Rquired
Allmänt envis
21 mars 2012
· 12 512 Inlägg
Andromeda skrev:
steifan skrev:
Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab () hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet
Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?
Nja, ungefär så här är det karossmässigt:
Sedan/Limo 98-01 facelift: 02-05
Touring 00-01 facelift: 02-05
Coupé 99-03 facelift: 04-06
M3 fick aldrig någon facelift
Däremot förlängdes rostskyddsgaranti på bilar from modellår 2004 förmodligen tillsammans med någon uppryckning.
Eller syftar du på efterföljande 3-serie E90/E91/E92 som kom som årsmodeller 2006 respektive 2007?
Ja, jag syftar inte på faceliften, utan på när E46 blev E90. Det var sedaner jag letade efter. Då var det det bättre rostskyddet från 2004 och garantin jag hade blandat ihop det med
Den längre rostskyddsgarantin från 2004-04 hänger dock inte ihop med någon uppdatering av rostskyddet, en bil med 12års garanti har samma utförande på rostskyddet som tidigare modeller.
Jag ställer mig rent allmänt emot påståendena om att BMW E46 skulle ha ett dåligt rostskydd, om inget annat så på grund av att min far har haft en 325i Touring han körde 40.000mil med och en 330i Touring han körde 20.000mil med och ingen av dem hade rosten angripit, och ingen av dem sköttes pedantiskt utan kunde tvärt om inte ens få sig en tvätt under längre perioder när han hade mycket att göra.
Att hitta en rostfri E46 eller hålla rosten borta från en E46 bör vara långt ifrån orimligt, alla bilar rostar utom möjligtvis Audi´s modeller med aluminiumkaross.
Squidspeed: BMW E46 6cyl. visade sig vara den billigaste modellen i service tillsammans med Ford Ka 1.3 i en större undersökning Teknikens Värld gjorde 2005. BMW är inte dyra i service det är en myt, jag ger 4000:- för den största servicen på min BMW X3 till exempel. Auktoriserad BMW verkstad självklart.
Både min gamle 328i och en 330i kan dessutom ligga i trakten av den förbrukning du beskriver, trots att både M54B30 och framför allt M52B28 är en klart äldre konstruktion än Mazda 3 MPS.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.