1873
Sök

Xenon kit

318 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#61
Louksor skrev:
I strålkastarna sitter det H4 halvljus/helljus, H3 helljus, H3 dimljus

Är alltså H4 Bi-xenon du ska ha till halv/hel, vill du ha xenon på det lilla extra helljuset i strålkastaren så köper du H3 lampa dit och även dimljuset har H3 lampor.
H4 Bi-xenon: http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-bi-xenon/
H3 35w: http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-35-watt/
H3 55w: http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-50-watt/

Till H4 bi-xenon, bör du ha max 35w, det bländar tillräckligt mycket för att irritera mötande bilar inkl polis. Kostar 500kr i böter, om polisen stoppar dig med xenon på halvljuset.
Till helljuset kan du ha 35, 55 eller 75w

Strålkastaren är inte gjord för xenon, så du får alltid lite ströljus osv, så det kommer blända mötande. Men ställer du in dom så gott det går och sänker ner dom lite, så bländar du inte lika mkt iaf. Men bli inte förvånad om du får ett gäng extraljus tända mot dig, av mötande trafik.


93 Inlägg
20 april 2012
#62
HeavyBass skrev:
enblabil skrev:
HeavyBass skrev:

Okej, får väl göra det då smile
Kan man säga, bi lampa är ju att en elektromagnet "drar tillbaka" lampan så att ljuset lyser igenom och rakt fram genom skölden som sitter ovanpå lampan.

Ja. Jag är säker på att jag har H3 för jag har kollat själv och det är H3 sockel smile

Då skulle jag rekkomendera 75w smile

Men hur kan du ha h3 i hel och h4 bi i halv? Finns det bilar med 2 helljus? Både helljus i egen reflektor (h3) och även helljus i form utav h4 i andra reflektorn?

Förmodligen finns det de eftersom jag har det... smile tyckte det var skumt jag med från början när de övertalade mig att jag hade de här i tråden wink

Då har man lärt sig något nytt smile

Blir det ett 75w h3 6000k kitt eller smile?

318 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#63
enblabil skrev:
HeavyBass skrev:
enblabil skrev:

Då skulle jag rekkomendera 75w smile

Men hur kan du ha h3 i hel och h4 bi i halv? Finns det bilar med 2 helljus? Både helljus i egen reflektor (h3) och även helljus i form utav h4 i andra reflektorn?

Förmodligen finns det de eftersom jag har det... smile tyckte det var skumt jag med från början när de övertalade mig att jag hade de här i tråden wink

Då har man lärt sig något nytt smile

Blir det ett 75w h3 6000k kitt eller smile?

Om det blir av att jag köper till denna bilen jag har så blir det 75W 6000k h3 och 35W 6000k h4 bi smile
Annars väntar jag till nästa mer seriösa bil


93 Inlägg
20 april 2012
#64
HeavyBass skrev:
enblabil skrev:
HeavyBass skrev:

Förmodligen finns det de eftersom jag har det... smile tyckte det var skumt jag med från början när de övertalade mig att jag hade de här i tråden wink

Då har man lärt sig något nytt smile

Blir det ett 75w h3 6000k kitt eller smile?

Om det blir av att jag köper till denna bilen jag har så blir det 75W 6000k h3 och 35W 6000k h4 bi smile
Annars väntar jag till nästa mer seriösa bil

Sluta fundera så mycket, går ju alltid föra över det tills nästa bil och i värsta fall behöver du byta lampor för typ 150kr smile

Så gör en beställning under tiden de är rea nu, rean täcker de eventuellt nya lamporna du behöver till nästa bil wink Glöm inte lägga upp bilder sen smile

1 335 Inlägg
20 april 2012
#65
Haha.. ja du hade haft xenonkitten om du bara beställt då du skapade tråden wink

B5 #001

3 151 Inlägg
21 april 2012
#66
H4 är ALLTID hel- och halvljus i samma lampa. H4-bi tänder en extra ljuskälla vid helljus medans vanlig H4 flyttar en ljussköld vars läge är olika beroende på helljus/halvljus.


http://desmond.imageshack.us/Himg508/scaled.php?server=508&filename=2222222222222222222h420gd1.jpg&res=landing
H4 bi-xenon

http://img.coolbuy.in/ilar/2727_i3.jpg
Vanlig H4
Senast redigerat av Mervolic (21 april 2012)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 april 2012
#67
Mervolic skrev:
H4 är ALLTID hel- och halvljus i samma lampa. H4-bi tänder en extra ljuskälla vid helljus medans vanlig H4 flyttar en ljussköld vars läge är olika beroende på helljus/halvljus.


http://desmond.imageshack.us/Himg508/sc … es=landing
H4 bi-xenon

http://img.coolbuy.in/ilar/2727_i3.jpg
Vanlig H4

jag har beställt h4 xenon några gånger och beställer man xenon med h4 sockel får man då inget hel och halvljus i denna.
h4 bi-xenon finns i 2 varianter, dels den som tänder ny ljuskälla, samt den som flyttar ljuskällan med magnet.

h4 innebär INTE att man får hel och halvljus i samma lampa när det gäller xenon.
Senast redigerat av Alex-s (21 april 2012)


1 915 Inlägg
22 april 2012
#68
Det finns xenonlampor med H4 sockel som enbart har ett ljusläge. Dock är det inte aktuellt för TS som har Hel & halv i samma och ska ha bi-xenon (tex H4-3).

http://www.goodxenon.com/xenon/h4-xenon-lamp-model.jpg
H4-1, endast halvljus
H4-2, xenon på halvljus och en extra halogen till helljuset (värdelöst helljus)
H4-3, xenon på Halv/hel, lampan flyttar sig in o ut och ändrar alltså läget, beroende på om man har halv eller hel på.
H4-4, xenon på hel och på halv. (dubbla xenonlampor)


Enda H4 xenon jag testat är H4-3 modellen, som funkar bra!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 151 Inlägg
22 april 2012
#69
Alex-s skrev:
Mervolic skrev:
H4 är ALLTID hel- och halvljus i samma lampa. H4-bi tänder en extra ljuskälla vid helljus medans vanlig H4 flyttar en ljussköld vars läge är olika beroende på helljus/halvljus.


http://desmond.imageshack.us/Himg508/sc … es=landing
H4 bi-xenon

http://img.coolbuy.in/ilar/2727_i3.jpg
Vanlig H4

jag har beställt h4 xenon några gånger och beställer man xenon med h4 sockel får man då inget hel och halvljus i denna.
h4 bi-xenon finns i 2 varianter, dels den som tänder ny ljuskälla, samt den som flyttar ljuskällan med magnet.

h4 innebär INTE att man får hel och halvljus i samma lampa när det gäller xenon.

Precis som Louksor hunnit svara redan, så har du beställt H4-1 då. Single-beam alltså.

Mvh.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 april 2012
#70
Mervolic skrev:
Alex-s skrev:
Mervolic skrev:
H4 är ALLTID hel- och halvljus i samma lampa. H4-bi tänder en extra ljuskälla vid helljus medans vanlig H4 flyttar en ljussköld vars läge är olika beroende på helljus/halvljus.


http://desmond.imageshack.us/Himg508/sc … es=landing
H4 bi-xenon

http://img.coolbuy.in/ilar/2727_i3.jpg
Vanlig H4

jag har beställt h4 xenon några gånger och beställer man xenon med h4 sockel får man då inget hel och halvljus i denna.
h4 bi-xenon finns i 2 varianter, dels den som tänder ny ljuskälla, samt den som flyttar ljuskällan med magnet.

h4 innebär INTE att man får hel och halvljus i samma lampa när det gäller xenon.

Precis som Louksor hunnit svara redan, så har du beställt H4-1 då. Single-beam alltså.

Mvh.

jag vet, det var meningen också smile försökte förklara för ts bara


192 Inlägg
23 april 2012
#71
Beställde precis ett kit för mina halvljus (9006-lampa) med två error cancellers. 399:- är ju klart prisvärt att prova, inte hela världen om det skulle faila. smile BTW, någon som har erfarenhet att installera såna här i lyktor med vanliga reflektorer? Jag har projektorlinser nu och som jag förstått det ska det bli betydligt bättre då reflektorer sprider ljuset väldigt mycket. Funderar dock på att byta tillbaka tillbaka till originallyktorna men då är det som sagt vanliga reflektorer. Någon med erfarenhet på hur det blir på sådana?

3 151 Inlägg
23 april 2012
#72
Jag monterade xenon i en Mitsubishi Galant förut med reflektorlykta på helljuset och det blev skitbra. Fick både längd och bredd i ljuset. Det är väldigt stor skillnad från lykta till lykta, så det är bara till att prova.

Projektorlyktor borde ge samma ljusbild som de har med halogen, tycker jag, bara starkare och mer ljus liksom. Men har aldrig provat konvertera projektorlyktor...

192 Inlägg
23 april 2012
#73
Nej för projektorlinsen är ju mindre och mer centrerad och lättare att ställa som jag förstått det. Well, bara att prova och se. Installation är ganska simpel kan jag tänka mig? Sladd in i error cancellern > ballasten > lyktan - eller? Behöver inte greja med batteriet och så som jag sett på en del beskrivningar väl?
Senast redigerat av C_Ek (23 april 2012)

2 074 Inlägg
23 april 2012
#74
H4-1 (Single Beam) är bäst om du inte behöver helljuset.
Och att xenonkonvertera projektorlyktor ger bättre resultat än med reflektorer.

C_Ek du kan ta strömmen från lampkontakten i bilen till ballasten.

192 Inlägg
23 april 2012
#75
Nu verkar jag bra dum här, ber om ursäkt för det men ska inte lampkontakten gå in i ballasten? Eller i mitt fall, lampkontakten > Error canceller > ballasten > lyktan? Eller hur ska det kopplas egentligen?

MammDiin skrev:
H4-1 (Single Beam) är bäst om du inte behöver helljuset.
Och att xenonkonvertera projektorlyktor ger bättre resultat än med reflektorer.

C_Ek du kan ta strömmen från lampkontakten i bilen till ballasten.

1 335 Inlägg
23 april 2012
#76
Den ska in emellan ja

B5 #001

2 074 Inlägg
23 april 2012
#77
Ja som T-Far redan bekräftat så ska Error canceller in mellan lampkontakten och ballasten.
Menade mera att du inte behöver koppla via något relä om du inte har ballaster som har hög startström.

192 Inlägg
23 april 2012
#78
Var går gränsen för hög startström då? Enligt hemsidan krävs 6.4A för kallstart och 4.3A för varmstart.

MammDiin skrev:
Ja som T-Far redan bekräftat så ska Error canceller in mellan lampkontakten och ballasten.
Menade mera att du inte behöver koppla via något relä om du inte har ballaster som har hög startström.

1 335 Inlägg
23 april 2012
#79
C_Ek skrev:
Var går gränsen för hög startström då? Enligt hemsidan krävs 6.4A för kallstart och 4.3A för varmstart.

MammDiin skrev:
Ja som T-Far redan bekräftat så ska Error canceller in mellan lampkontakten och ballasten.
Menade mera att du inte behöver koppla via något relä om du inte har ballaster som har hög startström.


Relä e mer för ifall ena lampan inte orkar tända osv. Då behöver dom en extra "kick"

B5 #001

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 april 2012
#80
projektorlyktor ger en väldigt bra ljusbild med xenon. exakt som med halogen men såklart starkare ljus.

reflektorlyktor som inte är gjorda för xenon blir bländande och ljusbilden blir diffus (gäller ej h4) då det inte finns en kåpa framför ljuskällan.



Sök