilar på fingrarna när det gäller komfort och körglädje så det är klart man utgår ifrån sina erfarenheter.

Jo, menade inget illa smile Men det är lite roligt att läsa smile

Fårstår det smile Det bästa egentligen är att åka ut provköra bilar för att bilda sin egna uppfattning.

careau
8 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:

careau skrev:

Alpinabiturbo skrev:

Absolut, ja har kört en del bilar och åkt med i många och 540in slår även många nyare bilar på fingrarna när det gäller komfort och körglädje så det är klart man utgår ifrån sina erfarenheter.

Jo, menade inget illa smile Men det är lite roligt att läsa smile

Fårstår det smile Det bästa egentligen är att åka ut provköra bilar för att bilda sin egna uppfattning.

Jupp smile

PartilleMalm
8 mars 2012 · 318 Inlägg

BMW med stor motor är något jag själv skulle vilja ha någon gång:P 4 liters 8a måste va ballt, men hur är det med soppa för ts?  och försäkring? jag vet inte alls:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2012 · 17 509 Inlägg

Ringt på ett gäng E39 nu. De verkar ju ha nån liten rostfläck på sig hela gänget! Var och tittade på en Mersa igår som skulle vara fin men var ett totalt vrak!

Skulle titta på en Saab 9-5 Vector nu. Då hade motorlampan tänds idag och bilen blev extrautrustad med ett rejält vevlagerknack... Blev inte mindre skeptisk till Saab nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Ringt på ett gäng E39 nu. De verkar ju ha nån liten rostfläck på sig hela gänget!

Detsamma gäller nog på E46:or också wink

Alpinabiturbo Kulan
8 mars 2012 · 1 435 Inlägg

Ja rost finns det tyvärr på bilar i den prisklassen mer eller mindre, det gäller att hitta ett bra exemplar. På min är bagageluckan enbart rostig och den ska bytas nu i veckorna. Ett hett tips om man vill åka rostfritt är Renault Laguna 2 som finns för runt 25-40k årsmodell runt 03. Bekväma bilar som går billigt, är hyfsat krocksäkra och har en del schysst utrustning

PartilleMalm: Min som är en sexväxlad manuell går att köra på 0,8-0,9 landsväg. Den varvar 2500 i 140 km/h på sexan. Så i marschfart drar den inte alls mycket jämfört med andra bilar. Det är i stan det blir lite dyrare men kör man snällt så går det att hålla nere förbrukningen om man vill. Det är lätt att man drar den till 6000 varv på de lägre växlarna bara för att få höra det goa soundet. Försäkring kostar 759kr i månkaden på mig som är 21 år då är det halvförsäkring med merförsäkring samt lägsta körsträckan, detta hos länsförsäkringar. Trygghansa ska ha det dubbla..

Naikon Trummis
8 mars 2012 · 404 Inlägg

Rost är tyvärr något man får räkna med när man köper en E39 sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2012 · 17 509 Inlägg

Vi har ju en E39 som är helt rostfri, så visst finns de men hade väl tur med den bilen misstänker jag. Iallafall jag riktar nu intresset mot stora japanare med minst 6:a under huven. Ska lusläsa blocket nu och se om man kan hitta nåt att titta på imorgon!

Var för övrigt och tittade på en E39 Touring precis nu. Usch...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang