Ta ut baslådan ur Volvo V40 2003

Pontus_Filenius
27 april · 6 Inlägg

Jag har blivit trött på ur baslådan i bagaget låter för det skallrar hela tiden och nu vill jag ta ut den men kommer inte på hur!
Den är inte sönder eller något det är bara så att chassis skallrar av den hela tiden och jag planerade på att sätta in ett slutsteg och en sub nån dag.

Hjälp gärna 🤟🏻

Volvo V40 2.0T Manuell, 2003 "Gråa Blixten" (2003)
Mack Forum- och sitemoderator
27 april · 26 167 Inlägg

Jag hade tagit ur den på samma sätt som jag hade monterat den, fast i omvänd ordning då.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hemmamek
27 april · 185 Inlägg

Menar du någon inbyggd baslåda "från fabrik"?
Borde troligen gå att rycka kabeln som gå in i den/i dess slutsteg. Sen kan den ju sitta där den sitter, eller skruvas ut.

Fattar inte riktigt vad problemet är här? tongue

Pontus_Filenius
28 april · 6 Inlägg

Hemmamek skrev:
Menar du någon inbyggd baslåda "från fabrik"?
Borde troligen gå att rycka kabeln som gå in i den/i dess slutsteg. Sen kan den ju sitta där den sitter, eller skruvas ut.

Fattar inte riktigt vad problemet är här? tongue

Ja exakt den som är "från fanbrik" saken är att om jag drar ut kablarna då slutar båda bak högtalarna fungera så jag vet inte vad ja ska göra.

Volvo V40 2.0T Manuell, 2003 "Gråa Blixten" (2003)
Pontus_Filenius
28 april · 6 Inlägg

Hemmamek skrev:
Menar du någon inbyggd baslåda "från fabrik"?
Borde troligen gå att rycka kabeln som gå in i den/i dess slutsteg. Sen kan den ju sitta där den sitter, eller skruvas ut.

Fattar inte riktigt vad problemet är här? tongue

Det jag menar är också att min chassis skallrar hela tiden när jag har hög volym på och det är bara baslådan som gör de!

Volvo V40 2.0T Manuell, 2003 "Gråa Blixten" (2003)
Superb-linkan
28 april · 276 Inlägg

Vad har du i reservhjulsbaljan som ligger löst och skallrar då? Eller sitter inte subben där?
Någon typ av metall mot metall är väll en gissning.. spela låtar med mycket bas och lyssna vart skallret kommer ifrån!

Hemmamek
28 april · 185 Inlägg

Pontus_Filenius skrev:

Hemmamek skrev:
Menar du någon inbyggd baslåda "från fabrik"?
Borde troligen gå att rycka kabeln som gå in i den/i dess slutsteg. Sen kan den ju sitta där den sitter, eller skruvas ut.

Fattar inte riktigt vad problemet är här? tongue

Ja exakt den som är "från fanbrik" saken är att om jag drar ut kablarna då slutar båda bak högtalarna fungera så jag vet inte vad ja ska göra.

I så fall så driver dess förstärkare även dem.

https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Se … 6/30630166

Är det en sån här?

Du kan skruva ut högtalarna och kapa/koppla ur kablarna som leder till dem isf. Se till att eltejpa runt kablarna bara, eftersom de kommer ha spänning och kan kortslutas om det råkar vara nå metall där inne.

Pontus_Filenius
28 april · 6 Inlägg

Hemmamek skrev:

Pontus_Filenius skrev:

Hemmamek skrev:
Menar du någon inbyggd baslåda "från fabrik"?
Borde troligen gå att rycka kabeln som gå in i den/i dess slutsteg. Sen kan den ju sitta där den sitter, eller skruvas ut.

Fattar inte riktigt vad problemet är här? tongue

Ja exakt den som är "från fanbrik" saken är att om jag drar ut kablarna då slutar båda bak högtalarna fungera så jag vet inte vad ja ska göra.

I så fall så driver dess förstärkare även dem.

https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Se … 6/30630166

Är det en sån här?

Du kan skruva ut högtalarna och kapa/koppla ur kablarna som leder till dem isf. Se till att eltejpa runt kablarna bara, eftersom de kommer ha spänning och kan kortslutas om det råkar vara nå metall där inne.

Tror att jag kommer göra så som du sa men jag fixa det temporärt! Jag skruvade ut baslådan och drog ut den ur hålet och det blev en massiv skillnad mellan ljudet! Vibrationer förstörde verkligen allt.
En till fråga till dig är hur bra är baslådan? Jag har 2 6x9 som levererar väldigt skön bas men är bara orolig om allt kommer bli fuckat om jag kapar och kopplar kablarna vid baslådan?
Sorry om svenskan ä dålig de ä ba så ja ä smile

Senast redigerat av Pontus_Filenius (28 april )

Volvo V40 2.0T Manuell, 2003 "Gråa Blixten" (2003)
Hemmamek
29 april · 185 Inlägg

En till fråga till dig är hur bra är baslådan? Jag har 2 6x9 som levererar väldigt skön bas men är bara orolig om allt kommer bli fuckat om jag kapar och kopplar kablarna vid baslådan?

Orginalbaslådan? Troligen inte bra alls. Hade en på min Audi, visste inte ens att den var där. Liknande med en polares Mazda.

Varför skulle 6x9:orna "bli fuckade" av att du kopplar ur baslådan? Är inte de kopplade på eget steg eller stereon?

Pontus_Filenius
29 april · 6 Inlägg

Hemmamek skrev:

En till fråga till dig är hur bra är baslådan? Jag har 2 6x9 som levererar väldigt skön bas men är bara orolig om allt kommer bli fuckat om jag kapar och kopplar kablarna vid baslådan?

Orginalbaslådan? Troligen inte bra alls. Hade en på min Audi, visste inte ens att den var där. Liknande med en polares Mazda.

Varför skulle 6x9:orna "bli fuckade" av att du kopplar ur baslådan? Är inte de kopplade på eget steg eller stereon?

Nej det går en kabel från stereon till baslådan sen en kabel från baslådan till 6x9.
Det är orginal och för nu så kan jag inte dra några kablar.
1. Har aldrig gjort det
2. Har inga kablar
3. Vill helst skaffa ett slutsteg innan jag börjar dra kablar

Men jag kommer testa kapa o koppla kablarna som går till och från baslådan och se hur det funkar

Volvo V40 2.0T Manuell, 2003 "Gråa Blixten" (2003)
Hemmamek
30 april · 185 Inlägg

Men jag kommer testa kapa o koppla kablarna som går till och från baslådan och se hur det funkar

Det är kablarna från baslådan till högtalarna i baslådan, alltså de inuti, som ska kapas. Inge andra.
Det ska inte behöva kopplas om något, bara att tejpa ändarna på de som du kapat.

Dessa ska alltså vara kvar.

en kabel från stereon till baslådan sen en kabel från baslådan till 6x9.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang