info om polisbilar

lundwall
14 september 2006 ·

Spelis skrev:
Att aldrig getaway in stockholm förarna blir tagna då big_smile

Vemsomhelst kan väl köra bil fort på folktomma gator. Särskilt om man har spotters ute, och aldrig blir jagad på riktigt...

Spelis
14 september 2006 · 1 926 Inlägg

lundwall skrev:

Spelis skrev:
Att aldrig getaway in stockholm förarna blir tagna då big_smile

Vemsomhelst kan väl köra bil fort på folktomma gator. Särskilt om man har spotters ute, och aldrig blir jagad på riktigt...

jo det har du rätt i. men vadå " aldrig blir jagade på riktigt " det blir dom väl.. eller ? hmm

tias aka katten
14 september 2006 · 245 Inlägg

angående 940-bilarna å väven 740/240 så är/var väldigt många av deras turbos utrustade med GL-chassie å det var bara trafipaxen som hade turbo+ som förövrigt satt standard på vissa årsmodeller...å cossien försvann för ford hade inte råd att hålla den rullande...

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
Rillskoo
14 september 2006 · 166 Inlägg

olssson skrev:
Fick veta för ett tag sen att Polisen i malmö har en corvette eller liknande i deras garage nånstans. Men den är inte i drift. För dyr att köra...

Polisen har avtal med volvo och saab så varför köpa en corvette som inte körs och bara står stilla..?i

M-Sport
Audi A6 2.0 TDI "RYDBERG" (2013)
zortep
14 september 2006 · 911 Inlägg

Jag och mina kompisar blev stoppade av 2 st polisbilar igår big_smile haha,  " vi Gick som vanligt vid nacka "    dom tog våra uppgifter osv, så började vi snacka om deras bilar, det var en volvo och en saab, och dom sa att själva blåljusen tog bort 20 hk haha och att utrustningen väger typ 300 kg som dom har där bak,  sen så börja dom snacka om att det händlar om föraren i andra bilen, vem som helst kan köra rakt fram men om man ska svänga å skit så krävs den rätta föraren ^^ ptjaa, låter rimligt boys

pic up the phone, wazzzaaa
zortep
14 september 2006 · 911 Inlägg

zortep skrev:
Jag och mina kompisar blev stoppade av 2 st polisbilar igår big_smile haha,  " vi Gick som vanligt vid nacka "    dom tog våra uppgifter osv, så började vi snacka om deras bilar, det var en volvo och en saab, och dom sa att själva blåljusen tog bort 20 hk haha och att utrustningen väger typ 300 kg som dom har där bak,  sen så börja dom snacka om att det händlar om föraren i andra bilen, vem som helst kan köra rakt fram men om man ska svänga å skit så krävs den rätta föraren ^^ ptjaa, låter rimligt boys

Volvo = V70 R
Saab = ????  ingen aning

pic up the phone, wazzzaaa
ironhead volvoraggare
14 september 2006 · 4 776 Inlägg

åkte i en v70 r den hade 320 hästar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Hakan_J
14 september 2006 · 380 Inlägg

ARPAnet skrev:
+ att det räcker med att dom ser din regskylt så är du fast.... Och kom inte med några jävla svar nu som : Bara att byta reggskylt ju.... Skall du byta när snuten ligger 3 me bakom dig eller?

Räcker inte med att dom "ser din reggskylt" dom måste få stopp på bilen oxå,kan ju inte dömma bilägaren för fortkörning/smitning när dom inte kan bevisa vem som kört.

ironhead volvoraggare
14 september 2006 · 4 776 Inlägg

kör man bara lungt och sansat så  kommer ju ändå inte snuten att stoppa än   fast när snuten inte är bakom  då brukar jag stå på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Lada Tuning Lada-missbrukare
14 september 2006 · 566 Inlägg

ironhead skrev:
kör man bara lungt och sansat så  kommer ju ändå inte snuten att stoppa än   fast när snuten inte är bakom  då brukar jag stå på

Kan hända sejj att bängen ee bakom en fast man inte tror dee... JAG VET!!! Been there, done that!! tongue

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Shorty666
14 september 2006 · 362 Inlägg

Lada Tuning skrev:

ironhead skrev:
kör man bara lungt och sansat så  kommer ju ändå inte snuten att stoppa än   fast när snuten inte är bakom  då brukar jag stå på

Kan hända sejj att bängen ee bakom en fast man inte tror dee... JAG VET!!! Been there, done that!! tongue

De DÄR Kände ja igen...
för att göra en lång historia kort: Polisen fick en ny civilbil + Ett stycke Shorty me nyuttagen Supra + Omkörning i xxx km/h = Skäll SåiniHelvete! tongue

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
lundwall
15 september 2006 ·

Rillskoo skrev:
Polisen har avtal med volvo och saab så varför köpa en corvette som inte körs och bara står stilla..?i

Polisen har massa bilar som inte är Volvo och SAAB. Varför skulle deras avtal med Volvo och SAAB påverka andra bilinköp? På 80-talet körde Gbg-polisen en Porsche, flera Ford Taunusar, nån Granada, och senare nåt så fult som "grodan"-varianten på Scorpion, flera olika varianter på pickups, SUV:ar, vans osv.

callekula
15 september 2006 · 24 Inlägg

detta låter som "små snillen spekulerar"...hyffsat låg nivå i denna tråd.

jonTe
15 september 2006 · 5 710 Inlägg

Kalixvansinne skrev:
Vill bara veta hur frot dom går så man vet ungefära hur fort bilen behöver gå för man vill ju int tappa kortet!

Ge f-n i o gör något lagbrott från första början då...... roll eller var olaglig men stå ditt kast?

Om vi vänder på det då, vad har du för bil eller skall jag fråga såhär:
Vad står det på mätaren wink

callekula skrev:
detta låter som "små snillen spekulerar"...hyffsat låg nivå i denna tråd.

VADÅ tror du inte på att snutbilarna har 320 hästar och spärras elektroniskt till 270km/h...wink

MVH Jonas
..............
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
15 september 2006 · 1 852 Inlägg

HarryComa skrev:
Finns flertalet utryckningsfordon som prestandan ändras på, bl.a. nya cheva-ambulanserna och det har inget att göra med att det ska gå fortare utan för den extra vikten all utrustning tar.
Jag jobbade inom räddningstjänsten -00 och körde runt i en cheva-van som va "åtgärdad", rökdykarbuss, körde man den helt tom var det som att åka runt i en liten sportbil smile

Det första man lär sig vid förarutbildningen för just utryckningsfordon är att hastigheten har liten betydelse, de flesta fordonen har kort utryckningsväg ifrån station -> händelse och om de kör 110 eller 130 blir så marginell skillnad på framkomsten till platsen att olycksrisken ökar så pass markant att man inte får göra det. Just för tankbilar och bas-bilar som bär vatten eller skum får man inte köra hur fort som helst, oavsett om det är raksträcka och oavsett hur allvarlig olyckan är. (Skvalpskyddet/ventilen har bara viss hjälp, i höga hastigheter blir de livsfarligt).
De fåtal fall när man i utbildningen lär sig höga hastigheter är vid transport av organ eller blod eller akutbilar för narkosläkare och liknande, men de bilarna är inte trimmade alls.
Är det extremt bråttom så rekvirerar man helikopter, just ur trafiksäkerhetssunpynkt.
(Samma regler gäller polisen)

Polisens fordon trimmas sällan, i den bemärkelsen att hästkrafterna ökar markant. Slitagedelar och liknande byts mot mer bastantare prylar som håller bättre och med dessa byten kan man få en effektökning, men dom trimmar inte bilar bara för att göra det.

mycket skitsnack i den här tråden, ovan som exempel.

min bror arbetar inom räddningstjänsten (brandman). enligt han är t.ex. ambulanser modifierade i chassi mm.

när han åker på utryckning skiter dom fullständigt i hur snabbt dom kör, dom får inte alls lära sig hur man ska hantera bilen i höga hastigheter. det finns heller ingen hastighetsgräns, det är deras egna ansvar att anpassa hastigheten efter trafik mm. tankbilen dom brukar använda maxar 145km/h och det är precis så fort dom kör i nästan alla fall, oavsett situation på olycksplats. ofta vet dom som ringer inte vad det handlar om och därför blir det ofta missförstånd i omfattning mm. mellan larmtjänst och den som ringer

man lever bara en gång så lev väl!
PeppeVectra Peppe Vectra
15 september 2006 · 1 076 Inlägg

Bubblas skrev:
hehe en polisbil är vell vanligtvis ingen "värsting" maskin.....
utan de ligger vell på ca 200hk lite beroende på vad de är för bil,
men dom har en grej som gör att dom kan åka snabbare änn de flesta å de är blåljusen, då behöver dom inte fundera så mycke på omkörningarna eftersom möttande trafik väjjar....
Alex

väjjar, de är typ 50% av alla i trafiken som väjjar. Många gammla blir ju stela när dom kommer tjutande med blåljus bak dom å vet inte vad dom ska göra längre.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
TyranN Biltokig
15 september 2006 · 345 Inlägg

Fuckface skrev:
Men sen får man ju se till hur det egentligen ligger till, polisen har kanske inte mycket mer under huven, men oftast så har de BETYDLIGT mer bakom ratten än de flesta på våra vägar.

Dra inte ett streck över alla. När jag åkte på Skövde vägen förra veckan så blev jag o morsan omkörda av en polis bil som låg lite över 130 (morsan hängde på för att kolla men vågade inte över 130). Notera att inte sirenerna var på.  Runt 10 minuter senare kom det en ambulans som inte heller hade sirenerna på som jag skulle tro låg runt 110-120, på en 90 väg. Det finns poliser med betydligt mindre i huvet än privatpersoner, vissa poliser verkar tro att de får köra hur fort de vill och på vilket sätt de vill bara för att de är just poliser.

vaalle
15 september 2006 · 177 Inlägg

tyranN!

i tjänst får en polis köra över hastighets gränserna,även om dom inte fått larm om nåt..

och angånde hästar så frågade jag en polis o han sa ca 250hk i en v70n

in_cold
17 oktober 2006 · 33 Inlägg

Nu är det antagligen såhär att om polisen anser att en jakt i 200+ skulle öka risken för oskyldiga offer så tar dom inte upp jakten över huvud taget. Dom noterar ditt reg-nr å bankar på din dörr klockan 6 nästa morgon i stället...

sik
17 oktober 2006 · 1 072 Inlägg

Ni snackar om spärr vid 270km. Och bilar som ska dra, vart tog de ökända race hojjarna som är spärrade vid 300km++ och med då betydligt mer genom arbetad dynamik/fjädring etc. Dessutom sätter de oftast regg nr under tailguarden så när de sitter ner så försvinner reg nr. Och de rent av avskyvärda kameraskåpen är de minsta problemen big_smile

Ville bara lägga till detta ämne när ni ändå är igång!

caio

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang