2420
Sök

Säkring 14 brinner passat 1.8t

149 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
tja.. har en passat 1.8t-00  som säkring 14 brinner samma sek som man sätter in den.. kortis asså.. vet vilken kabel som orsaker det,, den blå-röda från boxen under mattan vid pedalerna.. o den försvinner upp bakom panelen. o har plokat i sär hela bilen här o där men inte i panelen.. så tänkte höra är det nån som vet vart den går? och såfall till vad? asså till el-hissar/speglar, c-lås,,, mvh

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 april 2012
står i instruktionsboken.

149 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
det står inte

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 april 2012
då står det på baksidan av säkringslocket

149 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
du värkar ha missat att det e kabeln jag vill veta leder..

Avstängd
10 388 Inlägg
9 april 2012
Fuse 14 styr en massa saker; innerbelysning, fjärrlås/alarm, fönsterhissar och elspeglar.

Det är alltså till CCM:en (Comfort Contol Module)

Detta kan säkert variera beroende på årsmodell kan jag tänka mig iofs...men det är vad jag vet om den iaf.
Senast redigerat av it_mutt (9 april 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 april 2012
AntonVolvo745 skrev:
du värkar ha missat att det e kabeln jag vill veta leder..

du frågade även vad säkringen gick till.

149 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
men mena själva kabeln iall.. ( sorry ).. kan en verkstad felsöka problemen även om det inte finns en säkring i? tror nog inte på att kabeln är skadad..

Elektriker
718 Inlägg
10 april 2012
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164032230

Köp en dylik. Vill du köra enkelt så kör du summer mode, annars ohm mätar du. Mät emot jord, börja på mitten och gå åt de håll problemet verkar vara. Dock ska du se till att du inte kör emot nån elektronik när du summrar!

Och varför plockar du inte ner panelen och kollar vart kabeln går?

Annars kollar du helt enkelt vad säkringen går till och kopplar bort allting som är ikopplat, smäller det direkt är det en kabel som är väck, annars kopplar du i sakerna eftersom och ser när det smäller.

Som att kasta vatten i sjön.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2012
Skulle personligen dra komfortmodulen (CCM:en) och kolla så där inte kommit fukt i den, om inte hade jag gått vidare med att kolla innerbelysningen osv

149 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
belysnigen i taket e det enda som jag inte har fått o funka..

149 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
men nästa sak jag tänkte kolla är att koppla ur larmet.. o se hur de blir.. vart sitter det om man får fråga?

149 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173197/173197-ab4f0a6fa0147cbff9693a99eefcea62.jpg

min provbox.. enda sättet att säkringen inte ska gå är att sätta en pappers skiva mellan spolen och grejen som rör sig.. nån som vet vad just den spolen är till för? inte lätt o ta reda på när bilen har sitt eget liv

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2012
Rör den sig alltid? Ja det är ju ett relä till "något".

KAN ju givetvis vara till innerbelysningen (om du nu inte fått rätt på den). Någon skillnad på huruvida den rör sig eller inte med öppna vs stängda dörrar ex.vis?

149 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
de kan jag intte svara på eftersom den e ju still med pappersbiten där, o utan rör den sig ju inte alls eftersom då brinner säkringen.. vet inte längre får lämna in den tror ja.. jätte "billigt" 2 timmar ? 2000,, men men..

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2012
Ja men jag tänkte ju mer om den bara rörde sig ex.vis med dörrarna öppna, och om den "stod still" med dörrarna stängda. Utan pappersbiten där då. Men, det var bara en tanke om utifall det var den som skötte inneberlysningen

Elektriker
718 Inlägg
11 april 2012
Använder du dig av en tjock pappers skiva? Om du gör det, testa använda nå tunnare, typ vanligt papper (om det isolerar nog) och se NÄR den rör sig. Precis som it_mutt säger om den rör sig när innebelysningen tänds eller vad den nu påverkar.

Tanken med tunnare papper är att du kan se om den rör sig utan att elda säkringar..

Kolla även med ögonen att alla lödningar i närheten av reläet ser bra ut på undersidan kortet. Men antagligen har du fel "ute i anläggningen" och inte i reläet m.m.

Som att kasta vatten i sjön.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 april 2012
monno skrev:
Använder du dig av en tjock pappers skiva? Om du gör det, testa använda nå tunnare, typ vanligt papper (om det isolerar nog) och se NÄR den rör sig. Precis som it_mutt säger om den rör sig när innebelysningen tänds eller vad den nu påverkar.

Tanken med tunnare papper är att du kan se om den rör sig utan att elda säkringar..

Kolla även med ögonen att alla lödningar i närheten av reläet ser bra ut på undersidan kortet. Men antagligen har du fel "ute i anläggningen" och inte i reläet m.m.

Inte helt ovanligt att modulen i sig tramsar, men absolut, låter inte det minsta otänkbart med fel i "systemet". Vet en audi jag hade där gick säkringen så fort man öppnade dörren. Boven i det hela? En metallbit som hade lossnat i ena lampan till innerbelysningen=dörren öppnas=ström till lampan=kortis.

Så ja, att försöka luska ut vad den går till borde vara prio 1.

149 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
jo ska försöka ta reda på det,, men nu har plötsligt c-låset börjat funka perfekt utan att jag rört nått.. haha min bil har en skruv lös,

149 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
men jag har fått tanken om att larmet "glappar" det hör ju ihop med elhissar/speglar o så.. testa att koppla ur det o så om säkrigen håller.. men vet inte vart det sitter..

Sök