Saab 2.8T

sabsthlm
8 april 2012 · 113 Inlägg

tänkte "chippa" min bsr eller vad? han nån koll på sånt?

AIK-1891
8 april 2012 · 43 Inlägg

Jag har ingen koll men jag hade valt Maptun alla dagar i veckan.. Förutom Hirsch då förstås.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst
sabsthlm
8 april 2012 · 113 Inlägg

tror inte på Hirsch...bra överpris

lingua
8 april 2012 · 2 271 Inlägg

Säger Maptun jag med.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bumpe Lastbilsmekaniker
8 april 2012 · 3 878 Inlägg

Nordic har gjort många bra program genom tiderna, även speedparts (som jag har i min gamle vagn) levererar bra program.

Det är alltid efter egen uppfattning, troligen är det ytterst få som köpt program av alla 3 till samma bil och provat.

Ring och prata med respektive och se vilka du själv får förtroende för smile

lingua
8 april 2012 · 2 271 Inlägg

bumpe skrev:
Nordic har gjort många bra program genom tiderna, även speedparts (som jag har i min gamle vagn) levererar bra program.

Det är alltid efter egen uppfattning, troligen är det ytterst få som köpt program av alla 3 till samma bil och provat.

Ring och prata med respektive och se vilka du själv får förtroende för smile

Speedparts idag är väl BSR-program?
Men du har helt rätt, Ring runt och få en uppfattning.

Frågan har även blivit ställd på Stcs ett par ggr.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=305290

En matnyttiga länkar i den tråden.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Sherminator
8 april 2012 · 3 Inlägg

Håller med tidigare talare: Hirsch i första hand (men verkar som att de "sålt slut"? på uppgradering till just din bil???), Maptun som andra val. Vi (på mitt jobb) hade en BSR trimmad TurboX sedan inne som jag fick prova men det slutade med att vi läste ur den programvaran och återgick till original. Funkade inget vidare faktiskt och gick bättre efter det. Men jag har kört med både BSR och Speedparts (som jag tror är precis samma som BSR?) på andra bilar och det har funkat bra. Det jag föredrar hos Hirsch och Maptun är att man slipper BSR´s massiva (och kopplingsförstörande) vridkurva på låga varv... Jag ser hellre ett jämnt bra drag som ökar succesivt ju mer du varvar. Inte pang på vid låga varv och inget särskilt uppåt i varvregistret men det är ju en smaksak såklart. BSR har ju nu precis som Hirsch erbjudande så att du utan förpliktelser får prova programvaran i din bil innan du bestämmer dig (bara två timmar jämfört med tio dagar för Hirsch men ändå... ger ju en uppfattning om hur den går med det stget i ju). Det är ju bara att prova om du funderar på det och se hur det går. Funkar förmodligen jättebra! :-) BSR är av min erfarenhet mycket trevliga/kunniga och ställer upp om något inte skulle vara till belåtenhet eller inte funka riktigt.

Saab 9-3 Aero Cab "turbo4 by Maptun" (2000)
sabsthlm
14 april 2012 · 113 Inlägg

25e blir det nog BSR:)

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

http://www.maptun.se/ecuGuide.php?kateg … torder=128

Maptun är duktiga på saab smile Finns även 3 olika steg. Skulle rekommendera steg 2 som jag länkat där med 310 hästar. Det skjuter på ganska duktigt även om det kostar en del (8500) så är de seriösa och du kan läsa av felkoder med din matun dosa som följer med vilket är bra om du får någon lampa i framtiden som tänds eller om din bil börjar gå konstigt. Du kan dessutom täckna maskinförsäkring om något skulle bli knas med motorn via maptun så du slipper oroa dig över det. Som någon tidigare sa så har BSR sitt program med väldigt tidigt och högt vrid vilket äter koppling. Sedan är det lita andra roliga funktioner i maptun dosan som att du kan ställa in hastighetsspärr mellan 50-300km/h eller ta bort helt.

Bsr är duktiga men jag skulle rekommendera maptun smile

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
sabsthlm
14 april 2012 · 113 Inlägg

skiljer sig program för olika steg?
ska väl byta turbo mm när ekonomin tillåter
fick för mej programvara sammma?

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

sabsthlm skrev:
skiljer sig program för olika steg?
ska väl byta turbo mm när ekonomin tillåter
fick för mej programvara sammma?

Det är en annan programvara de laddar in i din box bara. 2.8T klarar av 310 hästar både i motor och turbo så det behöver du inte oroa dig över och du har inte dedär monstervridet från början som bsr ger, visst kan det vara härligt med så högt vrid i början men det tär på kopplingen så maptun är vänligare mot drivlinan. Du kan snacka med dem på maptun så kan de ladda in flera olika steg i din box inklusive originalprogramvaran så du kan köra den när du ska serva eller åka in på besiktning t ex. Över 310 hästar så börjar det bli dags att se över motorn med spridare och turbo om jag inte missminner mig men hör närmare med en speciallist, just 2.8T har jag ingen överdriven koll på så ta och ring till Maptun och hör med dem istället. till steg 2 vill de säkert att du ska byta upp dig i avgassystem och öppet luftfilter men originalavgas räcker och det gör även luftfiltret. Utöver det börjar det bli dags att uppgradera smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
sabsthlm
14 april 2012 · 113 Inlägg

tänkte ju gå vidare sen...hk får man alrdrig för lite av hehe
har inte råd med allt på  en gång dock
(tack för svar)

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

sabsthlm skrev:
tänkte ju gå vidare sen...hk får man alrdrig för lite av hehe
har inte råd med allt på  en gång dock
(tack för svar)

haha så är det alltid wink Samma sak för mig och mazdan. Man vill alltid ha mer men man får ta ett steg i taget. Men börja med 310 steget från maptun. Då har du runt 470nm också så jag tror itne du blir besviken. Bör räcka ett tag tills du skrammlat ihop mer pengar till att börja byta turbo, DP, katalysator och CAI. Bottendelen håller rätt långt har jag för mig. 400 häst på original bottendel ska inte vara några problem, men då behövs ny turbo, ic och spridare. Givetvis mappning också men du behöver inte öppna motorn direkt om man säger så smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
sabsthlm
14 april 2012 · 113 Inlägg

blir möjligen byta turb+avgas sen...min standard hehegå djupare kooostar föörrr mkt är ju pendelbil..6km om  dan haaahha

Hamilton
14 april 2012 · 8 864 Inlägg

cheffer skrev:
http://www.maptun.se/ecuGuide.php?kategori=174&produkt=4331&model=3855&listorder=128

Maptun är duktiga på saab smile Finns även 3 olika steg. Skulle rekommendera steg 2 som jag länkat där med 310 hästar. Det skjuter på ganska duktigt även om det kostar en del (8500) så är de seriösa och du kan läsa av felkoder med din matun dosa som följer med vilket är bra om du får någon lampa i framtiden som tänds eller om din bil börjar gå konstigt. Du kan dessutom täckna maskinförsäkring om något skulle bli knas med motorn via maptun så du slipper oroa dig över det. Som någon tidigare sa så har BSR sitt program med väldigt tidigt och högt vrid vilket äter koppling. Sedan är det lita andra roliga funktioner i maptun dosan som att du kan ställa in hastighetsspärr mellan 50-300km/h eller ta bort helt.

Bsr är duktiga men jag skulle rekommendera maptun smile

BSR har också felkodsläsare och hastighetsspärr.
har kört med BSR i snart 5år och 6000mil (steg 3) med original koppling utan några som helst problem.
Fördelen med BSR är att garantin följer med bilen  och inte ägaren som i fallet med ex maptune
Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

Hamilton skrev:

cheffer skrev:
http://www.maptun.se/ecuGuide.php?kategori=174&produkt=4331&model=3855&listorder=128

Maptun är duktiga på saab smile Finns även 3 olika steg. Skulle rekommendera steg 2 som jag länkat där med 310 hästar. Det skjuter på ganska duktigt även om det kostar en del (8500) så är de seriösa och du kan läsa av felkoder med din matun dosa som följer med vilket är bra om du får någon lampa i framtiden som tänds eller om din bil börjar gå konstigt. Du kan dessutom täckna maskinförsäkring om något skulle bli knas med motorn via maptun så du slipper oroa dig över det. Som någon tidigare sa så har BSR sitt program med väldigt tidigt och högt vrid vilket äter koppling. Sedan är det lita andra roliga funktioner i maptun dosan som att du kan ställa in hastighetsspärr mellan 50-300km/h eller ta bort helt.

Bsr är duktiga men jag skulle rekommendera maptun smile

BSR har också felkodsläsare och hastighetsspärr.
har kört med BSR i snart 5år och 6000mil utan några som helst problem.

Mvh
Hamilton

Jasså? Det visste jag inte att de hade i sin dosa. Det är det inte i den dosan som följe med till plastfarsans v70 iaf. Men på de nyare är det väl så då. Är det verkligen reglerbar hastighetsspärr? Kollade bsr och såg bara att de ökade spärren till 270, inte att man kan välja själv men har du en så vet ju du.

Ja, men du har inte 2.8an och BSR ger ett jävla vrid på låga varv på den så maptun är ett bättre val för 2.8T om man inte vill byta koppling. Har inget emot BSR, de är duktiga grabbar som vet vad de gör men just i det här fallet för 2.8T så är maptun ett bättre val enligt mig och många andra. Hade det varit vanliga aeron och inte 2.8an så hade jag lika gärna kunnat rekommendera BSR.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
sabsthlm
14 april 2012 · 113 Inlägg

GILLAR VRID hehe

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

sabsthlm skrev:
GILLAR VRID hehe

Du gillar din koppling också va? smile Du får ca 5-10nm mer i vrid med bsr, det kan jag säga men med maptun kommer kurvan mjukare så din koppling håller för det istället så du kommer ha så du klarar dig ändå smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
sabsthlm
14 april 2012 · 113 Inlägg

äh får väl bytte sen..polarn reddan fått min lukta(fyllechaffis)

sabsthlm
15 april 2012 · 113 Inlägg

Mejlade Maptun nu iaf...så vem vet vad det blir hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang